Monday

Peristiwa-1 : Rasulullahﷺ melantik Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه menjadi imam solat

Ini secebis kisah yang penuh bermakna buat kita umat Muhammad Rasulullahﷺ. Peristiwa yang menjadi contoh bagi kita umatnya pentingnya dalam memilih pengantian pemimpin. Ini didasarkan olih perlakuan Rasulullahﷺ sebelum wafatnya baginda. Walaupun umum tahu, Rasulullahﷺ tidak menamakan siapa yang mengantikan pimpinan ummah ketika itu. Namun setujunya Rasulullahﷺ bahawa ketika baginda uzur sebelum wafat telah menunjukan Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه  sebagai imam solat di Masjidun Nabi. Yang kita umat Islam harus mengambil iktibar, yang dikatakan sunnah Nabi itu ialah, kata-kata Nabi, Perbuatan dan Perlakuan juga Diam nya Nabi.. itu semua adalah sunnah yang harus kita ikuti. Begitulah Insan Agong ini, ditunjukan Allah Rabbul Jalil sebagai ikutan terbaik umat Manusia atau "Usawatun Hasanah". 

Pemandangan sekitar Taman Saqifah Bani Saadah

Ringkasan peristiwa yang berlaku di sini, apabila wafatnya Rasulullahﷺ . Umat Islam Ansar dari Bani Khazraj telah berkumpul untuk melantik Sa'd Ibn Ubadah رضي الله عنه , namun  Sayidina Umar Ibn Khattab  رضي الله عنه. telah menyatakan beliau mahu Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه   sebagai pemimpin. Namun sejak masa Rasulullahﷺ  uzur lagi, Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه  menolak tidak mahu dilantik khalifah malah mahu  Sayidina Umar Ibn Khattab  رضي الله عنه. dilantik Khalifah.  Sayidina Umar Ibn Khattab  رضي الله عنه. dengan tegas, dia tidak mahu menerimanya, selagi insan paling tawadduk dan dikasihi Rasulullahﷺ iaitu Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه masih berjalan dibumi Madinah.  Sayidina Umar Ibn Khattab  رضي الله عنه. yang terkenal dengan watak keras, telah dapat mententeramkan keadaan, setibanya Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه sampai di Saqifah Bani Saadah, terus membaiah Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه  dan rata-rata mereka yang berada disana, mengikuti  Sayidina Umar Ibn Khattab  رضي الله عنه., dan bersetuju, sebaik Bani Quraish yang harus dilantik Kalifah pertama. Maka semuanya bersetuju berbai'ah dengan Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه .

Papan Tanda di Hadapan Taman Saqifah Bani Saadah.

Perkara-perkara Penting yang Berlaku sikap Rasulullahﷺ menunjukan kebenaran dengan persetujuan melantik Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه menjadi imam solat ketika uzur baginda Rasulullahﷺ,  sikap itu terzahir selepas kewafatan dan sebelum pemaqaman Rasulullahﷺ.

Dari perbuatan yang paling agung, dan paling diberkati dalam sejarah Islam dan umatnya ialah bai'at kepada  Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه  Ini kerana ketika Rasulullahﷺ meninggal dunia,  Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه  mengimami orang ramai dalam solat subuh, dan pada masa itulah. Rasulullahﷺ sembuh dari kesusahan penyakit yang dialaminya. Ketika itulah dia menyinkap tirai rumah dan memandang kaum Muslimin ketika mereka berada dalam saf solat di belakang Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه . Pemandangan itu menggembirakannya dan membuat dia tersenyum (Salam dan Rahmat Allah ke atasnya) malah orang-orang Islam terfikir untuk meninggalkan solat yang mereka laksanakan kerana kegembiraan mereka melihatnya. 

Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه ingin berundur ke belakang untuk sampai ke saf-saf orang Islam yang solat. Namun, Rasulullahﷺ mengisyaratkan kepada mereka untuk tetap berada di tempat mereka, dan (kemudian) beliau menyingkap tirai yang merupakan kali terakhir mereka bersamanya (Rasulullahﷺ). Apabila  Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه selesai solat, dia memasukinya dan berkata kepada Saidatuna Aisyah: “Aku tidak melihat Rasulullahﷺ melainkan sebahagian penyakitnya telah dikeluarkan daripadanya. Dan ini adalah hari Binti Kharijah, [iaitu, salah seorang dari dua isterinya yang tinggal di As-Sunh, timur Madinah].” Maka dia menunggang kudanya dan pergi ke rumahnya dan Rasulullahﷺ telah wafat pada tengah hari itu, dan telah (juga) dikatakan: tengah hari. Dan Allah lebih mengetahui.

Apabila beliau meninggal dunia, para Sahabat berselisih pendapat di antara mereka; ada yang berkata: Rasulullahﷺ telah wafat. Dan di antara mereka ada yang berkata: Dia belum mati. Maka Salim Ibn Ubaidرضي الله عنه mengikuti Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه ke As-Sunh, dan dia mengumumkan kepadanya kewafatan Rasulullahﷺ. Selepas itu, Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه pulang dari rumahnya apabila berita itu sampai kepadanya dan kemudian memasuki rumah Rasulullahﷺ, menanggalkan penutup mukanya, menciumnya dan memastikan Rasulullahﷺ telah wafat . Kemudian dia keluar kepada orang ramai dan berbicara kepada mereka dari sisi mimbar, dan menjelaskan kepada mereka tentang kewafatan Rasulullahﷺ seperti yang telah kami sebutkan, dan dengan itu mengakhiri keributan dan menghapuskan misteri , dan semua orang kembali kepadanya.

as itu, sekumpulan Sahabat memberi kesetiaan kepadanya di masjid dan timbul keraguan dalam fikiran sebahagian daripada Ansar dan menjadi tertanam dalam fikiran sebahagian daripada mereka, tentang kebolehan mempunyai seorang Khalifah daripada Ansar. Sebahagian daripada mereka menjadi perantara untuk mendapatkan seorang pemimpin dari Muhajirin dan seorang dari Ansar sehingga Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه menjelaskan kepada mereka bahawa Khalifah hanya dari Quraisy, maka mereka kembali kepadanya dan berkumpul di atasnya kerana kami akan menerangkan dan menarik perhatian. ke dalam halaman berikut.

Kisah Saqifah Bani Sa‘idah


Imam Ahmad meriwayatkan daripada Ibn ‘Abbas yang berkata: Aku sedang mengajar ‘Abdur-Rahman Ibn ‘Awfرضي الله عنه , kemudian dia menemuiku semasa aku menunggunya dan itu di Mina pada haji terakhir yang dilakukan Sayidina Umar Ibn Khattab  رضي الله عنه. ‘Abdur-Rahman  رضي الله عنهberkata: Sesungguhnya seorang lelaki datang kepada ‘Umar dan berkata: Sesungguhnya si fulan berkata: Sesungguhnya jika ‘Umar meninggal dunia, nescaya aku akan membaiat si fulan. Maka Sayidina Umar Ibn Khattab  رضي الله عنه menjawab: 

"Sesungguhnya aku akan berdiri malam ini insyaAllah di hadapan manusia, dan aku akan memperingatkan mereka tentang golongan ini yang ingin mencuri urusan mereka."

'Abdur-Rahman berkata, lalu aku berkata: Wahai Pemimpin orang-orang yang beriman, janganlah (perbuatan itu), kerana musim ini mengumpulkan orang ramai dan gerombolan mereka, dan sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang paling banyak duduk dalam majlis-majlis kamu apabila kamu tujukan kepada rakyat. Saya khuatir anda akan memberikan ucapan yang membuat mereka gelisah dan mereka tidak memahaminya, dan mereka tidak akan meletakkannya pada tempatnya (iaitu, menerima kata-kata dalam roh yang mereka maksudkan). 

