Wednesday

No. 86: Mukjizat dan Kebenaran Perjalanan Malam Penuh Mukjizat Isra & Miraj.


Isra & Miraj 2012 ialah Perjalanan Malam Ajaib Nabi Muhammad dari Mekah ke Baitul Maqadis. Lihat bagaimana dan mengapa Perjalanan Malam Penuh Mukjizat Isra & Miraj disambut.


Sebagaimana umumnya Israq dan Miqraj Rasulullahﷺ seringkali menjadi tanda tanya dan kemusykilan dikalangan mereka yang tidak beriman. Tidaklah menjadi satu kesulitan setiap manusia yang beriman akan kebenaran peristiwa ini ke-atas  Nabi Muhammad Rasulullahﷺ. Tiada apa yang mustahil selain dalil-dalil Al Quran itu sendiri, malah tiada apa yang tidak mungkin, kalau kita benar-benar percaya akan kekuasaan mutlak yang salah satu juzuk sifat  wajib Allah Rabbul Jallaluh.

Mengenai Firman Allah”:

سُبْحَـٰنَ ٱلَّذِىٓ أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِۦ لَيْلًۭا مِّنَ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ إِلَى ٱلْمَسْجِدِ ٱلْأَقْصَا ٱلَّذِى بَـٰرَكْنَا حَوْلَهُۥ لِنُرِيَهُۥ مِنْ ءَايَـٰتِنَآ ۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْبَصِيرُ ١
"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."

(Al Isra - Ayat 1)

وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِٱلنَّاسِ ۚ وَمَا جَعَلْنَا ٱلرُّءْيَا ٱلَّتِىٓ أَرَيْنَـٰكَ إِلَّا فِتْنَةًۭ لِّلنَّاسِ وَٱلشَّجَرَةَ ٱلْمَلْعُونَةَ فِى ٱلْقُرْءَانِ ۚ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَـٰنًۭا كَبِيرًۭا ٦٠

Dan (ingatlah) ketika Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), bahawa sesungguhnya Tuhanmu meliputi akan manusia (dengan ilmuNya dan kekuasaanNya; dan tiadalah Kami menjadikan pandangan (pada malam Mikraj) yang telah kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai satu ujian bagi manusia; dan (demikian juga Kami jadikan) pokok yang dilaknat di dalam Al-Quran; dan Kami beri mereka takut (dengan berbagai-bagai amaran) maka semuanya itu tidak menambahkan mereka melainkan dengan kekufuran yang melampau.” 
(Al Isra - Ayat.60)

Ibn Abbasرضي الله عنه menambah: Pemandangan yang ditunjukkan oleh Rasulullahﷺ pada Perjalanan Malam ketika dia dibawa ke Bait-ul Maqdis (iaitu Baitulmaqdis) adalah pemandangan sebenar, (bukan mimpi). Dan Pohon Terlaknat (yang disebut) di dalam Al-Quran ialah pohon Zaqqum (sendiri).
(Jilid 4, Buku 54, Nombor 462:)

Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas:

Rasulullahﷺ berkata, “Pada malam Aku Kenaikan ke Syurga, aku melihat Musa yang merupakan seorang lelaki tinggi coklat berambut kerinting seolah-olah dia adalah salah seorang lelaki dari suku Shan'awa, dan aku melihat Isa, seorang lelaki sederhana. ketinggian dan kulit sederhana cenderung kepada warna merah dan putih dan rambut langsing. Aku juga melihat Malik, penjaga pintu neraka (Neraka) dan Ad-Dajjal di antara tanda-tanda yang Allah perlihatkan kepadaku.” (Nabi kemudian membaca Ayat Suci): 

وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسَى ٱلْكِتَـٰبَ فَلَا تَكُن فِى مِرْيَةٍۢ مِّن لِّقَآئِهِۦ ۖ وَجَعَلْنَـٰهُ هُدًۭى لِّبَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ ٢٣
“Maka janganlah kamu ragu-ragu bertemu dengannya’ ketika kamu bertemu dengan Musa pada malam Mi’raj di atas langit” 
(32:23)

