Umat Islam Memerintah Cyprus dan Ummu Haram Dinubuatkan berada di Cyprus.
Ummu Haram رضي الله عنه adalah saudara perempuan Ummu Sulaim رضي الله عنه, dan mereka adalah ibu saudara dari sebelah ibu Rasulullahﷺ dan mahramnya, baik melalui radar atau darah. Maka dibolehkan baginya untuk bersendirian dengan mereka dan memasuki mereka sendiri, tetapi dia tidak bercampur dengan perempuan lain selain dari isteri-isterinya.
Pada tahun 688, maharaja Justinian II dan khalifah Abd al-Malik mencapai persetujuan yang belum pernah terjadi sebelumnya. Orang Arab mengosongkan pulau itu, dan selama 300 tahun berikutnya, Cyprus diperintah bersama oleh kedua-dua Khilafah dan Byzantine sebagai sebuah kondominium, walaupun peperangan yang hampir berterusan antara kedua-dua pihak di tanah besar. Cukai yang dikutip dibahagikan kepada orang Arab dan maharaja Justinian
Di bawah Basil I Macedonia (r. 867–886) tentera Byzantine menawan semula Cyprus, yang telah ditetapkan sebagai tema, tetapi selepas tujuh tahun pulau itu kembali kepada status quo sebelumnya. Sekali lagi, pada tahun 911, Cyprus membantu armada Byzantine di bawah laksamana Himerios, dan sebagai balasan, orang Arab di bawah Damian of Tarsus memusnahkan pulau itu selama empat bulan dan membawa banyak tawanan. Pengasingan Cyprus dari seluruh dunia berbahasa Yunani membantu dalam pembentukan dialek Cyprus yang berasingan. Tempoh pengaruh Arab ini berlangsung sehingga abad ke-10.
Dan Ekspedisi kedua pada 52 Hijrah atau 674–78 (di bawah Yazeed S/o Muawiyah RA)
Selepas Pertempuran Yarmouk yang dahsyat pada tahun 636, Empayar Byzantine telah menarik sebahagian besar pasukannya yang tinggal dari Levant ke Asia Kecil, yang dilindungi daripada pengembangan Muslim oleh Pergunungan Taurus. Ini menyebabkan medan terbuka untuk para pejuang Khalifah Rasyidin yang baru lahir untuk melengkapkan penaklukan mereka ke atas Syria, dengan Mesir juga jatuh tidak lama kemudian. Serangan Muslim terhadap zon sempadan Kilikia dan jauh ke Asia Kecil bermula seawal tahun 640, dan diteruskan di bawah Mu'awiyah, ketika itu gabenor Levant. Muawiyah رضي الله عنه juga menerajui pembangunan angkatan laut Islam, yang dalam beberapa tahun berkembang cukup kuat untuk menduduki Cyprus dan menyerbu sejauh Kos, Rhodes, dan Kreta di Laut Aegean. Akhirnya, tentera laut Islam muda mencatatkan kemenangan besar ke atas rakan sejawatannya Byzantine dalam Pertempuran Phoenix pada 655. Selepas pembunuhan Khalifah Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه dan meletusnya Perang Saudara Muslim Pertama, serangan Arab terhadap Byzantium berhenti. Pada 659, Muawiyah رضي الله عنه bahkan menyimpulkan gencatan senjata dengan Byzantium, termasuk pembayaran ufti kepada Empayar.
Perdamaian itu berlangsung hingga tamatnya perang saudara Muslim pada tahun 661, dari mana Muawiyah رضي الله عنه dan klannya muncul sebagai pemenang, mendirikan Khilafah Umayyah. Dari tahun berikutnya, serangan Muslim bermula semula, dengan tekanan meningkat apabila tentera Islam mula musim sejuk di tanah Byzantine di barat banjaran Taurus, memaksimumkan gangguan yang disebabkan oleh ekonomi Byzantine. Ekspedisi darat ini kadangkala digabungkan dengan serbuan tentera laut terhadap pantai selatan Asia Kecil. Pada tahun 668, orang Arab menghantar bantuan kepada Saborios, strategi Tema Armenia, yang telah memberontak dan mengisytiharkan dirinya sebagai maharaja. Tentera Arab di bawah Fadala ibn Ubayd tiba terlambat untuk membantu Saborios, yang telah meninggal dunia selepas jatuh dari kudanya, dan mereka menghabiskan musim sejuk di Hexapolis di sekitar Melitene menunggu bala bantuan.
