Peristiwa 8 - Kenyataan Hamba Lelaki dan Hamba Perempuannya.

Kenyataan Hamba Lelaki dan Hamba Perempuannya. 



Dan sebutan tentang pekerja-pekerjanya dan ahli-ahli kitab yang diamanahkan (ayat-ayat Al-Quran)

Mereka dibentangkan di sini dalam susunan abjad nama mereka dan sebutan beberapa kisah mereka. Mari kita sebutkan apa yang beliau sebutkan dengan beberapa tambahan dan potongan.

Daripada mereka:

Usamah Ibn Zaid Ibn Harithahرضي الله عنه daripada anak angkat  Rasulullahﷺ Abu Zaid Al-Kalbiرضي الله عنه dan dikatakan: Abu Yazid, dan dikatakan: Abu Muhammadرضي الله عنه anak angkat  Rasulullahﷺ dan anak angkatnya, beliau. kekasih dan anak kepada kekasihnya.

Ibunya ialah Ummu Aimanرضي الله عنه, namanya Barakahرضي الله عنه dan dia adalah pengasuh  Rasulullahﷺ pada masa mudanya dan daripada orang yang pertama beriman kepadanya selepas kenabian.  Rasulullahﷺ. memerintahkan Zaid pada hari-hari terakhir hidupnya ketika ia berumur 18 atau 19 tahun. Dan dia meninggal dunia ketika dia menjadi ketua tentera yang besar.

Ketika  Rasulullahﷺ mempercayakan kepada Zaid Ibn Haritsرضي الله عنه dengan panji-panji kepimpinan, sebahagian rakyat membantah pilihannya. Maka  Rasulullahﷺ bersabda dan bersabda dalam ucapannya: “Jika kamu mencemarkan kepimpinannya maka sesungguhnya kamu telah memfitnah kepimpinan bapanya dahulu. Dan demi Allah, sesungguhnya dia mempunyai sifat-sifat kepimpinan dan sesungguhnya dia adalah daripada makhluk yang paling aku cintai dan sesungguhnya ini (manusia) adalah daripada makhluk yang paling aku cintai selepasnya.” Dan ada dalam Shahih dari Hadis Musa bin Uqbah dari Salim, dari ayahnya.

Telah ditegaskan dalam Shahih Al-Bukhari bahawa Usamahرضي الله عنه  meriwayatkan:  Rasulullahﷺ membawa saya dan Al-Hasanرضي الله عنه dan berkata: "Ya Allah, sesungguhnya aku mencintai mereka maka cintailah mereka."

Inilah sebabnya apabila ‘Amirul Mukminin Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه membahagikan sejumlah wang kepada orang ramai dia juga memperuntukkan kepada Usamahرضي الله عنه  sejumlah wang dan memperuntukkan kepada anaknya ‘Abdullah Ibn ‘Amirul Mukminin Umar Ibn Al-Khattabرضي الله sejumlah wang. Ketika ditanya tentang hal itu, dia menjawab: “Sesungguhnya dia lebih dicintai Rasulullah daripada kamu dan ayahnya lebih dicintai  Rasulullahﷺ daripada ayahmu.” Diriwayatkan oleh Usamahرضي الله عنه : “Sesungguhnya  Rasulullahﷺ. meletakkannya di belakangnya di atas keldai yang sarat dengan baldu ketika dia pergi melawat Sa'd Ibn 'Ubadahرضي الله عنه  sebelum Perang Badar."

Dari mereka adalah Aslam dan dikatakan, Ibrahim dan telah disebutkan, Thab


Dan disebutkan Hurmuz Abu Rafi‘ Al-Qibti.

Dia menerima Islam sebelum Badar dan tidak mengambil bahagian di dalamnya kerana dia bersama tuannya di Makkah - keluarga Al-‘Abbas. Selepas itu, dia berhijrah dan ikut serta dalam Uhud dan (peperangan) selepasnya. Beliau adalah seorang penulis (Ayat dan surat al-Quran) dan menulis untuk ‘Ali Ibn Abu Talibرضي الله عنه di Al-Kufah sebagaimana yang disebut oleh Al-Mufaddal Ibn Ghassan Al-Ghallabiرضي الله عنه. Dan dia turut serta dalam penaklukan Mesir pada zaman ‘Amirul Mukminin Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه. Dia pada mulanya dimiliki oleh keluarga Al-‘Abbas Ibn ‘Abdul-Muttalibرضي الله عنه, kemudian Al-‘Abbas memberikannya kepada  Rasulullahﷺ dan membebaskannya, kemudian mengahwinkannya dengan budaknya yang dimerdekakan Salma. Dia melahirkan beberapa orang anak dan dia selalu membawa barang-barang untuk  Rasulullahﷺ.

