Buta Huruf Nabi: Walaupun Rasulullahﷺ tidak berhuruf; orang-orang kafir pernah menyebarkan bahawa Al-Quran itu ditulis olehnya. Mereka sangat mengetahui bahawa Rasulullahﷺ tidak mungkin memperoleh ilmu daripada manusia lain kerana di sekelilingnya terdapat kegelapan dan kejahilan dan tidak ada sumber baginya untuk memperoleh ilmu dan pengetahuan. Allahﷻ telah mendakwa di dalam al-Quran seperti di bawah:.
"Belum pernah kamu (Muhammad) membaca sebuah kitab sebelum ini, dan tidak juga pernah menyalinnya dengan tangan kananmu. Sekiranya kamu melakukan salah satu daripada ini, nescaya orang-orang kafir akan ragu-ragu."
(Q. 29:48).
Ini adalah ayat-ayat Al-Qur'an pertama yang diturunkan kepada Rasulullahﷺ lebih dari empat ratus tahun yang lalu. Rasulullahﷺ, yang diketahui telah berundur dan bermeditasi di sebuah gua di luar Makkah, telah menerima wahyu pertama sebuah buku yang akan memberi impak yang besar kepada dunia. Tidak dapat membaca atau menulis atau diketahui mengarang mana-mana karya puisi dan tidak mempunyai sebarang anugerah retorik yang istimewa, Rasulullahﷺ baru sahaja menerima permulaan sebuah buku yang akan membincangkan perkara-perkara akidah, undang-undang, politik, ritual, kerohanian, dan ekonomi dalam bentuk sastera yang sama sekali baru.
Soalan saya ialah bagaimana Rasulullahﷺ menjadi buta huruf/buta huruf atau Tidak Huruf? Bagaimanakah ini menjadikan Al-Quran sebagai Keajaiban/Keajaiban daripada Tuhan/Allah/Pencipta Alam Semesta adakah ini ada kaitan dengan Puisi dan atau cara Al-Quran ditulis dan atau Teks Arab soalan saya ialah bagaimanakah Al-Quran itu Keajaiban dari segi Bahasa ? Bolehkah sesiapa menerangkan bagaimana Rasulullahﷺ yang buta huruf/buta huruf atau Tidak Huruf menjadikan Al-Quran sebagai Mukjizat adalah istilah Bahasa Puisi dan Teks Arab? Bolehkah seorang yang buta huruf/buta huruf atau Lelaki/Orang/Manusia tidak tahu Bahasa Puisi dan Teks Arab atau cara menghasilkan Bahasa Puisi dan Teks Arab dalam Buku atau Tulisanatau dia tidak tahu membaca menulis atau memahami Bahasa Puisi dan Teks Arab ?
Adakah Al-Quran juga mempunyai Cabaran yang berkaitan dengan ucapan terima kasih ini? Juga adakah Al-Quran juga merupakan Mukjizat Matematik? Bolehkah seorang yang buta huruf/buta huruf atau Lelaki/Orang/Manusia tidak tahu Matematik? Bolehkah seorang yang buta huruf/buta huruf atau Lelaki/Orang/Manusia tidak boleh menghasilkan Al-Quran tanpa Tuhan dan Al-Quran adalah Mukjizat daripada Allahﷻ? Soalan saya ialah bagaimana Al-Quran itu Sastera dan Mukjizat Linguistik?
Ya dia. Kebijaksanaan dan kefahamannya tetapi diilhamkan dan dibimbing:
"Dan kamu tidak membaca sebelumnya suatu kitab pun dan tidak pula kamu menulis dengan tangan kananmu, kerana dengan itu pastilah orang-orang yang berkata dusta
(29:48)
Seterusnya ialah perjanjian Hudaibah dan wasiat terakhir-Nya yang kedua-duanya diperintahkan untuk ditulis. Walau bagaimanapun wasiat terakhir tidak ditulis tetapi perjanjian nabi Hudaibah memerintahkan Sayidina Ali رضي الله عنه yang keberatan untuk menulis beberapa perkataan yang Rasulullahﷺ sebutkan sehingga Rasulullahﷺ memintanya untuk menunjukkan perkataan itu kemudian dia menyembunyikannya dengan jarinya. Jika nabi tahu membaca dia tidak akan meminta untuk menunjukkan kepadanya perkataan.
