Monday

No.67- Mukjizat Muslims Menaluk Cyprus and Umm Haram menyempurnakan Nubuwah Rasulullah - Cyprus


Umat ​​Islam Memerintah Cyprus dan Ummu Haram Dinubuatkan berada di Cyprus.

Ummu Haram رضي الله عنه adalah saudara perempuan Ummu Sulaim رضي الله عنه, dan mereka adalah ibu saudara dari sebelah ibu Rasulullah dan mahramnya, baik melalui radar atau darah. Maka dibolehkan baginya untuk bersendirian dengan mereka dan memasuki mereka sendiri, tetapi dia tidak bercampur dengan perempuan lain selain dari isteri-isterinya.

Sa'd ibn Abi Waqqas  رضي الله عنه ketika yang ter komando tentera Islam dan memusnahkan Empayar Sassanid Parsi, membawa banyak orang masuk ke dalamnya. bimbingan Islam. Rasulullah meramalkan penaklukan Cyprus. Suatu hari, ketika Rasulullahﷺ bangun di rumah Ummu Hara
akhir sakit parah: Sa'd, seperti yang diramalkan oleh  Rasulullah, mengambil alih
m  رضي الله عنه , ibu saudara Anas bin Malik  رضي الله عنه  , yang berkhidmat kepada Rasulullah  selama sepuluh tahun di Madinah, beliau tersenyum berkata: Rasulullah bermimpi bahawa umatnya akan berperang di laut duduk di atas takhta. seperti raja-raja.

Ummu Haram bertanya: ‘Berdoalah agar aku juga bersama mereka’. Dia berkata dengan tegas: "Kamu akan menjadi"

Semua ini menjadi kenyataan kira-kira dua puluh tahun kemudian ketika Ummu Haram رضي الله عنه menemani suaminya ‘Ubadah ibn Samit رضي الله عنه   , dalam penaklukan Cyprus.  Ummu Haram رضي الله عنه meninggal di sana, dan makamnya telah menjadi tempat yang dilawati. Dan dua perkara yang perlu diperhatikan untuk melihat ketepatan yang jelas daripada mengikuti dua hadith.
 
Riwayat Muslim:: Buku 20: Hadis 4700
Telah diriwayatkan dari Ummu Haram رضي الله عنه (dan dia adalah ibu saudara Anas) yang berkata: Rasulullah  datang kepada kami pada suatu hari dan tidur siang di rumah kami. Apabila Rasulullah  bangun, dia ketawa. Ummu Haram رضي الله عنه  berkata: Wahai Rasulullah , apa yang membuatmu tertawa? 
Rasulullah berkata: "Aku melihat satu kaum dari pengikutku belayar di permukaan laut (seolah-olah) seperti raja-raja (duduk) di atas takhta mereka. 
Ummu Haram رضي الله عنه  berkata: "Berdoalah kepada Allah agar Dia memasukkan aku ke dalam golongan mereka. Rasulullah berkata: Kamu akan bergaul di antara mereka. Dia mempunyai gigitan (kedua), bangun, dan ketawa. Saya bertanya kepadanya (sebab ketawanya). Rasulullah memberi jawapan yang sama. Ummu Haram رضي الله عنه  berkata: "Berdoalah kepada Allah agar Dia memasukkan aku ke dalam golongan mereka". 
Rasulullah berkata: Kamu termasuk orang-orang yang pertama. Anas رضي الله عنه berkata: 'Ubadah b. Samit رضي الله عنه mengahwini nya. Ubadah b. Samit رضي الله عنه menyertai ekspedisi tentera laut dan membawanya bersamanya. Apabila dia kembali, seekor baghal dibawa untuknya. Semasa memasangnya, dia jatuh, patah lehernya (dan mati).


Nota: Oleh kerana Rasulullahﷺ mempunyai dua mimpi hampir di rantau yang sama Cyprus & Constantinople '' dan ulasan Rasulullah "Anda adalah antara orang pertama yang membuat saya menyelidik tarikh dengan sejarah dunia yang jelas oleh dua pautan yang diberikan di bawah walaupun mereka bercakap lebih memihak kepada mereka (iaitu anti-Muslim) tetapi tarikhnya adalah betul seperti dalam Rekod Islam kita pada 27-28 Hijrah atau 650 Masihi untuk ekspedisi Tentera Laut pertama di bawah Muawiyah رضي الله عنه  (Di Bawah Pemerintahan Khilafah Saiyidina Uthman رضي الله عنه).

