Thursday

No.11 -Allah Mengirimkan Hujan Rahmat Sebelum Peperangan Badar.


Ilustrasi: Hujan turun sepetang sebelum Perang Badr

Hujan sebelum Perang Badar: Tenang (kehadiran fikiran) adalah penting dalam peperangan dan dalam semua pos bahaya. Jika fikiran terlalu banyak dalam keadaan teruja, ia tidak dapat melaksanakan rancangan yang dipertimbangkan dengan baik atau disatukan dengan baik. Semangat keyakinan yang tenang di pihak umat Islam ini menang melawan keganasan Quraisy.

Hujan dialu-alukan atas banyak sebab:

(I) Air sukar untuk diminum dan untuk berwuduk;

(2) Kumpulan Muslim, tanpa bagasi atau peralatan atau keselesaan, mendapati bahawa kehausan mereka memburukkan keletihan mereka; 8

(3) Pasir itu longgar, dan hujan menyatukannya dan membolehkan mereka "memantapkan kaki mereka dengan kukuh." "Noda Syaitan:" secara literal dan kiasan. Kotoran secara fizikal adalah simbol kejahatan, dan orang Islam sangat khusus tentang wuduk sebelum solat. 

Tetapi hujan juga menyegarkan semangat mereka dan menghilangkan sebarang keraguan yang tersembunyi dalam fikiran mereka (cadangan Si Jahat) bahawa kemenangan mungkin mustahil dalam keadaan buruk itu. Al-Quran meriwayatkan seperti di bawah: 

"Dan apabila kamu merasa mengantuk, sebagai tanda perlindungan-Nya, Dia menurunkan air dari langit untuk membersihkan kamu dan untuk membersihkan kamu dari kotoran syaitan, untuk menguatkan hati kamu dan untuk meneguhkan pendirian kamu. jejak kaki."

Perang Badar adalah pertempuran penting pada zaman awal Islam dan titik perubahan dalam perjuangan Rasulullahﷺ dengan penentangnya di kalangan orang-orang kafir di Makkah. Perang Badar adalah salah satu daripada beberapa peperangan yang disebutkan secara khusus dalam Al-Quran.


Latar belakang:

Kehidupan di Makkah menjadi sukar bagi umat Islam. Penindasan dan penyeksaan yang semakin meningkat terhadap orang-orang kafir Makkah (Kuffar e Makkah) menjadi tidak tertanggung. Kaum Muslimin dilarang menyembah Allah. Akibatnya, Allah Taala menurunkan perintah untuk berhijrah. Rasulullahﷺ dan para sahabat secara diam-diam merancang untuk melarikan diri dari orang-orang kafir yang berjaga-jaga, yang berniat untuk membunuh Rasulullahﷺ dan para sahabatnya di tanah air mereka sendiri dan dengan itu menamatkan agama Islam. Tetapi Allah Taala telah menolong Rasulullah ﷺ untuk berhijrah ke Madinah. Pelarian Rasulullah ﷺ dan para sahabat (Sahabah) yang dirancang dengan teliti dan berhati-hati ini menimbulkan keresahan dan dendam yang besar dalam hati orang-orang kafir.


Kediaman baru Rasulullahﷺ, Madinah, menyepadukan laluan komersial ke Makkah. Kafilah perdagangan orang-orang kafir yang melalui dekat Medianh kini menghadapi bahaya yang serius. Orang-orang kafir telah pun merasakan kecintaan dan pengabdian para sahabat Rasulullahﷺ (Sahabah) kepada Rasulullahﷺ. Mereka tahu bahawa para sahabat (Sahabah) sentiasa bersedia untuk mengorbankan segala yang mereka miliki untuk Rasulullahﷺ. Oleh itu, untuk menjaga perdagangan mereka, orang-orang kafir melakukan segala usaha yang mungkin untuk mengusir orang Islam dari Madinah.

Mereka menghantar ultimatum yang serius kepada ketua orang-orang kafir di Madinah, Abdullah Ibn Ubai Ibn Sahul, memerintahkannya untuk memerangi atau mengusir Rasulullah ﷺ dari Madinah. Jika tidak, mereka akan menyerang kota mereka dan memusnahkan rakyat mereka. Namun, Rasulullah ﷺ memperingatkan Abdullah dan orang-orangnya daripada mengambil sebarang tindakan kejam terhadap umat Islam dan akibat ketakutnya, Abdullah menahan rancangan jahatnya. Orang-orang kafir Makkah juga menghantar surat kepada orang-orang Anshar [(umat Islam Madinah yang membantu Rasulullahﷺ mengancam akan membunuh mereka jika mereka membantu Rasulullahﷺ atau membelanya. Tetapi orang-orang Anshar lebih mencintai Rasulullahﷺ daripada nyawa mereka dan oleh itu tidak menghiraukan ancaman.

 

Izin Memerangi Kafir (kafir Makkah):


Selama 10 tahun, ketika di Makkah, umat Islam dilarang memerangi orang-orang kafir secara terang-terangan kerana bilangan mereka lebih ramai dan orang Islam sangat sedikit. Seandainya orang-orang Islam memerangi orang-orang kafir di Makkah, nescaya kesudahannya adalah bencana. 


Tetapi apabila orang-orang kafir melampaui batas sehingga mereka memaksa Rasulullah ﷺ dan para sahabatnya meninggalkan tempat yang paling suci, berazam untuk membunuh Nabi dan menghantar ancaman kepada orang Islam di Madinah; Allah menurunkan ayat-ayat al-Quran yang memberi izin kepada kaum muslimin untuk memerangi orang-orang kafir. Sekarang orang Islam mendapat sokongan Anshar, mereka mempunyai tempat di mana Islam menang dan di mana mereka boleh berundur. Ia adalah masa yang sesuai untuk Jihad.



