Tuesday

No:46 - Mukjizat Rasulullah Akan Runtuhnya Empayar Parsi




Ilustrasi: Perangan Qadassiyah

Mukjizat Runtuhnya Empayar Parsi

Namun jauh perbandingannya dengan kerajaan Persia. Kerajaan itu hancur sehancur-hancurnya. Peradaban mereka hanya menyisakan bangunan. Raja terakhir Persia, Yazdigird pun saat itu mati dalam keadaan terhina. Dibunuh oleh salah seorang tukang besi saat ia tertidur pulas.

Hal yang patut dipertanyakan, kenapa Kerajaan Romawi sampai masa ini boleh bertahan dari kerajaan Persia?

karena antara dua kerajaan adidaya ini, yang paling zalim adalah Persia. Dari sini boleh diambil asumsi, bahawa sebuah pemerintahan itu mampu bertahan lama kerana tidak zalim. Dan boleh jadi sebuah pemerintahan tak mampu bertahan kerana kezaliman.

Sebab lain kenapa Romawi bertahan, kemungkinan besar Romawi yang ada saat ini merupakan kehendak  Allah agar ditaklukkan oleh manusia terbaik di akhir zaman. Siapa mereka? Wallahu A’lam. Sebab melihat dari hadist yang membahas sekitar Malhamah Al-Kubra (hura akhir zaman), Bani Asfar atau Romawi akan berbenturan keras dengan kaum muslimin. Akan terjadi peperangan terakhir megabesar yang tak pernah ada sebelumnya. Akibatnya runtuhlah Kerajaan Romawi Barat.

Bibit kedzaliman Persia mula kelihatan saat menerima surat dakwah dari Rasulullah. Tanggapannya sangat buruk. Bahkan merobek-robek surat di depan utusan Rasulullah. Maka Rasulullah pun mendoakan keburukan bagi Persia, “Semoga Allah merobek-robek Istana dan kerajaannya”.

Dari do’a tersebut, kerajaan Persia hancur oleh Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab رضياللهعنه mengutus Saad bin Abi Waqqasرضياللهعنه sebagai panglima. Kerajaan besar yang telah lama berdiri berabad-abad itu hilang kekuatannya tanpa ada usaha untuk bangkit.

Kaum muslimin di masa Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab رضياللهعنه mampu melakukan Futuhat (pembukaan) Romawi bahagian Timur. Termasuk di dalamnya Baitul Maqdis dan Damaskus yang berada di wilayah Syam. Kemudian pada masa dinasti Ustmaniyah pusat Romawi Timur dapat ditaklukkan. Tapi  Allah takdirkan Romawi Barat yang berpusat di Roma tidak tersentuh.

Sejarah Islam menyebut, suatu ketika pasukan muslimin di Andalusia melawan pasukan kristen hingga masuk lebih dalam ke wilayah Sepanyol. Setelah berjaya ditaklukkan, masuk lagi ke wilayah Portugal dan Paris. Namun pasukan muslim terhenti sampai Paris saja. Sebenarnya masih ada satu daerah lagi yang harus ditaklukkan agar mencapai pusatnya. Yaitu Italia. Karena letak pusat Romawi barat urutannya setelah Italia. Itu bermakna muslimin hampir menaklukkan Romawi seluruhnya. Tapi  Allah belum mengizinkan.

Penaklukkan disini bukan bermakna ingin menguasai semua dan bertindak semena-mena. Tapi untuk menyebarkan Islam lebih luas kepelosok negara barat. Di akhir zaman sebelum munculnya tanda kiamat besar, Rasulullah sudah menyatakan bahawa Roma akan ditaklukkan.

Beliau berkata, “Penaklukkan Konstantinopel telah dilakukan oleh Sultan Muhammad Al-Fatih. Dan tidak lama lagi kita akan mendengar penaklukkan Roma. Penaklukkan Roma mengisyaratkan kembalinya khilafah Islamiyah.”

Itu bermakna takluknya Pusat Romawi merupakan hasil daripada khilafah Islamiyah.

