Siri - Mukjizat Saintifik Al Quran - Al-Quran tentang Perkembangan Embrio Manusia

Perkembangan Embrio Manusia menjadi Janin. 

Dalam Al-Quran, Tuhan berfirman tentang peringkat perkembangan embrio manusia:
وَلَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنسَـٰنَ مِن سُلَـٰلَةٍۢ مِّن طِينٍۢ ١٢
ثُمَّ جَعَلْنَـٰهُ نُطْفَةًۭ فِى قَرَارٍۢ مَّكِينٍۢ ١٣
ثُمَّ خَلَقْنَا ٱلنُّطْفَةَ عَلَقَةًۭ فَخَلَقْنَا ٱلْعَلَقَةَ مُضْغَةًۭ فَخَلَقْنَا ٱلْمُضْغَةَ عِظَـٰمًۭا فَكَسَوْنَا ٱلْعِظَـٰمَ لَحْمًۭا ثُمَّ أَنشَأْنَـٰهُ خَلْقًا ءَاخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ ٱللَّهُ أَحْسَنُ ٱلْخَـٰلِقِينَ ١٤

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah Kemudian Kami jadikan "pati" itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta."

 Abdullah Muhammad Basmeih;

(Surah Al Mukminun /23: Ayat 12-14)


Secara harfiah, perkataan Arab alaqah mempunyai tiga makna: (1) lintah, (2) benda yang tergantung, dan (3) bekuan darah.

Dalam membandingkan lintah dengan embrio dalam peringkat alaqah, kita dapati persamaan antara kedua-duanya[1] seperti yang dapat kita lihat dalam rajah 1. Selain itu, embrio pada peringkat ini mendapat khasiat daripada darah ibu, sama seperti lintah, yang memakan darah orang lain.[2]


Makna kedua bagi perkataan alaqah ialah "perkara yang ditangguhkan."  Inilah yang dapat kita lihat dalam rajah 2 dan 3, penggantungan embrio, semasa peringkat alaqah, dalam kandungan ibu.

Makna ketiga bagi perkataan alaqah ialah "bekuan darah."  Kita dapati rupa luaran embrio dan kantungnya semasa peringkat alaqah adalah serupa dengan segumpal darah.  Ini disebabkan oleh kehadiran jumlah darah yang agak besar dalam embrio semasa peringkat ini[3] (lihat rajah 4).  Juga semasa peringkat ini, darah dalam embrio tidak beredar sehingga akhir minggu ketiga.[4]  Oleh itu, embrio pada peringkat ini adalah seperti segumpal darah.

Rajah 4: Gambar rajah sistem kardiovaskular primitif dalam embrio semasa peringkat alaqah.  Penampilan luaran embrio dan kantungnya adalah serupa dengan bekuan darah, disebabkan oleh kehadiran jumlah darah yang agak besar dalam embrio. (The Developing Human, Moore, ed. ke-5, hlm. 65.)

Jadi ketiga-tiga makna perkataan alaqah itu bertepatan dengan huraian embrio pada peringkat alaqah.

Peringkat seterusnya yang disebut dalam ayat tersebut ialah peringkat mudghah.  Perkataan Arab mudghah bermaksud "bahan yang dikunyah."  Jika seseorang mengambil sekeping gula-gula getah dan mengunyahnya di dalam mulutnya dan kemudian membandingkannya dengan embrio pada peringkat mudghah, kita akan membuat kesimpulan bahawa embrio pada peringkat mudghah memperoleh rupa bahan yang dikunyah.  Ini adalah kerana somit di bahagian belakang embrio yang "agak menyerupai tanda gigi dalam bahan yang dikunyah."[5] (lihat rajah 5 dan 6).


Bagaimana mungkin Muhammad, semoga rahmat dan rahmat Allah ke atasnya, telah mengetahui semua ini 1400 tahun yang lalu, sedangkan para saintis baru-baru ini menemuinya menggunakan peralatan canggih dan mikroskop berkuasa yang tidak wujud pada masa itu?  Hamm dan Leeuwenhoek adalah saintis pertama yang memerhati sel sperma manusia (spermatozoa) menggunakan mikroskop yang lebih baik pada tahun 1677 (lebih daripada 1000 tahun selepas Muhammad).  Mereka tersilap menyangka bahawa sel sperma itu mengandungi manusia pra-bentuk kecil yang tumbuh apabila ia disimpan di dalam saluran kemaluan wanita.[6]