"Diizinkan berperang kepada orang-orang (yang beriman terhadap orang-orang kafir), yang memerangi mereka, (dan) kerana mereka (yang beriman) telah dianiaya, dan sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk memberikan kemenangan kepada mereka (yang beriman).

 (Surah Hajj 22:39)

Mengikut perintah Allah, Rasulullahﷺ memutuskan untuk mengawal laluan perdagangan ke Makkah terlebih dahulu. Untuk itu, Rasulullah ﷺ menandatangani perjanjian damai dengan orang Yahudi dan suku-suku jiran yang lain. Rasulullah ﷺ juga menghantar kumpulan para sahabat (Sahabah) dari semasa ke semasa untuk menyerang hendap kafilah di sepanjang laluan komersial mereka. Tujuannya adalah untuk memperingatkan orang-orang kafir bahawa orang Islam telah menjadi kuat dan sebarang tindakan kejam terhadap orang Islam, sama ada mereka yang ditinggalkan di Makkah atau mereka yang tinggal di Madinah, boleh menyebabkan bahaya kepada perdagangan dan mata pencarian mereka. Orang-orang kafir menyedari bahaya sebenar umat Islam, dan akibatnya mereka berkecil hati.
Sedangkan Allah Yang Maha Bijaksana memperlengkapkan umat Islam di Madinah untuk berperang melawan musuh. Allah menurunkan ayat-ayat al-Quran berikut untuk menggalakkan umat Islam berperang di jalan Allah dan mengajar mereka cara-cara berperang:


"Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, tetapi janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas. Dan bunuhlah mereka di mana sahaja kamu temui mereka, dan usirlah mereka dari tempat mereka telah mengusir kamu..."
(Surah Al-Baqarah 2:190-191)

 

Sebab Perang Badar:


Pada Ramadan 2 H. (Mac 624 M), Rasulullah ﷺ dimaklumkan bahawa Abu Sufyan (yang masih kafir dan kemudiannya menerima Islam), sedang dalam perjalanan untuk berdagang dari Syam. Baginda sedang menghampiri Makkah dengan membawa 50 ribu Dinar emas yang dikawal oleh 40 orang lelaki.


Semasa melarikan diri dari Makkah, kaum Muslimin terpaksa meninggalkan semua harta dan harta benda mereka. Rasulullah ﷺ melihat kafilah ini sebagai peluang untuk mendapatkan kembali sebahagian daripada harta mereka. Rasulullah ﷺ memanggil para sahabatnya dan berjalan ke arah jalan utama menuju ke Makkah dan berbelok ke arah Badar. Niat Rasulullah ﷺ hanyalah untuk menawan harta dan bukan berperang. Tetapi Allah Ta'ala dengan Kebijaksanaan-Nya yang besar menghendaki mereka berperang.


Sebaliknya, Abu Sufyan tahu bahawa laluannya tidak selamat. Beliau selanjutnya dimaklumkan oleh anak buahnya tentang gerakan Rasulullahﷺ. Dia segera menghantar seorang lelaki ke Makkah meminta pertolongan. Lelaki itu tiba di Makkah, memotong hidung dan telinga unta, membalikkan pelananya, mengoyakkan bajunya dari depan dan belakang (ini adalah cara mereka memberi amaran tentang musuh), dan berseru:


'Wahai Quraisy! Barang kamu ada dengan Abu Sufyan. Kafilah sedang dihentikan oleh Muhammad dan para sahabatnya. Saya tidak boleh mengatakan apa yang akan berlaku kepada mereka. Tolong! Tolong!'


Orang-orang kafir yang terkejut dengan berita itu bergegas meminta bantuan Abu Sufyan. Mereka membawa bersama mereka tentera yang besar terdiri daripada 1,300 tentera yang lengkap, termasuk 100 penunggang kuda dan sejumlah besar unta untuk memerangi orang Islam.

 

Sementara itu, Abu Sufyan menukar laluannya; dia berpaling dari jalan utama yang melalui dekat Madinah menuju ke Laut Merah dan dengan itu tidak dapat dicapai oleh orang Islam. Apabila dia mendapati dirinya benar-benar keluar dari bahaya, dia sekali lagi menghantar seorang utusan kepada penduduk Makkah dalam perjalanan mereka, memberitahu mereka tentang pelariannya dan meminta mereka kembali. Tentera Makkah berhasrat untuk kembali tetapi Abu Jahal berkeras untuk pergi ke Badar dan berkata:

"Tidak demi Allah! Kami tidak akan kembali sehingga kami pergi ke telaga Badar, menyembelih unta, minum arak dan penyanyi wanita menyanyi untuk kami. Dengan cara ini orang Arab akan sentiasa bercakap tentang pendirian kami dan apa yang kami lakukan pada hari itu."
Sekarang orang-orang kafir ingin menghina kaum Muslimin, menghukum mereka dan menghalang mereka daripada menghentikan kafilah mereka di masa hadapan. Mereka menuju ke arah Badar dan berkemah di tebing lembah.
Berita tentang melarikan diri kafilah dan kedatangan tentera yang besar sampai kepada Rasulullahﷺ. Ia adalah satu berita yang membimbangkan, kerana tentera Islam yang tidak lengkap tidak dapat menandingi pasukan besar orang-orang kafir yang serba lengkap. Rasulullahﷺ segera mengadakan pertemuan dan membincangkan keadaan dengan para sahabat. Beliau memberitahu mereka tentang keterukan keadaan dan menjelaskan bahawa adalah perlu untuk memerangi orang-orang kafir atau mereka akan mudah mengambil alih Madinah dan pasti menyebabkan kemusnahan. Rasulullahﷺ kemudian meminta nasihat para sahabat.
Rasulullahﷺ mendapat wahyu dari Allah. Tidak perlu baginya untuk berunding dengan para sahabat dan meminta nasihat mereka. Tetapi amalan Rasulullahﷺ ini mencerminkan ciri-ciri pemimpin Islam yang sangat penting, iaitu berbincang dan meminta nasihat orang Islam yang berilmu lain. Seorang pemimpin Islam tidak seharusnya membuat keputusan hanya berdasarkan pendapatnya. Sebaliknya, dia harus terlebih dahulu berunding dengan orang Islam lain yang berilmu, meminta nasihat mereka, dan kemudian membuat keputusan yang sesuai.