Pada musim bunga 669, selepas menerima tentera tambahan, Fadala memasuki Asia Kecil dan maju sejauh Chalcedon, di pantai Asia Bosporus di seberang ibu kota Byzantine, Constantinople. Serangan Arab ke atas Chalcedon telah ditangkis, dan tentera Arab telah dihancurkan oleh kebuluran dan penyakit. Muawiyah رضي الله عنه menghantar tentera lain, yang diketuai oleh anaknya (dan bakal Khalifah) Yazid, untuk membantu Fadala. Akaun tentang perkara yang diikuti berbeza. Penulis sejarah Byzantine Theophanes the Confessor melaporkan bahawa orang Arab tinggal di hadapan Chalcedon untuk seketika sebelum kembali ke Syria dan dalam perjalanan mereka menawan dan mengawal Amorium.
Ini adalah kali pertama orang Arab cuba untuk menahan kubu yang ditawan di pedalaman Asia Kecil selepas musim berkempen, dan mungkin bermakna bahawa orang Arab berhasrat untuk kembali tahun depan dan menggunakan bandar itu sebagai pangkalan mereka, tetapi Amorium telah ditawan semula oleh Byzantine. semasa musim sejuk berikutnya. Sumber Arab sebaliknya melaporkan bahawa umat Islam menyeberang ke Eropah dan melancarkan serangan yang tidak berjaya ke atas Constantinople sendiri, sebelum kembali ke Syria. Memandangkan kurangnya sebarang sebutan mengenai serangan sedemikian dalam sumber Byzantine, kemungkinan besar penulis sejarah Arab—dengan mengambil kira kehadiran Yazid dan fakta bahawa Chalcedon adalah pinggir bandar Constantinople—"menaik taraf" serangan ke atas Chalcedon kepada serangan ke atas. ibu kota Byzantine itu sendiri.
Pergerakan pembukaan: kempen 672 dan 673
Kempen 669 jelas menunjukkan kepada orang Arab kemungkinan serangan langsung di Constantinople, serta keperluan untuk mempunyai pangkalan bekalan di rantau ini. Ini ditemui di semenanjung Cyzicus di pantai selatan Laut Marmara, di mana armada penyerang di bawah Fadhala ibn 'Ubayd telah musim sejuk pada 670 atau 671. Muawiyah رضي الله عنه kini mula mempersiapkan serangan terakhirnya ke atas ibu kota Byzantine. Berbeza dengan ekspedisi Yazid, Muawiyah رضي الله عنه berhasrat untuk melalui laluan pantai ke Constantinople. Usaha itu mengikut pendekatan yang berhati-hati dan berperingkat-peringkat: mula-mula orang Islam perlu mendapatkan kubu dan pangkalan di sepanjang pantai, dan kemudian, dengan Cyzicus sebagai pangkalan, Konstantinopel akan disekat oleh darat dan laut dan terputus dari kawasan pedalaman agraria yang membekalkan makanannya. .
Sehubungan itu, pada tahun 672 tiga armada Islam yang hebat telah dihantar untuk mengamankan laluan laut dan menubuhkan pangkalan antara Syria dan Aegean. Armada Muhammad ibn Abdallah رضي الله عنه musim sejuk di Smirna, armada di bawah Qays tertentu (mungkin Abdallah ibn Qais رضي الله عنه ) musim sejuk di Lycia dan Cilicia, dan armada ketiga, di bawah Sayidina Khalid al Walid رضي الله عنه , menyertai mereka kemudian. Menurut laporan Theophanes, Maharaja Constantine IV (r. 661–685), setelah mengetahui pendekatan armada Arab, mula melengkapkan armadanya sendiri untuk berperang. Persenjataan Constantine termasuk kapal yang membawa sifon yang bertujuan untuk menempatkan bahan pembakar yang baru dibangunkan, api Yunani. Pada tahun 673, satu lagi armada Arab, di bawah Junada ibn Abi Umayya, menawan Tarsus di Cilicia, serta Rhodes. Yang terakhir, pertengahan antara Syria dan Constantinople, telah ditukar menjadi pangkalan bekalan hadapan dan pusat untuk serbuan tentera laut Islam. Pasukan tenteranya yang terdiri daripada 12,000 orang selalu diputar kembali ke Syria, sebuah armada kecil dipasang padanya untuk pertahanan dan penyerangan, dan orang Arab juga menabur gandum dan membawa haiwan untuk merumput di pulau itu. Byzantine cuba menghalang rancangan Arab dengan serangan tentera laut ke atas Mesir, tetapi ia tidak berjaya. Sepanjang tempoh ini, serbuan darat ke Asia Kecil berterusan, dan tentera Arab musim sejuk di tanah Byzantine
Serangan Arab dan ekspedisi yang berkaitan pada 674–678
Pada 674, armada Arab belayar dari pangkalannya di timur Aegean dan memasuki Laut Marmara. Menurut catatan Theophanes, mereka mendarat di pantai Thracian berhampiran Hebdomon pada bulan April, dan sehingga September terlibat dalam pertempuran berterusan dengan tentera Byzantine. Seperti yang dilaporkan oleh penulis sejarah Byzantine, "Setiap hari terdapat penglibatan ketenteraan dari pagi hingga petang, di antara pintu gerbang Golden Gate dan Kyklobion, dengan tujahan dan tujahan balas". Kemudian orang-orang Arab pergi dan pergi ke Cyzicus, yang mereka tawan dan diubah menjadi kem berkubu untuk menghabiskan musim sejuk. Ini menetapkan corak yang berterusan sepanjang pengepungan: setiap musim bunga, orang Arab menyeberangi Marmara dan menyerang Constantinople, berundur ke Cyzicus untuk musim sejuk. Sebenarnya, "pengepungan" Konstantinopel adalah satu siri pertunangan di sekitar bandar itu, yang mungkin akan dilanjutkan untuk memasukkan 669 serangan Yazid. Kedua-dua penulis sejarah Byzantine dan Arab merekodkan pengepungan itu berlangsung selama tujuh tahun dan bukannya lima. Ini boleh didamaikan sama ada dengan memasukkan kempen pembukaan 672–673 atau dengan menghitung tahun sehingga penarikan terakhir tentera Arab dari pangkalan hadapan mereka, pada 680.
