Siri - Mukjizat Saintifik Al Quran - Quran Mengenai Atom Dan Zarah Subatom

            

Evolusi Teori Atom

Walaupun konsep bahawa benda diperbuat daripada zarah kecil agak lama. Orang pertama yang memberikan idea tentang zarah terkecil ialah Democritus pada 460 SM. Dia berkata potong apa-apa sehingga menjadi sangat kecil yang anda tidak boleh memotong lebih. Bahawa dia memanggil "atomos" Dalam bahasa Yunani "a" bermaksud "Tidak" dan "tomos" bermaksud "Potong" iaitu tidak boleh dibahagikan bahawa anda tidak boleh memotong lebih banyak. Tetapi konsep bahawa benda-benda diperbuat daripada zarah-zarah yang sangat kecil sehingga ia tidak dapat dilihat dari kita tidaklah terlalu lama.  Pada tahun 1897 J.J.Thomson menemui elektron kemudian pada tahun 1911 Ernest Rutherford mengemukakan idea nukleus &

Model Asas atom

elektron dan selepas itu Neils Bohr memberikan model atom dengan nukleus di dalam dan elektron dalam orbit yang berbeza. Dan pada tahun 1970 kami mendapati bahawa proton dan neutron juga bukan zarah asas asas tetapi terdiri daripada kuark. Tetapi apa sahaja teori terkini yang kita ambil seperti teori medan Kuantum atau teori The String satu perkara biasa bahawa semua yang kita lihat adalah terdiri daripada perkara yang tidak dapat kita lihat iaitu ia sangat sangat kecil.

Seberapa Kecil Atom?

Elektron Mengorbit mengelilingi neukleus

Atom sangat kecil sehingga hanya dalam satu sel manusia yang anda tidak dapat lihat tanpa mikroskop terdapat hampir 100 trilion atom. Jika anda meletakkan 500,000 atom dalam satu baris bahu ke bahu daripada mereka hanya selebar ketebalan rambut manusia. Untuk memahami lebih lanjut jika anda meningkatkan saiz nukleus kepada syiling, pinggir atom akan berada pada jarak 2-3 kilometer.

Nukleus atom

Jadi kita dapat melihat dengan jelas bahawa 200 tahun dahulu pengetahuan manusia ialah atom adalah zarah terkecil dan ia tidak boleh dibahagikan. Sekarang lihat hampir 1400 tahun dahulu Quran bukan sahaja menyebut tentang Atom tetapi juga benda dan zarah yang lebih kecil daripadanya.

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَأْتِينَا السَّاعَةُ ۖ قُلْ بَلَىٰ وَرَبِّي لَتَأْتِيَنَّكُمْ عَالِمِ الْغَيْبِ ۖ لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَلَا أَصْغَرُ مِنْ ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرُ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ

34:3 Tetapi orang-orang yang kafir berkata: "Kiamat tidak akan datang kepada kami". Katakanlah, "Ya, demi Tuhanku, sesungguhnya ia akan datang kepadamu. [Allah] Maha Mengetahui yang ghaib." Tidak terlepas daripada-Nya seberat zarah pun di langit atau di dalam bumi atau yang lebih kecil daripada itu atau yang lebih besar, melainkan ia dalam catatan yang nyata."     Tafsir Ibnu Katsir dalam bahasa Inggeris

                                                                   [Surah Saba :Ayat 3}


وَمَا تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ ۚ وَمَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ مِنْ ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرَ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ

"Dan kamu tidak berada dalam sesuatu urusan dan tidak membaca al-Quran dan tidak pula kamu beramal melainkan Kami menjadi saksi atas kamu apabila kamu mengerjakannya. Dan tidak ada yang hilang dari Tuhanmu seberat zarah pun di bumi atau di langit atau yang lebih kecil dari itu atau yang lebih besar, melainkan dalam kitab yang nyata."

                                                      [Surah Yunus : Ayat 61]


 فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ

٨ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ

"Maka barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, niscaya dia akan melihatnya, dan barangsiapa mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, niscaya dia akan melihatnya."

{Surah Zilzalah:Ayat 7-8]


إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ ۖ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ 

مِنَ الْحَيِّ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ

"Sesungguhnya Allah adalah pemecah biji dan biji kurma. Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup. Itulah Allah; jadi bagaimana anda tertipu?"  


[Surah Anam : Ayat 95]



 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ ۚ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا

"Tidakkah Engkau mengarahkan penglihatan-Mu kepada mereka yang mengaku kesucian bagi diri mereka sendiri? Tidak, tetapi Allah menyucikan sesiapa yang Dia kehendaki. Tetapi mereka tidak akan gagal untuk menerima keadilan dalam perkara kecil.

[Surah Nisa :Ayat 49]



 وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا

"Tetapi barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka mereka itu akan masuk surga dan tidak dianiaya sedikitpun."

