Sunday

No.23 - Tangisan Raja Najashi (Negus) dan Mukjizat Surah Maryam


Raja Najashi (Negus) Menangis Sedu: Berita bahawa orang Islam hidup aman di Habsyah sampai ke Makkah dan wajah orang Quraisy menjadi kabur. Mereka menghantar utusan mereka, yang sarat dengan hadiah-hadiah terbaik dari Makkah untuk Negus, para pembesar dan pembesarnya, untuk mendapatkan kembali orang buangan dari Habsyah. Ejen-ejen Quraisy mula-mula merasuah para pembesar Negus dan selepas itu mereka membawa hadiah mereka kepada Negus dan membuat aduan yang kuat terhadap orang Islam. Raja memanggil kaum Muslimin ke istananya di mana para uskupnya hadir, dan bertanya kepada kaum Muslimin, 

"Apakah agama itu yang kamu tinggalkan umatmu, dan tidak menerima agamaku atau agama lain?" Di sana, Pada Sayidina Ja'afar bin Abu Talib رضياللهعنه, sepupu Rasulullah, menjelaskan kepada raja tentang Islam. Negus mendengar dengan sabar J'afar. Kemudian dia bertanya kepada Sayidina Ja'afar bin Abu Talib رضياللهعنه, apakah dia mempunyai sesuatu yang dibawa oleh Nabinya dari Tuhan. Sayidina Ja'afar bin Abu Talib رضياللهعنه, menjawab penuh berani. Negus memintanya membaca perkara yang sama. Kemudian J' jauh membaca ayat-ayat pembukaan 'Surah Maryam.' Negus menangis sehingga janggutnya basah; para uskup menangis sehingga skrol mereka basah dengan air mata mereka.

Mukjizat Surah Maryam & Raja Najashi:

Ia diturunkan sebelum Hijrah ke Habash. Kita belajar daripada Tradisi sahih yang Sayidina Ja'afar bin Abu Talib رضياللهعنه, membaca vv. 1-40 Surah ini di mahkamah Negus ketika dia memanggil orang-orang yang berhijrah ke istananya.

Latar belakang sejarah

Catatan ini memberikan perincian yang lebih lengkap tentang syarat-syarat yang sama, yang akan membantu dalam memahami maksud Surah ini dan Surah-surah lain dalam tempoh tersebut. Apabila ketua-ketua Quraisy merasakan bahawa mereka telah gagal untuk menindas gerakan Islam dengan cemuhan, sindiran, dan dengan memberikan janji dan ancaman dan dengan membuat tuduhan palsu, mereka terpaksa melakukan penganiayaan, pukulan dan tekanan ekonomi. 

Mereka akan menangkap orang-orang Islam baru dalam puak mereka dan menganiaya mereka, membuat mereka kelaparan dan bahkan akan melakukan penyeksaan fizikal kepada mereka untuk memaksa mereka meninggalkan Islam. Korban yang paling menyedihkan dari penganiayaan mereka adalah orang-orang miskin dan budak dan anak didik Quraisy. Mereka dipukul dengan kerasnya , dipenjarakan dan terus kehausan dan kelaparan serta diseret di atas pasir Makkah yang terbakar.  Sebagai contoh kami berikan di bawah kisah Sayidina  Khabbab bin Arat رضياللهعنه, , yang diberikan dalam Bukhari dan Muslim

"Saya pernah bekerja sebagai tukang besi di Makkah. Suatu ketika saya melakukan beberapa pekerjaan untuk As bin Wa'il. Ketika saya pergi untuk bertanya. untuk upahku, dia berkata, 'Aku tidak akan membayar upahmu melainkan kamu mengingkari Rasulullah'."