Oleh itu, sila tunggu sehingga anda sampai ke Madinah kerana ia adalah negeri Hijrah dan Sunnah dan dipenuhi dengan ulama manusia dan orang-orang mulia mereka. Kemudian anda boleh mengatakan apa yang anda akan katakan dengan selamat, mereka akan memahami ucapan anda dan meletakkannya pada tempatnya. ‘Umar berkata: Jika aku selamat sampai di Madinah, pasti aku akan menyebutnya kepada orang ramai, pada kali pertama aku berdiri.

Kami tiba di Madinah pada akhir Dzulhijjah dan hari itu adalah hari Jumaat, saya mempercepatkan pergerakan saya seperti Sakkatul-A‘ma. Kemudian aku berkata kepada Malik: Apakah Sakkatul-A‘ma (jalan buta)? Beliau menjawab: Apabila seseorang tidak peduli pukul berapa dia keluar, tidak tahu panas dan sejuk atau sesuatu seperti itu. Saya dapati Sa‘id Ibn Zaidرضي الله عنه di sudut kanan mimbar telah mendahului saya, maka saya duduk di sebelahnya dengan lututnya menyentuh lutut saya, kemudian ‘Umar tiba-tiba muncul. Apabila saya melihatnya saya berkata: Malam ini, dia akan memberikan ucapan tentang perkara ini yang tidak pernah diberikan oleh sesiapa pun sebelum dia. Dia berkata: Sa'id Ibn Zaidرضي الله عنه menafikan itu dan berkata: Apa yang anda fikir dia akan katakan yang tidak pernah dikatakan oleh orang lain?

Kemudian 'Umar duduk di atas mimbar, dan apabila Mu'azzin diam dia berdiri dan memuji Allah dengan apa yang patut baginya, lalu berkata: Teruskan: Wahai manusia, sesungguhnya aku akan berucap dan ia telah sudah diputuskan untuk saya berikan. Saya tidak tahu kerana mungkin ia sudah dekat dengan zaman saya, maka sesiapa yang memahaminya dan memahaminya maka hendaklah dia menyampaikannya ke tempat binatang tunggangannya sampai. 

Dan sesiapa yang tidak memahaminya maka saya tidak membenarkan dia berdusta terhadap saya. Sesungguhnya Allah telah mengutus Muhammad Rasulullahﷺ, dengan kebenaran dan menurunkan kitab-Nya kepadanya, dan dalam apa yang Allah turunkan kepadanya terdapat "Ayat rajam." Oleh itu, kami membacanya dan kami memahami dan memahaminya. Rasulullahﷺ merejam dan kami merajam sesudahnya, maka saya khuatir akan datang suatu masa dahulu kepada orang-orang di mana seseorang akan berkata: 

Kami tidak dapati "Ayat rajam" di dalam kitab. daripada Allah. Maka mereka akan sesat kerana meninggalkan kewajipan yang telah diturunkan oleh Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Tinggi. Hukum rajam di dalam kitab Allah adalah kewajipan bagi orang yang berzina dalam keadaan suci dari lelaki dan perempuan, apabila terbukti, atau hamil, atau pengakuan.

Sesungguhnya kami pernah membaca: Janganlah kamu mendera ibu bapa kamu kerana sesungguhnya adalah kufur bagi kamu bahawa kamu mendera ibu bapa kamu. Sesungguhnya Rasulullahﷺ bersabda: 

“Janganlah kamu memujiku sebagaimana orang-orang Nasrani memuji ‘Isa putera Maryam, sesungguhnya aku hanyalah seorang hamba; Katakanlah: Hamba Allah dan Rasul-Nya.” 

Dan sesungguhnya telah sampai kepadaku bahawa seseorang di antara kamu berkata: “Seandainya ‘Umar telah mati nescaya aku akan membaiat (Bai‘ah) kepada si fulan. Tidak boleh seorang pun terpedaya dengan apa yang dikatakannya, sesungguhnya ikrar taat setia kepada Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه adalah suatu kejadian yang tiba-tiba dan telah tercapai. Memang seperti itu, tetapi Allah menyelamatkan saya dari kejahatannya. Dan tidak ada seorang pun di antara kamu hari ini yang seperti Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه, dan sesungguhnya dia adalah orang yang terbaik di antara kita ketika Rasulullahﷺ wafat.

