Turun nya pertolongan dari Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى dengan 1000 malaikat, semasa peperangan: Jumlah malaikat, seribu di Badar dan tiga ribu lima ribu di Uhud, mungkin tidak boleh diambil secara literal, tetapi untuk menyatakan kekuatan sekurang-kurangnya samadengan musuh. Segala pertolongan datang dari Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى jua. Dalam kes-kes khas, ia mungkin mengambil bentuk khas untuk menaruh hati kepada kita, dan menyesuaikan diri dengan perasaan dan psikologi kita. Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى berfirman di dalam Al-Quran:
"Dan ketika kamu berdoa kepada Tuhanmu memohon
pertolongan. Dia menjawab: 'Aku menghantar untuk menolong kamu seribu malaikat
berturut-turut.' Dengan berita gembira ini Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى hendak menenteramkan hatimu,
sesungguhnya kemenangan itu hanyalah dari Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى , Dia Maha Perkasa lagi Maha
Bijaksana.”
(Q.8:9-10)
Orang bukan Islam mungkin bertanya bagaimana kita boleh tahu
bahawa Rasulullahﷺ benar-benar melihat malaikat Jibril di dalam gua.
Berikut adalah peristiwa dari masa yang berbeza dalam
kehidupan Rasulullahﷺ untuk menggambarkan kebenarannya yang mana kita boleh
menambah peristiwa lain untuk membentuk asas untuk menentukan kebolehpercayaan Rasulullahﷺ.
Peristiwa peperangan di lembah Badar:
Hanya fakta,
Tentera kafir Quraisy
berjumlah kira-kira 1000 orang.
Tentera Islam mempunyai kira-kira 300 hingga 315 pejuang.
Ketika tentera kafir Quraisy sedang menang, mereka tiba-tiba
berpaling dan melarikan diri dalam keadaan huru-hara.
Lembah Badar dikelilingi oleh gunung di semua sisi. Terdapat
hanya tiga jalan sempit masuk dan keluar dari lembah. Pada malam sebelum
pertempuran, hujan turun dengan lebat dan tanah lembap pada hari pertempuran.
Bahagian 1, Perang Badar, ringkasan ringkas:
Rasulullahﷺ meramalkan apa yang akan berlaku.
Selepas kehilangan beberapa orang dalam pertarungan lelaki
melawan orang Islam, Quraisy kafir menyerang orang Islam dengan kemarahan dan
orang Islam terpaksa bersusah payah mempertahankan barisan mereka.
Rasulullahﷺ memerintah dari belakang umat Islam, dan ayat
Al-Quran berikut kemudian diturunkan dari Tuhan kepada Rasulullahﷺ,
"Saya akan membantu anda dengan seribu malaikat berturut-turut, seorang mengikuti di belakang yang lain"
(Quran: 8,9)
Rasulullahﷺ kemudian berkata kepada sahabatnya, Saiyidina Abu Bakar, . . . Saya dapat melihat malaikat Jibril di
atas kuda betinanya di tengah badai pasir.
Tetapi tidak ada ribut pasir yang dapat dilihat oleh orang
lain, . . . belum lagi.
Kemudian turunlah ayat al-Quran berikut,
"Orang-orang musyrik itu akan dihalau, dan mereka akan membelakangi mereka"
(Quran: 54:45)
Kemudian Rasulullahﷺ mengambil segenggam kerikil dan
melemparkannya ke arah orang-orang musyrik dan berkata, kekacauan melingkupi wajah mereka!
Sama seperti dia melemparkan batu kerikil, ribut pasir yang
ganas meniup ke muka musuh.
Ini sangat pelik kerana sukar untuk sebarang angin kencang
bertiup ke lembah, dan tanah basah akibat hujan pada malam sebelumnya.
B, Ribut pasir yang tidak dijangka bertiup dari pergunungan
batu.
Di Lembah Badar, umat Islam berpusat di bahagian barat daya
lembah. Orang-orang kafir Quraisy berpusat di bahagian Timur Laut lembah.
Umat Islam membelakangi Pergunungan Al-Asfal, iaitu
rantaian pergunungan yang lebih rendah ke Makkah.
