Saiyidina Alī Ibn Abu Talib رضي الله عنه (Caliphate)suppressing the Khārijites

 



Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه (Khilafah) memerangi Khawarij.

Dalam ramalan lain tentang masa yang bergolak ini, Abū Sa'īd al-Khudrī رضي الله عنه meriwayatkan bahawa Rasulullah ﷺ bersabda, “Segolongan yang berselisih akan berpecah-belah pada saat perpecahan antara kaum Muslimin, dan mereka akan diperangi oleh yang lebih benar dari keduanya. pihak.

Ramalan Rasulullah ﷺ tentang kemunculan Khawarij dan kumpulan pelampau Islam yang lain adalah untuk menjadi amaran dan panduan kepada masyarakat dalam menangani kumpulan ekstrem ini yang akan muncul sebagai cubaan dan kesusahan bagi umat Islam di pelbagai zaman dan zaman.

Sekali lagi, tentera Kufah (Saiyidina Ali Ibn Abu Talibرضي الله عنه), bukan Syam (dipimpin oleh Mu'āwiyahرضي الله عنه), yang memerangi pemberontak Khāriji di Nahrawān pada 37 Hijrah, menjadikan mereka "lebih betul" dan tidak. -melanggar parti. Mengenai akar umbi Khāriji, Rasulullahﷺ pernah dituduh oleh seorang munafik yang dikenali sebagai Dhul Khuwayṣirah sebagai ketidakadilan. Rasulullah ﷺ memberitahu mereka yang ingin menghukum lelaki ini kerana penghinaannya,

“Biarkan dia. Dia pasti akan mempunyai kawan-kawan yang akan menyebabkan kamu meremehkan solat kamu sendiri jika dibandingkan dengan solat mereka, dan puasanya berbanding puasa mereka. Mereka akan membaca Al-Quran, tetapi ia tidak akan sampai ke kerongkong mereka [ke hati mereka]. Mereka akan keluar dari agama seperti anak panah yang melalui binatang buruan, yang mana seseorang akan melihat kepada anak panah dan tidak melihat sebarang kesan padanya; seseorang akan melihat pada ikatan yang mengikat kepala anak panah pada batang dan tidak melihat sebarang kesan padanya; seseorang akan melihat batang itu sendiri dan tidak melihat sebarang kesan padanya; seseorang akan melihat bulu dan tidak melihat sebarang kesan pada mereka. Ia akan terus melalui usus dan darah. Tanda mereka ialah seorang lelaki kulit hitam yang anggota badannya kelihatan seperti payudara wanita, atau seperti segumpal daging yang cacat. Mereka akan muncul pada saat orang-orang berpecah belah.”

Perawi, Abū Sa‘īd رضي الله عنه, menambah, “Saya bersaksi bahawa saya mendengar hadis ini secara langsung daripada Rasulullahﷺ, dan saya bersaksi bahawa ‘Saiyidina Ali Ibn Abu Talibرضي الله عنه memerangi mereka, dan saya bersamanya. Dia mengarahkan kami untuk mencari lelaki ini. Dia akhirnya ditemui dan dibawa kepada Saiyidina Ali Ibn Abu Talibرضي الله عنه dan saya melihat lelaki itu muncul persis seperti yang diceritakan oleh Rasulullahﷺ, kepadanya."

Latar Belakang Sejarah Khawarij dan Kesan Ideologi Terhadap Fitnah Masa Kini;

Rasulullahﷺ bersabda, “Akan muncul di akhir zaman suatu kaum yang masih muda dan bodoh. Mereka akan bercakap dengan perkataan yang paling baik (dan paling memikat) (yang diucapkan) oleh manusia dan akan membaca Al-Quran tetapi tidak melampaui kerongkong mereka. Mereka akan terkeluar daripada Islam sebagaimana anak panah melepasi permainannya. Sesiapa yang bertemu dengan mereka, hendaklah dia membunuh mereka, kerana sesiapa yang membunuh mereka ada pahala.”