Dan daripada mereka Anasah Ibn Badah Abu Misrahرضي الله عنه dan dia digelar Abu Masrooh daripada Muwalladis Sarat Muhajiriرضي الله عنه.

Dia mengambil bahagian dalam Badar menurut apa yang disebutkan oleh ‘Urwah, Az-Zuhriرضي الله عنه, Musa Ibn Uqbahرضي الله عنه, Muhammad Ibn Ishaq dan Al-Bukhari. Mereka berkata: Dia dari orang-orang (penjaga) yang akan (diminta izin) membiarkan orang masuk ke atas Nabi ketika dia duduk.

Dan daripada mereka ialah Aiman ​​Ibn ‘Ubaid Ibn Zaid Al-Habashiرضي الله عنه dan nasabnya ialah Ibn Mandah kepada Awf Ibn Al-Khazrajرضي الله عنه dan terdapat keraguan padanya. Dia adalah anak kepada Ummu Aiman ​​Barakahرضي الله عنه, saudara sebelah ibu Usamah.

Dan daripada mereka ialah Badhamرضي الله عنه.

Dan daripada mereka ialah Tsauban Ibn Bujdudرضي الله عنه dan dikatakan, Ibn Jahdar Abu Abdullahرضي الله عنه dan dikatakan, Abu Abdul-Karimرضي الله عنه dan dikatakan pula, Abu Abdur- Rahmaرضي الله عنهn (namanya).

Asal usul beliau adalah dari As-Sarat (selawat dan salam Allah ke atasnya) sebuah kawasan antara Makkah dan Yaman. Dan disebutkan dari Himyar dari penduduk Yaman. Dan juga dikatakan, daripada Al-Hanرضي الله عنه dan dikatakan, daripada Hakam Ibn Sa‘d Al-‘Asyirahرضي الله عنه dari Madh-hijرضي الله عنه dia telah diperhambakan pada zaman jahiliyah sebelum Islam.  Rasulullahﷺ membelinya kemudian membebaskannya, dan memberinya pilihan bahawa jika dia mahu dia boleh kembali kepada keluarganya atau jika dia mahu dia boleh tinggal dan dianggap daripada keluarga (Nabi). Maka dia tetap menjadi anak angkat oleh  Rasulullahﷺ dan dia tidak meninggalkannya sama ada dalam perjalanan atau tidak sehingga  Rasulullahﷺ wafat. 

Dan dia turut serta dalam penaklukan Mesir pada zaman Amirul Mukminin Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه dan menetap di Hims selepas itu dan membina sebuah rumah di sana. Beliau kekal di sana sehingga beliau meninggal dunia pada Tahun 54 A.H. dan juga dikatakan Tahun 44 H. yang merupakan satu kesalahan. Disebutkan bahawa dia meninggal dunia di Mesir dan (pendapat) yang betul pada Hims seperti yang kami sebutkan. Dan Allah lebih mengetahui. Al-Bukhari meriwayatkan daripadanya dalam Kitab Adab, Muslim dalam Shahihnya dan pengarang Sunan Empat.


Hunain, seorang hamba Rasulullah yang merdeka, dan dia adalah datuk kepada Ibrahim Ibn ‘Abdullah Ibn Hunain.

Kami meriwayatkan bahawa dia pernah melayani Nabi dan menuangkan (air untuk) wuduknya. Apabila Nabi selesai, beliau keluar dengan membawa sisa wuduknya kepada para sahabatnya, maka dari mereka ada yang meminumnya dan dari mereka ada yang mengusap dirinya dengannya. Kemudian (pada suatu ketika) Hunain menahannya dan menyembunyikannya di dalam tempayan sehingga mereka mengadu tentangnya kepada  Rasulullahﷺ, lalu dia berkata kepadanya: "Apa yang kamu lakukan dengannya?" Dia menjawab: "Saya menyimpannya (dan) saya meminumnya, ya  Rasulullahﷺ." Nabi bersabda: "Apakah kamu melihat seorang hamba yang menghitung apa yang dihitungnya?" Selepas itu  Rasulullahﷺ memberikannya kepada Al-‘Abbas, yang kemudian membebaskannya.