 Bukhari dan Muslim:

Dalam kaitan yang sama Sayidina  Khabbab bin Arat رضياللهعنه, berkata, "Suatu hari Rasulullah sedang duduk di bawah bayang-bayang Ka'abah. Saya pergi kepadanya dan berkata, 'Wahai Rasulullah, sekarang penganiayaan telah melampauinya; mengapa anda tidak berdoa kepada Allah (untuk mendapatkan kelegaan)?' Mendengar ini Rasulullah sangat terharu. Baginda bersabda, 'Orang-orang mukmin sebelum kamu lebih banyak dianiaya daripada kamu. Tulang mereka dikikis dengan sikat besi dan kepala mereka dipotong dengan gergaji, tetapi mereka tetap tidak berputus asa. Saya memberi jaminan kepada anda bahawa Allah akan memenuhi Misi ini, dan akan datang satu tempoh kedamaian yang mana seseorang akan melakukan perjalanan dari Sanna ke Hadramaut, dan dia tidak akan takut kepada sesiapa pun, kecuali kepada Allah. Tetapi kamu telah menjadi tidak sabar'." 

(Bukhari)



Map of Axum, Ethiopia
Apabila keadaan menjadi tidak tertanggung, Rasulullah, pada bulan Rejab tahun kelima kenabian, memberikan nasihat kepada para Sahabatnya tentang hal ini: "Kamu boleh berhijrah ke Habash, kerana ada seorang raja, yang tidak mengizinkan sesiapa pun. kezaliman kepada seseorang, dan di negerinya ada kebaikan. Hendaklah kamu tetap di sana hingga Allah memberikan penawar bagi penderitaanmu".

Sehubungan itu, pada mulanya, sebelas lelaki dan empat wanita berangkat ke Habash. Orang Quraisy mengejar mereka sehingga ke pantai tetapi bernasib baik mereka mendapat bot tepat pada masanya untuk Habash di pelabuhan laut Shu'aibah, dan mereka terlepas daripada ditangkap. Kemudian selepas beberapa bulan, orang lain berhijrah ke Habash dan bilangan mereka meningkat kepada lapan puluh tiga lelaki dan sebelas wanita Quraisy dan tujuh bukan Quraisy. Selepas ini, hanya empat puluh orang yang tinggal bersama Rasulullahﷺ di Makkah.

Terjadilah keriuhan dan tangisan yang hebat di Makkah selepas Hijrah ini, kerana setiap keluarga Quraisy telah terjejas oleh ini. Hampir tidak ada keluarga Quraisy yang tidak kehilangan anak lelaki, menantu, anak perempuan, saudara lelaki atau saudara perempuan. Sebagai contoh, terdapat di kalangan Migran saudara terdekat Abu Jahal, Abu Sufyan dan ketua Quraisy yang lain yang terkenal dengan penganiayaan mereka terhadap orang Islam. Akibatnya, sebahagian daripada mereka menjadi lebih pahit dalam permusuhan mereka terhadap Islam, manakala ada yang lain yang begitu terharu dengan ini sehingga mereka memeluk Islam. Sebagai contoh, Hijrah ini meninggalkan kesan mendalam kepada Hadrat Umar.

 Salah seorang saudaranya, Laila, anak perempuan Hathmah, berkata, "Saya sedang mengemas barang-barang saya untuk Hijrah, sementara suami saya, Amr bin Rabiy'ah, telah keluar. Sementara itu Umar datang ke sana dan mula mengawasi saya, sementara saya telah terlibat dalam persiapan untuk perjalanan. Kemudian dia berkata, 'Apakah kamu juga akan berhijrah?' Saya menjawab, 'Ya demi Tuhan, kamu telah banyak menganiaya kami. Tetapi bumi Allah yang luas terbuka untuk kita. Sekarang kita akan pergi ke tempat di mana Allah akan memberi kita ketenangan'. Ketika ini, saya melihat tanda-tanda emosi seperti itu. pada wajah Umar yang belum pernah saya lihat sebelumnya. Dia hanya berkata, 'Semoga Allah bersamamu' dan pergi."