Sahabat Nabi, Abu Umamah al-Bahili رضي الله عنه  berkata tentang Khawarij, "Anjing-anjing ahli Neraka, mereka dahulunya Muslim tetapi menjadi kafir." Apabila Abu Umamah رضي الله عنه ditanya sama ada ini ucapannya sendiri atau sesuatu yang dia dengar daripada Rasulullahﷺ, dia berkata, "Sebaliknya, saya mendengarnya daripada Rasulullahﷺ."

Ibn Taymiyyah (w. 728H, abad ke-14 M) berkata, “Kerana mereka [kaum Khāriji] berusaha untuk membunuh setiap Muslim yang tidak bersetuju dengan pandangan mereka, mengisytiharkan darah orang Islam, harta mereka, dan membunuh anak-anak mereka kepada dihalalkan, sambil memecat mereka. Dan mereka menganggap ini sebagai ibadah, disebabkan kejahilan mereka dan bid’ah mereka yang menyebabkan (mereka) tersesat.”

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam dan semoga Dia menyebut nama Nabi-Nya dalam kumpulan yang tertinggi dan memberinya keselamatan.

Seperti yang dinubuatkan oleh Rasulullahﷺ, Khārijites (pemberontak pelampau) adalah mazhab pertama yang keluar dari badan utama umat Islam dan mereka muncul dalam dua gelombang. Pertama, sebagai gerakan revolusioner Saba’ah menentang khalifah ketiga ʿSaiyidina Uthman ibn Affan رضي الله عنه dan sesudahnya, sebagai Khārijih tepat melawan khalifah keempat ʿSaiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه. Mereka mengusir orang Islam dari Islam kerana dosa besar.
Pada saat Ali karramallahu wajhah mendapat bai’ah dari penduduk Madinah dan memegang tampuk pimpinan di Madinah, beliau melihat bahawa ada beberapa pejabat pemerintah yang diangkat oleh Khalifah Usman bin ‘Affan ra yang menduduki jabatan tersebut tidak perlu dikekalkan, ini termasuk Mu’awiyah ra yang memegang jawatan sebagai Gabenor Syam sejak dari zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab ra hingga zaman Khalifah Usman bin Affan ra yang terbunuh.
Kumpulan Khawarij, membuat kerosakan dalam agama. (Illustrasi Gambar)


Namun, Muawiyah ra yang selama ini menjawat jawatan Gabenor Syam enggan berbai’ah kerana beliau berpendapat selagi tuntutan perlaksanaan hukum qisas terhadap pembunuh Khalifah Usman ra belum dilunaskan, beliau berkeras tidak akan membai’ah Ali kaw. Khalifah Ali kaw berpendapat, urusan perlaksanaan qisas ke atas Khalifah Usman ra boleh dita’khirkan. Perselisihan ini akhirnya, membawa kepada suasana huru –hara yang mengakibatkan berlakunya pertempuran antara Ali kaw dan Muawiyah ra di medan Siffin pada tahun 37H, perang tersebut terkenal dalam sejarah sebagai Perang Siffin.

Pertempuran di Siffin menyaksikan tentera Muawiyah ra mula mengalami kekalahan akibat kerasnya serangan tentera Ali kaw. Akhirnya, Muawiyah ra minta peperangan dihentikan dengan arahan menjunjung Al-Quran di mata tombak tentera-tenteranya. Ketika ini, Ali kaw merasakan hampir menemui kemenangan di dalam peperangan tersebut tetapi melihat kepada Al-Quran yang dijunjung oleh tentera-tentera lawan, telah mula mengoyah kesatuan tentera-tenteranya yang menyebabkan mereka berbelah bagi dan seterusnya berlaku perpecahan di satu pihak menerima perdamaian dan kembali bertahkim dengan kitab Allah dan di satu pihak lagi ingin meneruskan peperangan dan menyakini bahawa tindakan menjunjung Al-Quran oleh pihak Muawiyah ra hanyalah satu tipu daya semata-mata. Akhirnya, majority dari mereka bersetuju menerima tahkim dengan kitab Allah, lalu di adakan gencatan senjata.