Romawi dengan kebesaran saat ini yang mempunyai kelebihan, baik dari pasukan terbaik, persenjataan yang sangat lengkap dan siap siaga saja digunakan, sampai dengan fisik mereka yang kuat. Jadi seperti apakah umat yang mampu mengalahkan mereka?

Tentu pasukan itu tidak jauh berbeza, atau mungkin lebih unggul daripada pasukan Muhammad Al-Fatih. Baik dari segi Ruhiyah mahupun fizikal.

Itulah beberapa selayang pandang Romawi yang sejarah dan masa depannya penuh bersinggungan dengan umat Islam. Walaupun mereka mempunyai kekuatan adidaya, tetapi suatu masa akan digantikan oleh peradaban yang selalu menyebarkan kedamaian kepada seluruh alam. Wallahu A’lam Bisyowab.

Peperangan Qadasiyah

Kemenangan umat Islam dalam Pertempuran Nahavand pada 642 memberi impak yang mendalam kepada Empayar Parsi. Kerajaan itu tidak lagi berdaya melawan serangan dari luar.

Lebih-lebih lagi, para pemimpin terlalu sibuk bergaduh sesama sendiri. Runtuhnya sebuah negara yang pernah menjadi kuasa besar selama berabad-abad hanyalah menunggu masa.

Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab رضياللهعنه berasa yakin, inilah masa yang sesuai untuk umat Islam menakluk Parsi. Pada masa itu, Dataran Tinggi Iran terbahagi kepada tiga wilayah besar, iaitu Azerbaijan di utara, Isfahan di tengah, dan Fars di selatan. Amirul mu`minin Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab رضياللهعنه memutuskan bahawa sasaran pertamanya ialah Isfahan. Dengan menguasai pusat Empayar Parsi, diharapkan simbol-simbol Islam akan lebih mudah disebarkan ke seluruh negara.

Maharaja Yazdgard III membina kubu kuat di Merv, Khorasan—kini di sekitar Kota Mary, Turkmenistan. Raja Parsi tidak mampu menyaingi kuasa tentera Islam. Punca utama bukanlah kekurangan peluru atau bilangan tentera yang kecil, tetapi kekurangan perpaduan yang padu.

Pasukan sedia ada cenderung berpecah belah. Kebanyakan jeneral Parsi nampaknya mempunyai agenda tersendiri. Ketaatan kepada raja sebagai ketua panglima hampir tidak dirasai.

Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab رضياللهعنه melantik Khalid bin Walid رضياللهعنه  sebagai ketua misi menakluk Parsi. Sebelum ini, tokoh yang digelar “pedang Tuhan yang terhunus” itu berjaya mengetuai pelbagai ekspedisi termasuk membebaskan Syam (Syria) daripada tangan Byzantine.

Berita pelantikan Khalid lebih membimbangkan Yazdgard. Namun, jeneral Islam yang terkenal kerana tidak pernah kalah dalam 100 pertempuran itu terlebih dahulu meninggal dunia ke rahmatullah. Ibn Walid meninggal dunia secara aman pada tahun 642 di Homs, Syria (sumber lain mengatakan: Madinah).

Abdullah bin Uthman رضياللهعنه   dilantik sebagai panglima tentera Islam yang ingin menyerang Isfahan. Sementara itu, Nu'aim—saudara lelaki Nu'man bin Muqarrin رضياللهعنه  —memimpin pasukan untuk menawan semula Hamadan, kemudian kepada Rey. Selepas menangkap Rey, Nu'aim bergerak ke utara, ke arah pantai selatan Laut Caspian.

Dari Bahrain, al-A'la bin al-Hadrami رضياللهعنه   melancarkan serangan untuk menduduki Fars. Misi yang al-A'la aturkan tanpa pengetahuan Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab رضياللهعنه berakhir dengan kegagalan. Amirul mu`minin kemudiannya melantik Sa'ad bin Abi Waqqash رضياللهعنه    menggantikan al-A'la.  Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab رضياللهعنه  juga menghantar Utbah bin Ghazwan رضياللهعنه dan pasukannya untuk membantu pasukan yang telah dikerahkan oleh al-A'la dan masih bertahan di sekitar pantai Fars.