Jadi, angin, jika ia adalah dari sebab semula jadi, akan
terpaksa bertiup melalui rantai gunung apabila tanah lembap akibat hujan dan
tidak mempunyai habuk yang longgar untuk diambil, dan akan muncul hanya
beberapa saat selepas Rasulullahﷺ meramalkannya. sementara tidak ada orang lain
yang dapat melihatnya, dan seperti Rasulullahﷺ melalui kerikil di Quraisy dengan
doanya.
Memandangkan umat Islam mempunyai gunung di belakang mereka,
ribut pasir akan muncul melalui dinding batu basah, pergi ke arah yang betul,
dan tepat pada masa yang tepat. Maka pasti ada laporan melihat atau melihat
kesan malaikat dari kedua belah pihak.
Ketika orang-orang kafir telah dibutakan oleh ribut pasir,
orang-orang Islam segera kembali menguasai dan orang-orang kafir dilemparkan ke
dalam kekeliruan. Mereka berpaling dan melarikan diri dalam keadaan huru-hara
dan panik ketika tentera Islam mengejar.
Selepas pertempuran itu selesai, ayat berikut diturunkan oleh
Tuhan kepada Rasulullahﷺ,
"Dan kamu (Rasulullahﷺ) tidak melempar ketika kamu melempar, tetapi Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى yang melempar."
(Quran: 8:17)
Bahagian 2, Orang ramai melaporkan melihat malaikat:
Tetapi orang Islam kemudian melaporkan pelbagai penampakan.
Ada yang mengatakan bahawa mereka melihat penunggang kuda yang tidak dikenali
yang kuku kudanya tidak menyentuh tanah.
Sebahagian umat Islam tidak melihat malaikat secara langsung,
tetapi melihat kesan malaikat seperti seorang Muslim bernama Hazuim yang
melaporkan melihat kepala orang kafir yang melarikan diri dipotong secara
misteri sebelum dia dapat mencapainya. Hazuim telah mengejar dan dia mendengar
bunyi cambuk kuda dan kemudian satu suara yang terlepas berkata, majukan Hazuim!
Apabila dia melaporkan kejadian itu kepada Rasulullahﷺ, dia
berkata kepada Hazuim, Engkau telah
berkata benar. Ini adalah pertolongan dari langit ketiga.
Bahkan salah seorang kafir pagan yang ditangkap bernama Abbas
bin Abdul-Muthalib melaporkan, orang ini
tidak menangkapku. Saya ditangkap oleh lelaki lain yang botak dan kacak dan
yang sedang menunggang kuda botak. Saya tidak melihat dia di sini di antara
orang ramai. Orang Islam yang menahan
Abbas kemudian menolong Abbas dan menyatakan kepada Rasulullahﷺ, Saya menangkapnya, Ya Rasulullah.
Rasulullahﷺ kemudian berkata kepadanya, Diamlah, Tuhan Yang Maha Kuasa telah
menguatkanmu dengan pertolongan malaikat yang mulia.
Abbas bin Abdul-Muthalib telah membawa 100 syiling emas
bersamanya, dan telah meninggalkan simpanan rahsia bersama isterinya di Makkah.
Apabila tiba masa tebusan, Abbas berkata bahawa dia tidak
mempunyai harta selain daripada apa yang dia bawa, lalu Rasulullahﷺ bertanya
kepada Abbas tentang emas yang dia tinggalkan bersama isterinya. Abbas terkejut
dan bertanya kepada Rasulullahﷺ bagaimana dia tahu tentang itu, dan Rasulullahﷺ menjawab bahawa malaikat Jibril telah memberitahunya.
Untuk menambah lagi mukjizat malaikat dalam Perang Badar,
saya akan memetik biografi Martin Lings' Rasulullahﷺ di mana Lings meringkaskan
hadis,
Yang lain melihat
sekilas Malaikat menunggang kuda yang kukunya tidak pernah menyentuh tanah,
dipimpin oleh Jibril memakai serban kuning, sedangkan serban malaikat yang lain
berwarna putih, dengan satu hujung dibiarkan mengalir di belakang mereka.
(muka surat 152.)
Berikut adalah satu lagi contoh orang kafir bukan Islam
melaporkan malaikat.