Diriwayatkan dari Anas bin Malikرضي الله عنه dan Abu Bakr As Sidiqueرضي الله عنه: Rasulullahﷺ bersabda, "Para malaikat akan menjaga Madinah dari Ad-Dajjal (yang tidak akan dapat memasuki kota Madinah)."
(Jilid 5, Buku 58, Nombor 227:)

Diriwayatkan dari Abbas bin Malikرضي الله عنه:

Malik bin Sasaaرضي الله عنه berkata bahawa Rasulullahﷺ menceritakan kepada mereka Perjalanan Malamnya dengan berkata:
 "Ketika aku berbaring di Al-Hatim atau Al-Hijr, tiba-tiba seseorang datang kepada ku dan membelah tubuh ku dari sini ke sini." Saya bertanya kepada Al-Jarud yang berada di sisi saya, "Apakah maksudnya?" 
Dia berkata; "Maksudnya dari kerongkongnya ke bahagian kemaluan," atau berkata, "Dari bahagian atas dada." Rasulullahﷺ berkata lagi: “Dia kemudian mengeluarkan hatiku. Kemudian dibawakan kepadaku sebuah dulang emas Iman dan hatiku dicuci dan diisi (dengan Iman) lalu dikembalikan ke tempat asalnya. Kemudian dibawa kepadaku seekor binatang putih yang lebih kecil daripada baghal dan lebih besar daripada keledai.” 
(Mengenai hal ini Al-Jarud bertanya, “Apakah itu Buraq, wahai Abu Hamza?” Saya (iaitu Anas رضي الله عنه) menjawab setuju). Rasulullahﷺ bersabda: “Langkah binatang itu (sangat lebar sehingga) mencapai titik yang paling jauh dalam jangkauan penglihatan binatang itu. Saya telah dibawa ke atasnya, dan Jibril berangkat bersama saya sehingga kami sampai ke syurga yang terdekat.

Ketika dia meminta dibukakan pintu, ditanya: ‘Siapa itu?’ Jibril menjawab, ‘Jibril.’ Ditanyakan, ‘Siapa yang menemanimu?’ Jibril menjawab, ‘Muhammad.’ Ditanya, ‘ Adakah Muhammad telah dipanggil?' Jibril menjawab mengiyakan. Kemudian dikatakan, ‘Dia diterima. Alangkah baiknya kunjungannya!: Pintu gerbang dibuka, dan ketika saya melintasi langit pertama, saya melihat Adam di sana. 

Jibril berkata (kepadaku): ‘Inilah bapamu, Adam; berikanlah salammu kepadanya.’ Maka aku memberi salam kepadanya dan dia membalas salam itu kepadaku dan berkata, "Selamat datang wahai anak yang soleh dan Nabi yang soleh."Kemudian Jibril naik bersamaku sehingga kami sampai ke langit kedua. Jibril meminta pintu pagar dibuka. Ditanyakan, ‘Siapakah itu?’ Jibril menjawab, ‘Jibril.’ Ditanyakan, ‘Siapakah yang menemanimu?’ Jibril menjawab, ‘Muhammad.’ Ditanyakan, ‘Adakah dia dipanggil?’ Jibril menjawab dalam afirmatif. Kemudian dikatakan, ‘Dia diterima. Sungguh hebat lawatannya!’ Pintu pagar dibuka.

Apabila saya pergi ke langit kedua, di sana saya melihat Yahya (iaitu Yohanes) dan ‘Isa (iaitu Isa) yang merupakan saudara sepupu antara satu sama lain. Jibril berkata (kepadaku), ‘Ini adalah Yohanes dan Isa; sampaikanlah salammu kepada mereka.’ Maka aku memberi salam kepada mereka dan keduanya membalas salamku kepadaku seraya berkata: ‘Selamat datang wahai saudara yang soleh dan soleh.

