Tuesday

No.31 -Turun nya pertolongan dari Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ dengan 1000 malaikat


Turun nya pertolongan dari Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎  dengan 1000 malaikat, semasa peperangan: Jumlah malaikat, seribu di Badar dan tiga ribu lima ribu di Uhud, mungkin tidak boleh diambil secara literal, tetapi untuk menyatakan kekuatan sekurang-kurangnya samadengan musuh. Segala pertolongan datang dari Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎  jua. Dalam kes-kes khas, ia mungkin mengambil bentuk khas untuk menaruh hati kepada kita, dan menyesuaikan diri dengan perasaan dan psikologi kita. Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎  berfirman di dalam Al-Quran:

"Dan ketika kamu berdoa kepada Tuhanmu memohon pertolongan. Dia menjawab: 'Aku menghantar untuk menolong kamu seribu malaikat berturut-turut.' Dengan berita gembira ini Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎  hendak menenteramkan hatimu, sesungguhnya kemenangan itu hanyalah dari Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ , Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

(Q.8:9-10)

Orang bukan Islam mungkin bertanya bagaimana kita boleh tahu bahawa Rasulullah benar-benar melihat malaikat Jibril di dalam gua.

Berikut adalah peristiwa dari masa yang berbeza dalam kehidupan Rasulullah untuk menggambarkan kebenarannya yang mana kita boleh menambah peristiwa lain untuk membentuk asas untuk menentukan kebolehpercayaan Rasulullah.

Peristiwa peperangan di lembah Badar:

Hanya fakta,

Tentera kafir Quraisy berjumlah kira-kira 1000 orang.

Tentera Islam mempunyai kira-kira 300 hingga 315 pejuang.

Ketika tentera kafir Quraisy sedang menang, mereka tiba-tiba berpaling dan melarikan diri dalam keadaan huru-hara.

Lembah Badar dikelilingi oleh gunung di semua sisi. Terdapat hanya tiga jalan sempit masuk dan keluar dari lembah. Pada malam sebelum pertempuran, hujan turun dengan lebat dan tanah lembap pada hari pertempuran.

Bahagian 1, Perang Badar, ringkasan ringkas:

Rasulullah meramalkan apa yang akan berlaku.

Selepas kehilangan beberapa orang dalam pertarungan lelaki melawan orang Islam, Quraisy kafir menyerang orang Islam dengan kemarahan dan orang Islam terpaksa bersusah payah mempertahankan barisan mereka.

Rasulullah memerintah dari belakang umat Islam, dan ayat Al-Quran berikut kemudian diturunkan dari Tuhan kepada Rasulullah,

"Saya akan membantu anda dengan seribu malaikat berturut-turut, seorang mengikuti di belakang yang lain"

(Quran: 8,9)

Rasulullah kemudian berkata kepada sahabatnya, Saiyidina Abu Bakar,  . . . Saya dapat melihat malaikat Jibril di atas kuda betinanya di tengah badai pasir. 

Tetapi tidak ada ribut pasir yang dapat dilihat oleh orang lain, . . . belum lagi.

Kemudian turunlah ayat al-Quran berikut,

"Orang-orang musyrik itu akan dihalau, dan mereka akan membelakangi mereka"

 (Quran: 54:45)

Kemudian Rasulullah mengambil segenggam kerikil dan melemparkannya ke arah orang-orang musyrik dan berkata,  kekacauan melingkupi wajah mereka! 

Sama seperti dia melemparkan batu kerikil, ribut pasir yang ganas meniup ke muka musuh.

Ini sangat pelik kerana sukar untuk sebarang angin kencang bertiup ke lembah, dan tanah basah akibat hujan pada malam sebelumnya.

B, Ribut pasir yang tidak dijangka bertiup dari pergunungan batu.

Di Lembah Badar, umat Islam berpusat di bahagian barat daya lembah. Orang-orang kafir Quraisy berpusat di bahagian Timur Laut lembah.

Umat ​​Islam membelakangi Pergunungan Al-Asfal, iaitu rantaian pergunungan yang lebih rendah ke Makkah.