Kaum Muhajirin (umat Islam berhijrah dari Makkah ke Madinah) meyakinkan Rasulullah ﷺ bahawa mereka akan berperang bersama baginda hingga ke nafas terakhir. Yang pertama bercakap ialah Sayyidina Abu Bakar (R.A.), kemudian Sayyidina Umar Ibn al-Khattab (R.A.) dan kemudian Sayyidina al-Miqdad Ibn Amr (R.A.) bangun dan berkata:

"Wahai Rasulullahﷺ Teruskan ke mana Allah mengarahkanmu, kerana kami bersamamu. Kami tidak akan mengatakan seperti yang dikatakan Bani Israil kepada Musa (AS), 'Pergilah kamu dan Tuhanmu dan berperanglah dan kami akan tinggal di sini.', Tetapi kami berkata, "Pergilah kamu bersama Tuhanmu dan berperanglah kami dan kami akan berperang bersama kamu. Demi Allah! Jika anda membawa kami ke Bark al-Ghimad, kami akan tetap berjuang dengan tekad menentang pembelanya sehingga anda memperolehnya."

Rasulullah ﷺ gembira dengan sambutan orang Islam yang berhijrah (Muhajirin) tetapi Muhajirin hanya terdiri daripada sebahagian kecil tentera.

Sudah menjadi lumrah bagi kaum Muhajirin untuk memerangi orang-orang kafir Makkah kerana mereka diperlakukan secara zalim oleh mereka dan dibuang dari tanah air dan harta benda mereka. Lebih-lebih lagi, Muhajirin telah pun melepasi ujian keimanan mereka kepada Allah dan menunjukkan kecintaan mereka kepada Rasulullah ﷺ, apabila mereka telah meninggalkan keluarga, kerabat, harta benda, dan tanah air dan berhijrah ke Madinah tanpa takut akibatnya. Ujian sebenar sekarang adalah untuk Ansar (penduduk Islam Madinah), yang telah berjanji untuk melindungi Rasulullah ﷺ di dalam wilayah mereka (Madinah) dan oleh itu, mereka tidak diwajibkan berperang di luar Madinah. Maka Rasulullah ﷺ selanjutnya bersabda:


"Nasihat saya anak buah!"

Dengan ini dia mahu kaum Anshar menyatakan pandangan mereka.


Setelah itu, Saad Ibn Muadh (R.A.) berdiri dan berkata:


"Demi Allah, aku rasa kamu mahu kami (kaum Anshar) bercakap."


Rasulullah ﷺ bersabda:


"Oh, ya!"

Sayyidina Saad ibn Waqqas (R.A.) berkata:

"Wahai Rasulullahﷺ! Kami beriman kepadamu dan kami bersaksi bahawa engkau adalah Rasulullahﷺ yang sebenar. Kami bersaksi bahawa apa yang telah diberikan kepadamu adalah Kebenaran. Kami memberikan ikrar taat dan pengorbanan kami yang teguh kepadamu. Kami akan mentaatimu dengan redha dalam apa jua kamu perintahkan kami, dan demi Allah, yang telah mengutus kamu dengan Kebenaran, jika kamu meminta kami menyeberangi laut ini (Laut Merah), kami akan melakukannya dengan paling mudah dan tidak seorang pun di antara kami akan tinggal di belakang… Kami berharap Allah akan menunjukkan anda melalui tangan kami perbuatan keberanian itu, yang akan menyenangkan mata anda. Mohon pimpin kami ke medan perang dengan Nama Allah!"

Syaitan menjadikan kejahatan kelihatan adil dan membuat janji palsu:

Ketika orang-orang kafir bersiap-siap untuk menuju ke Madinah, syaitan (Syaitan) mendatangi orang-orang kafir dalam bentuk Suraqah Ibn Malik dan menjadikan tindakan jahat mereka memerangi kaum Muslimin tampak adil bagi mereka. Dia menggalakkan mereka untuk berperang dengan membuat mereka percaya bahawa tiada siapa yang dapat mengalahkan mereka.

“Dan (ingatlah) ketika syaitan menjadikan perbuatan (kejahatan) mereka memandang baik kepada mereka, lalu berkata: “Tidak ada seorang pun dari manusia yang dapat mengalahkan kamu pada hari ini…” Dia juga berjanji kepada mereka untuk melindungi Makkah dari musuh ketika mereka tidak ada dan berkata, “… sesungguhnya aku adalah jiran kamu."

(Surah Anfal 8:48)


Allah berfirman tentang janji-janji syaitan,



“Dia (syaitan) berjanji kepada mereka dan membangkitkan angan-angan yang dusta pada mereka, dan janji-janji syaitan itu tidak lain hanyalah tipu daya”.

(Surah Nisa 4:120)


Dari tipu daya syaitan dia membuat janji palsu kepada manusia dan membuat mereka percaya bahawa mereka adalah pemenang di dunia dan akhirat. Tetapi Allah menyatakan, pada hari kiamat:


"Syaitan akan berkata apabila perkara itu telah diputuskan. Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar. Dan aku juga telah berjanji kepadamu, tetapi aku mengkhianatimu. Aku tidak berkuasa atasmu..." dan orang-orang yang mengikuti bisikan syaitan Allah berfirman. , "tempat kediaman mereka (orang-orang) itu ialah Neraka Jahannam, dan mereka tidak akan mendapat jalan keluar daripadanya."