Pada tahun 649 Masihi orang Arab membuat serangan pertama di pulau itu di bawah pimpinan Muawiyah رضي الله عنه . Mereka menakluki ibu kota Salamis - Constantia selepas pengepungan singkat tetapi merangka perjanjian dengan pemerintah tempatan. Dalam perjalanan ekspedisi ini seorang saudara RasulullahUmmu Haram رضي الله عنه, jatuh dari baghalnya berhampiran Tasik Salt di Larnaca dan terbunuh. Dia dikebumikan di tempat itu dan Masjid Hala Sultan Tekke dibina di sana pada zaman Uthmaniyyah. Di bawah Abul-Awar, orang-orang Arab kembali pada tahun 650 dan memasang garnisun 12,000 di sebahagian pulau itu, di mana mereka tinggal sehingga 680.

Pada tahun 688, maharaja Justinian II dan khalifah Abd al-Malik mencapai persetujuan yang belum pernah terjadi sebelumnya. Orang Arab mengosongkan pulau itu, dan selama 300 tahun berikutnya, Cyprus diperintah bersama oleh kedua-dua Khilafah dan Byzantine sebagai sebuah kondominium, walaupun peperangan yang hampir berterusan antara kedua-dua pihak di tanah besar. Cukai yang dikutip dibahagikan kepada orang Arab dan maharaja Justinian

Di bawah Basil I Macedonia (r. 867–886) tentera Byzantine menawan semula Cyprus, yang telah ditetapkan sebagai tema, tetapi selepas tujuh tahun pulau itu kembali kepada status quo sebelumnya. Sekali lagi, pada tahun 911, Cyprus membantu armada Byzantine di bawah laksamana Himerios, dan sebagai balasan, orang Arab di bawah Damian of Tarsus memusnahkan pulau itu selama empat bulan dan membawa banyak tawanan. Pengasingan Cyprus dari seluruh dunia berbahasa Yunani membantu dalam pembentukan dialek Cyprus yang berasingan. Tempoh pengaruh Arab ini berlangsung sehingga abad ke-10.

Dan Ekspedisi kedua pada 52 Hijrah atau 674–78 (di bawah Yazeed S/o Muawiyah RA)

Selepas Pertempuran Yarmouk yang dahsyat pada tahun 636, Empayar Byzantine telah menarik sebahagian besar pasukannya yang tinggal dari Levant ke Asia Kecil, yang dilindungi daripada pengembangan Muslim oleh Pergunungan Taurus. Ini menyebabkan medan terbuka untuk para pejuang Khalifah Rasyidin yang baru lahir untuk melengkapkan penaklukan mereka ke atas Syria, dengan Mesir juga jatuh tidak lama kemudian. Serangan Muslim terhadap zon sempadan Kilikia dan jauh ke Asia Kecil bermula seawal tahun 640, dan diteruskan di bawah Mu'awiyah, ketika itu gabenor Levant. Muawiyah رضي الله عنه juga menerajui pembangunan angkatan laut Islam, yang dalam beberapa tahun berkembang cukup kuat untuk menduduki Cyprus dan menyerbu sejauh Kos, Rhodes, dan Kreta di Laut Aegean. Akhirnya, tentera laut Islam muda mencatatkan kemenangan besar ke atas rakan sejawatannya Byzantine dalam Pertempuran Phoenix pada 655. Selepas pembunuhan Khalifah Saiyidina Uthman Ibn Affan  رضي الله عنه dan meletusnya Perang Saudara Muslim Pertama, serangan Arab terhadap Byzantium berhenti. Pada 659, Muawiyah رضي الله عنه bahkan menyimpulkan gencatan senjata dengan Byzantium, termasuk pembayaran ufti kepada Empayar.