Pada saat Ali karramallahu wajhah mendapat bai’ah dari penduduk Madinah dan memegang tampuk pimpinan di Madinah, beliau melihat bahawa ada beberapa pejabat pemerintah yang diangkat oleh Khalifah Usman bin ‘Affan ra yang menduduki jabatan tersebut tidak perlu dikekalkan, ini termasuk Mu’awiyah ra yang memegang jawatan sebagai Gabenor Syam sejak dari zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab ra hingga zaman Khalifah Usman bin Affan ra yang terbunuh.


Namun, Muawiyah ra yang selama ini menjawat jawatan Gabenor Syam enggan berbai’ah kerana beliau berpendapat selagi tuntutan perlaksanaan hukum qisas terhadap pembunuh Khalifah Usman ra belum dilunaskan, beliau berkeras tidak akan membai’ah Ali kaw. Khalifah Ali kaw berpendapat, urusan perlaksanaan qisas ke atas Khalifah Usman ra boleh dita’khirkan. Perselisihan ini akhirnya, membawa kepada suasana huru –hara yang mengakibatkan berlakunya pertempuran antara Ali kaw dan Muawiyah ra di medan Siffin pada tahun 37H, perang tersebut terkenal dalam sejarah sebagai Perang Siffin.

Pertempuran di Siffin menyaksikan tentera Muawiyah ra mula mengalami kekalahan akibat kerasnya serangan tentera Ali kaw. Akhirnya, Muawiyah ra minta peperangan dihentikan dengan arahan menjunjung Al-Quran di mata tombak tentera-tenteranya. Ketika ini, Ali kaw merasakan hampir menemui kemenangan di dalam peperangan tersebut tetapi melihat kepada Al-Quran yang dijunjung oleh tentera-tentera lawan, telah mula mengoyah kesatuan tentera-tenteranya yang menyebabkan mereka berbelah bagi dan seterusnya berlaku perpecahan di satu pihak menerima perdamaian dan kembali bertahkim dengan kitab Allah dan di satu pihak lagi ingin meneruskan peperangan dan menyakini bahawa tindakan menjunjung Al-Quran oleh pihak Muawiyah ra hanyalah satu tipu daya semata-mata. Akhirnya, majority dari mereka bersetuju menerima tahkim dengan kitab Allah, lalu di adakan gencatan senjata.

Golongan yang tidak bersetuju dengan tawaran tahkim ini berjumlah 12,000, mereka keluar dari barisan Ali kaw dan menuduh Ali kaw salah, berdosa besar dan kafir serta perlu bertaubat atau dibunuh. Pada saat tentera Muawiyah ra berundur ke Syam dan tentera Ali kaw berundur ke Kufah, mereka ini keluar dari jamaah Ali kaw ke Harura dan membentuk jamaah sendiri, dengan mengangkat Abdullah Ibnu Wahab Ar-Rasyidi sebagai pemimpin mereka.

Golongan inilah dinamakan Khawarij, asal kata kharaja bermaksud keluar, yakni keluar dari jamaah Ali kaw. Kemudian mereka mengaitkan nama khawarij dengan ayat al-Quran sebagai golongan yang baik:


Golongan inilah dinamakan Khawarij, asal kata kharaja bermaksud keluar, yakni keluar dari jamaah Ali kaw. Kemudian mereka mengaitkan nama khawarij dengan ayat al-Quran sebagai golongan yang baik:

Mereka kebanyakannya masih muda, kelihatan sebagai ahli ibadah, tidak mendapat ilmu daripada ulama Islam, menggunakan kerahsiaan, datang kepada orang ramai dengan berselindung untuk menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dan menggunakan tafsiran yang salah terhadap nas-nas Islam. sebahagian besarnya kepada kejahilan mereka. Rasulullahﷺ juga dengan jelas menyatakan bahawa mereka tidak akan berhenti muncul sehingga Dajjal (Anti-Kristus) muncul di tengah-tengah tentera mereka. Ini menunjukkan bahawa umat Islam akan sentiasa ditimpa penyakit ini sepanjang peredaran zaman dan perang mereka pada dasarnya adalah peperangan terhadap umat Islam.

Berbicara tentang kemampuan relatif di kalangan manusia untuk mengiktiraf penentangan terhadap Sunnah (tradisi kenabian), Ibn Taimiyah berkata, “Sebahagian puak lebih besar penentangan mereka terhadap Rasul daripada yang lain, dan yang lain lebih jelas dalam penentangan mereka [daripada yang lain]. Walau bagaimanapun, rupa [penentangan sedemikian] adalah perkara yang relatif. Penentangan orang yang menentang Sunnah akan jelas bagi orang yang mengetahui Sunnah. Dalam beberapa kes, pertentangan sebahagian daripada mereka terhadap Sunnah adalah jelas kepada sebahagian orang kerana pengetahuan mereka tentang Sunnah berbanding orang lain yang tidak mengetahui [Sunnah] apa yang diketahui oleh mereka. 

Dan kadang-kadang Sunnah dalam perkara itu diketahui oleh semua umat dan dengan itu pertentangan orang yang menentangnya dengan mudah jelas - sama seperti penentangan Rafiḍah [Syi'ah] terhadap Sunnah telah menjadi jelas kepada majoriti. Pada pandangan majoriti, mereka adalah penentang Sunnah, dan dengan itu dikatakan, 'Adakah kamu seorang Sunni atau Raafidhi?' Begitu juga orang-orang Khawarij, ketika mereka adalah ahli pedang dan berperang, mereka menentang jamaah menjadi jelas apabila mereka memerangi orang ramai, tetapi pada hari ini, kebanyakan orang tidak mengenali mereka." 
[Kitāb al-Nubuwwāt]
(Aḍwāʾ al-Salaf, 1420H) 1/564].

Kenyataan terakhir Ibn Taimiyyah tentang Khawarij dan fakta bahawa kebanyakan orang tidak mengenali mereka atau ideologi mereka mencerminkan realiti lain yang lebih luas, iaitu kebanyakan orang tidak memahami hakikat akidah dan metodologi Salaf yang soleh dan apa menentangnya. Banyak gerakan Khawarij kontemporari pada masa kini membuat askripsi kepada jalan Salaf apabila mereka berada paling jauh daripadanya dalam kenyataan, tindakan dan metodologi pembaharuan mereka. Ini tidak boleh mengejutkan kerana golongan Khawarij pertama menganggap diri mereka lebih tinggi daripada para Sahabat Rasulullahﷺ, menganggap diri mereka sebagai Salaf sebenar dan wakil Islam yang sebenar. Ini membawa kepada tiga urusan:

Pertama, ramai orang Islam yang naif, kurang maklumat, emosi yang melihat penindasan, pertumpahan darah dan peperangan di negara-negara Islam dimanipulasi secara emosi untuk mempercayai bahawa suara lantang, retorik orang Khawarij dan penggunaan slogan tinggi "Shari'ah", "Jihad". ”, “Menurut Hukum Allah”, “Menyeru kepada Ma’ruf dan Melarang Kemungkaran” adalah suara-suara yang sahih secara kontekstual, berdasarkan bukti, dan sahih sedangkan pada hakikatnya ia tidak lain hanyalah omelan orang-orang jahil, jahil tentang asas-asas akidah Islam dan jahil tentang Allah. hukum dalam ciptaan-Nya. Ini dibuktikan dengan salah diagnosis mereka terhadap punca-punca penderitaan (yang selalu mereka kembalikan kepada penguasa) tetapi akarnya yang sebenar lebih asas dan terletak di tempat lain.