Apa yang orang katakan di sini adalah bahawa Dia kurang berpendidikan daripada orang lain yang palsu. Maksud Al-Quran yang menyatakan Dia tidak boleh membaca atau menulis adalah untuk menolak penuduh yang menuduh Nabi meniru daripada sumber lain. Malah Rasulullahﷺ juga mempunyai pengetahuan tentang syair seperti yang kita lihat dalam gaya hadith. Selalunya nabi telah menggunakan gaya syair dalam hadisnya. Tetapi maklumat Al-Quran tidak bergantung pada puisi. Malah Quran menyatakan bahawa orang-orang kafir menuduh Rasulullahﷺ bersyair membayangkan bahawa dia mempunyai pengetahuan tentang puisi.
Quran 37:36"Dan mereka berkata: "Apakah kami akan meninggalkan tuhan-tuhan kami untuk seorang penyair gila?"
Mengenai UMMI para mufasir Islam sebulat suara mengenai maksud istilah "ummi". Semua ahli tafsir dan ulama Islam tanpa sebarang pengecualian, telah bersepakat tentang ketidakmampuan Rasulullahﷺ dan ketidaktahuan baginda dalam membaca dan menulis sebelum kenabian.
Sesetengah orang mendakwa bahawa perkataan "kitab" yang digunakan dalam ayat ini, mempunyai rujukan kepada kitab-kitab suci seperti Taurat (Perjanjian Lama) dan Injil (Bible). Dia mendakwa bahawa ayat itu menunjukkan bahawa sehingga wahyu Al-Quran, Rasulullahﷺ tidak biasa dengan mana-mana kitab suci, kerana buku-buku seperti itu tidak terdapat dalam bahasa Arab, dan jika Rasulullahﷺ telah membaca buku-buku yang ada. maka dalam bahasa selain bahasa Arab, dia akan disyaki dan dituduh oleh orang-orang yang membisu.
Dakwaan ini tidak benar. Rasulullahﷺ pertama mempunyai akses kepada kitab suci lain seperti yang dibuktikan oleh peristiwa waraka ibn nawfal dan kedua bertentangan dengan maknanya perkataan "kitab" dalam bahasa Arab telah ditakrifkan semata-mata sebagai "tulisan", sama ada surat atau buku, suci atau sebaliknya, atau sama ada suci atau sebaliknya. Perkataan ini telah digunakan dalam Al-Quran berulang kali.
Apa yang sebenarnya boleh disimpulkan daripada kata-kata penafsir awal dan ahli leksikologi ialah bentuk jamak perkataan (ummiyyin) telah digunakan untuk orang musyrik Arab yang pada umumnya buta huruf, berbanding dengan "ahli kitab". Orang-orang musyrik mungkin diberi gelaran yang memalukan ini oleh orang Yahudi dan Nasrani.
Secara keseluruhannya, adalah tidak logik untuk menggelarkan kaum “ummi” yang boleh membaca dan menulis dalam bahasa sendiri, hanya atas dasar tidak biasa dengan kitab atau bahasa tertentu.
Dalam buku: "Bihar al-Anwar", vol 16, ms 119, diriwayatkan daripada Rasulullahﷺ: "Kami adalah kaum yang tidak membaca dan tidak menulis".
Rasulullahﷺ pergi berdagang tidak memerlukan membaca dan menulis. Malah dia diikuti oleh Abu Talib.
Apabila Jibril bertanya baca kemudian Rasulullahﷺ menjawab saya tidak boleh membaca.. Bukti tidak boleh lebih jelas daripada ini. Bagi ayat ummiyyin anda tidak bermakna tidak boleh membaca kitab tertentu, malah kerana ketidakupayaan mereka membaca dan menulis mereka tidak mengetahui kitab tertentu.