Salah seorang daripada orang bukan Islam yang tewas bernama
Abu Sufyan bin Al-Harith melarikan diri kembali ke Mekah. Dia menceritakan
peristiwa kekalahan itu kepada seorang lagi kafir bernama Abu Lahab yang tidak
hadir dalam peperangan itu.
Riwayat Abu Sufyan menekankan malaikat sebagai penyebab
kekalahan.
Apabila seorang Muslim miskin bernama Abu Rafi mendengar
perbincangan itu, dia mula mengulangi peristiwa itu dengan peranan malaikat
yang ajaib, dan Abu Lahab menjadi sangat marah sehingga dia mula memukul Abu
Rafi yang miskin.
Perkara di atas hanyalah satu peristiwa dari kehidupan Rasulullahﷺ. Ada yang lain. Gabungan kejadian sedemikian bersama dengan mukjizat al-Quran, keunggulan keperibadian Rasulullahﷺ, dan banyak perkara lain membuktikan bahawa Rasulullahﷺ memang bercakap benar apabila dia bercakap tentang melihat malaikat Jibril pada malam turunnya wahyu yang pertama, seperti yang ditanya oleh Matt Browne.
Cabaran orang kafir telah dipenuhi: Yang lain telah
melihat malaikat.
Orang-orang kafir mengangkat cabaran, adakah orang lain selain Rasulullahﷺ melihat
malaikat?
Jadi, sebagai jawapan kepada cabaran orang kafir tentang
orang lain melihat malaikat, kita ada sebagai satu contoh, Perang Badar di mana
orang lain melihat malaikat juga.
1, Umat Islam kemudian melaporkan pelbagai penampakan. Ada yang berkata bahawa mereka melihat penunggang kuda yang tidak dikenali yang kuku kudanya tidak menyentuh tanah.
2, Beberapa contoh orang bukan Islam melihat sudut.
Ingatlah bahawa seorang malaikat yang memberitahu Rasulullahﷺ tentang emas yang Abbas bin Abdul-Muttalib telah diam-diam berikan kepada
isterinya, dan bahawa Abbas juga melaporkan ditangkap oleh seorang yang tidak
kelihatan oleh orang lain. Itu adalah kes di mana seorang kafir melihat
malaikat, tetapi seorang Muslim yang berdiri di sebelahnya tidak melihatnya.
Saya juga pernah menyebut tentang laporan seorang Muslim bernama Hazuim yang melaporkan melihat kepala orang kafir dipenggal sama sekali tidak dapat dilihatnya sedangkan pada masa yang sama dia mendengar suara yang terlepas mendorongnya.
Sebahagian umat Islam tidak melihat malaikat secara langsung, tetapi melihat kesan malaikat seperti seorang Muslim bernama Hazuim yang melaporkan melihat kepala orang kafir yang melarikan diri dipotong secara misteri sebelum dia dapat mencapainya. Hazuim telah mengejar dan dia mendengar bunyi cambuk kuda dan kemudian satu suara yang terlepas berkata, majukan Hazuim!
Ketika Hazuim melaporkan kejadian itu kepada Rasulullahﷺ, dia
berkata kepada Hazuim, Engkau telah
berkata benar. Ini adalah pertolongan dari langit ketiga.
B, Contoh lain tentang pengetahuan Rasulullahﷺ tentang perkara
yang tidak diketahui.
1, pengetahuan Rasulullahﷺ tentang kematian raja Parsi sebelum
agen raja sendiri mengetahui:
Pengetahuan Rasulullahﷺ tentang emas rahsia Abbas pada Perang
Badar bukanlah satu-satunya contoh Rasulullahﷺ yang mempunyai pengetahuan yang
tidak diketahui oleh orang lain. Pada masa yang berbeza, raja Parsi, Khosroe,
pernah memerintahkan gabenor Yaman, seorang lelaki bernama Bazan, untuk
menangkap Rasulullahﷺ. Bazan dihantar kepada ejen untuk menangkap Rasulullahﷺ.
Apabila mereka tiba di Madinah, Rasulullahﷺ memberitahu mereka bahawa Khosroe
telah mati. Mereka kembali ke Yaman dengan tangan kosong dan kemudian berita
datang bahawa raja Khosroe telah dibunuh oleh anaknya pada malam pertemuan agen
dengan Rasulullahﷺ.