Sesungguhnya ‘Saiydina Ali رضي الله عنه. dan Saiyidar Az-Zubair رضي الله عنه. tinggal di rumah Fatimah, puteri Rasulullahﷺ dan semua orang Ansar tertinggal dari berbai‘ah dan Muhajirin menyokong Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه. Aku berkata kepadanya: 

Wahai Abu Bakar, ikutlah kami kepada saudara-saudara kami dari kaum Ansar. Kami pergi memimpin mereka sehingga dua orang soleh menemui kami, mereka menceritakan kepada kami apa yang telah dilakukan orang ramai lalu mereka berkata: Ke manakah kamu hendak pergi, wahai Muhajirin? Aku berkata: Kami ingin saudara kami dari kalangan Ansar. Mereka menjawab: Tidaklah wajib kamu mendekati mereka, sempurnakanlah urusanmu wahai Muhajirin. Lalu aku berkata: Demi Allah, kami pasti akan mendekati mereka.

Kami meneruskan sehingga kami bertemu mereka di Saqifah Bani Sa‘idah; mereka berkumpul di situ dan tiba-tiba muncul seorang lelaki yang berbalut pakaian. Saya berkata: Siapa ini? 

Mereka menjawab: Sa’d Ibn ‘Ubadah رضي الله عنه . Aku berkata: Ada apa dengan dia?

Mereka menjawab: Dia sakit.

Apabila kami duduk, jurucakap mereka berdiri dan memuji Allah dengan apa yang patut bagi-Nya dan berkata: Teruskan: Kami adalah penolong Allah dan tentera Islam, dan kamu, wahai Muhajirin, adalah golongan Nabi kami. Satu kumpulan daripada kamu telah datang ingin mencabut kami dari akar umbi kami dan menyisihkan kami daripada urusan ini. Kemudian, apabila dia diam aku ingin bercakap dan aku telah pun menyempurnakan ucapan yang aku sukai dan aku ingin mengucapkannya di hadapan Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه, dan aku menyanjungnya sedikit sebanyak, dan dia lebih bijak dan tenang daripada saya. Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه berkata: 

"Bertahanlah. Saya tidak suka marah kepadanya kerana dia lebih berpengetahuan dan saya menghormatinya."

Demi Allah, dia tidak meninggalkan satu perkataan yang membuatku ridha dari ucapanku melainkan dia mengucapkannya dengan intipatinya tetapi lebih baik sehingga dia selesai. Dia berkata: Kepada teruskan: Adapun apa yang kamu sebutkan daripada kebaikan maka kamu layak mendapatnya dan orang Arab hanya mengetahui perkara ini (kepimpinan) bagi puak ini daripada Quraisy. Mereka adalah orang-orang Arab yang paling mulia dalam nasab dan tempat tinggal (Mekah). 

Saya telah memilih untuk kamu seorang daripada dua lelaki ini, mengikut mana-mana yang kamu pilih. Kemudian dia memegang tanganku dan tangan Abu ‘Ubaidah Ibn Al-Jarrahرضي الله عنه , dan aku tidak membenci apa-apa yang dia katakan selain daripada ini. Demi Allah, lebih aku cintai untuk maju dan dipenggal leherku agar tidak datang kepadaku dosa daripada memimpin suatu kaum bersama Abu Bakar di antara mereka kecuali jika aku mengubah fikiranku pada saat kematian.

Kemudian seorang dari Ansar berkata: Aku adalah tongkatnya (unta yang gatal atau kudis) yang mencakar (nya) dan batang kurma penyangga, pemimpin dari kami dan pemimpin dari kamu, wahai kaum Quraisy. Saya berkata kepada Malik رضي الله عنه: Apakah ini "Saya adalah tongkatnya (unta yang gatal atau kudis) yang mencakar (dia) dan batang kurma penyangga, maksudnya"? Dia menjawab: Seolah-olah dia berkata saya adalah dalangnya.