Jadi, secara umum, Parsi dikepung sepenuhnya dari tiga arah sekaligus: utara, tengah, dan selatan. Pada tahun 651, Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab رضياللهعنه  membenarkan tentera Islam untuk memulakan misi untuk menawan Khurasan, kubu terakhir Raja Yazdgard. Pasukan Islam diketuai oleh Ahnaf bin Qais  رضياللهعنه  .

Selain Merv, bandar-bandar penting di wilayah itu ialah Herat, Nishapur dan Balkh. Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab.  Ahnaf رضياللهعنه   dan tenteranya memasuki Herat dari Tabasin. Bandar ini berjaya dikawal tanpa rintangan yang ketara. Sasaran seterusnya ialah Nishapur, yang juga ditawannya daripada orang Parsi.

Tentera Islam semakin menghampiri Merv. Yazdgard merancang untuk melarikan diri ke Merv Ruz, sebuah bandar berdekatan.  Ahnaf رضياللهعنه  pasti tidak akan membiarkan raja Parsi melarikan diri. Cepat-cepat dia pergi ke Balkh.

Beberapa lama kemudian, tentera Islam tiba di Merv Ruz, dan menunggu bala bantuan dari Kufah. Selepas itu, tentera Islam berangkat semula. Kali ini, matlamat Balkh untuk mengepung kekuatan terakhir maharaja Parsi di bandar berhampiran sempadan Parsi-Takharistan.

Strategi Umar

Status Yazdgard masih sebagai raja Persia, tetapi negeri seluas itu kini terasa sempit baginya. Mau ke mana ia sekarang? Bila tetap bertahan di Balkh, bala tentaranya tak akan sanggup menghadapi pasukan Muslimin. Satu-satunya jalan yang mungkin ialah melarikan diri ke luar negeri, bersama dengan seluruh keluarga, pasukan, dan harta kekayaannya yang amat banyak itu.

Yazdgard meminta bantuan raja (khaqan) Turki—suku bangsa penghuni Asia Tengah—yang menguasai negeri Samarkand. Khaqan Turki setuju untuk membantu Yazdgard setelah melihat begitu banyak harta yang dibawanya. Mengetahui persekutuan antara Persia dan Turki,  Ahnaf رضياللهعنه  bersurat kepada Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab رضياللهعنه .

Setelah mencerna laporan situasi lapangan, sang khalifah lantas memerintahkan Ahnaf untuk bertahan di Merv, dan jangan menyeberangi Sungai Amu Darya sekalipun untuk mengejar musuh. “Tetaplah di posisi kalian sekarang. Jangan seberangi sungai. Jadikanlah pegunungan tetap di belakang kalian, dan sungai di hadapan sebagai parit (pemisah) antara kalian dan musuh!” begitu pesan Umar.

Aliansi khaqan Turki dan Yazdgard berhadapan dengan pasukan Muslimin. Namun, antara kedua belah pihak tidak ada yang berinisiatif menyerang terlebih dahulu. Masing-masing hanya memantau dari jauh.

Ahnaf telah menghantar utusan untuk menemui pemimpin Turki itu. Dalam suratnya, panglima Muslim itu menegaskan bahawa pasukannya akan terus berada di seberang sungai, tidak menyeberangi Amu Darya.

Khaqan Turki menurunkan beberapa pengintip untuk menyusup ke seberang sungai. Ketiga-tiga pengintip itu kemudiannya ditangkap. Pengakap cuba menyerang Ahnaf dan dibunuh. Khaqan Turki memerhati dari khemahnya sendiri. Pada pandangannya, tentera Islam tidak bergerak, tinggal di seberang Amu Darya walaupun kejadian itu.

Dia yakin akan kebenaran surat daripada Ahnaf رضياللهعنه  itu. “Tiada gunanya kita berada di sini dan melawan mereka. Jom balik rumah! Biarkan Parsi menghadapi masalah mereka sendiri,” kata khaqan itu kepada pasukannya sendiri.

Mendengar itu, Yazdgard terkejut dan keliru. Kerana, sekutunya kini meninggalkannya.