Bazan, pemerintah Yaman, memeluk Islam setelah mengetahuinya
dan berjaya dari Parsi.
2, Pengetahuan Rasulullahﷺ tentang misi rahsia Umair:
Umair bin Wahb Al-Jumahi adalah salah seorang musyrik yang
tegar dan semakin sesat.
Selepas perang Badar, dia pergi dalam misi rahsia dari Makkah
ke Madinah untuk membunuh Rasulullahﷺ.
Safwan bin Umaiyah secara senyap-senyap telah menawarkan
untuk membayar hutang Umair dan kewajipan kewangan keluarga supaya Umair dapat
meneruskan percubaan pembunuhan itu.
Tetapi apabila Umair tertangkap, dan nabi mendedahkan kepada
Umair misi rahsianya, maka Umair terkejut. Dia memeluk Islam, dan kemudian
kembali ke Makkah untuk menyebarkan dakwah, dan ramai yang memeluk Islam.
Begitulah mukjizat belas kasihan Allah melalui nabi-Nya yang membawa Umair
kembali.
Saya juga pernah menyebut tentang laporan seorang Muslim bernama Hazuim yang melaporkan melihat kepala orang kafir dipenggal sama sekali tidak dapat dilihatnya sedangkan pada masa yang sama dia mendengar suara yang terlepas mendorongnya.
Sebahagian umat Islam tidak melihat malaikat secara langsung,
tetapi melihat kesan malaikat seperti seorang Muslim bernama Hazuim yang
melaporkan melihat kepala orang kafir yang melarikan diri dipotong secara misteri
sebelum dia dapat mencapainya. Hazuim telah mengejar dan dia mendengar bunyi
cambuk kuda dan kemudian satu suara yang terlepas berkata, majukan Hazuim!
Apabila dia melaporkan kejadian itu kepada Rasulullahﷺ, dia
berkata kepada Hazuim, Engkau telah berkata
benar. Ini adalah pertolongan dari langit ketiga.
Jadi, orang Islam dan bukan Islam telah melihat malaikat.
Bahagian 4, Menjawab beberapa bantahan:
J, Bagaimanakah kita
boleh mempercayai kesahihan peristiwa tersebut?
Umat Islam percaya bahawa kita mesti mengikuti al-Quran dan
teladan Rasulullahﷺ (saw) jika kita ingin masuk ke syurga. Jadi, adalah
berfaedah untuk kita meniru perkataan dan tindakan Rasulullahﷺ, serta peristiwa
kontekstual yang mengelilingi kehidupannya, kawan, dan musuhnya, sedekat
mungkin.
Untuk itu, mereka mengikuti satu set piawaian yang objektif
dan kompleks untuk menentukan hadith mana yang boleh dipercayai dan mana yang
tidak. Mereka mengikuti piawaian tersebut dengan berhati-hati. Piawaian itu
dipelihara begitu juga dengan hadis. Metodologi mereka boleh diterbitkan semula
sesuka hati.
B, Keajaiban itu bukan hanya kerana orang Islam mengalahkan
pasukan yang lebih kuat.
Sekarang, orang-orang kafir mungkin membantah dengan mendakwa
bahawa sejarah peperangan dipenuhi dengan contoh-contoh menentang pasukan yang
jauh lebih unggul; tetapi itu bukan standard kami untuk mukjizat, dan
orang-orang kafir hanya akan menyalahgambarkan perkara kami dengan bantahan
sedemikian.
C, Keajaiban itu bukan sekadar angin yang tidak disangka-sangka bertiup ke muka orang-orang kafir pada masa yang tepat.
Mereka juga mungkin membantah dan mengatakan bahawa ia
bukanlah satu peristiwa yang mengagumkan untuk angin bertiup ke muka musuh.
Sebagai contoh, Hannibal, ketua tentera dari Carthage yang memerangi Rom,
mengatur perkara supaya angin meniup debu ke muka orang Rom yang semakin
maju.
Terdapat perbezaan yang besar antara Hannibal mengatur urusan sehingga angin akan meniup debu di muka
musuh, dan apa yang berlaku di lembah Badar, di mana seperti yang telah saya
nyatakan sebelum ini,
Lembah Badar dikelilingi oleh gunung di semua sisi. Terdapat
hanya tiga jalan sempit masuk dan keluar dari lembah.