Katanya, kemudian kekecohan semakin membuak-buak dan suara-suara dibangkitkan sehingga kami takut bertelagah. 

Aku berkata: 

"Hulurkan tanganmu wahai Abu Bakar. Ketika dia menghulurkan tangannya, dan aku memberinya Bai'ah dan Muhajirin memberinya Bai'ah."

Selepas itu, orang Ansar memberinya Bai‘ah dan kami menyerbu (iaitu mendesak) 

Sa‘d Ibn ‘Ubadah sedemikian rupa sehingga seorang daripada mereka berkata: Kamu telah membunuh Sa‘d. Aku berkata: Sebaliknya, Allah membunuh Sa'd. Sayidina Umar Ibn Khattab  رضي الله عنهberkata: 

Sesungguhnya demi Allah, kami mendapati dalam perkara yang kami hadiri itu lebih mudah daripada memberi bai‘ah kepada Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه. Kami khuatir jika kami biarkan manusia tanpa bai'ah, nescaya mereka akan mengadakan baiah sesudah kami, jadi kami akan memberi ba'ah kepada mereka atas apa yang kami tidak suka, atau kami berselisih pendapat dengan mereka yang akan mengakibatkan kejahatan.

Maka, barangsiapa yang berbai'ah tanpa musyawarah kaum muslimin, maka dia tidak ada bai'ah, dan tidak ada bai'ah bagi orang yang takut dibunuh. Malik berkata: Ibn Shihabرضي الله عنه  memberitahu saya dari ‘Urwahرضي الله عنه  bahawa sesungguhnya dua lelaki yang bertemu dengan mereka ialah Uwaim Ibn Sa‘idah رضي الله عنه dan Ma‘n Ibn Adiyyرضي الله عنه . Ibn Shihabرضي الله عنه  meriwayatkan: Sa'id Ibn Al-Musayyab رضي الله عنه berkata orang yang berkata "Saya adalah tongkatnya (unta yang gatal atau kudis) yang mencakar (nya) dan batang kurma penyangga" ialah Al-Hubab Ibn Al-Mundhir.رضي الله عنه .


Muktahir; Syaqifah Bani Saadah Sudah Tiada Lagi..berita disini:

(Taman Syaqifah Bani Saadah telah dirobohkan dan diratakan olih Kerajaan Arab Saudi dibawah pimpinan Raja Salman bin Raja Abdul Aziz Ibn Saud pada tahun 2023M. Dimana tahun-tahun berikutnya menjadikan fitnah dan mehnah besar dengan negara Semenanjung Arab (Hijaz). Mulanya, pemodenan yang merubah tanah Hijaz menjadikan kemajuan yang tidak kena pada tempatnya. Di bawah pimpinan putera mahkota (Mohamad Salman (MBS) yang terkesima dengan kemodenan Eropah, kebatilan dan hedonisma terus bermula dengan pesat, membina infrastruktur yang tidak perlu demi mendewakan kemajuan material dan hubud dunya keluarga Saud ini. Orang2 kafir telah dibenarkan menjejak kaki di Makkah dan Medinah, sungguh sedih dan mengecewakan umat Islam seluruh dunia. Mereka yang amanahkan menjaga dua kota suci ini (kononnya) semakin tidak memperdulikan kos-kos kerja haji semakin meningkat tinggi. Keluarga Saudi ini semakin gila dunia, hotel2 dan bangunan-bangunan terlalu mahal untuk disewa para-para tetamu Allah SWT. Kerajaan Saudi tidak lagi peduli dengan amanah, seperti yang dibuat olih Rasulullah SAW dan Khalifah2 Islam dalam melestarikan perkhidmatan dan kedamaian buat tetamu Allah yang mengunjungi 2 tanah haram yang mulia.)











No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...