Kedua, ia membenarkan orang-orang yang mempunyai permusuhan dari orang bukan Islam untuk memburuk-burukkan agama Islam danRasulullahﷺ yang mulia dan dihormati (Rasulullahﷺ).

Ketiga dan secara keliru, Khawarij zaman moden adalah Salafi. Dalam sebahagian penjelasan mengenai perkembangan ini, ramai daripada kumpulan Khawarij ini telah menyedari bahawa untuk mendapatkan legitimasi, memperoleh pengikut yang lebih luas dan menyebarkan keraguan mereka dengan lebih mudah, mereka harus membuat askripsi kepada cara Salaf dan mengenal pasti sebagai Salaf. Selanjutnya, mengenal pasti dengan "Salafiyyah," mewakili manhaj (metodologi) yang sangat berbeza dengan Salafus Shaliheen sejati. Ramai tokoh ideologi di sebalik gerakan Khawarij tidak menyukai label Salafiyyah dan melihatnya sebagai penghalang kepada perekrutan. 

Atas sebab itu, sebahagian daripada mereka mencipta prinsip untuk melemahkan anggapan kepada Salafiyyah dan untuk menggabungkan kumpulan dan orientasi lain ke dalam payung yang lebih luas "Ahl al-Sunnah wal-Jamāʿah" supaya mereka boleh mengambil daripada pangkalan pengambilan yang lebih besar untuk membantu memenuhi agenda mereka. Ia juga membolehkan mereka mengalihkan kritikan daripada diri mereka sendiri sebagai pelampau Salafiyyah yang mudah dikenal pasti dan penganutnya, dengan itu mencapai lebih daripada satu objektif melalui perkara Wahabi yang sudah ekstremis ini.

Apa yang berikut dalam artikel ini adalah usaha kecil dalam usaha untuk mendedahkan asas kumpulan Khawarij moden seperti Ibn Saud, ISIS dan kumpulan Khawarij yang serupa yang ideologi dan aspirasi mereka berada di sebalik ekstremisme dan keganasan yang disaksikan hari ini dan secara zalim dikaitkan dengan Islam. Peristiwa sejarah di sebalik kemunculan Khawarij yang pertama, hadis-hadis Rasulullahﷺ mengenai mereka, kenyataan ulama sepanjang sejarah terhadap mereka dan sifat aktiviti mereka dibentangkan dalam apa yang akan diikuti.

Beliau Rasulullahﷺ memberitahu tentang kumpulan yang akan muncul sejurus selepas kematiannya yang akan meletakkan umat Islam, pemimpin mereka dan masyarakat mereka dalam cubaan dan kesengsaraan. Mereka terkenal sebagai Khawarij (pemberontak pelampau). Pemberontak Khawarij ini datang dalam dua gelombang. Yang pertama dikenali sebagai Sabaiyyah dan mereka membunuh khalifah ketiga Sayidina Uthman ibn Affan  رضي الله عنهpada tahun 35H. Mereka berada di belakang peristiwa yang membawa kepada kemunculan gelombang kedua yang meninggalkan khalifah keempat, ʿSaiyidia Ali Ibn Abu Talibرضي الله عنه semasa tempoh persengketaan awam, dan dia akhirnya dibunuh oleh mereka pada tahun 40H. 

Apabila kumpulan ini muncul, para Sahabat Nabi melihat bahawa banyak ayat Al-Qur'an digunakan untuk mereka. Ayat-ayat ini termasuk firman Allah;

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِٱلْأَخْسَرِينَ أَعْمَـٰلًا ٱلَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا ١٠٤١٠٣
“Katakanlah: Mahukah kami beritahu kamu tentang orang-orang yang paling rugi amal perbuatannya? Yaitu orang-orang yang telah sia-sia usahanya dalam kehidupan dunia ini sedangkan mereka menyangka bahwa mereka memperoleh kebaikan dengan amalnya!” 
(18:103-104). 