Dan daripada mereka ialah Dhakwan. Sebutannya akan datang dalam biografi Tahman.

Dan daripada mereka ialah Rafi‘ atau Abu Rafi‘رضي الله عنه. Beliau juga dikenali sebagai, Abul-Bahiyy.

Abu Bakar Ibn Abu Khaithamahرضي الله عنه berkata dia milik Abu Ubaidah Sa‘eed Ibn Al-‘As Al-Akbarرضي الله عنه. Anak-anaknya mewarisinya dan tiga daripada mereka membebaskan bahagian mereka. Dan dia menyertai mereka pada hari Badar dan ketiga-tiganya dibunuh. Selepas itu Abu Rafi‘ membeli bahagian anak-anak Sa‘id yang lain, hambanya yang dimerdekakan, kecuali bahagian Khalid Ibn Sa‘eedرضي الله عنه. Kemudian Khalid memberikan bahagiannya kepada  Rasulullahﷺ, dia menerimanya dan membebaskannya. Dan dia akan berkata: "Saya adalah hamba  Rasulullahﷺ yang merdeka" dan anak-anaknya selepasnya juga akan berkata demikian.

Rabah Al-Aswad. Dia harus menjaga duduk Rasulullah.

Dialah yang mendapat izin untuk Amirul Mukminin Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه untuk menemui  Rasulullahﷺ di tempat minum ketika baginda bernazar untuk tidak mendekati isteri-isterinya (‘Eela’ sejenis perceraian dalam Islam).

Ruwaifi‘, anak angkatnya – semoga sejahtera ke atasnya. Begitu juga Mus‘ab Ibn Abdullah Az-Zubairi رضي الله عنهdan Abu Bakar Ibn Abu Khaithamah رضي الله عنهmenghitungnya daripada hambanya yang dimerdekakan. Mereka berkata: Anaknya datang kepada ‘Umar Ibn ‘Abdul-Azeez pada zaman Khalifahnya dan memperuntukkan untuknya (wang/rezeki) dan dia tidak mempunyai anak.

Aku berkata: ‘Umar Ibn ‘Abdul-Azeez pernah sangat menjaga anak-anak angkat  Rasulullahﷺ; dia ingin mengenali mereka dan berbuat baik kepada mereka. Dan dia menulis pada zaman kekhalifahannya kepada Abu Bakar Ibn Hazmرضي الله عنه, ulama Madinah, pada masanya bahawa dia harus mencari hamba-hamba  Rasulullahﷺ yang dimerdekakan.

Dan daripada mereka: Zaid Ibn Harithah Al-Kalbiرضي الله عنه. Kami telah menyebutkan sesuatu tentang beliau dalam penyebutan kematiannya dalam Perang Mu’tah pada bulan Jumada Tahun 8 Hijrah sebelum Penaklukan (Mekah) dalam beberapa bulan. Dan dia adalah pemimpin di hadapan, kemudian selepasnya Ja'far, kemudian selepas mereka 'Abdullah Ibn Rawaha (semoga Allah meridhainya)

Dan daripada mereka ialah Zaid Abu Yasar.

Abu’l-Qasim Al-Baghawi berkata dalam Biografi Sahabat, bahawa dia tinggal di Madinah, dan meriwayatkan satu hadis, saya tidak mengetahui yang lain. Dia mendengar  Rasulullahﷺ bersabda: "Barangsiapa yang mengatakan aku memohon ampun kepada Allah, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia, Yang Hidup Kekal, Pemberi rezeki, dan aku bertaubat kepadanya", maka dia akan diampuni, walaupun dia telah melarikan diri dari medan perang.

Dan daripada mereka ialah Safeenah Abu ‘Abdur- Rahmanرضي الله عنه, dan dikatakan namanya ialah Abul-Bakhtariرضي الله عنه, Mihranرضي الله عنه dan juga Abasرضي الله عنه. Dikatakan juga bahawa dia dipanggil Ahmarرضي الله عنه dan Roomanرضي الله عنه. Kemudian  Rasulullahﷺ menamakan dia Safeenah - atas sebab yang akan kami sebutkan - dan ia menjadi popular.