Perdamaian itu berlangsung hingga tamatnya perang saudara Muslim pada tahun 661, dari mana Muawiyah رضي الله عنه dan klannya muncul sebagai pemenang, mendirikan Khilafah Umayyah. Dari tahun berikutnya, serangan Muslim bermula semula, dengan tekanan meningkat apabila tentera Islam mula musim sejuk di tanah Byzantine di barat banjaran Taurus, memaksimumkan gangguan yang disebabkan oleh ekonomi Byzantine. Ekspedisi darat ini kadangkala digabungkan dengan serbuan tentera laut terhadap pantai selatan Asia Kecil. Pada tahun 668, orang Arab menghantar bantuan kepada Saborios, strategi Tema Armenia, yang telah memberontak dan mengisytiharkan dirinya sebagai maharaja. Tentera Arab di bawah Fadala ibn Ubayd tiba terlambat untuk membantu Saborios, yang telah meninggal dunia selepas jatuh dari kudanya, dan mereka menghabiskan musim sejuk di Hexapolis di sekitar Melitene menunggu bala bantuan.

Pada musim bunga 669, selepas menerima tentera tambahan, Fadala memasuki Asia Kecil dan maju sejauh Chalcedon, di pantai Asia Bosporus di seberang ibu kota Byzantine, Constantinople. Serangan Arab ke atas Chalcedon telah ditangkis, dan tentera Arab telah dihancurkan oleh kebuluran dan penyakit. Muawiyah رضي الله عنه   menghantar tentera lain, yang diketuai oleh anaknya (dan bakal Khalifah) Yazid, untuk membantu Fadala. Akaun tentang perkara yang diikuti berbeza. Penulis sejarah Byzantine Theophanes the Confessor melaporkan bahawa orang Arab tinggal di hadapan Chalcedon untuk seketika sebelum kembali ke Syria dan dalam perjalanan mereka menawan dan mengawal Amorium. 

Ini adalah kali pertama orang Arab cuba untuk menahan kubu yang ditawan di pedalaman Asia Kecil selepas musim berkempen, dan mungkin bermakna bahawa orang Arab berhasrat untuk kembali tahun depan dan menggunakan bandar itu sebagai pangkalan mereka, tetapi Amorium telah ditawan semula oleh Byzantine. semasa musim sejuk berikutnya. Sumber Arab sebaliknya melaporkan bahawa umat Islam menyeberang ke Eropah dan melancarkan serangan yang tidak berjaya ke atas Constantinople sendiri, sebelum kembali ke Syria. Memandangkan kurangnya sebarang sebutan mengenai serangan sedemikian dalam sumber Byzantine, kemungkinan besar penulis sejarah Arab—dengan mengambil kira kehadiran Yazid dan fakta bahawa Chalcedon adalah pinggir bandar Constantinople—"menaik taraf" serangan ke atas Chalcedon kepada serangan ke atas. ibu kota Byzantine itu sendiri.

Pergerakan pembukaan: kempen 672 dan 673

Kempen 669 jelas menunjukkan kepada orang Arab kemungkinan serangan langsung di Constantinople, serta keperluan untuk mempunyai pangkalan bekalan di rantau ini. Ini ditemui di semenanjung Cyzicus di pantai selatan Laut Marmara, di mana armada penyerang di bawah Fadhala ibn 'Ubayd telah musim sejuk pada 670 atau 671. Muawiyah رضي الله عنه  kini mula mempersiapkan serangan terakhirnya ke atas ibu kota Byzantine. Berbeza dengan ekspedisi Yazid, Muawiyah رضي الله عنه  berhasrat untuk melalui laluan pantai ke Constantinople. Usaha itu mengikut pendekatan yang berhati-hati dan berperingkat-peringkat: mula-mula orang Islam perlu mendapatkan kubu dan pangkalan di sepanjang pantai, dan kemudian, dengan Cyzicus sebagai pangkalan, Konstantinopel akan disekat oleh darat dan laut dan terputus dari kawasan pedalaman agraria yang membekalkan makanannya. .