(Lihat Tafseer Ibn Katheer: Surah Nisa Ayat No. 120 dan 121)

 

Beberapa orang Islam Vs tentera besar orang-orang kafir yang serba lengkap:


Tentera Islam tidak lebih daripada 313-317 orang, termasuk 82-86 Muhajir (Muhajirin dari Makkah) dan yang lain adalah Anshar (penduduk Madinah). Mereka hanya mempunyai dua ekor kuda dan 70 ekor unta untuk ditunggangi. Kebanyakan mereka tidak mempunyai senjata mudah untuk melawan; ada yang mempunyai pedang tetapi tidak mempunyai busur dan anak panah, sementara yang lain memiliki lembing tetapi tidak ada pedang. Tentera tidak dilengkapi dengan baik, tidak juga bersedia untuk berperang. Lebih-lebih lagi, orang Islam telah tua, sakit, kelaparan, dan lemah. Tetapi gembira dengan kata-kata dan kesanggupan para sahabat untuk memerangi orang-orang kafir dan bertawakkal kepada Allah, Rasulullah ﷺ berjalan menuju ke telaga Badar.


Ketika orang Islam berkhemah di Badar, orang-orang kafir menghantar salah seorang dari mereka, Umar Ibn Wahab Jumani, untuk mengintip tentang bilangan dan kekuatan mereka. Dia melaporkan bahawa orang Islam tidak lebih daripada 310 orang. Mendengar ini, orang-orang kafir bertambah angkuh dan kesombongan mereka dan tidak menunjukkan keinginan untuk memerangi orang Islam. Utbah, Ibn Rabiah berkata, 'Mari kita pulang tanpa bertempur.' Bermakna bilangan umat Islam yang rendah tidak dapat menandingi tentera Makkah yang besar dan lengkap. 

Tetapi mereka tahu bahawa para Sahabat terlalu berani untuk menyerah dan dengan itu mereka akan berperang sehingga orang terakhir membunuh orang musyrik yang paling ramai. Namun, Abu Jahal menentang mereka dan menyatakan keazamannya yang teguh untuk membunuh mereka walau sedikit pun mereka!


Ibn Abbas (R.A.) berkata: "Apabila dua pasukan semakin dekat antara satu sama lain, Allah menjadikan orang Islam kelihatan lebih sedikit di mata orang-orang musyrik dan orang-orang musyrik kelihatan sedikit di mata orang-orang Islam. Orang-orang musyrik berkata:



(Ingatlah) ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang ada penyakit (syak) dalam hatinya berkata: "Orang-orang (Islam) itu telah diperdayakan oleh agama mereka (sehingga mereka berani menentang kami yang lebih besar bilangannya)". Dan (yang sebenarnya) sesiapa yang bertawakal kepada Allah (dengan sepenuh-penuh yakin, maka Allah akan menolongnya untuk mengalahkan musuh yang lebih besar bilangannya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

(Surah Anfal 8:49)


Kerana mereka menganggap umat Islam itu sedikit. Mereka percaya, tanpa keraguan, bahawa mereka akan mengalahkan orang Islam, Allah berfirman:


Pada waktu petang, Rasulullahﷺ menghantar Sayyidina Ali Ibn Abi Talib (R.A.), Sayyidina Az-Zubair Ibn al-Awam (R.A.) dan Sayyidina Saad Ibn Abi Waqqas (R.A.) untuk bertanyakan tentang lokasi musuh. Kelihatan dua orang lelaki menimba air dari telaga Badar. Apabila ditanya, mereka mengaku membawa air untuk tentera Makkah. Tetapi beberapa sahabat tidak senang dengan jawapan ini, kerana mereka menyangka bahawa budak-budak itu adalah milik Abu Sufyan. Maka mereka memukul dua budak itu, yang akhirnya mengatakan bahawa mereka adalah milik Abu Sufyan. Apabila Rasulullah ﷺ diberitahu, baginda berkata dengan marah:

"Apabila bercakap benar, anda mengalahkan mereka, dan dengan berbohong anda membebaskan mereka!"
Kemudian Rasulullah ﷺ sendiri bercakap kepada dua budak lelaki itu, yang memberitahunya tentang lokasi tentera, para pemimpin dan bahawa mereka sangat besar sehingga mereka menyembelih sepuluh ekor unta setiap hari untuk memberi makan kepada pasukan mereka. Rasulullah ﷺ kemudian berpaling ke arah kaum Muslimin dan bersabda:
"Orang Quraisy telah menghantar kepadamu nyawa mereka yang paling berharga."
 Rahmat Allah bagi orang yang beriman:
Sebelum orang Islam tiba di Badar, orang-orang kafir telah mengambil alih sebidang tanah yang ditinggikan dan oleh itu orang Islam terpaksa mengambil tempat berpasir yang rendah itu. Dan di antara mereka tinggal sebidang tanah berpasir. Sayyidina Abdullah Ibn Abbas (R.A.) berkata:
"…Umat Islam berasa lemah dan syaitan melemparkan kekecewaan ke dalam hati mereka. Dia berbisik kepada mereka, 'Kamu mengaku bahawa kamu adalah penyokong Allah dan Rasul-Nya ada di antara kamu! Akan tetapi, orang-orang kafir telah mengambil alih sumber air daripada kamu, sedang kamu berdoa memerlukan kesucian!' Allah menurunkan hujan lebat yang membolehkan orang-orang Islam meminumnya dan menggunakannya untuk kesucian. Allah juga menghilangkan bisikan syaitan dan menjadikan pasir itu menjadi keras apabila hujan turun ke atasnya, dan orang-orang Islam berjalan di atas pasir bersama-sama haiwan mereka, sehingga mereka mencapai musuh… "
Maka, Allah menurunkan hujan sebagai rahmat bagi orang-orang yang beriman, tetapi bagi orang-orang kafir, hujan itu menjadi penghalang yang menghalang mereka untuk terus maju. Allah menyebut nikmat besar ini dalam Al-Quran:


 “…dan Dia menurunkan hujan dari langit kepada kamu untuk membersihkan kamu dengan hujan itu dan menghilangkan dari kamu rijz syaitan, dan untuk menguatkan hati kamu dan meneguhkan tapak kaki kamu dengannya.”

