Tuesday

No.69-Mukjizat - Sujud Unta untuk Rasulullah, Shalawat dan Salam kepada-Nya, dan Aduan Unta kepada Nabi.




Al-Nasa’i dan Ahmad meriwayatkan dalam sanadnya Dari Anas Ibn Malik رضي الله عنه: ‘Sebuah keluarga dari Ansar mempunyai seekor unta yang digunakan oleh mereka untuk mengambil air dari sumur. Pada suatu hari, unta menghalang mereka untuk menggunakan perigi itu. Mereka tidak lama kemudian datang kepada  Rasulullah dan memberitahu baginda bahawa mereka mempunyai seekor unta yang biasa mereka bawakan air tetapi kini tidak mungkin bagi mereka berbuat demikian kerana unta itu enggan menolong mereka dan akibatnya, semua tumbuhan menjadi sangat dahaga. .

Rasulullah bersabda kepada para sahabatnya, ‘Marilah bersamaku’. Mereka melakukan seperti yang diminta.  Rasulullah memasuki taman Al-Ansar yang dikelilingi dan melihat unta yang berdiri dekat telaga. Al-Ansar memberitahu  Rasulullah bahawa unta telah menjadi seperti anjing dan mereka takut kepadanya. Tetapi utusan itu tidak takut. Apabila unta itu melihat  Rasulullah, ia mendekatinya dan sujud kepadanya.  Rasulullah kemudian membawa unta itu bekerja seperti sebelumnya.

Para sahabat  Rasulullah tercengang dan berkata, ‘Wahai Rasulullah! Unta ini hanyalah seekor binatang dan ia sujud kepadamu. Lebih baik kita berbuat demikian’. Baginda bersabda, ‘Tiada manusia yang boleh sujud kepada manusia seperti dia. Jika sujud manusia satu sama lain diterima, maka aku perintahkan isteri sujud kepada suaminya’. '

Lebih-lebih lagi, Muslim meriwayatkan bahawa pada suatu hari Nabi s.a.w. masuk bersama beberapa sahabatnya ke salah satu taman al-Ansar. Seekor unta mendekati  Rasulullah dan matanya berlinang air mata.  Rasulullah menyapu punggung dan matanya dan tidak lama kemudian unta itu menjadi tenang.  Rasulullah bertanya tentang pemiliknya. Seorang budak lelaki dari al-Ansar datang dan memberitahunya bahawa dia adalah pemilik unta itu.  Rasulullah berkata, ‘Apakah kamu tidak takut kepada Allah? Haiwan yang kamu miliki ini telah mengadu kepada saya bahawa ia lapar dan letih kerana kamu menggunakannya secara berterusan dalam kerja kamu’. 


No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...