 

Jadi, angin, jika ia adalah dari sebab semula jadi, akan terpaksa bertiup melalui rantai gunung apabila tanah lembap akibat hujan dan tidak mempunyai habuk yang longgar untuk diambil, dan akan muncul hanya beberapa saat selepas Rasulullah meramalkannya. sementara tidak ada orang lain yang dapat melihatnya, dan seperti Rasulullah melalui kerikil di Quraisy dengan doanya.

Memandangkan umat Islam mempunyai gunung di belakang mereka, ribut pasir akan muncul melalui dinding batu basah, pergi ke arah yang betul, dan tepat pada masa yang tepat. Maka pasti ada laporan melihat atau melihat kesan malaikat dari kedua belah pihak.

Ketika orang-orang kafir telah dibutakan oleh ribut pasir, orang-orang Islam segera kembali menguasai dan orang-orang kafir dilemparkan ke dalam kekeliruan. Mereka berpaling dan melarikan diri dalam keadaan huru-hara dan panik ketika tentera Islam mengejar.

Selepas pertempuran itu selesai, ayat berikut diturunkan oleh Tuhan kepada Rasulullah,

"Dan kamu (Rasulullah) tidak melempar ketika kamu melempar, tetapi Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎  yang melempar." 

(Quran: 8:17)



Sebelum orang-orang kafir melarikan diri, orang-orang Islam sibuk berperang dan tidak pernah mendengar Rasulullah mengatakan bahawa dia melihat Jibril, dan orang Islam tidak pernah mendengar ayat yang dijanjikan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎  pertolongan malaikat.

Bahagian 2, Orang ramai melaporkan melihat malaikat:

Tetapi orang Islam kemudian melaporkan pelbagai penampakan. Ada yang mengatakan bahawa mereka melihat penunggang kuda yang tidak dikenali yang kuku kudanya tidak menyentuh tanah.

Sebahagian umat Islam tidak melihat malaikat secara langsung, tetapi melihat kesan malaikat seperti seorang Muslim bernama Hazuim yang melaporkan melihat kepala orang kafir yang melarikan diri dipotong secara misteri sebelum dia dapat mencapainya. Hazuim telah mengejar dan dia mendengar bunyi cambuk kuda dan kemudian satu suara yang terlepas berkata,  majukan Hazuim! 

Apabila dia melaporkan kejadian itu kepada Rasulullah, dia berkata kepada Hazuim,  Engkau telah berkata benar. Ini adalah pertolongan dari langit ketiga.

Bahkan salah seorang kafir pagan yang ditangkap bernama Abbas bin Abdul-Muthalib melaporkan,  orang ini tidak menangkapku. Saya ditangkap oleh lelaki lain yang botak dan kacak dan yang sedang menunggang kuda botak. Saya tidak melihat dia di sini di antara orang ramai.  Orang Islam yang menahan Abbas kemudian menolong Abbas dan menyatakan kepada Rasulullah,  Saya menangkapnya, Ya Rasulullah. 

Rasulullah kemudian berkata kepadanya,  Diamlah, Tuhan Yang Maha Kuasa telah menguatkanmu dengan pertolongan malaikat yang mulia. 

Abbas bin Abdul-Muthalib telah membawa 100 syiling emas bersamanya, dan telah meninggalkan simpanan rahsia bersama isterinya di Makkah.

Apabila tiba masa tebusan, Abbas berkata bahawa dia tidak mempunyai harta selain daripada apa yang dia bawa, lalu Rasulullah bertanya kepada Abbas tentang emas yang dia tinggalkan bersama isterinya. Abbas terkejut dan bertanya kepada Rasulullah bagaimana dia tahu tentang itu, dan Rasulullah menjawab bahawa malaikat Jibril telah memberitahunya.

Untuk menambah lagi mukjizat malaikat dalam Perang Badar, saya akan memetik biografi Martin Lings' Rasulullah di mana Lings meringkaskan hadis,

Yang lain melihat sekilas Malaikat menunggang kuda yang kukunya tidak pernah menyentuh tanah, dipimpin oleh Jibril memakai serban kuning, sedangkan serban malaikat yang lain berwarna putih, dengan satu hujung dibiarkan mengalir di belakang mereka. 

(muka surat 152.)