(Surah Anfal 8:11)
Berkat hujan itu menguatkan hati orang mukmin dan mendorong mereka untuk memerangi musuh-musuh Allah. Mereka mengalami rasa selamat. Kemudian Allah menurunkan rahmat yang lain kepada mereka; mengantuk mengatasi kaum Muslimin dan mereka tidur nyenyak sepanjang malam tanpa rasa takut:


 Rasulullah ﷺ menghabiskan sepanjang malam dalam doa dan solat.

Hari Pertama Pertempuran:

Pada waktu pagi, Rasulullah ﷺ memanggil para sahabat (Sahabah) untuk menunaikan solat dan kemudian meletakkan mereka untuk berperang. Rasulullah ﷺ memerintahkan mereka untuk tidak berperang kecuali baginda memerintahkan mereka. Di seberang sana, orang Quraisy juga bersiap sedia untuk berperang. Apabila kedua pihak itu mendekati satu sama lain, Rasulullah ﷺ berdoa kepada Allah seraya bersabda:


"Ya Allah! Orang-orang Quraisy yang sombong lagi angkuh sudah berada di sini menderhaka kepada-Mu dan mendustakan Rasul-Mu. Ya Allah! Aku sedang menunggu kemenangan-Mu yang telah Engkau janjikan kepadaku. Aku mohon kepada-Mu ya Allah agar mengalahkan mereka (musuh-musuh)."


Abu Jahal pun berdoa dengan berkata:;


"Ya Tuhan kami, yang mana di antara dua golongan itu yang kurang menyantuni kaum kerabatnya, dan mendatangkan kepada kami apa yang tidak kami ketahui, maka binasakanlah dia esok hari."


Allah berfirman dalam Al-Quran tentang doa Abu Jahal ini:

“(Wahai orang-orang kafir) jika kamu meminta keputusan, maka telah datang keputusan kepada kamu…”

(Surah Anfal 8:19)


Imam Ibn Kathir menulis dalam Tafsir ayat ini:

'Allah berfirman kepada orang-orang kafir, jika kamu meminta keputusan (antara kebenaran dan kebatilan) dan keputusan antara kamu dan musuh-musuhmu yang beriman, lalu kamu mendapat apa yang kamu minta.' Ertinya Allah mengabulkan doa mereka dan membezakan orang yang benar dan memberi kemenangan kepada Rasulullah ﷺ..


Pertempuran bermula apabila seorang lelaki dari orang kafir bersumpah akan meminum air dari besen air kaum Muslimin, untuk memusnahkannya atau mati untuknya. Sayyidina Hamzah Ibn Abdul Muthalib (R.A.) memukul kakinya dengan pedang dan membunuhnya di dalam besen.


Kemudian tiga orang dari orang-orang kafir, Utbah Ibn Rabi'ah, saudaranya Syaibah dan anaknya Al-Waleed maju ke hadapan. Tiga orang pemuda Anshar datang ke hadapan tetapi orang Quraisy (kafir Makkah) menjerit mahukan kepala sepupu mereka. Rasulullahﷺ kemudian menghantar Sayyidina Ubaidah Ibn Al-Harith (R.A.), bapa saudaranya Sayyidina Hamzah (R.A.) dan sepupunya Sayyidina Ali Ibn Abi Talib (R.A.) untuk berperang. Sayyidina.Hamazah (R.A.) membunuh Shaibah dan Sayydia Ali (R.A.) membunuh al-Waleed. Sayyidina Ubaidah (R.A.) cedera parah tetapi Sayyidina Hamzah (R.A.) jatuh ke atas Utbah dan memenggal kepalanya. Dengan cara ini, dalam pertempuran satu lawan satu, orang-orang kafir kehilangan banyak orang berani mereka. Maka, mereka memutuskan untuk menyerang umat Islam secara keseluruhan. Orang Islam diperintahkan untuk melakukan perang pertahanan. Mereka berdoa kepada Allah dan memohon pertolongan-Nya dan berperang dengan berani sebagaimana yang diperintahkan.

 

Pertolongan Allah:


Rasulullah ﷺ terus menerus berdoa kepada Allah siang dan malam. Ketika pertempuran menjadi sangat penting, Rasulullah ﷺ berdoa dengan berkata:


"Ya Allah! Sekiranya kumpulan ini (umat Islam) dikalahkan pada hari ini, Engkau tidak akan disembah lagi."


Rasulullah ﷺ menghulurkan tangannya dan berdoa kepada Allah sehingga jubahnya jatuh dari bahunya. Sayyidina Abu Bakar (R.A.) mendatanginya, mengambil jubahnya, dan meletakkannya kembali ke atas bahunya, dan berkata:


"Wahai Nabi Allah! Engkau telah cukup berseru kepada Tuhanmu. Dia pasti akan menunaikan apa yang telah dijanjikan-Nya kepadamu."

(Tirmidzi: 3081)


Segera, Allah mengabulkan permohonan itu dan mengutus Malaikat untuk meminta pertolongan, Allah berfirman:


“(Ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhanmu lalu diperkenankan-Nya bagimu dengan firman-Nya: Aku akan menolong kamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut.

