Tuesday

No.59 - Mukjizat - Serigala bersaksi tentang Nubuwah Rasulullah ﷺ



Serigala bersaksi tentang Rasulullah

Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Abu Said Al- Khudhiri  رضي الله عنه  berkata: Serigala memburu seekor kambing, pengembala bergelut dengannya dan menyelamatkan kambing itu.  Serigala itu kemudian duduk di atas ekornya dan berkata kepadanya: Tidakkah kamu takut kepada Allah? Adakah anda menghalang saya daripada rezeki yang Allah kurniakan kepada saya?!!

Pengembala itu kemudian berkata: Sungguh menakjubkan! Seekor serigala bercakap dengan saya seperti manusia. Serigala itu menjawab: Patutkah saya beritahu kamu sesuatu yang lebih menakjubkan? Rasulullah di Yathrib (Madinah) sedang memberitahu orang peristiwa (kisah) yang berlaku lama lalu.

Kemudian pengembala itu datang ke Madinah dan mendekati Rasulullah dan memberitahunya pertemuannya. Kemudian Rasulullah memanggil orang ramai dan menyuruh gembala itu menceritakan kisahnya kepada mereka.

Mukjizat  Rasulullah

Rasulullah kemudian berkata, “Demi Dia yang di tangan-Nya aku jika berbohong, Gembala telah berkata benar.  Hari kiamat tidak akan datang sehingga binatang bercakap dengan manusia dan anggota badan lelaki bercakap dengannya dia, dan pahanya memberitahu dia tentang perbuatan keluarganya  semasa ketiadaannya”.

Mukjizat  Rasulullah dari riwayat Abu Hurairah رضي الله عنه:

KISAH SERIGALA DAN PENGEMBALA KAMBING

Dari Abu Hurairah رضياللهعنه : Ada seekor serigala datang kepada seorang pengembala kambing. Kemudian serigala itu terus menerkam seekor kambing pengembala tersebut. Pengembala itu berusaha merebutnya dari serigala tersebut, hingga berjaya menyelamatkan kambing tersebut. Serigala itu segera ke bukit dan berkata ; "Aku berhasil menerkam mangsaku yang diberikan oleh Allah. Ini adalah rezekiku.Patutkah engkau merampasnya dariku ?".

Pengembala yang dalam kehairanan itu berkata ; "Demi Allah Aku tidak pernah melihat seekor serigala berbicara seperti yang dilihat pada hari ini.Sungguh menghairankan!". Serigala itu berkata : "Bahkan yang lebih hairan lagi adalah jika kamu tidak pergi kepada seorang yang berada di Madinah yang memberitahu kamu tentang apa yang telah berlaku dan akan berlaku untuk beriman dengannya".

Pengembala itu adalah seorang Yahudi.Dia mengetahui akan ada Nabi akhir zaman. Dia berkata "Aku sangat berkeinginan untuk pergi tapi siapa yang akan menjaga ternakanku?". Serigala menjawab " Pergilah.Aku yang akan menjaganya". Kemudian dia kepada رضياللهعنه sampai sahaja dihadapan baginda lalu  Rasulullah bertanya; "Bagaimana dengan serigala yang bercakap dengan kamu?.

Yahudi "Subhanallah ,aku belum dedahkan kepada sesiapa lagi, siapa yang memberitahumu?".  Rasulullah menjawab "Malaikat yang pernah dihantar kepada Nabi-Nabi yang terdahulu kepadaku memberitahuku dan aku menjamin yang serigala itu menjaga ternakanmu dengan baik". Kemudian Yahudi itu terus memeluk Islam.

Seterusnya baginda  berkata ;" Itu adalah sebahagian daripada tanda-tanda hari kiamat, kelak akan datang pula tanda-tanda yang lain, iaitu seseorang akan keluar dan apabila dia balik akan diberitahu oleh kasutnya atau cemetinya tentang apa yang telah berlaku kepada keluarganya sepanjang masa sepeninggalannya".