Berikut adalah satu lagi contoh orang kafir bukan Islam melaporkan malaikat.

Salah seorang daripada orang bukan Islam yang tewas bernama Abu Sufyan bin Al-Harith melarikan diri kembali ke Mekah. Dia menceritakan peristiwa kekalahan itu kepada seorang lagi kafir bernama Abu Lahab yang tidak hadir dalam peperangan itu.

Riwayat Abu Sufyan menekankan malaikat sebagai penyebab kekalahan.

Apabila seorang Muslim miskin bernama Abu Rafi mendengar perbincangan itu, dia mula mengulangi peristiwa itu dengan peranan malaikat yang ajaib, dan Abu Lahab menjadi sangat marah sehingga dia mula memukul Abu Rafi yang miskin.

 

Perkara di atas hanyalah satu peristiwa dari kehidupan Rasulullah. Ada yang lain. Gabungan kejadian sedemikian bersama dengan mukjizat al-Quran, keunggulan keperibadian Rasulullah, dan banyak perkara lain membuktikan bahawa Rasulullah memang bercakap benar apabila dia bercakap tentang melihat malaikat Jibril pada malam turunnya wahyu yang pertama, seperti yang ditanya oleh Matt Browne.

Cabaran orang kafir telah dipenuhi: Yang lain telah melihat malaikat.

Orang-orang kafir mengangkat cabaran,  adakah orang lain selain Rasulullah melihat malaikat? 

Jadi, sebagai jawapan kepada cabaran orang kafir tentang orang lain melihat malaikat, kita ada sebagai satu contoh, Perang Badar di mana orang lain melihat malaikat juga.

1, Umat ​​Islam kemudian melaporkan pelbagai penampakan. Ada yang berkata bahawa mereka melihat penunggang kuda yang tidak dikenali yang kuku kudanya tidak menyentuh tanah. 

2, Beberapa contoh orang bukan Islam melihat sudut.

Ingatlah bahawa seorang malaikat yang memberitahu Rasulullah tentang emas yang Abbas bin Abdul-Muttalib telah diam-diam berikan kepada isterinya, dan bahawa Abbas juga melaporkan ditangkap oleh seorang yang tidak kelihatan oleh orang lain. Itu adalah kes di mana seorang kafir melihat malaikat, tetapi seorang Muslim yang berdiri di sebelahnya tidak melihatnya.

Saya juga pernah menyebut tentang laporan seorang Muslim bernama Hazuim yang melaporkan melihat kepala orang kafir dipenggal sama sekali tidak dapat dilihatnya sedangkan pada masa yang sama dia mendengar suara yang terlepas mendorongnya.

Sebahagian umat Islam tidak melihat malaikat secara langsung, tetapi melihat kesan malaikat seperti seorang Muslim bernama Hazuim yang melaporkan melihat kepala orang kafir yang melarikan diri dipotong secara misteri sebelum dia dapat mencapainya. Hazuim telah mengejar dan dia mendengar bunyi cambuk kuda dan kemudian satu suara yang terlepas berkata,  majukan Hazuim! 

Ketika Hazuim melaporkan kejadian itu kepada Rasulullah, dia berkata kepada Hazuim,  Engkau telah berkata benar. Ini adalah pertolongan dari langit ketiga.

B, Contoh lain tentang pengetahuan Rasulullah tentang perkara yang tidak diketahui.

1, pengetahuan Rasulullah tentang kematian raja Parsi sebelum agen raja sendiri mengetahui:

Pengetahuan Rasulullah tentang emas rahsia Abbas pada Perang Badar bukanlah satu-satunya contoh Rasulullah yang mempunyai pengetahuan yang tidak diketahui oleh orang lain. Pada masa yang berbeza, raja Parsi, Khosroe, pernah memerintahkan gabenor Yaman, seorang lelaki bernama Bazan, untuk menangkap Rasulullah. Bazan dihantar kepada ejen untuk menangkap Rasulullah. Apabila mereka tiba di Madinah, Rasulullah memberitahu mereka bahawa Khosroe telah mati. Mereka kembali ke Yaman dengan tangan kosong dan kemudian berita datang bahawa raja Khosroe telah dibunuh oleh anaknya pada malam pertemuan agen dengan Rasulullah.