Dia adalah hamba Ummu Salamahرضي الله عنه, kemudian dia memerdekakannya dan mewajibkan kepadanya agar dia mengabdi kepada  Rasulullahﷺ hingga baginda wafat, maka baginda menerimanya dan berkata: “Sekiranya kamu tidak mewajibkan kepadaku, saya (tetap) tidak akan telah meninggalkannya, dan Hadis ini terdapat dalam "Sunan yang empat (Sunan Abu Dawud, An-Nasa'i, AtTirmidzi dan Ibn Majah)." Dia dari Arab Muwalladi dan asalnya dari anak Parsi, dia dipanggil Safeenah Ibn Marfannah.

Ahmad meriwayatkan dari Sa’id Ibn Jumhanرضي الله عنه, Safeenah memberitahuku: Rasulullah bersabda, “Khilafah di umatku adalah selama 30 tahun, kemudian kerajaan setelahnya.” Kemudian Safeenah berkata kepadaku: Hitunglah Khalifah Abu Bakarرضي الله عنه, dan Khalifah ‘Umarرضي الله عنه, dan Khalifah ‘Uthmanرضي الله عنه dan hitunglah Khalifah ‘Aliرضي الله عنه; kami mendapati ia adalah 30 tahun. Selepas itu saya melihat selepas itu kepada Khalifah dan tidak mendapati bahawa mereka mempunyai 30 tahun di antara mereka. Aku berkata kepada Sa'id: Di manakah kamu bertemu dengan Safeenah? Beliau menjawab: Di Batn Nakhlah pada zaman Al-Hajjaj. Saya tinggal bersamanya selama tiga malam bertanya kepadanya tentang Hadits  Rasulullahﷺ .

Saya bertanya kepadanya: Siapa nama awak? Dia menjawab: Saya tidak akan memberitahu anda,  Rasulullahﷺ menamakan saya Safeenah. Saya berkata: Dan mengapa dia menamakan kamu Safeenah? Dia menjawab:  Rasulullahﷺ telah keluar dan para sahabatnya bersamanya, apabila rezeki mereka terlalu berat untuk mereka, lalu beliau berkata kepadaku: "Bukalah kainmu." Maka aku pun membukanya, lalu mereka meletakkan bekalnya di dalamnya. Setelah itu mereka meletakkannya padaku, lalu  Rasulullahﷺ bersabda kepadaku, “Bawalah untukmu hanyalah sebuah kapal (Safeenah dalam bahasa Arab).” Maka seandainya aku membawa pada hari itu beban seekor unta, atau dua ekor unta, atau tiga, atau empat, atau lima, atau enam atau tujuh, tidaklah berat bagiku melainkan jika mereka berpaling.

 Salman Al-Farisiرضي الله عنه, Abu ‘Abdullah رضي الله عنهhamba Islam yang merdeka.

Asal usulnya dari Parsi dan keadaannya berubah sehingga dimiliki oleh seorang lelaki dari Yahudi di Madinah. Apabila  Rasulullahﷺ berhijrah ke Madinah, Salman memeluk Islam, dan  Rasulullahﷺ memerintahkan beliau untuk membuat kontrak mukatabah (kontrak pembebasan antara tuan dan hamba yang mana hamba itu diwajibkan. untuk membayar sejumlah wang dalam tempoh masa tertentu sebagai pertukaran kebebasan) kepada tuannya yang Yahudi. Rasulullah membantunya untuk menunaikan hutangnya, maka dia dinisbahkan kepadanya. Dan dia berkata, "Salman dari kami ahli keluarga (Nabi)."

Kami telah pun menyebutkan perihal penghijrahannya dari negerinya dan pergaulan dengan rahib, satu demi satu hingga beberapa siri peristiwa membawanya ke Madinah. Kami juga telah membincangkan perihal beliau memeluk Islam – semoga Allah meridhai beliau – pada permulaan penghijrahan Nabi ke Madinah. Kematiannya adalah pada Tahun 35 H. pada hari-hari terakhir pemerintahan Khalifah Sayidina Uthman Ibn Affanرضي الله عنه, , atau pada awal Tahun 36 H. Dikatakan bahwa beliau meninggal pada hari-hari terakhir Amirul Mukminin Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه dan yang pertama lebih umum.

Al-‘Abbas Ibn Yazid Al-Bahraniرضي الله عنه berkata: Orang-orang yang berilmu tidak akan ragu-ragu bahawa dia hidup selama 250 tahun, dan mereka berselisih tentang perkara yang lebih besar daripada itu hingga 350 (tahun). Beberapa penghafal kemudiannya mendakwa bahawa dia tidak lulus 100 (tahun). Dan Allah (SWT) lebih mengetahui.