Dengan Nama Allahﷻ Dakwaan tentang buta huruf Rasulullahﷺ Ulasan singkat tentang dakwaan cendekiawan Muslim tentang buta huruf untuk Rasulullahﷺ. vs bukti dari al-Quran sebaliknya
dan catatan sejarah abad ke-8 Ibn Ishaq daripada komunikasi bertulis nabi
Ia telah menjadi sebahagian daripada kepercayaan umat Islam, berdasarkan tradisi, bahawa Rasulullahﷺ adalah buta huruf. Allahﷻ berfirman dalam ayat 29:51 bahawa Al-Quran itu sendiri adalah satu-satunya mukjizat nabi. Dengan mendakwa buta huruf untuknya, umat Islam tradisional cuba membuat dakwaan itu "lebih ajaib," kerana sebuah buku dengan kualiti sastera sedemikian telah diturunkan melalui seorang yang buta huruf. Ini adalah walaupun terdapat banyak penegasan dalam al-Quran yang bertentangan. Wahyu Al-Quran pertama yang turun kepada Rasulullahﷺ ialah:
"Bacalah! Dengan nama Tuhanmu yang menciptakan...."
(96:1)
Jelaslah bahawa ini juga merupakan perintah. Kepada kita semua, termasuk nabi, Tuhan menekankan kepentingan celik huruf dalam wahyu pertama. Tambahan pula, wahyu kedua ialah "Pena" yang menunjukkan sekali lagi kepentingan komunikasi bertulis. Ini menjadikan kepentingan literasi lebih menarik. Jika sesungguhnya Rasulullahﷺ adalah seorang yang buta huruf ketika Al-Quran pertama kali diturunkan kepadanya, bagaimana mungkin dia tidak menjadikan dirinya belajar membaca dan menulis selama dua puluh beberapa tahun misinya? Mungkin soalan yang lebih pedih adalah, "Beraninya dia tidak mematuhi perintah Tuhannya yang jelas untuk membaca dan menulis?" Sebagai utusan Allahﷻ , sudah tentu dia tidak akan berani menderhaka kepada Tuhannya.
Gambaran yang lebih telus muncul daripada kejadian menarik yang diterangkan dalam: Quran 25:4-5. Dalam ayat ini, penentang Rasulullahﷺ yang menolak sumber ketuhanan Al-Quran menuduhnya mengada-adakan riwayat:
"Kisah-kisah masa lalu yang dia tulis; mereka didiktekan kepadanya siang dan malam," atau begitulah dakwaan mereka. Ini adalah bukti al-Quran yang jelas bahawa Rasulullahﷺ adalah seorang yang celik huruf. Bukan sahaja Rasulullahﷺ dituduh menulis apa yang didengarinya, seseorang tidak boleh mendiktet orang yang buta huruf. Ada yang berpendapat bahawa ini bukanlah bukti kukuh, kerana kenyataan itu datang dari watak-watak yang teduh, dalam kes ini dari musuh-musuh Rasulullahﷺ. Tetapi hujah ini dengan sendirinya lemah. Kita mungkin mempunyai alasan kukuh untuk mengesyaki kandungan material dakwaan itu (iaitu Rasulullahﷺ mengada-adakan al-Quran). Walau bagaimanapun, tidak ada sebab yang kukuh untuk meragui isu periferal yang disebutkan, iaitu tulisan Rasulullahﷺ dan imlak rakan-rakannya kepadanya, kerana mereka tidak mempunyai sebab untuk berbohong mengenai isu ini. Sebaliknya, ia memberi penerangan tentang pentingnya membaca dan menulis di mata Tuhan, dan kepatuhan nabi kepadanya.
Ia juga merupakan fakta sejarah yang terkenal bahawa Rasulullahﷺ adalah seorang saudagar yang berjaya sebelum panggilannya sebagai nabi utusan. Sebagai keperluan, dia jelas tahu bagaimana mengira. Pada zamannya, sistem angka seperti yang kita ketahui hari ini tidak digunakan. Angka yang kita gunakan hari ini, yang dikenali sebagai sistem angka Arab, dicipta selepas Islam. Dari segi sejarah, huruf digunakan untuk mewakili nombor sebelum sistem angka dicipta. Ini benar dalam semua bahasa Semitik seperti Arab dan Ibrani, dan juga bahasa lain. Sebagai contoh, angka Rom berasal daripada abjad Rom. Oleh itu, oleh kerana Rasulullahﷺ tahu mengira nombor sebagai seorang peniaga, dia juga harus tahu membaca dan menulis transaksi. Ini adalah hujah yang cukup munasabah.