Bazan, pemerintah Yaman, memeluk Islam setelah mengetahuinya dan berjaya dari Parsi.

 2, Pengetahuan Rasulullah tentang misi rahsia Umair:

Umair bin Wahb Al-Jumahi adalah salah seorang musyrik yang tegar dan semakin sesat.

Selepas perang Badar, dia pergi dalam misi rahsia dari Makkah ke Madinah untuk membunuh Rasulullah.

Safwan bin Umaiyah secara senyap-senyap telah menawarkan untuk membayar hutang Umair dan kewajipan kewangan keluarga supaya Umair dapat meneruskan percubaan pembunuhan itu.

Tetapi apabila Umair tertangkap, dan nabi mendedahkan kepada Umair misi rahsianya, maka Umair terkejut. Dia memeluk Islam, dan kemudian kembali ke Makkah untuk menyebarkan dakwah, dan ramai yang memeluk Islam. Begitulah mukjizat belas kasihan Allah melalui nabi-Nya yang membawa Umair kembali.

 

Saya juga pernah menyebut tentang laporan seorang Muslim bernama Hazuim yang melaporkan melihat kepala orang kafir dipenggal sama sekali tidak dapat dilihatnya sedangkan pada masa yang sama dia mendengar suara yang terlepas mendorongnya.

Sebahagian umat Islam tidak melihat malaikat secara langsung, tetapi melihat kesan malaikat seperti seorang Muslim bernama Hazuim yang melaporkan melihat kepala orang kafir yang melarikan diri dipotong secara misteri sebelum dia dapat mencapainya. Hazuim telah mengejar dan dia mendengar bunyi cambuk kuda dan kemudian satu suara yang terlepas berkata,  majukan Hazuim! 

Apabila dia melaporkan kejadian itu kepada Rasulullah, dia berkata kepada Hazuim,  Engkau telah berkata benar. Ini adalah pertolongan dari langit ketiga. 

Jadi, orang Islam dan bukan Islam telah melihat malaikat.

Bahagian 4, Menjawab beberapa bantahan:

 J, Bagaimanakah kita boleh mempercayai kesahihan peristiwa tersebut?

Umat ​​Islam percaya bahawa kita mesti mengikuti al-Quran dan teladan Rasulullah (saw) jika kita ingin masuk ke syurga. Jadi, adalah berfaedah untuk kita meniru perkataan dan tindakan Rasulullah, serta peristiwa kontekstual yang mengelilingi kehidupannya, kawan, dan musuhnya, sedekat mungkin.

Untuk itu, mereka mengikuti satu set piawaian yang objektif dan kompleks untuk menentukan hadith mana yang boleh dipercayai dan mana yang tidak. Mereka mengikuti piawaian tersebut dengan berhati-hati. Piawaian itu dipelihara begitu juga dengan hadis. Metodologi mereka boleh diterbitkan semula sesuka hati.

B, Keajaiban itu bukan hanya kerana orang Islam mengalahkan pasukan yang lebih kuat.

Sekarang, orang-orang kafir mungkin membantah dengan mendakwa bahawa sejarah peperangan dipenuhi dengan contoh-contoh menentang pasukan yang jauh lebih unggul; tetapi itu bukan standard kami untuk mukjizat, dan orang-orang kafir hanya akan menyalahgambarkan perkara kami dengan bantahan sedemikian.

C, Keajaiban itu bukan sekadar angin yang tidak disangka-sangka bertiup ke muka orang-orang kafir pada masa yang tepat.

Mereka juga mungkin membantah dan mengatakan bahawa ia bukanlah satu peristiwa yang mengagumkan untuk angin bertiup ke muka musuh. Sebagai contoh, Hannibal, ketua tentera dari Carthage yang memerangi Rom, mengatur perkara supaya angin meniup debu ke muka orang Rom yang semakin maju. 

Terdapat perbezaan yang besar antara Hannibal  mengatur urusan  sehingga angin akan meniup debu di muka musuh, dan apa yang berlaku di lembah Badar, di mana seperti yang telah saya nyatakan sebelum ini,

Lembah Badar dikelilingi oleh gunung di semua sisi. Terdapat hanya tiga jalan sempit masuk dan keluar dari lembah.