Sehubungan itu, pada tahun 672 tiga armada Islam yang hebat telah dihantar untuk mengamankan laluan laut dan menubuhkan pangkalan antara Syria dan Aegean. Armada Muhammad ibn Abdallah رضي الله عنه musim sejuk di Smirna, armada di bawah Qays tertentu (mungkin Abdallah ibn Qais رضي الله عنه  ) musim sejuk di Lycia dan Cilicia, dan armada ketiga, di bawah Sayidina Khalid al Walid رضي الله عنه , menyertai mereka kemudian. Menurut laporan Theophanes, Maharaja Constantine IV (r. 661–685), setelah mengetahui pendekatan armada Arab, mula melengkapkan armadanya sendiri untuk berperang. Persenjataan Constantine termasuk kapal yang membawa sifon yang bertujuan untuk menempatkan bahan pembakar yang baru dibangunkan, api Yunani. Pada tahun 673, satu lagi armada Arab, di bawah Junada ibn Abi Umayya, menawan Tarsus di Cilicia, serta Rhodes. Yang terakhir, pertengahan antara Syria dan Constantinople, telah ditukar menjadi pangkalan bekalan hadapan dan pusat untuk serbuan tentera laut Islam. Pasukan tenteranya yang terdiri daripada 12,000 orang selalu diputar kembali ke Syria, sebuah armada kecil dipasang padanya untuk pertahanan dan penyerangan, dan orang Arab juga menabur gandum dan membawa haiwan untuk merumput di pulau itu. Byzantine cuba menghalang rancangan Arab dengan serangan tentera laut ke atas Mesir, tetapi ia tidak berjaya. Sepanjang tempoh ini, serbuan darat ke Asia Kecil berterusan, dan tentera Arab musim sejuk di tanah Byzantine

Serangan Arab dan ekspedisi yang berkaitan pada 674–678

Pada 674, armada Arab belayar dari pangkalannya di timur Aegean dan memasuki Laut Marmara. Menurut catatan Theophanes, mereka mendarat di pantai Thracian berhampiran Hebdomon pada bulan April, dan sehingga September terlibat dalam pertempuran berterusan dengan tentera Byzantine. Seperti yang dilaporkan oleh penulis sejarah Byzantine, "Setiap hari terdapat penglibatan ketenteraan dari pagi hingga petang, di antara pintu gerbang Golden Gate dan Kyklobion, dengan tujahan dan tujahan balas". Kemudian orang-orang Arab pergi dan pergi ke Cyzicus, yang mereka tawan dan diubah menjadi kem berkubu untuk menghabiskan musim sejuk. Ini menetapkan corak yang berterusan sepanjang pengepungan: setiap musim bunga, orang Arab menyeberangi Marmara dan menyerang Constantinople, berundur ke Cyzicus untuk musim sejuk. Sebenarnya, "pengepungan" Konstantinopel adalah satu siri pertunangan di sekitar bandar itu, yang mungkin akan dilanjutkan untuk memasukkan 669 serangan Yazid. Kedua-dua penulis sejarah Byzantine dan Arab merekodkan pengepungan itu berlangsung selama tujuh tahun dan bukannya lima. Ini boleh didamaikan sama ada dengan memasukkan kempen pembukaan 672–673 atau dengan menghitung tahun sehingga penarikan terakhir tentera Arab dari pangkalan hadapan mereka, pada 680.


Perincian tentang pertempuran di sekitar Constantinople tidak jelas, kerana Theophanes memadatkan pengepungan dalam catatannya tentang tahun pertama, dan penulis sejarah Arab tidak menyebut sama sekali pengepungan itu tetapi hanya memberikan nama pemimpin ekspedisi yang tidak ditentukan ke wilayah Byzantine. Oleh itu dari sumber Arab hanya diketahui bahawa Abdallah ibn Qays dan Fadhala ibn 'Ubayd رضي الله عنه menyerbu Kreta dan musim sejuk di sana pada 675, manakala pada tahun yang sama, Malik ibn Abdallah رضي الله عنه memimpin serbuan ke Asia Kecil. Sejarawan Arab Ibn Wadih dan al-Tabari melaporkan bahawa Yazid telah dihantar oleh Muawiyah رضي الله عنه  dengan bala bantuan ke Konstantinopel pada 676, dan mencatatkan bahawa Abdallah ibn Qays رضي الله عنه  mengetuai kempen pada 677, yang sasarannya tidak diketahui.