Imam al-Tabari mengaitkan aplikasi ayat ini kepada golongan Khawarij dari ʿAli bin Abi Talib (radhiyallahu anhu) dalam tafsirnya. Juga, firman Allah, 

وُجُوهٌۭ يَوْمَئِذٍ خَـٰشِعَةٌ عَامِلَةٌۭ نَّاصِبَةٌۭ ٣٢,
“Beberapa muka, pada hari itu, akan dihinakan. Bersusah payah (dalam kehidupan dunia), letih (di akhirat dengan khusyuk dan hina).” 
(Al Ghasiyah :2-3). 

Juga firman Allah,
يُرِيدُونَ لِيُطْفِـُٔوا۟ نُورَ ٱللَّهِ بِأَفْوَٰهِهِمْ وَٱللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِۦ وَلَوْ كَرِهَ ٱلْكَـٰفِرُونَ ٨
 “Dan apabila mereka menyimpang, Allah menyesatkan hati mereka.” 
(Al Baqarah :8). 

Dan juga, 

ٱلَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ ٱللَّهِ مِنۢ بَعْدِ مِيثَـٰقِهِۦ وَيَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ ٱللَّهُ بِهِۦٓ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِى ٱلْأَرْضِ ۚ أُو۟لَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلْخَـٰسِرُونَ ٢٧
"Orang-orang yang melanggar perjanjian Allah sesudah teguhnya, dan memutuskan apa yang diperintahkan Allah untuk menghubungkannya dan membuat kerosakan di muka bumi, mereka itulah orang-orang yang rugi". 
(Al Baqarah:27).

Umum mengetahui para ulama umat Islam dan pelajar mereka bahawa ISIS, Boko Ḥaram dan lain-lain hanyalah satu lagi manifestasi dari kemunculan berulang kumpulan ini yang disebut secara jelas oleh Rasulullahﷺ. Mereka telah membunuh lebih ramai orang Islam dalam tempoh 1400 tahun yang lalu daripada mereka telah membunuh orang bukan Islam dalam tempoh 20 tahun yang lalu. Malah, jika kita katakan sebaliknya, bahawa mereka telah membunuh lebih ramai orang Islam dalam tempoh 20 tahun yang lalu daripada mereka telah membunuh orang bukan Islam dalam tempoh 1400 tahun yang lalu itu tidaklah keterlaluan sama sekali. Ini kerana golongan Khawarij memberontak terhadap umat Islam dan mencipta fitnah. 

Aktiviti mereka terutama ditujukan kepada mereka dan bukan bukan Islam pada dasarnya. Kemunculan mereka telah dinubuatkan oleh Rasulullahﷺ dalam sejumlah besar hadis dan mereka memang muncul kurang daripada 30 tahun selepas baginda pada 36H, sekitar tahun 657M. Kerana puak ini dimaksudkan sebagai cubaan dan kesusahan bagi umat Islam dalam pelbagai zaman dan zaman, Rasulullahﷺ bercakap secara meluas tentang mereka, sifat, aktiviti dan bahaya besar mereka terhadap Islam dan umat Islam. Tradisi-tradisi dalam hal ini adalah terkenal dan terkenal dan telah datang melalui transmisi berskala besar sejak awal Islam.

https://islamreigns.wordpress.com/2016/08/03/the-kharijites-historical-background-and-their-ideological-impact-on-present-day-fitnahs/


Allah

Rasulullahﷺ

Allah

صلى الله عليه وعلى آله وصحبه

رضي الله عنه

 Rasulullahﷺ

Allah

صلى الله عليه وعلى آله وصحبه

رضي الله عنه 

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...