Pada malam sebelum pertempuran, hujan turun dengan lebat dan
tanah lembap pada hari pertempuran.
Jadi, tanah itu lembap akibat hujan pada malam sebelumnya,
dan lembah itu dikelilingi oleh gunung-ganang sehingga ribut pasir tidak boleh
bertiup masuk. Rasulullahﷺ tidak boleh `mengatur perkara-perkara' supaya
perkara-perkara itu jatuh ke tempatnya dalam keadaan sedemikian.
Selain itu, ribut pasir datang tepat ketika Rasulullahﷺ melemparkan batu kerikil dan berdoa.
Di samping itu, terdapat laporan malaikat dari kedua-dua
orang Islam dan orang-orang kafir bukan Islam, dan ini mungkin menjadi mukjizat
utama semua.
Jadi, jelas sekali keajaiban itu bukanlah semata-mata
kekuatan yang lebih rendah mengalahkan kuasa yang jauh lebih unggul.
Di Lembah Badar, umat Islam berpusat di bahagian barat daya
lembah. Orang-orang kafir Quraisy berpusat di bahagian Timur Laut lembah.
Umat Islam membelakangi Pergunungan Al-Asfal, iaitu
rantaian pergunungan yang lebih rendah ke Makkah.
Bagaimanakah angin bertiup melalui rantai gunung, terutamanya
apabila tanah di sekelilingnya basah dan tiada habuk kering untuk diambil? Dan
apakah kemungkinan peristiwa yang tidak dapat dijelaskan itu akan berlaku
sepertimana umat Islam memerlukannya untuk berlaku? Dan apakah kemungkinan
angin yang tidak dapat dijelaskan itu berlaku pada masa yang tepat akan bertiup
ke arah yang betul.
D, Mengapakah orang Islam mula menyerang kafilah yang tidak
bersenjata?
Orang-orang kafir Quraisy Mekah, dalam kemarahan mereka,
telah menghantar surat kepada orang Islam di Madinah berjanji untuk menyembelih
mereka.
Di samping itu, sumber perisikan Muslim di Makkah melaporkan
kembali kepada umat Islam di Madinah bahawa orang kafir Quraisy secara terbuka
merancang menentang mereka.
Rasulullahﷺ pada suatu ketika bahkan memanggil sukarelawan untuk
melindungi keluarganya ketika mereka tidur pada waktu malam.
Semasa orang Islam melarikan diri dari Madinah ke Makkah,
orang kafir Quraisy telah merampas banyak harta yang ditinggalkan oleh orang
Islam. Di samping itu, orang kafir menganiaya orang Islam yang tidak dapat
melarikan diri. Orang kafir juga telah menghantar kata dua kepada ketua orang
kafir di Madinah untuk memerangi dan mengusir orang Islam. Untuk itu,
orang-orang kafir di Madinah berkumpul untuk memerangi orang Islam, tetapi
berundur pada saat-saat terakhir.
Kaum Quraisy Makkah yang pagan bahkan telah meletakkan sekatan
ekonomi, sekatan, dan embargo terhadap orang Islam di Madinah. Ia berdasarkan
tindakan bermusuhan seperti di atas bahawa kebenaran untuk berperang diberikan
kepada orang Islam.
Bahagian 5, Apa yang perlu difikirkan tentang acara sedemikian:
Tanggapan yang sesuai terhadap peristiwa mukjizat malaikat
pada perang Badar adalah bagi seseorang untuk berfikir seperti, ini menakjubkan dan memberikan bukti kepada
pertolongan Rasulullahﷺ dari Tuhan.
Jadi, apabila Muhammad menceritakan melihatnya malaikat
Jibril, kita boleh menambah peristiwa ini kepada banyak perkara lain untuk
melihat bahawa Rasulullahﷺ adalah benar.
Tetapi sekali lagi, jika seseorang seperti Abu Sufyan boleh
begitu keras hati untuk menolak Islam walaupun selepas dia melihat malaikat,
tidak hairanlah orang lain seperti Abu Lahab dan pengkritik di sini akan
menolak Islam apabila mendengar peristiwa itu.