Profesor Emeritus Keith L. Moore[7] ialah salah seorang saintis yang paling terkemuka di dunia dalam bidang anatomi dan embriologi dan merupakan pengarang buku bertajuk The Developing Human, yang telah diterjemahkan ke dalam lapan bahasa.  Buku ini adalah karya rujukan saintifik dan dipilih oleh jawatankuasa khas di Amerika Syarikat sebagai buku terbaik yang dikarang oleh seorang.  Dr. Keith Moore ialah Profesor Emeritus Anatomi dan Biologi Sel di Universiti Toronto, Toronto, Kanada.  Di sana, beliau merupakan Dekan Bersekutu Sains Asas di Fakulti Perubatan dan selama 8 tahun menjadi Pengerusi Jabatan Anatomi.  Pada tahun 1984, beliau menerima anugerah paling cemerlang yang disampaikan dalam bidang anatomi di Kanada, J.C.B. Anugerah Geran daripada Persatuan Ahli Anatomi Kanada.  Beliau telah mengarahkan banyak persatuan antarabangsa, seperti Persatuan Ahli Anatomi Kanada dan Amerika dan Majlis Kesatuan Sains Biologi.

Pada tahun 1981, semasa Persidangan Perubatan Ketujuh di Dammam, Arab Saudi, Profesor Moore berkata: "Sungguh berbesar hati bagi saya untuk membantu menjelaskan kenyataan dalam al-Quran tentang pembangunan manusia. Jelas kepada saya bahawa kenyataan ini pasti telah sampai kepada Muhammad daripada Tuhan, kerana hampir semua pengetahuan ini tidak ditemui sehingga berabad-abad kemudiannya. Ini membuktikan kepada saya bahawa Muhammad mestilah seorang utusan Tuhan."[8] (Untuk melihat video RealPlayer komen ini, klik. di sini).
Akibatnya, Profesor Moore ditanya soalan berikut: "Adakah ini bermakna anda percaya bahawa Al-Quran adalah firman Tuhan?"  Beliau menjawab: "Saya tidak merasa kesulitan untuk menerima ini."[9]

Semasa satu persidangan, Profesor Moore menyatakan: "....Oleh kerana pementasan embrio manusia adalah kompleks, disebabkan oleh proses perubahan yang berterusan semasa pembangunan, adalah dicadangkan bahawa sistem klasifikasi baru boleh dibangunkan menggunakan istilah yang disebut dalam Quran dan Sunnah (apa yang Muhammad, semoga rahmat dan berkat Tuhan ke atasnya, dikatakan, dilakukan, atau dipersetujui). hadith (laporan yang boleh dipercayai oleh Sahabat Nabi Muhammad tentang apa yang beliau katakan, lakukan, atau setujui) dalam empat tahun kebelakangan ini telah mendedahkan satu sistem untuk mengklasifikasikan embrio manusia yang menakjubkan sejak ia direkodkan pada abad ketujuh M. Walaupun Aristotle, pengasas sains embriologi, menyedari bahawa embrio anak ayam berkembang secara berperingkat-peringkat daripada kajiannya tentang telur ayam pada abad keempat B.C., dia tidak memberikan sebarang butiran tentang peringkat ini.  Setakat yang diketahui dari sejarah embriologi, sedikit yang diketahui tentang pementasan dan klasifikasi embrio manusia sehingga abad kedua puluh.  Atas sebab ini, huraian tentang embrio manusia dalam al-Quran tidak boleh berdasarkan pengetahuan saintifik pada abad ketujuh.  Satu-satunya kesimpulan yang munasabah ialah: huraian ini diturunkan kepada Muhammad daripada Tuhan.  Dia tidak mungkin mengetahui butiran sedemikian kerana dia seorang yang buta huruf tanpa latihan saintifik sama sekali.


Rujukan. / Referensi:

(1) The Developing Human, Moore and Persaud, 5th ed., p. 8.

[2]Human Development as Described in the Quran and Sunnah, Moore and others, p. 36.

[3]Human Development as Described in the Quran and Sunnah, Moore and others, pp. 37-38.

[4]The Developing Human, Moore and Persaud, 5th ed., p. 65.

[5]The Developing Human, Moore and Persaud, 5th ed., p. 8.

[6]The Developing Human, Moore and Persaud, 5th ed., p. 9.

[7]Note: The occupations of all the scientists mentioned in this web site were last updated in 1997.

[8]The reference for this saying is This is the Truth (videotape).  For a copy of this videotape, please visit www.islam-guide.com/truth.htm

[9]This is the Truth (videotape).

[10]This is the Truth (videotape).  For a copy, see footnote no. 9.

[11] ://www.islamreligion.com/articles/216/quran-on-human-embryonic-development

The Fish Fossil on Mount Everest

  The Discoveries of Fish Fossils on Mount Everest. Yes, the Quran mentions the flood during the time of Nuh (Noah) and describes the floodw...