Saturday

No.6 - Mukjizat : Sharah Sadr (di-perluaska dada Rasulullahﷺ)

No. 6

Allah Lapangkan Dada Rasulullahﷺ dnegan Hikmah.

-------------------------------------------------------------
Nabi Musa berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku;
"Dan mudahkanlah bagiku, tugasku;  "Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku,
"Supaya mereka faham perkataanku;
(Surah Taha : 25-28)

“Maka sesiapa yang Allah kehendaki memberi petunjuk, Dia melapangkan dadanya untuk [mengandungi] Islam; dan barangsiapa yang Dia kehendaki untuk menyesatkan, Dia menjadikan dadanya sesak dan sesak seolah-olah dia sedang mendaki ke langit. Demikianlah Allah menimpakan kekotoran kepada orang-orang yang tidak beriman.”

Sharah Sadr (memperluas dada): Secara simbolik, dada adalah tempat ilmu dan perasaan cinta dan kasih sayang yang tertinggi, rumah khazanah yang di dalamnya tersimpan permata sifat manusia yang mendekati ilahi. Sifat manusia Rasulullahﷺ yang suci. Telah disucikan, diperluas, dan ditinggikan, sehingga dia menjadi Rahmat kepada semua Penciptaan. 

Sifat sedemikian mampu mengabaikan motif rendah manusia biasa yang menyebabkan serangan memalukan dibuat ke atasnya. Kekuatan dan keberaniannya juga dapat menanggung beban pekerjaan pedih yang harus dilakukannya dalam mencela dosa, menundukkannya, dan melindungi makhluk Tuhan dari penindasannya.

Al-Quran menerangkan peristiwa ini dalam kata-kata berikut: 

"Bukankah Kami telah melapangkan dadamu dan meringankan bebanmu yang memberatkan punggungmu? Bukankah Kami telah memberikan nama yang tinggi kepadamu?" 

(Q.94: 1-4).


“Maka sesiapa yang Allah kehendaki memberi petunjuk, Dia melapangkan dadanya untuk [mengandungi] Islam; dan barangsiapa yang Dia kehendaki untuk menyesatkan, Dia menjadikan dadanya sesak dan sesak seolah-olah dia sedang mendaki ke langit. Demikianlah Allah menimpakan kekotoran kepada orang-orang yang tidak beriman.” 

(Al-Quran 6/125)


“Maka apakah orang yang Allah lapangkan dadanya untuk [menerima] Islam dan dia berada di atas cahaya dari Tuhannya [seperti orang yang hatinya menolaknya?" 

(Qur’an 39/22)

Perkataan "Sharh-Sadr" (membuka dada) telah berlaku dalam Al-Quran, menunjukkan bahawa ia mempunyai dua makna:

Di kedua-dua tempat ini, sharh-sadr bermaksud membebaskan diri dari segala jenis gangguan dan keragu-raguan yang membawa orang beriman untuk berpuas hati dengan Islam sebagai satu-satunya cara hidup yang betul, dan menganggap kepercayaan, prinsip moral dan peradaban, arahan dan perintah agama, yang Islam telah berikan kepada manusia, sebagai hak dan benar.

Ketika Allah melantik Nabi Musa a.s ke jawatan besar kenabian dan memerintahkannya untuk pergi dan menghadapi Firaun dan empayarnya yang besar. Al-Quran menyatakan sebagai berikut:

Dia berkata: 

“Ya Tuhanku! Saya takut mereka akan menganggap saya penipu.

(Al-Quran 26/12)


"Dada ku sempit dan lidahku tidak lancar, maka anugerahkanlah Rasul kepada Harun."

 (Al-Quran 26/13)



"Telah dinyatakan bahawa pada peristiwa ini Nabi Musa a.s. memohon kepada Allah, berkata: Tuhan, lapangkanlah untukku dadaku (Rabbishrahli sadri) dan mudahkanlah untukku tugasku."

(Surah Ta Ha, Ayat 25-26)

Di sini, menyempitkan dada membayangkan seseorang mendapati terlalu sukar bagi dirinya untuk memikul tanggungjawab berat kenabian dan keluar untuk bertembung dengan kuasa kekufuran yang besar dan zalim dengan sendirinya, dan sharh-sadr menyiratkan bahawa harga dirinya. diperkuatkan supaya dia bersedia untuk melakukan apa-apa kempen dan apa-apa tugas walau sukar dan berat, tanpa sebarang teragak-agak, dan dia mengembangkan keberanian dan keberanian untuk memikul tugas besar kenabian.

Sedikit pertimbangan akan menunjukkan bahawa dalam ayat ini, "membuka dada Nabi saw", mengandungi kedua-dua makna ini.

Menurut maksud pertama, ia menyiratkan bahawa sebelum kenabian orang Arab yang musyrik mula mengamalkan penyembahan berhala manakala Nabi Ibrahim a.s. mendirikan rumah Allah untuk menyembah hanya satu Tuhan. Tetapi ia adalah akidah yang tidak jelas yang tidak mengandungi perincian tentang cara yang betul. Selain itu, kitab suci sebelumnya telah diubah sehingga kepercayaan satu Tuhan yang benar telah dimanipulasi sepenuhnya.

Oleh kerana dia sendiri tidak tahu cara yang betul, mentalnya keliru dan terganggu. Dengan berkat kenabian, Allah menghilangkan kegelisahan batinnya dan membukakan kepadanya jalan petunjuk yang benar, yang membawanya ketenangan jiwa.

Menurut makna kedua, ia menyiratkan bahawa bersama-sama dengan berkat kenabian Allah juga memberkati beliau dengan keberanian, semangat ketetapan dan fikiran yang luas yang diperlukan untuk meneruskan misi itu juga memberkati beliau dengan kebijaksanaan yang boleh membetulkan sebarang kejahatan yang luas dan besar. yang berleluasa dalam masyarakat dengan arahan al-Quran. 

Dia mengharungi dengan sabar segala kesusahan dan kepayahan jalan sehingga tiada kuasa yang boleh menyebabkan dia meninggalkan kedudukan dan pendiriannya. Dia mengembangkan keupayaan untuk berdiri tanpa sebarang peralatan dan bantuan dan sokongan yang jelas dari kuasa duniawi sebagai pembawa standard Islam dalam masyarakat yang tenggelam dalam kejahilan dan kebiadaban, untuk berani menghadapi sebarang ribut permusuhan tanpa sedikit pun teragak-agak, untuk

Allahﷻ menghiburkan Rasulullahﷺ dengannya bahawa "Apabila Allah telah memberkati kamu, wahai Rasulullah, dengan kekayaan sharh-sadr yang tidak ternilai ini, mengapa kamu merasa tertekan dan tertekan dengan kesusahan yang kamu alami pada peringkat awal misi kamu". 

Ayat ini adalah cahaya penuntun yang menerangi batin kita, mengisinya dengan ilmu juga membimbing kita ke arah yang benar dan memperkasakan kita untuk menghadapi cabaran dengan memberikan kita keberanian untuk memikul usaha fizikal dan mental dalam melaksanakan misi Kenabian.


Dari penjelasan di atas jelaslah bahawa Sharh-Sadr terpakai untuk amal soleh untuk melaksanakan perkara-perkara dengan keyakinan yang benar, ilmu dan bergerak ke hadapan dengan keputusan bertawakkal sepenuhnya kepada Allah.

 Allah

 Rasulullah

Rasulullah

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...