Dalam keadaan huru-hara, maharaja Parsi memutuskan untuk mengikut khaqan ke ibu negara Turki di Mongolia. Keputusan itu segera dibantah oleh kebanyakan askar dan komander Parsi. Mereka membantah bahawa kekayaan besar Parsi dibawa pergi dari negara mereka sendiri ke negara asing.

"Awak buat apa?" tanya seorang jeneral Parsi.

"Saya akan mengikut Khaqan ke timur," jawab Yazdgard.

"Tunggu sekejap! Mengapa kita harus meninggalkan negara dan bangsa sendiri? Lebih baik pulang ke negeri sendiri dan berdamai dengan orang Arab (Muslim). Kami lebih suka musuh yang mahu menjaga kami di negara sendiri daripada musuh yang menjaga kami di luar negara!” kata jeneral dengan nada tinggi.

Namun, Yazdgard tidak berganjak. Perpecahan menjadi konflik terbuka. Tentera Parsi yang menentang keputusan maharaja berjaya menang. Raja dan beberapa pengikut yang tinggal terpaksa melarikan diri ke luar kota. Malah, mereka sampai ke Fergana, ibu kota Turki Samarkand.

Nasib Yazdgard

Orang Parsi yang memberontak terhadap Yazdgard kemudiannya menuju ke barat. Setibanya di Khurasan, mereka meminta perdamaian dengan orang Islam, dan menyerahkan semua harta raja Parsi yang dibawanya kepada Ahnaf رضياللهعنه .

Panglima Islam menerimanya dengan baik dan menjamin keselamatan jiwa mereka. Maka beramai-ramai orang ramai pulang ke rumah masing-masing dengan perasaan puas.

Ahnaf رضياللهعنه  menulis laporan kepada amir al-mu'minin di Madinah. Bukan sahaja mengisytiharkan kemenangan umat Islam, malah menghantar satu perlima daripada jumlah harta rampasan perang yang diperolehi.

Selepas membaca laporan itu, Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab رضياللهعنه berkata kepada orang ramai, “Allah telah membinasakan raja orang Majusi dan mencerai-beraikan mereka. Sekarang, tidak ada satu inci pun tanah mereka akan membahayakan umat Islam!”

Walaupun dia berjaya melarikan diri dari kepungan tentera Islam, nasib Yazdgard tetap berakhir dengan nasib malang. Dia memang mendapat suaka politik daripada khaqan Turki, tetapi raja Majusi ini tinggal di negara asing. Keadaannya sangat jauh berbeza dengan zaman dahulu, ketika dia penuh dengan kekayaan dan kekuasaan.

Yazdgard terus bertahan sehingga tampuk pemerintahan khalifah beralih dari Khalifah Saiyidina Umar bin Khattab رضياللهعنه kepada Khalifah Saiyidina Uthman bin Affan رضياللهعنه  . Pada zaman Khalifah Saiyidina Uthman bin Affan رضياللهعنه , pemberontakan telah berlaku di Khurasan. Yazdgard sangat gembira dengan berita itu. Dia sudah bersedia untuk ke sana. Bagaimanapun, rusuhan itu cepat dibendung oleh kerajaan Islam.

Lama kelamaan, penyokong Yazdgard tidak lagi mempercayainya, apatah lagi menghormatinya. Lelaki itu kini seperti seorang yang muflis, dilucutkan segala kuasa dan kekayaan. Seorang demi seorang penyiasat meninggalkannya sendirian.

Sekarang, ke mana lagi dia akan berlindung? Bumi terasa sempit untuknya. Sementara itu, orang Islam telah mengerahkan pengintip dari Parsi untuk membawanya ke Madinah sebagai tawanan perang.

Mengetahui maklumat itu, Yazdgard panik. Dia bersembunyi di sebuah kilang di tepi sungai. Pemilik kilang itu ternyata mengetahui bahawa yang berlindung di situ adalah seorang pelarian yang telah lama dicari pihak berkuasa.

Pada malam itu, dia secara rahsia mendekati bangsawan Parsi itu dan memenggal kepalanya. Kepala Yazdgard kemudiannya dibawa ke Merv sebagai bukti untuk mengumpul hadiah.

Bilakah berlakunya Perang Qadisiyah.