(Surah Anfal 8:9)


Rasulullah ﷺ mengangkat kepalanya dan berkata dengan gembira:


"Wahai Abu Bakar, ada kabar gembira untukmu; kemenangan Allah telah dekat, demi Allah aku dapat melihat Jibril di atas tunggangannya dalam badai pasir yang tebal."


Kemudian Rasulullah ﷺ membacakan ayat:


"Kebanyakan mereka akan diterbangkan dan mereka akan menunjukkan punggung mereka."

(Surah Qamar 54:45)


Banyak riwayat berbicara tentang kemunculan Malaikat dalam perang Badar. Disebutkan di dalam Sayyidina Abdullah Ibn Abbas (R.A.) berkata:


"Ketika pada hari itu seorang Muslim dari Anshar mengejar seorang kafir, dia mendengar di atasnya hamparan cambuk dan suara penunggang berkata: 'Majulah Haizum.' Dia melihat kepada orang-orang kafir yang telah jatuh terlentang di atas tanah. Lelaki itu datang kepada Rasulullah (S.A.W.) dan menceritakan kejadian itu, yang mana Rasulullah (S.A.W.) berkata: "Engkau telah berkata benar. Ini adalah pertolongan dari Syurga ketiga."


 Sahih Muslim # 1763


Satu lagi kejadian dilaporkan, di mana seorang lelaki lain dari Anshar menangkap Abbas Ibn Abdul Mutalib, yang berkata: "Wahai Rasulullahﷺ! Demi Allah, lelaki ini tidak menangkap saya. Saya ditangkap oleh seorang lelaki yang botak dan mempunyai wajah yang paling tampan, dan siapa yang menunggang kuda. Saya tidak dapat melihatnya di sini di antara orang ramai…" Lelaki dari Anshar itu berkata: 'Saya telah menangkapnya, wahai! Rasulullah ﷺ menjawab: "Bersabarlah, Allah yang Maha Kuasa, telah menguatkanmu dengan pertolongan Malaikat yang mulia."


Juga dilaporkan bahawa selepas peperangan, orang ramai mengenali mereka yang dibunuh oleh Malaikat, dengan luka di leher, jari tangan, dan kaki mereka, kerana bahagian itu mempunyai tanda seolah-olah mereka dicap oleh Api.


Malaikat Jibril (A.S.) mendekati Rasulullah ﷺ dan meminta baginda untuk mengambil segenggam debu dan melemparkannya ke arah musuh.


Rasulullah ﷺ melemparkan debu sambil berkata, "Kecelaruan melanda muka mereka!" Badai pasir yang dahsyat meniup ke dalam mata musuh dan segenggam pasir masuk ke mata orang-orang musyrik, masing-masing ditimpa sebahagian daripadanya, dan ia mengganggu mereka membuat masing-masing sibuk. Allah berfirman mengenainya:


"Dan kamu (wahai Muhammad (S.A.W.)) tidak melempar ketika kamu melempar tetapi Allah yang melempar."

 (Surah Anfal 8:17)


Maksudnya segenggam pasir yang dilemparkan Rasulullahﷺ kepada orang-orang kafir itu bukanlah dengan kekuatan dan kekuatan baginda (S.A.W.) sehingga sampai ke mata orang-orang musyrik, yang diganggu dan disibukkan olehnya. Tetapi Allahlah yang patut dipuji dan dimuliakan kerana Dia telah membantu Rasulullah ﷺ melakukan tindakan ini..


Iblis (Syaitan), yang dalam bentuk Suraqah Ibn Malik, melihat Malaikat membantu kaum Muslimin dan "... lari dan berkata: "Sesungguhnya aku tidak ada apa-apa dengan kamu..."


Sayyidina Ibnu Abbas RA berkata:


'Pada hari Badar, syaitan serta pemegang bendera dan tenteranya, mengiringi orang-orang musyrik. Dia membisikkan kepada hati orang-orang musyrik, 'Tidak ada yang dapat mengalahkan kamu pada hari ini dan aku akan menolong kamu.' Ketika mereka bertemu dan syaitan melihat Malaikat datang membantu mereka dan Rasulullah ﷺ mengambil segenggam pasir dan melemparkannya ke muka orang-orang musyrik, menyebabkan mereka berundur. Jibril u datang ke arah syaitan tetapi apabila syaitan, sambil memegang tangan seorang lelaki musyrik, melihatnya, dia menarik tangannya dan melarikan diri bersama tenteranya. Lelaki itu bertanya kepadanya, 'Wahai Suraqah! Anda mendakwa bahawa anda adalah jiran kami.' Dia berkata:

"...Sesungguhnya aku melihat apa yang tidak kamu lihat. Sesungguhnya aku takut kepada Allah kerana Allah amat berat siksa-Nya."
 (Surah Anfal 8:48)
Pertolongan besar lain dari Allah ialah Dia meletakkan ketakutan dan ketakutan dalam hati orang-orang kafir. Inilah sebabnya mengapa orang-orang kafir daripada menjadi lebih ramai dan dilengkapi dengan senjata yang lengkap, orang-orang kafir melarikan diri dari medan perang dengan rasa kagum.
“(Ingatlah) ketika Tuhanmu mewahyukan kepada para malaikat: “Sesungguhnya Aku bersamamu, maka teguhkanlah (teguh hati) orang-orang yang telah beriman. Aku akan melemparkan rasa takut ke dalam hati orang-orang kafir, maka pukullah leher mereka dan pukullah seluruh jari tangan dan kaki mereka.”
(Surah Anfal 8:12)

 

Contoh Keberanian dan Pengabdian Sahabat:

Hanya setelah Allah menegaskan bahawa Dia akan mencukupkan, menolong, menyokong, dan menolong orang-orang mukmin melawan musuh-musuh mereka, Rasulullah ﷺ memberi perintah yang jelas untuk menyerang balas orang-orang kafir yang membacakan ayat:

"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi."
 (Surah Ali-Imran 3:133)

Allah berfirman: “Wahai Rasulullahﷺ Gesalah orang-orang mukmin berperang…” Rasulullahﷺ menggalakkan para sahabatnya berperang. Keberanian dan keinginan untuk Syurga dan kesanggupan untuk memerangi orang-orang kafir yang ditanamkan oleh Rasulullah ﷺ kepada para sahabatnya adalah jelas dari tindakan para sahabat.