[Surah Nisa : Ayat124]

ANALISIS TERPERINCI PERKATAAN PENTING YANG DIGUNAKAN DIBERIKAN DI BAWAH

ذَرَّةٍ

Perkataan ke-27 ayat 10:61 ialah kata nama perempuan tak tentu dan dalam kes genitif مجرور. Kata akar kata nama ialah (ذ ر ر). Ini berlaku 38 kali dalam al-Quran, dalam tiga bentuk terbitan.

N – kata nama tak tentu feminin genitif اسم مجرور

(ذ ر ر): “Zaratin” Dalam pengertian penyebaran yang dikemukakan seperti dalam “Tuhan membentangkan hamba-hamba-Nya di atas bumi” & “dia menggiling/menumbuhkan tanaman”/ “Zuriat” Anak-anak atau keturunan seorang lelaki, lelaki atau perempuan ; anak kecil atau muda; keturunan; nenek moyang atau nenek moyang/ Pada asasnya anak-anak kecil: jadi semua benda terkecil zarah yang membentuk alam semesta ini adalah Zara iaitu atom atau lebih kecil daripada itu & Keajaiban seperti yang dibincangkan di atas perkataan ini juga mempunyai rasa penyebaran, taburan, dikemukakan supaya semua makna ada dalam atom ; sebagai zarah yang tersebar di mana-mana dan sebagainya.

Blok=blok  Pembangunan Alam Semesta Ini

Terdapat banyak keajaiban dalam perkataan yang digunakan di sini dalam ayat-ayat ini. Seperti yang kita ketahui bahawa pada abad ke-21 sains moden juga menunjukkan kita kepada teori-teori baru tentang blok bangunan asas alam semesta ini seperti yang saya jelaskan dengan jelas dalam artikel saya "Matter is an Illusion" di mana ia disebut bahawa jirim (zarah) tidak lain dan tidak bukan adalah rekaan. pusaran tenaga yang sentiasa berputar dan bergetar, setiap satunya memancarkan tandatangan tenaga tersendiri. Atau zarah terkecil hanyalah rentetan kecil seperti dalam teori Rentetan.

Keajaiban Al-Quran Dalam Penggunaan 5 Perkataan Berbeza Untuk Atom & Zarah Subatom


Sekarang lihat ayat-ayat ini, dan anda dapat melihat bahawa terdapat beberapa perkataan yang digunakan untuk zarah terkecil selain “ذَرَّةٍ” iaitu “الْحَبِّ”, “النَّوَىٰ” , “فَتِيلًا” , Dan ‘نَقِيرًا”. Maknanya sedemikian rupa sehingga mengandungi semua makna untuk generasi akan datang. Itulah untuk generasi manusia terdahulu kata-kata ini memberi pengertian mengikut zaman mereka, dan bagi kita sekali lagi, kata-kata ini mempunyai kapasiti yang mereka memberi makna baru mengikut pemahaman moden kita tentang sains. Inilah yang sepatutnya menjadi ciri wahyu ilahi bahawa ia harus universal, sah untuk semua peringkat umur. 

Bahasa Arab adalah bahasa yang indah dan sesuai untuk wahyu ilahi. Di bawah ini diberikan maksud seperti yang telah difahami sebelum ini dan makna yang lebih sesuai diabaikan kerana orang tidak dapat memahami dan menghubungkan makna tersebut dengan ayat tersebut. Sekarang lihat sahaja bahawa makna sebenar kata-kata ini yang saya tandai sebagai (Baru) adalah ajaib kerana bagaimana mereka menyatakan fakta sains moden dan kebijaksanaan dan pengetahuan ajaib yang terkandung dalam Al-Quran.

Sekarang, فَتِيلًا boleh diambil sebagai Tali yang dipintal seperti dalam teori tali, النَّوَىٰ sebagai nukleus atom yang juga memberikan satu lagi Keajaiban seperti dalam 6:95 disebutkan bahawa "النَّوَىٰ" boleh dibelah dan terbelah yang sebenarnya berlaku baru-baru ini apabila kita menemui tenaga nuklear. Akhir sekali, نَقِيرًا ialah getaran tali ATAU pusaran tenaga seperti dalam teori rentetan atau seperti yang saya nyatakan secara terperinci dalam artikel saya "Teori Medan Kuantum."

فَتِيلًا: benang di dalam biji kurma (Lama) / Tali berpintal (Baru) 

النَّوَىٰ: biji kurma (Lama) / Nukleus نواة”. Nukleus jamak ialah نَّوَىٰ” (Baru)

Rentetan bergetar seperti dalam teori rentetan
الْحَبِّ: bijirin (Lama) / Kacang, Sedikit, benda terkecil (Baru)

نَقِيرًا: bintik pada biji kurma (Lama) / Bunyi ATAU Getaran Tali (Baru)

Satu lagi Keajaiban: Berat Atom
Mukjizat yang lain ialah dalam ayat-ayat di atas apabila Tuhan menyebut zarah terkecil “ذَرَّةٍ” ..perkataan “مِثْقَالَ” juga disebut sebelum itu yang bermaksud “Berat”.  Yang merupakan satu keajaiban bahawa kini dalam sains moden kita mengukur zarah dan unsur kecil dengan "Berat Atom" mereka dan bukan dengan Saiznya atau apa-apa lagi.






