Tuesday

No 71- Mukjizat -Mendengar makanan yang dipegang oleh Rasulullahﷺ berdoa kepada Allahﷻ

Kami mendengar makanan yang dipegang oleh Rasulullah sambil berdoa kepada Allahﷻ Imam Al-Bukhari menceritakan bahawa, Abdullah ibn Mas'ud رضي الله عنه berkata: Kami bersama Rasulullah  dalam perjalanan, bekalan air kami berkurangan, kemudian beliau berkata, "hantar bekas berisi air". Mereka membawa bejana yang berisi sedikit air di dalamnya, lalu beliau meletakkan tangannya di dalamnya seraya berkata, "Hidup itu diberkahi kesucian dan keberkatan itu dari  Allahﷻ ." Dia (Ibn Mas’ud) berkata: Aku melihat air keluar dari jari-jari Rasulullah  dan kami biasa mendengar makanan yang dimakan Rasulullah  ketika berdoa kepada  Allahﷻ .

Hadis Imran Ibn Husain Dalam versi Imran Ibn Husain: Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan bahawa Imran Ibn Hussein berkata: Kami pernah bersama Rasulullah  dalam perjalanan, kemudian malam tiba, kami semua tidur sehingga kami Dibangunkan oleh panas matahari, orang pertama yang bangun di kalangan kami ialah Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه dan kami tidak pernah membangunkan Rasulullah  sehingga beliau sendiri yang melakukannya. Kemudian Saiyidina Umar Al Khattab رضي الله عنه bangun dan berdiri di sebelah Rasulullah  dan baginda meninggikan suaranya sambil berkata, “Takhir!” sehingga Rasulullah bangun dan memerintahkan kami meneruskan perjalanan.

Kami melakukan perjalanan sehingga matahari tinggi, dia turun, dan mengimami kami dalam solat, salah seorang sahabat tidak menyertai kami dalam solat. Apabila dia selesai solat, dia bertanya kepadanya, "Apa yang menghalangimu daripada solat bersama kami?" Dia berkata: Wahai Rasulullah, aku bermimpi basah. Beliau memerintahkan beliau bertayamum dan shalat. Kami terus mencari air kerana dahaga, kemudian kami bertemu dengan seorang wanita dan bertanya di mana kami boleh mencari air.

Dia menjawab tiada air untuk kami. Kami kemudian bertanya kepadanya jarak antara kaumnya dan air? Dia kata jaraknya sehari dan malam. Kami membawanya kepada Rasulullah  dan dia memberitahunya apa yang dia katakan kepada kami dan bahawa dia mempunyai dua anak yatim; suaminya meninggal dunia. Rasulullah  meminta untanya yang membawa air, lalu Baginda mengambil bejana yang berisi air dan meletakkan bukaannya di mulutnya dan diminum. Dia kemudian mengantarnya kepada kami - empat puluh orang yang dahaga - kami semua meminumnya sehingga kami semua puas dan mengisi beg air kulit kami.

Lelaki di antara kami yang mengalami mimpi basah mandi, haiwan kami hampir tidak dapat berjalan dari berat air yang kami bawa. Rasulullah  kemudian memerintahkan kami untuk mengumpulkan roti dan kurma untuk wanita itu dan baginda kemudian menyerahkannya kepadanya dan berkata, “Ambillah ini dan berilah makan kepada keluargamu dengannya dan ketahuilah bahawa kami tidak mengurangi airmu”. Apabila dia sampai di rumah, dia memberitahu kaumnya bahawa dia telah bertemu dengan ahli sihir yang terbaik, atau seorang Nabi sebagaimana yang mereka dakwa. Dia kemudiannya menjadi seorang Muslim bersama keluarganya.

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...