Pada malam sebelum pertempuran, hujan turun dengan lebat dan tanah lembap pada hari pertempuran.

Jadi, tanah itu lembap akibat hujan pada malam sebelumnya, dan lembah itu dikelilingi oleh gunung-ganang sehingga ribut pasir tidak boleh bertiup masuk. Rasulullah tidak boleh `mengatur perkara-perkara' supaya perkara-perkara itu jatuh ke tempatnya dalam keadaan sedemikian.

Selain itu, ribut pasir datang tepat ketika Rasulullah melemparkan batu kerikil dan berdoa.

Di samping itu, terdapat laporan malaikat dari kedua-dua orang Islam dan orang-orang kafir bukan Islam, dan ini mungkin menjadi mukjizat utama semua.

Jadi, jelas sekali keajaiban itu bukanlah semata-mata kekuatan yang lebih rendah mengalahkan kuasa yang jauh lebih unggul.

Di Lembah Badar, umat Islam berpusat di bahagian barat daya lembah. Orang-orang kafir Quraisy berpusat di bahagian Timur Laut lembah.

Umat ​​Islam membelakangi Pergunungan Al-Asfal, iaitu rantaian pergunungan yang lebih rendah ke Makkah.

Bagaimanakah angin bertiup melalui rantai gunung, terutamanya apabila tanah di sekelilingnya basah dan tiada habuk kering untuk diambil? Dan apakah kemungkinan peristiwa yang tidak dapat dijelaskan itu akan berlaku sepertimana umat Islam memerlukannya untuk berlaku? Dan apakah kemungkinan angin yang tidak dapat dijelaskan itu berlaku pada masa yang tepat akan bertiup ke arah yang betul.

D, Mengapakah orang Islam mula menyerang kafilah yang tidak bersenjata?

Orang-orang kafir Quraisy Mekah, dalam kemarahan mereka, telah menghantar surat kepada orang Islam di Madinah berjanji untuk menyembelih mereka.

Di samping itu, sumber perisikan Muslim di Makkah melaporkan kembali kepada umat Islam di Madinah bahawa orang kafir Quraisy secara terbuka merancang menentang mereka.

Rasulullah pada suatu ketika bahkan memanggil sukarelawan untuk melindungi keluarganya ketika mereka tidur pada waktu malam.

Semasa orang Islam melarikan diri dari Madinah ke Makkah, orang kafir Quraisy telah merampas banyak harta yang ditinggalkan oleh orang Islam. Di samping itu, orang kafir menganiaya orang Islam yang tidak dapat melarikan diri. Orang kafir juga telah menghantar kata dua kepada ketua orang kafir di Madinah untuk memerangi dan mengusir orang Islam. Untuk itu, orang-orang kafir di Madinah berkumpul untuk memerangi orang Islam, tetapi berundur pada saat-saat terakhir.

Kaum Quraisy Makkah yang pagan bahkan telah meletakkan sekatan ekonomi, sekatan, dan embargo terhadap orang Islam di Madinah. Ia berdasarkan tindakan bermusuhan seperti di atas bahawa kebenaran untuk berperang diberikan kepada orang Islam.

Bahagian 5, Apa yang perlu difikirkan tentang acara sedemikian:

Tanggapan yang sesuai terhadap peristiwa mukjizat malaikat pada perang Badar adalah bagi seseorang untuk berfikir seperti,  ini menakjubkan dan memberikan bukti kepada pertolongan Rasulullah dari Tuhan. 

Jadi, apabila Muhammad menceritakan melihatnya malaikat Jibril, kita boleh menambah peristiwa ini kepada banyak perkara lain untuk melihat bahawa Rasulullah adalah benar.

Tetapi sekali lagi, jika seseorang seperti Abu Sufyan boleh begitu keras hati untuk menolak Islam walaupun selepas dia melihat malaikat, tidak hairanlah orang lain seperti Abu Lahab dan pengkritik di sini akan menolak Islam apabila mendengar peristiwa itu.

 

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...