Kembalinya Yahudi ke kampungnya, terdapat ternakan kambingnya dalam keadaan sempurna dijaga dengan baik oleh serigala, lalu dia mengambil seekor kambing, disembelih dan menghadiahkannya kepada serigala.

Kisah ini berlaku di zaman  Rasulullah. Kisah ini menceritakan bagaimana seekor serigala yang telah bercakap dengan seorang manusia. Sungguh ajaib. Bagaimana seorang Yahudi pengembala kambing mendapat hidayah Islam kerana seekor serigala. Menurut Abu Nuaim dalam kitab Dalail Nubuwah, kisah di atas berlaku kepada Uhban bin Aus. Ajaibnya, kisah ini juga sekalgus turut membenarkan tanda-tanda hari kiamat seperti yang telah disebut oleh Rasulullah iaitu apabila binatang buas bercakap dengan manusia.

Mukjizat - Serigala bersaksi tentang Nubuwah Rasulullah ﷺ  sanad dari  Al Imam Al Qadhi Iyadh.

Al Imam Al Qadhi 'Iyadh bin Musa Al Yashubi Al Maliki رحمة الله عليه di dalam kitab beliau,Al Syifa' menyebutkan suatu riwayat dari Sayyiduna Abi Sa'id Al-Khudri رحمة الله عليه  mengisahkan bahawa seorang gembala sedang menjaga biri-biri gembalaannya lalu terdapat seekor dari biri-biri itu dimakan oleh serigala,maka ia berusaha untuk menghalang serigala itu.

Maka berkatalah serigala itu ; “Bertaqwalah engkau kepada Allah! Engkau menghalangiku daripada rezekiku!”

Gembala yang kehairanan itu berkata; “Sungguh menakjubkan! Serigala bercakap dengan bahasa manusia?”

Maka serigala itu membalas: “Mahukah engkau aku khabarkan sesuatu tentang perkara yang lebih menakjubkan? Bahawa seorang Nabi telah dibangkitkan di antara dua lembah berbatuan hitam (Madinah) yang menyampaikan risalah kenabian seperti Nabi-Nabi yang terdahulu sebelum Baginda  Rasulullahﷺ  ”

Lalu gembala tadi pergi menemui  Rasulullah dan menceritakan kisah tersebut lalu Baginda membenarkannya dan ia pun masuk Islam.

Demikian juga dari jalan yang lain,dari Sayyiduna Abi Hurairah رضي الله عنه bahawa seorang gembala sedang merasa takjub melihat biri-biri gembalaannya maka ketika itu datang seekor serigala lalu berkata kepadanya; “Engkau lebih menakjubkan bagiku,kerana bagaimana mungkin engkau masih tercegat di sini dengan biri-birimu sedangkan telah ada seorang Nabi dibangkitkan yang sungguh agung keperibadiannya,yang telah membuka pintu syurga buat Baginda,mulia akan segala teman dan sahabatnya,dan tidak ada yang menghalangimu dari sampai Baginda melainkan lembah ini, maka berangkatlah engkau untuk menemui Baginda!”

Maka gembala itu bertanya; “Siapa yang akan menjaga biri-biriku ini?”

Jawab serigala; “Akulah yang akan menjaganya, insyaa Allah”

Maka gembala itu menemui Baginda  Rasulullahﷺ menyatakan keislamannya.Maka Rasulullah صلى الله عليه وعلى آله وصحبه bersabda;

“Kembalilah engkau kepada gembalaan engkau dan engkau akan menemukannya dalam keadaan baik sediakala seperti yang engkau tinggalkan”

Maka apabila gembala itu kembali,ia mendapati tiada seekor pun daripada biri-birinya hilang maka ia telah menyembelih seekor daripada biri-birinya dan dihadiahkan kepada serigala itu

Rasulullahﷺ

Allah

صلى الله عليه وعلى آله وصحبه

رضي الله عنه 

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...