Dan daripada mereka Shuqran Al-Habashi; dan lain-lain.

Namanya Saleh Ibn ‘Adiyyرضي الله عنه. Nabi saw mewarisinya dari bapanya. Mus‘ab Az-Zubairi رضي الله عنهdan Muhammad Ibn Sa‘dرضي الله عنه berkata: Dia milik ‘Abdur-Rahman Ibn ‘Awfرضي الله عنه, kemudian dia menganugerahkannya kepada Nabi.

Dan daripada mereka ialah Dumairah Ibn Abu Dumairah Al-Himyariرضي الله عنه. Dia menjadi hamba semasa Jahiliah, kemudian  Rasulullahﷺ membelinya dan membebaskannya, menurut Mus‘ab Az-Zubairiرضي الله عنه. Dia berkata: Dia mempunyai rumah di Al-Baqi‘ dan seorang anak.

Dan daripada mereka ialah Tahman. Dikatakan (namanya) Dhakwan. Dia juga dipanggil Mihran, Maimoon, Kaisan dan Badham.

Dan dari mereka: ‘Ubaidرضي الله عنه hamba Rasulullahﷺ yang merdeka.

Dan daripada mereka: Fadalah, hamba Rasulullahﷺ yang dimerdekakan sebagaimana yang disebutkan oleh Muhammad Ibn Sa‘dرضي الله عنه. Dan daripada mereka: Qafeez. Permulaannya (huruf Arab) “Qaf” dan penghujungnya (huruf Arab) “Zay”. Anas berkata:  Rasulullahﷺ mempunyai seorang hamba bernama: Qafeez.

Dan daripada mereka Kirkirah. Dia diamanahkan dengan harta Nabi dalam beberapa peperangannya. Abu Bakar Ibn Hazm رضي الله عنهmenyebutnya dalam apa yang dia tulis kepada ‘Umar Ibn ‘Abdul-‘Azeez.

Dan dari mereka adalah Ma’boor Al-Qibtiرضي الله عنه, budak yang kebiri. Raja Muda Alexandra memberikannya sebagai hadiah kepada  Rasulullahﷺbersama dengan Mariyah, Seereen dan seekor baghal. Dan kami sebutkan sebahagian daripadanya dalam biografi Mariyah yang memadai.

Dan daripada mereka: Mid‘am رضي الله عنه, dan dia adalah lelaki kulit hitam dari Muwalladi Hisma رضي الله عنه. Rifa‘ah Ibn Zaid Al-Judhamiرضي الله عنه memberinya sebagai hadiah. Dia dibunuh pada zaman  Rasulullahﷺ dan itu adalah sekembalinya mereka dari Khaibar. Ketika mereka sampai di Wadiy ul-Qura, ketika Mid'am sedang menanggalkan pelana dari unta betina  Rasulullahﷺ, sebuah anak panah yang sesat mengenai dan membunuhnya.

Dan dari mereka Mihran dan dikatakan: Tahmanرضي الله عنه, dan dialah yang diriwayatkan oleh Ummu Kulthoom Bint ‘Ali رضي الله عنهdari haramnya bersedekah kepada suku Bani Hasyim dan hamba-hamba mereka yang dimerdekakan sebagaimana yang disebutkan.

Dan daripada mereka: Maimoon.

Dan daripada mereka: Nafi‘.

Nufai‘. Beliau juga digelar Masrooh dan Nufai‘ Ibn Masrooh. 

Nama betul dia, Nufai‘ Ibn Al-Harith Ibn Kaadah Ibn Amr Ibn ‘Ilaj Ibn Abu Salamah Ibn ‘Abdul-‘Uzza Ibn Ghiyarah Ibn ‘Awf Ibn Qusayyرضي الله عنه.

Beliau ialah Thaqif Abu Bakar Ath-Tsaqafiرضي الله عنه dan ibunya ialah Sumayyah Ummu Ziyadرضي الله عنه. Dia dan sekumpulan hamba turun dari tembok At-Ta’if. Kemudian  Rasulullahﷺ membebaskan mereka dan berhenti di suatu tempat bernama Bakrah maka  Rasulullahﷺ memanggilnya Abu Bakrah. Abu Nu‘aim berkata: Dia seorang yang soleh.  Rasulullahﷺ menciptakan persaudaraan antara beliau dan Abu Barzah Al-Aslamiرضي الله عنه (suatu peraturan yang diubah tidak lama kemudian yang menjadikan Mu’akhat (persaudaraan) antara Muhajirin dan Ansar yang membolehkan mereka mewarisi antara satu sama lain).