Diriwayatkan oleh Sayyidina Anas Ibn Malik (R.A.), "…Orang-orang musyrik itu maju (ke arah kami), dan Rasulullah ﷺ bersabda: "Bangunlah untuk masuk ke dalam syurga yang seluas langit dan bumi."

Sayyidina Umar Ibn al-Humam al-Ansari (R.A.) berkata: "Wahai Rasulullahﷺ! Adakah Syurga sama luasnya dengan Langit dan Bumi?" Dia berkata: 'Ya.' Umar berkata: 'Cemerlang! Cemerlang!' Rasulullah ﷺ bertanya kepadanya: "Apa yang membuatkan kamu berkata, 'Cemerlang! Cemerlang!?" Dia berkata: "Wahai Rasulullah ﷺ, tidak lain hanyalah keinginan agar aku menjadi penghuninya." Dia berkata: "Sesungguhnya kamu termasuk penduduknya." Dia mengambil beberapa biji kurma dari begnya dan mula memakannya. Kemudian dia berkata: "Seandainya aku hidup sehingga aku memakan semua kurmaku ini, niscaya umurku panjang." (Perawi berkata) Dia membuang semua kurma yang ada padanya. Kemudian dia memerangi musuh sehingga dia terbunuh."
(Sahih Muslim 1901)
Sayyidina Muaadh Ibn Amr (R.A.), seorang pemuda Anshar terserempak dengan Abu Jahal dalam peperangan dan memukul kakinya dengan kuat sehingga kakinya terputus dari tulang keringnya. Apabila Ikrimah, anak Abu Jahal, melihat bapanya cedera, dia jatuh ke atas Muadh dan hampir terlepas lengannya dari bahunya. Muaadh berperang sepanjang hari dengan tangan yang tergantung dan apabila ia memberinya lebih banyak masalah, dia meletakkan tangannya di bawah kakinya dan menariknya dengan paksa.

 

Kematian Abu Jahal, Firaun Umat ini:


Sayyidina Abdul Rahmaan al-Awf (R.A.) meriwayatkan, 'Saya berada di tengah-tengah pertempuran ketika dua orang pemuda, yang kelihatannya masih kurang berpengalaman dalam seni pertempuran, seorang di sebelah kanan dan yang kedua di sebelah kiri. Salah seorang daripada mereka bercakap dengan suara rahsia meminta saya untuk menunjukkan kepadanya Abu Jahal. Saya bertanya kepadanya tentang niatnya, dan dia menjawab bahawa dia mempunyai keinginan yang kuat untuk terlibat dengan Abu Jahal dalam pertempuran sehingga salah seorang daripada mereka terbunuh. 

Ia adalah sesuatu yang luar biasa. Saya menoleh ke kiri dan yang lain menyatakan keinginan yang sama. Terus saya tunjuk sasaran mereka. Mereka berdua meluru ke arah Abu Jahal dan tanpa teragak-agak memukulnya bersama-sama dan membawanya turun ke bumi. Mereka kembali kepada Rasulullah ﷺ masing-masing mendakwa bahawa dia telah membunuh Abu Jahal. Rasulullah ﷺ melihat kedua-dua pedang mereka dan berkata: "Kamu berdua telah membunuhnya." 

(Sahih Muslim 1752)


 Di akhir pertempuran, Abdullah Ibn Masud (R.A.), melihat Abu Jahal di ambang kematian. Dia memijak lehernya dan berkata: "Adakah kamu melihat bagaimana Allah telah menghinakan kamu?"

 

Tetapi lihatlah betapa angkuhnya musuh Allah ini, dia menjawab kepada Ibn Mas'ud dengan berkata: "Saya tidak terhina. Saya tidak lebih daripada seorang yang dibunuh oleh kaumnya sendiri di medan perang." Orang-orang kafir sangat ketakutan sehingga mereka meninggalkan ketua mereka dan melarikan diri dari medan perang. Ketika Ibn Mas'ud hendak memenggal kepalanya, dia berkata:


"Potonglah kepalaku dari dekat bahu supaya kelihatan lebih besar daripada kepala semua yang lain dan ia dilihat sebagai ketua ketua. Ibn Mas' oud memenggal kepalanya dan membawanya kepada Rasulullah ﷺ, yang memuji Allah apabila melihatnya. Rasulullah ﷺ kemudian berkata apabila dia melihat mayatnya: "Ini adalah Firaun umat ini."

 

Kemenangan bagi orang-orang yang beriman:


Dengan pertolongan Allah, Rasulullah ﷺ dan para sahabat berjuang dengan gagah berani sehingga Quraisy mengalami kerugian besar dan melarikan diri dari medan perang. Mereka kehilangan 70 orang terbaik mereka dan 70 telah diambil sebagai tawanan oleh orang Islam. Hanya empat belas orang Islam yang syahid dalam peperangan ini:




“Dan ingatlah ketika kamu masih sedikit dan kamu telah dianggap lemah di muka bumi dan kamu takut orang-orang menculik kamu, tetapi Dia menjadikan kamu tempat tinggal yang aman, menguatkan kamu dengan pertolongan-Nya, dan memberi kamu rezeki yang baik-baik, supaya kamu bersyukur. ."