Peperangan atau peperangan selepas kewafatan Nabi tidak mendapat rahmat dan kedamaian baginda, seperti yang telah mendapat peperangan Qadisiyah; Di mana mereka membicarakan pengkaji dan ahli sejarah naratif dan perincian kerana ia adalah koma pertama antara orang Islam dan Parsi, terutamanya orang Islam di bawah umur peperangan ibn al-Khattab semoga Allah meridhainya semoga Tthaqlt sendiri keluar untuk berperang. 

Orang Parsi kerana mereka mengetahui keterukan orang yang gagah perkasa dan keamatan dan kekuatan tentera mereka dan kuasa mereka, itu adalah kuasa orang Parsi menyerang di bumi Timur, dan ia tidak mematahkan Huktha tetapi Tentera Islam dan penyatuan yang dipimpin oleh Sayidina Saad bin Abi Waqas رضياللهعنه  pemerintahan Sayidina Khalifah Umar ibn al-Khattab رضياللهعنه

Berapa lama berlakunya peperangan Qadisiyah

Pertempuran antara Muslim dan Parsi ini berlaku pada bulan Syaaban tahun kelima belas hijrah, adalah panglima perang Sayidina Saad bin Abi Waqas رضياللهعنه, yang memerintahkan Sayidina Khalifah Umar ibn al-Khattab رضياللهعنه. beliau di Iraq, dan memerintahkan Sayidina Khalifah Umar ibn al-Khattab رضياللهعنه. semoga Allah meridhainya orang Islam untuk memerangi Parsi melalui usia wajib mendaftar sukarela atau membenci, kerana beberapa orang dari kaum Muslimin takut untuk memerangi Parsi apa yang mereka alami keberanian dan penindasan, dan Parsi tentera yang diketuai oleh Rustam Farrokhzad, dan orang-orang Qadisiyah mempunyai ciri-ciri orang Islam termasuk sejumlah besar mereka yang melihat Badr. 

Mereka merangkul semula Tentera Islam terlebih dahulu, mereka yang Allah rahmat dan mendedikasikan kemenangan dan tajaannya kepada mereka, dan juga dari tentera hampir tiga ratus daripada mereka yang menyaksikan ikrar taat setia Radwan bahawa semoga Allah meridhai mereka yang berjanji setia di bawah pohon, dan mereka yang menyaksikan penaklukan Makkah, bottom lin e bahawa tentera Qadisiyah yang di dalamnya adalah lelaki yang menyaksikan mereka melihat bangsa dan senior, dan membawa kepada Islam.

Perang Qadisiyah telah merebak atau perang umat Islam dengan Persia hingga empat hari perang internecine, di mana tentera Parsi menggunakan gajah sebagai alat perang dan mutu senjata baru dalam menghadapi Tentera Islam. Pecahan hari ini adalah seperti berikut:

Hari pertama adalah ketiga belas Syaaban tahun 15 Hijrah, hari rakit, pada hari ini, peperangan berlaku paling sengit antara Parsi dan Muslim, dan serangan Parsi ke atas suku Bjeelh, sektor yang paling Muslim apa-apa yang salah, yang paling banyak, dan membekalkan mereka dengan anak-anak singa bantuan dan telah melakukannya dengan baik.

Hari kedua dipanggil pada Ogwat, hari kedatangan barisan hadapan zaman Islam dari Levant, dan dalam pengenalan kepada tempoh ini Qaqaa bin Amr al-Tamimi, bersama barisan hadapan A. Knight, telah melancarkan Persia menyerang menyapu hari pembunuhan Persia sepuluh ribu orang, dan orang Islam, dua ribu dari mereka empat anak Khansa.

Hari ketiga, sehari Amas; Di mana ia meletakkan lembing di mata gajah malah memberontak dan melarikan diri, pertempuran ini berterusan di Amas tanpa gangguan pada waktu malam atau siang.

Hari keempat, hari Qadisiyah, bersamaan dengan enam belas Ogos tahun kelima belas hijrah, dan pada hari ini dimahkotai umat Islam kemenangan atas musuh Allah dan musuh, dan itu adalah kesan perintah Allah.

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...