Aku berkata: Dia adalah orang yang menyembahyangkan jenazah atasnya kerana wasiatnya. Abu Bakrahرضي الله عنه tidak menyertai Perang Unta, atau Hari Siffeen (dua pertempuran antara Saiyidina Ali Ibni Abu Talib رضي الله عنه dan kumpulan Muslim yang lain yang menentangnya). Wafatnya pada Tahun 51 Hijrah atau Tahun 52 Hijrah.

 Waqid atau Abu Waqid, dan hamba-hamba Rasulullah yang merdeka.

Dan daripada mereka: Hurmuz Abu Kaisanرضي الله عنه, Dikatakan pula Hurmuz atau Kaisan. Dia juga dikenali sebagai Tamhan.

Dan dari mereka: Hisyam, hamba Rasulullahﷺ yang merdeka.

Dan daripada mereka: Yasarرضي الله عنه. Dikatakan bahawa dia adalah orang yang dibunuh oleh Aal-‘Uraniyyoon dan mereka telah mencacatkannya.

Dan dari mereka: Abul-Hamra’رضي الله عنه, budak Nabi dan hambanya yang dimerdekakan. Beliau juga digelar Hilal Ibn AlHarithرضي الله عنه, Ibn Zafar dan Hilal Ibn Al-Harith Ib Zafar As-Sulami. Dia menjadi hamba pada zaman Jahiliyah.

Dan daripada mereka: Abu Sulma رضي الله عنه, pengembala Rasulullahﷺ; dia digelar Abu Sallam dan namanya Huraith رضي الله عنه.

Dan dari mereka: Abu Safiyyahرضي الله عنه, hamba Nabi yang merdeka.

Dan dari mereka: Abu Dumairahرضي الله عنه, budak Rasulullahﷺ yang merdeka, ayah Dumairah yang disebutkan tadi, dan suami Ummu Dumairahرضي الله عنه.

Dan daripada mereka: Abu ‘Ubaid, hambanya yang dimerdekakan

Abu ‘Aseeb, dan dari mereka (ulama) ada yang mengatakan Abu ‘Asiem, dan yang pertama adalah pendapat yang benar. 

Terdapat beberapa ulama yang membezakan antara mereka. Dan telah disebutkan sebelumnya bahawa dia menyaksikan solat ke atas Rasulullahﷺ dan menghadiri pengebumiannya, dan dia menceritakan kisah Al-Mughirah Ibn Shu‘bah.

Dan daripada mereka: Abu Kabshah Al-‘Anmariرضي الله عنه daripada ‘Anmar Madhhij berdasarkan pendapat yang masyhur. Mawla (hamba yang dimerdekakan) Nabi.

Terdapat beberapa pendapat lain mengenai namanya, yang paling terkenal di antaranya ialah namanya Sulaimرضي الله عنه. Beliau juga digelar ‘Amr Ibn Sa‘dرضي الله عنه. Asal usulnya adalah dari Muwalladi, negeri Daws (suku). Dan dia adalah dari orang-orang yang menyertai Badar (as) Musa Ibn ‘Uqbahرضي الله عنه yang disebutkan dari Az-Zuhri. Ibn Ishaq, Al-Bukhari, Al-Waqidi, Mus‘ab Az-Zubairi dan Abu Bakar Ibn Abu Khaithamah رضي الله عنهjuga menyebutnya.

Al-Waqidiرضي الله عنه menambah: Dia turut serta dalam Uhud dan peperangan selepasnya, dan dia meninggal dunia pada hari 'Amirul Mukminin Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه dilantik menjadi Khalifah dan itu pada hari Selasa berbaki 8 hari dari Jumadal-Akhirah, Tahun 13 H. Dan dari mereka: Abu Muwaihibah رضي الله عنه, hamba Rasulullah g. Beliau berasal dari Muwalladi Muzainah رضي الله عنه Rasulullahﷺ membelinya dan kemudian membebaskannya, dan namanya tidak diketahui. Abu Mus‘ab Az-Zubairi رضي الله عنهberkata: Abu Muwaihibahرضي الله عنه berperang di Al-Muraisi‘, dan dialah yang membimbing unta ‘Aisyah untuknya.