 (Surah Anfal 8:26)


Selepas perang Badar, umat Islam muncul sebagai satu bangsa yang kuat.

 

Pengajaran daripada Perang Badar:


Perang Badar adalah contoh hebat dari sejarah kita yang mengajar; 'Kemenangan tidak bergantung pada bilangan atau mengumpulkan senjata dan perisai - Kemenangan adalah dari Allah.'


"Berapa kerap segolongan kecil dapat mengalahkan pasukan yang kuat dengan izin Allah. Dan Allah bersama orang-orang yang sabar."

 (Surah Al-Baqarah 2:249)


Namun, Allah hanya memberikan kemenangan kepada mereka yang beriman kepada-Nya dan bertawakkal sepenuhnya kepada-Nya. Allah memberikan rahmat dan pertolongan kepada orang-orang yang beriman dalam perang Badar dan menjadikan mereka menang atas orang-orang musyrik yang kafir hanya setelah mereka diuji! Allah menguji umat Islam selama sepuluh tahun di Makkah dan kemudian Dia menguji mereka sekali lagi dengan perintah berhijrah ke Madinah dengan meninggalkan semua harta benda.


Ini adalah hasil dari kepercayaan yang kuat para Sahabat kepada Allah bahawa mereka dengan rela berbaris menuju medan perang, walaupun mereka tahu bahawa orang-orang kafir telah datang dengan tentera yang besar dan senjata.


Adalah keinginan mereka untuk keredhaan Allah dan Syurga yang mereka nyatakan: "…Kami akan berperang bersama kamu. Demi Allah! Jika kamu membawa kami ke Bark al-Ghimad, kami akan tetap berjuang dengan tekad menentang pembelanya sehingga kamu memperolehnya. ." Maka setelah Allah menguji mereka, Dia membuat mereka berdiri teguh melawan musuh-musuh mereka dan memberi mereka keberanian untuk memerangi mereka. Hanya dengan Pertolongan Allah dan Rahmat-Nyalah umat Islam dapat mengalahkan orang kafir yang tiga kali ganda bilangannya dan lengkap.

 

Jika tidak, pada zaman Jahiliyyah (kejahilan - zaman sebelum Islam), orang-orang yang sama ini adalah orang yang paling lemah yang terdapat di muka bumi ini sebagaimana Imam Ibn Kathir menyebut kenyataan Qatadah Ibn Di'amah as-Sadusi dalam Tafseer of: 



Surah al-Anfal (8:26):


"Orang Arab adalah yang paling lemah di antara yang lemah, mempunyai kehidupan yang paling sukar, perut yang kosong, kulit yang paling bersih, dan yang paling jelas kesesatan. Orang-orang yang tinggal di antara mereka hidup dalam kesengsaraan, mereka yang mati pergi ke Neraka. Mereka sedang dimakan. , tetapi tidak dapat memakan orang lain! Demi Allah! Kami tidak mengetahui ada satu kaum di muka bumi pada masa itu yang lebih teruk kehidupannya daripada mereka. Apabila Allah datangkan Islam, Dia menjadikannya berkuasa di muka bumi dan dengan itu mendatangkan rezeki. dan kepimpinan bagi mereka atas tengkuk manusia. Dengan Islamlah Allah mengurniakan segala yang kamu lihat, maka syukurilah nikmat-Nya, kerana Tuhan kamu ialah yang melimpahkan nikmat dan menyukai pujian."

(Surah al-Anfal (8:26)


Kerana pengecut mereka, apabila Abrahah menyerang kota mereka yang paling suci, Makkah, dan bertekad untuk merobohkan Kaabah; mereka mengosongkan Makkah dan melarikan isteri dan anak-anak mereka ke puncak gunung. Tetapi apabila mereka memeluk Islam, beriman kepada Allah, menjauhi maksiat dan semata-mata mengikuti ajaran Rasulullah ﷺ. Allah menjadikan mereka penguasa dunia. Mereka berjaya di zaman Rasulullah ﷺ dan selepas kewafatan baginda. Orang Kuffar takutkan orang Islam!


Tetapi apabila kaum Muslimin meninggalkan kehidupan yang soleh dan melakukan dosa, Allah Taala mencabut Nikmat-Nya dari mereka dan mereka dibiarkan dalam keadaan sengsara. Namun, pada hari ini pun, jika kita umat Islam beriman kepada Allah dan bertawakkal sepenuhnya kepada-Nya, maka Allah akan menolong umat Islam mengatasi kekufuran. Akibat dosa-dosa kita, di banyak tempat di dunia umat Islam ditindas oleh orang-orang Kuffar dan ditakluki oleh kesusahan.

 Hari ini, jika kita menunjukkan kesanggupan untuk mengorbankan harta dan jiwa kita kerana Allah, dan semata-mata mengikuti ajaran Rasulullah ﷺ, Allah akan menghilangkan kesusahan kita dan mengurniakan kita kemenangan dan ketuanan atas kaum Kuffar.

 

Allah berfirman:

“Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang saleh, bahwa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan Dia akan menjadikan mereka berkuasa. amalkanlah agama mereka apa yang telah diridhai-Nya untuk mereka (iaitu Islam) dan sesungguhnya Dia akan menukarkan kepada mereka keamanan sesudah mereka takut (dengan syarat) mereka (yang beriman) menyembah-Ku dan tidak mempersekutukan sesuatu pun (dalam beribadat) kepada-Ku. Tetapi sesiapa yang kafir sesudah ini, mereka itulah orang-orang Fasiqun (derhaka kepada Allah).

(Surah Al-Noor 24:55)


No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...