Perincian tentang pertempuran di sekitar Constantinople tidak jelas, kerana Theophanes memadatkan pengepungan dalam catatannya tentang tahun pertama, dan penulis sejarah Arab tidak menyebut sama sekali pengepungan itu tetapi hanya memberikan nama pemimpin ekspedisi yang tidak ditentukan ke wilayah Byzantine. Oleh itu dari sumber Arab hanya diketahui bahawa Abdallah ibn Qays dan Fadhala ibn 'Ubayd رضي الله عنه menyerbu Kreta dan musim sejuk di sana pada 675, manakala pada tahun yang sama, Malik ibn Abdallah رضي الله عنه memimpin serbuan ke Asia Kecil. Sejarawan Arab Ibn Wadih dan al-Tabari melaporkan bahawa Yazid telah dihantar oleh Muawiyah رضي الله عنه dengan bala bantuan ke Konstantinopel pada 676, dan mencatatkan bahawa Abdallah ibn Qays رضي الله عنه mengetuai kempen pada 677, yang sasarannya tidak diketahui.
Pada masa yang sama, keasyikan terhadap ancaman Arab telah mengurangkan keupayaan Byzantium untuk bertindak balas terhadap ancaman di tempat lain: di Itali, Lombard menggunakan peluang untuk menakluki sebahagian besar Calabria, termasuk Tarentum dan Brundisium, manakala di Balkan, gabungan puak Slavic. menyerang kota Tesalonika dan melancarkan serbuan melalui laut di Aegean, malah menembusi Laut Marmara.
Akhirnya, pada musim luruh 677 atau awal 678 Constantine IV bertekad untuk menghadapi pengepungan Arab dalam pernentangan secara langsung. Armadanya, dilengkapi dengan api Yunani, menghalau armada Arab. Ada kemungkinan kematian laksamana Yazid ibn Shagara, yang dilaporkan oleh penulis sejarah Arab untuk 677/678, berkaitan dengan kekalahan ini. Pada masa yang sama, tentera Islam di Asia Kecil, di bawah pimpinan Sufyan ibn 'Awf, telah dikalahkan oleh tentera Byzantine di bawah jeneral Phloros, Petron, dan Cyprian, kehilangan 30,000 orang mengikut Theophanes. Kekalahan ini memaksa orang Arab untuk meninggalkan pengepungan pada tahun 678. Dalam perjalanan pulang ke Syria, armada Arab hampir dimusnahkan dalam ribut di luar Syllaion.
Garis besar akaun Theophanes mungkin disokong oleh satu-satunya rujukan Byzantine yang hampir kontemporari tentang pengepungan, sebuah puisi perayaan oleh Theodosius Grammaticus yang tidak diketahui, yang sebelum ini dipercayai merujuk kepada pengepungan Arab kedua pada 717–718. Puisi Theodosius memperingati kemenangan tentera laut yang menentukan di hadapan tembok kota—dengan perincian yang menarik bahawa armada Arab juga memiliki kapal pelempar api—dan merujuk kepada "ketakutan akan bayang-bayang mereka kembali", yang boleh ditafsirkan sebagai mengesahkan serangan Arab yang berulang setiap datang dari pangkalan mereka di Cyzicus.