Hamba Rasuluulah yang bernama Amatullah binti Razeenah,ummu aiman

Dan yang benar (pendapat) ialah ibunya Razeenahرضي الله عنه adalah Sahabat  Rasulullahﷺ.

Dan daripada mereka: Barakah Ummu Aimanرضي الله عنه ​​dan Ummu Usamah Ibn Zaid Ibn Harithahرضي الله عنه, dan dia ialah Barakah binti Tha‘labah Ibn Amr Ibn Husain Ibn Malik Ibn Salamah Ibn Amr Ibn An-Nu‘man Al-Habashiyyahرضي الله عنه.

Dia dikenali dengan nama panggilannya, Ummu Aiman,; Aiman ​​adalah anaknya daripada suami pertamanya ‘Ubaid Ibn Zaid Al-Habashiرضي الله عنه. Kemudian Zaid Ibn Harithahرضي الله عنه mengahwininya sesudahnya, lalu ia melahirkan Usamah Ibn Zaidرضي الله عنه daripadanya dan ia dikenali sebagai Ummuz-Zibaرضي الله عنه’. Dia melakukan dua Hijrah (Abyssinia dan Madinah) dan dia adalah pengasuh  Rasulullahﷺ bersama ibunya Aminah Bint Wahb.

Dia adalah dari orang-orang yang diwarisi  Rasulullahﷺ daripada bapanya sebagaimana yang dinyatakan oleh Al-Waqidi. Dan yang lain menyebut: Tetapi dia mewarisinya dari ibunya, dan telah dikatakan bahawa dia adalah kepunyaan

Saudara perempuan Saydatuna Khadeejahرضي الله عنه , kemudian dia memberikannya sebagai hadiah kepada  Rasulullahﷺ dan dia beriman sejak awal dan berhijrah dan hidup selepas Rasulullahﷺ. Kami telah menyebutkan sebelumnya tentang kunjungan Sayidina Abu Bakarرضي الله عنه dan Sayidina Umar Ibn l Khattab رضي الله عنه kepadanya setelah kewafatan  Rasulullahﷺ dan dia menangis, lalu mereka berkata kepadanya: Tidakkah kamu mengetahui sesungguhnya apa yang lebih baik bagi  Rasulullahﷺ? Maka dia menjawab: Sesungguhnya aku menangis kerana wahyu telah berhenti dari langit, kemudian mereka menangis bersamanya.

Hamba Rasulullah Yang Lain: Khadirah, Ibnu Mandah menyebutnya, juga Raihanah, Saffiyah ibni Huyayy, radwa  raihanah,saibah,

Dan daripada mereka: Khulaisah Mawla Hafsah binti ‘Umar Ibn Al-Khattabرضي الله عنه.

Dan dari mereka: Khawlahرضي الله عنه , hamba Nabi.

Dan daripada mereka: Razeenah. Ibn ‘Asakir رضي الله عنهberkata: Yang benar (pendapat) ialah dia dari Safiyyah binti Huyayyرضي الله عنه, dan dia akan berkhidmat kepada  Rasulullahﷺ.

Saya berkata: Telah disebutkan sebelumnya dalam biografi anak perempuannya, Amatullah, bahawa  Rasulullahﷺ memberikan Safiyyah Binti Huyayy ibunya Razeenahرضي الله عنه sebagai mas kahwin. Jadi atas dasar ini asal-usulnya adalah bahawa dia adalah miliknya.

Dan daripada mereka: Radwa.

Dan dari mereka: Raihanah Bint Syam‘oon Al-Qurziyyahرضي الله عنه dan telah dikatakan: An-Nadariyyah,رضي الله عنه dan dia disebut sebelumnya selepas isteri-isterinya.

Dan daripada mereka: Zareenahرضي الله عنه. Yang betul (pendapat) ialah Razeenah seperti yang disebutkan sebelum ini.

Dan daripada mereka: Sa’ibahرضي الله عنه, Mawla  Rasulullahﷺ.

Dan dari mereka Sadeesah Al-Ansariyyah رضي الله عنه, dan telah dikatakan: Mawlat Hafsah binti ‘Umaرضي الله عنهr .

Dan daripada mereka: Salamahرضي الله عنه, pengasuh Ibrahim, putera  Rasulullahﷺ.

Dan daripada mereka: Salma. Dia adalah Ummu Rafi‘رضي الله عنه, isteri Abu Rafi‘رضي الله عنه.