Para ulama Islam memperoleh konsep buta huruf untuk Rasulullahﷺ dari ayat:
Mereka mengatakan bahawa perkataan ummy bermaksud buta huruf. Memang benar bahawa dalam bahasa Arab standard hari ini, "buta huruf" adalah salah satu makna perkataan ini. Tetapi ini bukan bukti yang meyakinkan, kerana "kafir" juga merupakan satu lagi maknanya. Sebenarnya, jika kita mengkaji Al-Quran dengan teliti di mana perkataan ini ditemui, penggunaannya sentiasa dalam konteks "umat kitab" vs. "kafir" :
(lihat contohnya 3:20, 3:75, 62). :2, 2:78).
Malah mungkin untuk menduga bahawa makna "buta huruf" adalah sekunder. Ia mula digunakan selepas Al-Quran diturunkan, kerana adalah munasabah untuk menolak "buta huruf" sebagai bertentangan dengan "mereka yang boleh membaca." Ini pula mungkin datang dari "mereka yang membaca kitab," atau "mereka yang menerima kitab," atau "ahli kitab" (ahl al-Kitab), yang justru bertentangan dengan "kafir. "
Adalah menarik bahawa dalam bukunya "Sirat Rasulullahﷺ," ahli sejarah abad ke-8 Ibn Ishaq juga mencatatkan komunikasi bertulis antara Rasulullahﷺ dan salah seorang yang sezaman dengannya. Ibn Ishaq menulis salah satu riwayat Islam yang terawal (dia dilahirkan di Madinah kira-kira 85 tahun selepas Hijrah), dan bukunya mendahului koleksi hadith sekurang-kurangnya satu abad. Sudah tentu, seperti mana-mana rekod sejarah (yang koleksi hadithnya adalah satu), kita mesti menggunakan tahap penghakiman tertentu. Kriteria utama kita sudah tentu maklumat daripada wahyu Tuhan, iaitu Al-Quran. Oleh itu, beberapa perkara yang ditulis oleh Ibn Ishaq (atau sesiapa sahaja dalam hal itu) yang jelas tidak bersetuju dengan al-Quran, mudah kita tolak. Sebaliknya, rekod lain yang menyokong al-Quran boleh diterima sebagai sebahagian daripada sejarah. Oleh itu, yang berikut adalah catatan sejarah dari awal Islam.
Pada zaman Rasulullahﷺ, terdapat beberapa orang yang juga mengaku sebagai nabi dan rasul Tuhan. Salah seorang daripada mereka ialah Musaylima b. Habib. Berikut adalah petikan daripada terjemahan buku Ibn Ishaq :
SURAT MUSAYLIMA DAN JAWAPAN RASUL TERHADAPNYA
Musaylima telah menulis kepada rasul (Rasulullahﷺ):
Dari Musaylima kepada Rasulullahﷺ. Salam sejahtera. Saya telah dijadikan rakan kongsi dengan anda dalam kuasa. Separuh tanah milik kami dan separuh lagi milik Quraisy, tetapi Quraisy adalah kaum yang bermusuhan...
Kemudian beliau (Rasulullahﷺ) menulis kepada Musaylima:
Dari Rasulullahﷺ kepada Musaylima si pendusta. Salam sejahtera bagi orang yang mengikuti petunjuk. Bumi ini milik Tuhan. Dia mewarisinya kepada siapa yang dikehendaki-Nya di antara makhluk-Nya dan akibatnya bagi orang-orang yang bertakwa...
Ini berlaku pada penghujung tahun 10 (selepas Hijrah).
Terdapat contoh lain dalam sejarah Islam awal di mana Rasulullahﷺ menghantar banyak surat kepada Raja-raja dan ketua-ketua negara lain, mengajak mereka untuk memeluk agama Tuhan. Satu-satunya kesimpulan yang munasabah ialah dia menyedari kepentingan komunikasi bertulis, seperti yang telah diajarkan oleh Tuhan dalam wahyu yang paling awal. Kronik Ibn Ishaq mengenai isu ini memberikan bukti sejarah untuk menyokong fakta bahawa Rasulullahﷺ sememangnya seorang nabi yang celik huruf.