“Biarkan dia. Dia pasti akan mempunyai kawan-kawan yang akan menyebabkan kamu meremehkan solat kamu sendiri jika dibandingkan dengan solat mereka, dan puasanya berbanding puasa mereka. Mereka akan membaca Al-Quran, tetapi ia tidak akan sampai ke kerongkong mereka [ke hati mereka]. Mereka akan keluar dari agama seperti anak panah yang melalui binatang buruan, yang mana seseorang akan melihat kepada anak panah dan tidak melihat sebarang kesan padanya; seseorang akan melihat pada ikatan yang mengikat kepala anak panah pada batang dan tidak melihat sebarang kesan padanya; seseorang akan melihat batang itu sendiri dan tidak melihat sebarang kesan padanya; seseorang akan melihat bulu dan tidak melihat sebarang kesan pada mereka. Ia akan terus melalui usus dan darah. Tanda mereka ialah seorang lelaki kulit hitam yang anggota badannya kelihatan seperti payudara wanita, atau seperti segumpal daging yang cacat. Mereka akan muncul pada saat orang-orang berpecah belah.”
![]() |
Kumpulan Khawarij, membuat kerosakan dalam agama. (Illustrasi Gambar) |
Namun, Muawiyah ra yang selama ini menjawat jawatan Gabenor Syam enggan berbai’ah kerana beliau berpendapat selagi tuntutan perlaksanaan hukum qisas terhadap pembunuh Khalifah Usman ra belum dilunaskan, beliau berkeras tidak akan membai’ah Ali kaw. Khalifah Ali kaw berpendapat, urusan perlaksanaan qisas ke atas Khalifah Usman ra boleh dita’khirkan. Perselisihan ini akhirnya, membawa kepada suasana huru –hara yang mengakibatkan berlakunya pertempuran antara Ali kaw dan Muawiyah ra di medan Siffin pada tahun 37H, perang tersebut terkenal dalam sejarah sebagai Perang Siffin.
Pertempuran di Siffin menyaksikan tentera Muawiyah ra mula mengalami kekalahan akibat kerasnya serangan tentera Ali kaw. Akhirnya, Muawiyah ra minta peperangan dihentikan dengan arahan menjunjung Al-Quran di mata tombak tentera-tenteranya. Ketika ini, Ali kaw merasakan hampir menemui kemenangan di dalam peperangan tersebut tetapi melihat kepada Al-Quran yang dijunjung oleh tentera-tentera lawan, telah mula mengoyah kesatuan tentera-tenteranya yang menyebabkan mereka berbelah bagi dan seterusnya berlaku perpecahan di satu pihak menerima perdamaian dan kembali bertahkim dengan kitab Allah dan di satu pihak lagi ingin meneruskan peperangan dan menyakini bahawa tindakan menjunjung Al-Quran oleh pihak Muawiyah ra hanyalah satu tipu daya semata-mata. Akhirnya, majority dari mereka bersetuju menerima tahkim dengan kitab Allah, lalu di adakan gencatan senjata.
Pada saat Ali karramallahu wajhah mendapat bai’ah dari penduduk Madinah dan memegang tampuk pimpinan di Madinah, beliau melihat bahawa ada beberapa pejabat pemerintah yang diangkat oleh Khalifah Usman bin ‘Affan ra yang menduduki jabatan tersebut tidak perlu dikekalkan, ini termasuk Mu’awiyah ra yang memegang jawatan sebagai Gabenor Syam sejak dari zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab ra hingga zaman Khalifah Usman bin Affan ra yang terbunuh.
Namun, Muawiyah ra yang selama ini menjawat jawatan Gabenor Syam enggan berbai’ah kerana beliau berpendapat selagi tuntutan perlaksanaan hukum qisas terhadap pembunuh Khalifah Usman ra belum dilunaskan, beliau berkeras tidak akan membai’ah Ali kaw. Khalifah Ali kaw berpendapat, urusan perlaksanaan qisas ke atas Khalifah Usman ra boleh dita’khirkan. Perselisihan ini akhirnya, membawa kepada suasana huru –hara yang mengakibatkan berlakunya pertempuran antara Ali kaw dan Muawiyah ra di medan Siffin pada tahun 37H, perang tersebut terkenal dalam sejarah sebagai Perang Siffin.
Pertempuran di Siffin menyaksikan tentera Muawiyah ra mula mengalami kekalahan akibat kerasnya serangan tentera Ali kaw. Akhirnya, Muawiyah ra minta peperangan dihentikan dengan arahan menjunjung Al-Quran di mata tombak tentera-tenteranya. Ketika ini, Ali kaw merasakan hampir menemui kemenangan di dalam peperangan tersebut tetapi melihat kepada Al-Quran yang dijunjung oleh tentera-tentera lawan, telah mula mengoyah kesatuan tentera-tenteranya yang menyebabkan mereka berbelah bagi dan seterusnya berlaku perpecahan di satu pihak menerima perdamaian dan kembali bertahkim dengan kitab Allah dan di satu pihak lagi ingin meneruskan peperangan dan menyakini bahawa tindakan menjunjung Al-Quran oleh pihak Muawiyah ra hanyalah satu tipu daya semata-mata. Akhirnya, majority dari mereka bersetuju menerima tahkim dengan kitab Allah, lalu di adakan gencatan senjata.
Golongan yang tidak bersetuju dengan tawaran tahkim ini berjumlah 12,000, mereka keluar dari barisan Ali kaw dan menuduh Ali kaw salah, berdosa besar dan kafir serta perlu bertaubat atau dibunuh. Pada saat tentera Muawiyah ra berundur ke Syam dan tentera Ali kaw berundur ke Kufah, mereka ini keluar dari jamaah Ali kaw ke Harura dan membentuk jamaah sendiri, dengan mengangkat Abdullah Ibnu Wahab Ar-Rasyidi sebagai pemimpin mereka.
Golongan inilah dinamakan Khawarij, asal kata kharaja bermaksud keluar, yakni keluar dari jamaah Ali kaw. Kemudian mereka mengaitkan nama khawarij dengan ayat al-Quran sebagai golongan yang baik:
Golongan inilah dinamakan Khawarij, asal kata kharaja bermaksud keluar, yakni keluar dari jamaah Ali kaw. Kemudian mereka mengaitkan nama khawarij dengan ayat al-Quran sebagai golongan yang baik:
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Allahﷻ
صلى الله عليه وعلى آله وصحبه
رضي الله عنه
Rasulullahﷺ
Allahﷻ
صلى الله عليه وعلى آله وصحبه
رضي الله عنه