Nabi.’ Kemudian Jibril naik bersamaku ke langit ketiga dan meminta agar pintunya dibuka. Ditanyakan, ‘Siapakah itu?’ Jibril menjawab, ‘Jibril.’ Ditanyakan, ‘Siapa yang menemanimu?’ Jibril menjawab, ‘Muhammad.’ Ditanyakan, ‘Adakah dia dipanggil?’ Jibril menjawab dalam afirmatif. Kemudian dikatakan, ‘Dia disambut, sungguh baik kunjungannya!’ Pintu gerbang dibuka, dan ketika aku melintasi langit ketiga di sana aku melihat Yusuf

Jibril berkata (kepadaku), ‘Inilah Yusuf; sampaikanlah salammu kepadanya.’ Maka aku memberi salam kepadanya dan dia membalas salam itu kepadaku dan berkata: ‘Selamat datang wahai saudara yang soleh dan Nabi yang soleh." Kemudian Jibril naik bersamaku ke langit keempat dan meminta dibukakan pintunya. . Ditanyakan, ‘Siapa dia?’ Jibril menjawab, ‘Jibril’ Ditanyakan, ‘Siapa yang menemanimu?’ Jibril menjawab, ‘Muhammad.’ Ditanyakan, ‘Adakah dia dipanggil?’ Jibril menjawab mengiyakan. . Kemudian dikatakan, 'Dia dialu-alukan, alangkah baiknya kunjungannya!'

Pintu itu dibuka, dan ketika aku melintasi langit keempat, di sana aku melihat Idris. Jibril berkata (kepadaku): ‘Inilah Idris; sampaikanlah salammu kepadanya.’ Maka aku memberi salam kepadanya dan dia membalas salam itu kepadaku dan berkata, ‘Selamat datang wahai saudara yang soleh dan Nabi yang soleh.’ Kemudian Jibril naik bersamaku ke langit kelima dan meminta dibukakan pintunya. . 
Ditanya, ‘Siapa dia?’ Jibril menjawab, ‘Jibril.’ Ditanya. ‘Siapakah yang menemanimu?’ Jibril menjawab, ‘Muhammad.’ Ditanyakan, ‘Adakah dia dipanggil?’ Jibril menjawab mengiyakan. Kemudian dikatakan Dia dialu-alukan, betapa hebatnya kunjungannya! Maka apabila aku melintasi langit kelima, di sana aku melihat Harun (iaitu Harun), Jibril berkata, (kepadaku). Ini ialah Harun; sampaikanlah salammu kepadanya.’ Aku memberi salam kepadanya dan dia membalas salam itu kepadaku dan berkata, ‘Selamat datang wahai saudara yang soleh dan Nabi yang soleh.’ 

Kemudian Jibril naik bersamaku ke langit keenam dan meminta dibukakan pintunya. Ia ditanya. ‘Siapakah dia?’ Jibril menjawab, ‘Jibril.’ Ditanyakan, ‘Siapakah yang menemanimu?’ Jibril menjawab, ‘Muhammad.’ Ditanyakan, ‘Adakah dia dipanggil?’ Jibril menjawab mengiyakan. Dikatakan, 'Dia dialu-alukan. Sungguh hebat lawatannya!’

Ketika aku pergi (melintasi langit keenam), di sana aku melihat Musa. Jibril berkata (kepadaku),’ Ini adalah Musa; beri salam kepadanya. Maka aku memberi salam kepadanya dan dia membalas salam itu kepadaku dan berkata, ‘Selamat datang wahai saudara yang soleh dan Nabi yang soleh.’ Ketika aku meninggalkannya (iaitu Musa) dia menangis. Seseorang bertanya kepadanya: 
"Apakah yang membuatmu menangis?’ 

Musa berkata, ‘Aku menangis kerana setelahku telah diutus (sebagai Nabi) seorang pemuda yang pengikutnya akan masuk syurga lebih ramai daripada pengikutku.’ Kemudian Jibril naik bersamaku ke langit ketujuh dan meminta pintunya dibuka. Ditanyakan, ‘Siapa dia?’ Jibril menjawab, ‘Jibril.’ Ditanyakan, ‘Siapakah yang menemanimu?’ Jibril menjawab, ‘Muhammad.’ Ditanyakan, ‘Adakah dia dipanggil?’ Jibril menjawab dalam afirmatif. Kemudian dikatakan, ‘Dia diterima. Sungguh hebat lawatannya!’