Kepentingan dan kesudahannya
Constantinople adalah pusat saraf negara Byzantine. Sekiranya ia jatuh, wilayah empayar yang tinggal tidak mungkin dapat bersatu dan dengan itu menjadi mangsa mudah bagi orang Arab. Pada masa yang sama, kegagalan serangan Arab ke atas Konstantinopel adalah peristiwa penting itu sendiri. Ia menandakan kemuncak kempen Khalifah Muawiyah رضي الله عنه yang telah diteruskan secara berterusan sejak 661. Sumber yang besar telah dicurahkan ke dalam usaha itu, termasuk penciptaan armada yang besar. Kegagalannya mempunyai kesan yang sama penting dan merupakan tamparan besar kepada prestij Khalifah Muawiyah رضي الله عنه. Sebaliknya, prestij Byzantine mencapai tahap yang lebih tinggi, terutamanya di Barat. Constantine IV menerima utusan daripada Avar dan Balkan Slavs, yang memberikan hadiah dan tahniah dan mengakui ketuanan Byzantine. Keamanan seterusnya juga memberikan kelonggaran yang amat diperlukan daripada penyerbuan berterusan ke Asia Kecil. Ia membenarkan negara Byzantine memulihkan keseimbangannya dan menyatukan dirinya selepas perubahan besar dekad sebelumnya.
Kegagalan orang Arab sebelum Konstantinopel bertepatan dengan peningkatan aktiviti Mardaites, kumpulan Kristian yang tinggal di pergunungan Syria yang menentang kawalan Muslim dan menyerbu dataran rendah. Menghadapi ancaman baru dan selepas kerugian besar yang dialami terhadap Byzantine, Khalifah Muawiyah رضي الله عنه memulakan rundingan untuk gencatan senjata, dengan kedutaan, bertukar antara dua mahkamah. Mereka ditarik keluar sehingga 679, yang memberi masa kepada orang Arab untuk menyerbu terakhir ke Asia Kecil di bawah 'Amr ibn Murra, mungkin bertujuan untuk memberi tekanan kepada Byzantine. Perjanjian damai, dengan tempoh nominal 30 tahun, dengan syarat Khalifah akan membayar ufti tahunan sebanyak 300,000 nomismata, 50 kuda, dan 50 hamba. Garison Arab telah ditarik balik dari pangkalan mereka di pantai Byzantine, termasuk Rhodes, pada 679–680.
Tidak lama selepas Arab berundur dari ibu kotanya, Constantine IV dengan pantas menghantar ekspedisi menentang Slav di kawasan Thessalonica, menyekat lanun mereka, melegakan bandar itu, dan memulihkan kawalan empayar ke atas persekitaran bandar. Selepas perdamaian, dia bergerak menentang ancaman Bulgar yang semakin meningkat di Balkan, tetapi tenteranya yang besar, yang terdiri daripada semua kekuatan empayar yang ada, telah dipukul dengan tegas, yang membuka jalan untuk penubuhan negara Bulgar di timur laut Balkan. .
Di dunia Islam, selepas kematian Khalifah Muawiyah رضي الله عنه pada tahun 680, pelbagai kekuatan penentangan dalam Khilafah menampakkan diri. Pembahagian Khalifah semasa Perang Saudara Islam Kedua membolehkan Byzantium mencapai bukan sahaja keamanan tetapi juga kedudukan dominan di sempadan timurnya. Armenia dan Iberia berbalik untuk seketika kepada kawalan Byzantine, dan Cyprus menjadi kondominium antara Byzantium dan Khalifah. Perdamaian itu berterusan sehingga anak lelaki dan pengganti Constantine IV, Justinian II (r. 685–695, 705–711), memecahkannya pada 693, dengan akibat yang dahsyat sejak Byzantine dikalahkan, Justinian digulingkan dan tempoh dua puluh tahun anarki diikuti. . Pencerobohan orang Islam semakin kuat, membawa kepada percubaan Arab kedua untuk menakluki Konstantinopel pada 717–718, yang juga terbukti tidak berjaya.
Jadi, Ummu Haram رضي الله عنه (semoga Allah meridhainya) berada dalam Ekspedisi pertama TEPAT seperti yang dinubuatkan oleh Rasulullahﷺ dalam Hadis di atas.
KETEPATAN NUBUWAH KEDUA UNTUK MENUNAIKAN NUBUWAH SYAHID UMM HARAM ADALAH HADIS INI DI SINI.
Dawud:: Kitab 14: Hadis 2493
Diriwayatkan oleh Abu Malik al-Asy'ari:
Abu Malik mendengar Rasulullahﷺ bersabda: "Sesiapa yang keluar di jalan Allah lalu mati atau terbunuh adalah syahid, atau lehernya patah akibat dilempar kudanya atau untanya, atau disengat racun. makhluk, atau mati di atas katilnya dengan apa-apa jenis kematian yang Allah kehendaki sebagai syahid dan akan masuk syurga.
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
رضي الله عنه
سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى
رضياللهعنه