Selepas hijrah, orang Quraisy mengadakan perundingan, dan memutuskan untuk menghantar Abdullah bin Abi Rabiy'ah, saudara tiri Abu Jahal, dan Amr bin As kepada Habash dengan hadiah-hadiah yang berharga untuk memujuk Negus untuk menghantar para penghijrah kembali ke Makkah. Saidatuna Umm Salmah رضياللهعنه,(seorang isteri Nabi), yang merupakan antara orang yang berhijrah, telah menceritakan bahagian kisah ini secara terperinci. Dia berkata, "Apabila dua negarawan Quraisy yang cerdik ini sampai ke Habash, mereka membagi-bagikan hadiah kepada pembesar-pembesar istana dan memujuk mereka untuk menasihatinya dengan kuat untuk menghantar para migran itu kembali. Kemudian mereka melihat Negus sendiri dan, memberikan hadiah yang banyak kepada dia, berkata, 'Beberapa anak nakal yang keras kepala di bandar kami telah datang ke negeri kamu dan ketua-ketua kami telah menghantar kami kepada kamu dengan permintaan supaya kamu boleh menghantar mereka kembali. 

Anak nakal ini telah meninggalkan kepercayaan kami dan tidak memeluk kepercayaan kamu juga, tetapi telah mengada-adakan kepercayaan baru'. Sebaik sahaja mereka selesai berucap, semua pembesar istana mencadangkan perkara mereka, berkata, 'Kita hendaklah menghantar orang-orang seperti itu kembali ke kota mereka kerana orang-orang mereka lebih mengenali mereka. Tidak patut bagi kita untuk menyimpan mereka di sini'. Oleh itu, Raja menjadi jengkel dan berkata, 'Saya tidak akan mengembalikan mereka tanpa siasatan yang sewajarnya. Oleh kerana orang-orang ini telah menaruh kepercayaan mereka kepada negara saya daripada di mana-mana negara lain dan telah datang ke sini untuk berlindung, Saya tidak akan mengkhianati mereka. Pada mulanya Saya akan memanggil mereka dan menyiasat dakwaan orang-orang ini terhadap mereka. Kemudian saya akan membuat keputusan muktamad saya'. Oleh itu, Raja memanggil para Sahabat Nabiرضياللهعنه,  dan meminta mereka datang ke istananya.

Apabila para pendatang menerima perutusan Raja, mereka berkumpul dan mengadakan perundingan tentang apa yang harus mereka katakan kepada Raja. Akhirnya mereka mencapai keputusan sebulat suara ini: '"Kami akan menyampaikan kepada Raja ajaran Nabi tanpa menambah atau menahan apa-apa daripadanya dan menyerahkannya kepadanya sama ada dia membiarkan kami tinggal di sini atau mengusir kami dari negaranya. '. 

Apabila mereka datang ke mahkamah, Raja mengemukakan masalah ini secara tiba-tiba kepada mereka: 'Saya faham bahawa kamu telah melepaskan kepercayaan rakyat kamu sendiri dan tidak memeluk kepercayaan saya mahupun kepercayaan lain yang sedia ada. Saya ingin tahu apa kepercayaan baru awak.' Mendengar ini, Jafar bin Abi Talib, bagi pihak para penghijrah, membuat ucapan ekstempora seperti ini: 

'Wahai Raja! Kami telah tenggelam dalam kejahilan dan telah menjadi sangat rosak, kemudian Muhammad ﷺ datang kepada kami sebagai Rasul Allah, dan melakukan yang terbaik untuk memperbaharui kami. Tetapi orang Quraisy mula menganiaya pengikutnya, maka kami datang ke negerimu dengan harapan di sini kami akan bebas daripada penganiayaan'. Selepas ucapannya, Raja berkata, 'Tolong bacakan sepotong daripada Wahyu yang telah diturunkan oleh Tuhan kepada Nabi kamu'. Sebagai jawapan, Sayidina Jafar رضياللهعنهmembaca bahagian Surah Maryam yang menceritakan kisah Nabi Yahya A.S dan Isa A.S.. Raja mendengarnya dan menangis. , sehingga janggutnya basah oleh air mata. Apabila Sayidina Jafar Ibn Abu Talib رضياللهعنه,selesai bacaannya, dia berkata: 'Sesungguhnya Wahyu ini dan Risalah Isa telah datang dari sumber yang sama. Demi Allah aku tidak akan menyerahkan kamu ke dalam tangan daripada orang-orang ini,

Maqam Raja Najasyi di Habsah (Ethopia)