Maka tatkala aku pergi (di langit ketujuh), di sana aku melihat Ibrahim. Jibril berkata (kepadaku), ‘Inilah ayahmu; memberi salam kepadanya.’ Maka aku memberi salam kepadanya dan dia membalas salam itu kepadaku dan berkata, ‘Selamat datang, wahai anak yang soleh dan Nabi yang soleh.’ Kemudian aku disuruh naik ke Sidrat-ul-Muntaha (yakni Lote). Pokok sempadan yang paling besar) Lihatlah! Buah-buahannya seperti tempayan Hajar (iaitu tempat berhampiran Madinah) dan daunnya sebesar telinga gajah. Jibril berkata, ‘Ini adalah Pohon Bidara yang mempunyai batas paling tinggi). 

Lihatlah! Ada empat sungai mengalir, dua sungai tersembunyi dan dua terlihat, aku bertanya, 'Apakah dua jenis sungai ini, wahai Jibril?' Dia menjawab, 'Adapun sungai-sungai yang tersembunyi, mereka adalah dua sungai di surga dan sungai-sungai yang terlihat adalah. sungai Nil dan Eufrat.'

Kemudian Al-Bait-ul-Ma’mur (iaitu Baitullah) diperlihatkan kepadaku dan dibawakan kepadaku sebuah bekas berisi arak dan satu lagi penuh susu dan sepertiga penuh madu. Saya mengambil susu. Jibril berkata, ‘Ini adalah agama Islam yang kamu dan pengikutmu dianuti.’ Kemudian solat itu diwajibkan kepadaku: Mereka solat lima puluh kali sehari. Ketika aku kembali, aku melewati Musa yang bertanya (kepadaku): 

"Apakah yang diperintahkan kepadamu?’ Aku menjawab: "Aku diperintahkan untuk mengerjakan shalat lima puluh kali sehari".

Musa berkata: "Umat-umatmu tidak dapat menahan lima puluh shalat. suatu hari, dan demi Allah, sesungguhnya aku telah menguji orang-orang sebelum kamu, dan aku telah berusaha sebaik-baiknya terhadap Bani Israil (sia-sia). Kembalilah kepada Tuhanmu dan mintalah dikurangkan untuk meringankan beban pengikutmu. "Maka aku pun kembali, dan Allah mengurangkan sepuluh solat untukku. Kemudian aku datang lagi kepada Musa, tetapi dia mengulangi perkara yang sama seperti yang dia katakan sebelumnya. Kemudian sekali lagi saya kembali kepada Allah dan Dia mengqasharkan sepuluh solat lagi. 

Apabila saya kembali kepada Musa, dia berkata demikian, saya kembali kepada Allah dan Dia memerintahkan saya untuk melakukan sepuluh solat sehari. Apabila aku kembali kepada Musa, dia mengulangi nasihat yang sama, maka aku kembali kepada Allah dan diperintahkan untuk menunaikan solat lima waktu.

Ketika aku kembali kepada Musa, dia berkata: ‘Apakah yang diperintahkan kepadamu?’ Aku menjawab:, "Aku telah diperintahkan untuk melaksanakan shalat lima waktu.’ 

Dia berkata, ‘Umat-umatmu tidak dapat melaksanakan shalat lima waktu, dan tidak syak lagi. , Aku telah mendapat pengalaman dari orang-orang sebelum kamu, dan aku telah berusaha sebaik-baiknya dengan Bani Israil, maka kembalilah kepada Tuhanmu dan mohonlah pengurangan untuk meringankan beban pengikutmu.’ 
Aku berkata: "Aku telah meminta banyak dari Ya Tuhanku bahawa aku merasa malu, tetapi aku redha sekarang dan berserah kepada perintah Allah.’ Ketika aku pergi, aku mendengar suara berkata: ‘"Aku telah melewati perintah-Ku dan telah meringankan beban hamba-hambaKu.”

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...