Pada masa yang sama, keasyikan terhadap ancaman Arab telah mengurangkan keupayaan Byzantium untuk bertindak balas terhadap ancaman di tempat lain: di Itali, Lombard menggunakan peluang untuk menakluki sebahagian besar Calabria, termasuk Tarentum dan Brundisium, manakala di Balkan, gabungan puak Slavic. menyerang kota Tesalonika dan melancarkan serbuan melalui laut di Aegean, malah menembusi Laut Marmara.

Akhirnya, pada musim luruh 677 atau awal 678 Constantine IV bertekad untuk menghadapi pengepungan Arab dalam pernentangan secara langsung. Armadanya, dilengkapi dengan api Yunani, menghalau armada Arab. Ada kemungkinan kematian laksamana Yazid ibn Shagara, yang dilaporkan oleh penulis sejarah Arab untuk 677/678, berkaitan dengan kekalahan ini. Pada masa yang sama, tentera Islam di Asia Kecil, di bawah pimpinan Sufyan ibn 'Awf, telah dikalahkan oleh tentera Byzantine di bawah jeneral Phloros, Petron, dan Cyprian, kehilangan 30,000 orang mengikut Theophanes. Kekalahan ini memaksa orang Arab untuk meninggalkan pengepungan pada tahun 678. Dalam perjalanan pulang ke Syria, armada Arab hampir dimusnahkan dalam ribut di luar Syllaion.

Garis besar akaun Theophanes mungkin disokong oleh satu-satunya rujukan Byzantine yang hampir kontemporari tentang pengepungan, sebuah puisi perayaan oleh Theodosius Grammaticus yang tidak diketahui, yang sebelum ini dipercayai merujuk kepada pengepungan Arab kedua pada 717–718. Puisi Theodosius memperingati kemenangan tentera laut yang menentukan di hadapan tembok kota—dengan perincian yang menarik bahawa armada Arab juga memiliki kapal pelempar api—dan merujuk kepada "ketakutan akan bayang-bayang mereka kembali", yang boleh ditafsirkan sebagai mengesahkan serangan Arab yang berulang setiap datang dari pangkalan mereka di Cyzicus.


Kepentingan dan kesudahannya

Constantinople adalah pusat saraf negara Byzantine. Sekiranya ia jatuh, wilayah empayar yang tinggal tidak mungkin dapat bersatu dan dengan itu menjadi mangsa mudah bagi orang Arab. Pada masa yang sama, kegagalan serangan Arab ke atas Konstantinopel adalah peristiwa penting itu sendiri. Ia menandakan kemuncak kempen  Khalifah Muawiyah رضي الله عنه yang telah diteruskan secara berterusan sejak 661. Sumber yang besar telah dicurahkan ke dalam usaha itu, termasuk penciptaan armada yang besar. Kegagalannya mempunyai kesan yang sama penting dan merupakan tamparan besar kepada prestij Khalifah Muawiyah رضي الله عنه. Sebaliknya, prestij Byzantine mencapai tahap yang lebih tinggi, terutamanya di Barat. Constantine IV menerima utusan daripada Avar dan Balkan Slavs, yang memberikan hadiah dan tahniah dan mengakui ketuanan Byzantine. Keamanan seterusnya juga memberikan kelonggaran yang amat diperlukan daripada penyerbuan berterusan ke Asia Kecil. Ia membenarkan negara Byzantine memulihkan keseimbangannya dan menyatukan dirinya selepas perubahan besar dekad sebelumnya.

Kegagalan orang Arab sebelum Konstantinopel bertepatan dengan peningkatan aktiviti Mardaites, kumpulan Kristian yang tinggal di pergunungan Syria yang menentang kawalan Muslim dan menyerbu dataran rendah. Menghadapi ancaman baru dan selepas kerugian besar yang dialami terhadap Byzantine, Khalifah Muawiyah رضي الله عنه memulakan rundingan untuk gencatan senjata, dengan kedutaan, bertukar antara dua mahkamah. Mereka ditarik keluar sehingga 679, yang memberi masa kepada orang Arab untuk menyerbu terakhir ke Asia Kecil di bawah 'Amr ibn Murra, mungkin bertujuan untuk memberi tekanan kepada Byzantine. Perjanjian damai, dengan tempoh nominal 30 tahun, dengan syarat Khalifah akan membayar ufti tahunan sebanyak 300,000 nomismata, 50 kuda, dan 50 hamba. Garison Arab telah ditarik balik dari pangkalan mereka di pantai Byzantine, termasuk Rhodes, pada 679–680.

