Saturday

No.89 - Mukjizat /Doa Rasulullah ﷺ untuk kuda Abi Talhah




Doa Rasulullah ﷺ untuk kuda Abi Talhah

Imam Al-Baihaqi meriwayatkan bahawa Anas ibn Malik (R.A.) berkata: Orang ramai terkejut ketika Rasulullah ﷺ menaiki Abu Thalhah, ia adalah seekor kuda yang sangat lemah dan lambat. Rasulullah ﷺ mula menaikinya, tetapi ia hampir tidak dapat bergerak. Para sahabat menunggang perlahan di belakangnya.


Rasulullah ﷺ kemudian berdoa untuknya dan sejak hari itu dan seterusnya, ia tidak pernah didahului oleh yang lain.

Rasulullah ﷺ’s


حَدَّثَنَا آدَمُ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ قَتَادَةَ، قَالَ سَمِعْتُ أَنَسًا، يَقُولُ كَانَ فَزَعٌ بِالْمَدِينَةِ فَاسْتَعَارَ النَّبِيُّ ﷺ فَرَسًا مِنْ أَبِي طَلْحَةَ يُقَالُ لَهُ الْمَنْدُوبُ، فَرَكِبَ فَلَمَّا رَجَعَ قَالَ ‏ "‏ مَا رَأَيْنَا مِنْ شَىْءٍ، وَإِنْ وَجَدْنَاهُ لَبَحْرً


Kuda Cepat Rasulullah ﷺ.

RINGKASAN: Rasulullahﷺ meminjam seekor kuda daripada Abu Thalhah dan menaikinya untuk memeriksa penduduk Madinah yang ketakutan. Dia mendapati tiada apa yang perlu ditakuti tetapi menyatakan bahawa kuda itu sangat laju.

Diriwayatkan daripada Anas: Suatu ketika penduduk Madinah ketakutan, maka Rasulullah ﷺ meminjam seekor kuda daripada Abu Thalhah yang bernama Al-Mandub, dan menungganginya. Apabila dia kembali dia berkata, "Kami tidak melihat apa-apa (untuk ditakutkan), tetapi kuda itu sangat cepat (mempunyai tenaga yang tidak habis-habisnya seperti air laut).

Percayalah pada masa yang sukar; Berpalinglah kepada Allah dengan ikhlas & merendah diri; Menghargai kepantasan & tenaga.

PENJELASAN:
Hadis ini menceritakan tentang masa ketika penduduk Madinah ketakutan dan oleh itu, Rasulullahﷺ meminjam seekor kuda daripada Abu Talhah bernama Al-Mandub. Dia menaikinya untuk memeriksa mereka dan mendapati tiada apa yang perlu ditakuti. Bagaimanapun, dia menyatakan bahawa kuda itu sangat laju dengan tenaga yang tidak habis-habis seperti air di laut. Hadis ini mengajar kita bahawa kita tidak perlu takut dengan apa yang tidak dapat kita lihat atau kawal, sebaliknya percaya kepada perlindungan dan bimbingan Allah. Ia juga menunjukkan kepada kita betapa pentingnya kita beriman kepada Allah walaupun dalam masa kesukaran atau kesusahan. Kita harus ingat bahawa walau apa pun yang berlaku, Allah akan sentiasa ada untuk kita jika kita berpaling kepadaNya dengan ikhlas dan rendah diri. ditunjukkan pada Kuda Yang Diberkati
Bukhari dan imam hadis lain melaporkan perkara berikut:
Dikhabarkan pada suatu malam bahawa musuh sedang menyerang di luar Madinah. Penunggang kuda yang berani keluar untuk menyiasat. Dalam perjalanan, mereka melihat seseorang datang. Mereka melihat dan melihat bahawa itu adalah Rasulullahﷺyang mulia (sawas). Dia menetap penduduk dengan memberitahu mereka, "tidak ada yang perlu ditakuti." Dia telah menaiki kuda Abu Talhah yang terkenal, kerana keberaniannya yang suci mendorongnya, dan telah pergi sebelum orang lain untuk menyiasat; kemudian, dia kembali. Dia memberitahu Abu Thalhah: "Kudamu sangat laju dan tidak goyah." Walau bagaimanapun, sebelum ini ia sangat perlahan. Selepas malam itu, tiada kuda yang mengejarnya. (10)

Dikisahkan dalam riwayat yang sahih bahawa semasa dalam perjalanan, pada waktu solat, Rasulullahﷺ menyuruh kudanya berhenti. Ia berhenti, dan sehingga dia selesai berdoa, kuda itu tidak bergerak sama sekali. (11)


  Rasulullahﷺ

Allah

صلى الله عليه وعلى آله وصحبه

رضي الله عنه 

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...