Keesokan harinya Amr bin As pergi menemui Negus dan berkata, 'Sila panggil mereka sekali lagi dan tanyakan kepada mereka tentang akidah yang mereka pegang tentang Isa putera Maryam, kerana mereka mengatakan perkara yang mengerikan tentangnya'. Raja sekali lagi memanggil para penghijrah, yang telah mengetahui tentang rancangan Amr. Mereka kembali duduk bersama dan mengadakan perundingan mengenai jawapan yang harus mereka berikan kepada Raja, jika dia bertanya tentang kepercayaan yang mereka pegang tentang Nabi Isa. Walaupun ini adalah keadaan yang sangat genting dan mereka semua tidak senang dengannya, mereka memutuskan bahawa mereka akan mengatakan perkara yang sama seperti yang telah diajarkan oleh Allah dan Rasul-Nya kepada mereka. 

Sehubungan itu, apabila mereka pergi ke mahkamah, Raja mengemukakan soalan yang telah dicadangkan oleh Amr bin As. Maka Sayidina Jafar bin Abi Talib رضياللهعنه, berdiri dan menjawab tanpa ragu sedikit pun: 'Dia adalah Hamba Allah dan Rasul-Nya. Dia adalah Roh dan Firman Allah yang telah diutuskan kepada perawan Maryam.' Kemudian Raja mengambil jerami dari tanah dan berkata, 'Demi Tuhan, Yesus tidak bernilai lebih daripada apa yang kamu katakan tentang dia.' Selepas ini Raja mengembalikan hadiah yang dihantar oleh Quraisy, sambil berkata, 'Saya tidak menerima rasuah'. Kemudian dia berkata kepada orang-orang yang berhijrah, 'Kamu dibenarkan tinggal di sini dalam keadaan aman damai'."

Latar Belakang Sejarah Surah Maryam

Memandangkan latar belakang sejarah ini, menjadi agak jelas bahawa Surah ini diturunkan untuk berkhidmat kepada para migran sebagai "peruntukan" untuk perjalanan mereka ke Habash, seolah-olah berkata, "Walaupun kamu meninggalkan negaramu sebagai penghijrah yang teraniaya kepada seorang Kristian. negara, kamu tidak boleh sedikit pun menyembunyikan apa-apa daripada ajaran yang kamu terima. Oleh itu hendaklah kamu dengan jelas mengatakan kepada orang Kristian bahawa Nabi Isa a.s bukanlah anak Tuhan."

Selepas mengaitkan kisah Nabi Yohanes a.s dan Yesus dalam ay. 1-40, kisah Nabi Ibrahim a.s telah diceritakan (ayat 41-50) juga untuk kepentingan para Migran kerana dia juga telah dipaksa seperti mereka untuk meninggalkan negaranya oleh penganiayaan bapanya, keluarganya dan orang sebangsanya. . Di satu pihak, ini bermaksud untuk menghiburkan Muhajirin bahawa mereka mengikuti jejak Nabi Ibrahim dan akan mencapai kesudahan yang sama seperti Nabi itu. 

Sebaliknya, ia bermaksud untuk memberi amaran kepada orang-orang kafir Makkah supaya mereka perhatikan dengan baik bahawa mereka berada dalam kedudukan orang-orang yang kejam yang telah menganiaya nenek moyang dan pemimpin mereka, Ibrahim, manakala Muhajirin Islam berada di kedudukan Nabi Ibrahim. dirinya sendiri.

Kemudian sebutan tentang Nabi-nabi lain telah dibuat dalam ay. 51-65 dengan tujuan untuk menarik perhatian bahawa Muhammad ﷺ telah membawa cara Hidup yang sama yang telah dibawa oleh para Nabi dahulu tetapi pengikut mereka telah menjadi rosak dan mengamalkan cara yang salah.

Dalam petikan penutup (ayat 66-98), kritikan keras telah dibuat terhadap cara jahat orang-orang kafir Makkah, manakala orang-orang Mukmin telah diberi berita gembira bahawa mereka akan berjaya dan menjadi orang yang dikasihi. , di sebalik usaha yang paling teruk dari musuh-musuh Kebenaran.

Credit ; muflihun.com

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...