Tidak lama selepas Arab berundur dari ibu kotanya, Constantine IV dengan pantas menghantar ekspedisi menentang Slav di kawasan Thessalonica, menyekat lanun mereka, melegakan bandar itu, dan memulihkan kawalan empayar ke atas persekitaran bandar. Selepas perdamaian, dia bergerak menentang ancaman Bulgar yang semakin meningkat di Balkan, tetapi tenteranya yang besar, yang terdiri daripada semua kekuatan empayar yang ada, telah dipukul dengan tegas, yang membuka jalan untuk penubuhan negara Bulgar di timur laut Balkan. .

Di dunia Islam, selepas kematian Khalifah Muawiyah رضي الله عنه pada tahun 680, pelbagai kekuatan penentangan dalam Khilafah menampakkan diri. Pembahagian Khalifah semasa Perang Saudara Islam Kedua membolehkan Byzantium mencapai bukan sahaja keamanan tetapi juga kedudukan dominan di sempadan timurnya. Armenia dan Iberia berbalik untuk seketika kepada kawalan Byzantine, dan Cyprus menjadi kondominium antara Byzantium dan Khalifah. Perdamaian itu berterusan sehingga anak lelaki dan pengganti Constantine IV, Justinian II (r. 685–695, 705–711), memecahkannya pada 693, dengan akibat yang dahsyat sejak Byzantine dikalahkan, Justinian digulingkan dan tempoh dua puluh tahun anarki diikuti. . Pencerobohan orang Islam semakin kuat, membawa kepada percubaan Arab kedua untuk menakluki Konstantinopel pada 717–718, yang juga terbukti tidak berjaya.

Jadi, Ummu Haram رضي الله عنه  (semoga Allah meridhainya) berada dalam Ekspedisi pertama TEPAT seperti yang dinubuatkan oleh Rasulullah  dalam Hadis di atas.


KETEPATAN NUBUWAH KEDUA UNTUK MENUNAIKAN NUBUWAH SYAHID UMM HARAM ADALAH HADIS INI DI SINI.

Dawud:: Kitab 14: Hadis 2493

Diriwayatkan oleh Abu Malik al-Asy'ari:

Abu Malik mendengar Rasulullah  bersabda: "Sesiapa yang keluar di jalan Allah lalu mati atau terbunuh adalah syahid, atau lehernya patah akibat dilempar kudanya atau untanya, atau disengat racun. makhluk, atau mati di atas katilnya dengan apa-apa jenis kematian yang Allah kehendaki sebagai syahid dan akan masuk syurga.

Ummu Haram رضي الله عنه  (semoga Allah meridhainya) berada dalam Ekspedisi pertama kira-kira 20 tahun selepas kewafatan Rasulullah , TEPAT seperti yang dinubuwahkan oleh Rasulullah dalam Hadis di atas & meninggal dunia persis terjatuh dari kuda dan patah leher sebagai diklasifikasikan sebagai Syahid dalam Hadis terdahulu yang hadis Abu Dawud adalah untuk MENENTUKAN pemenuhan Nubuwah Syahid Ummu Haram, subhanallah kerana tidak ada seorang pun yang mati jatuh dari pengangkutan dan patah leher.. Jika hadis Syahid Abu Dawud ini tidak ada ia mungkin menyerupai kita dia meninggal dunia akibat kemalangan sederhana dan bukan Syahid. Nubuatan Subhanallah melalui Rasulullah, Yang Maha Mengetahui.



Last edited by talibilm; 11-23-2016 at 05:53 AM.

  Allah

 Rasulullah

Rasulullah

 Allah

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه

  سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ 

رضياللهعنه

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...