فَتِيلًا
Perkataan keempat belas ayat 4:49 ialah kata nama maskulin tak tentu dan dalam kes akusatif منصوب. Kata dasar kata nama ialah (ف ت ل). Kata akar ini terdapat tiga kali dalam al-Quran sebagai kata nama fatīl (فتيل).

N – kata nama tak tentu maskulin akusatif اسم منصوب

(ف ت ل): Tali yang dipintal; benang kecil di celah batu kurma; benang halus atau kotoran yang terbentuk di antara dua jari atau tapak tangan dua apabila digosok bersama; maka sesuatu yang tidak bernilai atau tidak penting.

  
وَالنَّوَىٰ
Perkataan kelima ayat 6:95 dibahagikan kepada dua bahagian morfologi. Kata sendi dan kata nama. Kata sendi awalan wa biasanya diterjemahkan sebagai “dan”. Kata nama adalah maskulin dan dalam kes genitif مجرور. Kata akar kata nama ialah (ن و ي). Akar ini hanya terdapat sekali dalam al-Quran, sebagai kata nama nawā (نوى)

CONJ – kata hubung awalan wa (dan) (الواو عاطفة)

N – kata nama maskulin genitif (اسم مجرور)

(ن و ي): Berniat. mencadangkan, mereka bentuk, menyelesaikan skema, matlamat, Date-stone, Perkara atau tempat yang menjadi objek tindakan atau perjalanan. نواة: kernel ; pip ; lubang ; benih ; batu, teras; nukleus



الْحَبِّ
Perkataan keempat ayat 6:95 ialah kata nama maskulin dan dalam kes genitif مجرور. Kata dasar kata nama ialah (ح ب ب). Akar ini terdapat 95 kali dalam al-Quran, dalam sembilan bentuk terbitan.

N – kata nama maskulin genitif اسم مجرور

(ح ب ب): Cinta/Prefer/Cinta; kasih sayang; kecenderungan semula jadi atau kecenderungan terhadap sesuatu yang disenangi/ “Hub”, “Habeeb”, “Mohabat”/ “Hab” “Habbat” Teras Hati, Darah Hati, Jagung; bijirin; benih; kacang; pil; batu anggur dll.

نَقِيرًا

Perkataan keenam belas ayat 4:124 ialah kata nama maskulin tak tentu dan dalam kes akusatif منصوب. Kata akar kata nama ialah (ن ق ر). Akar ini terdapat empat kali dalam al-Quran, dalam tiga bentuk terbitan.

N – kata nama tak tentu maskulin akusatif اسم منصوب

(ن ق ر): Wordنقر : Bijian, منقار iaitu jenis kapak petik; getaran seutas tali, dia menjentik dengan ibu jari dan jari tengahnya dan membuat bunyi dengan mereka, Untuk memukul, mencerca, mengukir, bermain (lute), menyucikan, membunyikan, meniup (bugle), menusuk. Nuqira Ditiup, dibunyikan, dsb. Naqîr نقیر : Dibelah dalam batu kurma, oleh itu remeh atau tidak bernilai. Grove dia mengeluarkan bunyi ringan untuk menggerakkan binatang atau kuda dengan membuat lidahnya melekat pada lelangitnya dan kemudian membuka atau tiba-tiba menariknya pergi; dia membosankan atau berlubang atau membuat lubang pada sesuatu dengan منقار (petik). ناقور: Nâqûr Sangkakala. Tanduk yang ditiupnya atau ditiup malaikat pada hari kiamat.


مِثْقَالَ
Perkataan ke-26 ayat 10:61 ialah kata nama maskulin dan dalam kes genitif مجرور. Kata dasar kata nama ialah (ث ق ل). Akar ini terdapat 28 kali dalam Al-Quran, dalam lapan bentuk terbitan.

N – kata nama maskulin genitif اسم مجرور

(ث ق ل): Ia (sesuatu) adalah atau menjadi berat, berat atau berat/ “Saqul” ia adalah atau menjadi berat atau berat sebagai bermaksud membebankan, menindas orgrievous/ juga bermaksud: (1) Dia telah atau menjadi berat, lambat , malas, mahu dalam aktiviti, ketangkasan atau kecerdasan/ “Saqal” Barangan isi rumah; (2) bagasi pengembara; (3) apa-apa yang dipandang tinggi, banyak permintaan dan dipelihara dengan teliti/ Khazanah atau beban bumi 99:2/ “Musqalat” wanita yang kehamilannya telah jelas/ “Misqal” Berat; sesuatu yang ditimbang; berat tertentu seperti dirhem atau sebahagian daripadanya; syiling tertentu.


Animation of a molecule



The Fish Fossil on Mount Everest

  The Discoveries of Fish Fossils on Mount Everest. Yes, the Quran mentions the flood during the time of Nuh (Noah) and describes the floodw...