Saya berkata: Telah diriwayatkan bahawa dia akan memasak Al-Hareerah untuk Nabi dan ia akan menyenangkan baginda. Dia hidup sehingga selepas kematiannya - dan menyaksikan kematian Sayidatuna Fatimahرضي الله عنه. Dia pada mulanya adalah milik Safiyyah Bint ‘Abdul-Muttalib رضي الله عنه, ibu saudara sebelah bapanya, kemudian dia menjadi milik  Rasulullahﷺ. Dia adalah bidan kepada anak-anak Sayidatuna Fatimahرضي الله عنه. kepada Dia juga yang menjadi bidan kepada Ibrahim, putera  Rasulullahﷺ,. Dia menyaksikan pembasuhan Sayidatuna Fatimahرضي الله عنه(ketika dia meninggal dunia) dan memandikannya bersama suaminya Sayidina Ali Ibn Abu Talibرضي الله عنه, dan Asma Binti Umaisرضي الله عنه, isteri Sayiduna  Abu Bakr As-Siddiqرضي الله عنه

Dan daripada mereka: Sheereenرضي الله عنه. Dikatakan bahawa Sheereen adalah saudara perempuan Mariyah Al-Qibtiyyahرضي الله عنه, ibu saudara Ibrahim.

Kami telah menyebut bahawa Al-Muqawqis adalah Raja Muda Iskandariah dan namanya ialah Juraij Ibn Meena. Dia menganugerahkan mereka bersama seorang budak bernama Ma’boor رضي الله عنه dan seekor baghal bernama Ad-Duldul. Selepas itu  Rasulullahﷺ menganugerahkannya kepada Hassan Ibn Thabitرضي الله عنه dan dia melahirkan anak lelakinya Abdur-Rahman Ibn Hassanرضي الله عنه.

Dan dari mereka: ‘Unqoodah Ummu Sabeeh Al- Habashiyyahرضي الله عنه , hamba Saydatuna Aishahرضي الله عنه. Namanya ‘Inabah (anggur), lalu  Rasulullahﷺ menamai tandannya (anggur), Abu Nu‘aimرضي الله عنه meriwayatkannya. Dikatakan juga namanya Ghufairahرضي الله عنه. Farwah perawat basah Nabi, iaitu ibu susuan baginda, Fiddah An-Noobiyyahرضي الله عنه, Laila Mawlat ‘Aishah.رضي الله عنه

Mariyah Al-Qibtiyyahرضي الله عنه ibu kepada Ibrahimرضي الله عنه. Dia telah disebut dengan Ibu-ibu Mukmin. Dan Ibn Atheer membuat pembezaan antara dia dan Mariyah Ummur-Rababرضي الله عنه. Dia berkata: Dia juga adalah budak perempuan Nabi.

Dan daripada mereka: Maimunah binti Sa‘dرضي الله عنه.

Dan daripada mereka: Maimunah binti Abu Anbasah atau Binti Anbasahرضي الله عنه, (as) Abu Umarرضي الله عنه dan Ibnu Mandahرضي الله عنه berkata. Abu Nu‘aimرضي الله عنه berkata: Ia adalah kesalahan penulisan dan Maimunah binti Abu ‘Aseebرضي الله عنه adalah betul.

Dan dari mereka: Ummu Dumairahرضي الله عنه , isteri Abu Dumairah رضي الله عنه, dan mereka telah disebutkan.

Dan dari mereka: Ummu Ayyashرضي الله عنه ,  Rasulullahﷺ mengutusnya bersama anak perempuannya untuk menolongnya ketika baginda mengahwinkannya dengan Sayidina Uthman Ibn ‘Affanرضي الله عنه.

Maka inilah hamba-hamba perempuannya - semoga  Allah meredhai mereka. Thumamah Ibn Haznرضي الله عنه meriwayatkan: Aku bertanya kepada Saydatuna Aisyahرضي الله عنه tentang An-Nabeedh (minuman yang diperbuat daripada kurma). Dia menjawab: Ini adalah hamba Rasulullahﷺ, maka tanyakanlah kepadanya – (menunjuk) seorang budak perempuan Habashiyyah. Dia berkata: Saya biasa membuat Nabeedh untuk Rasulullahﷺ dalam kulit air pada waktu petang, kemudian menutupnya. Apabila dia bangun pada waktu pagi dia akan meminumnya.

Beginilah cara orang yang menulis Atraf (kata-kata permulaan Ahadeeth) menyebutnya dalam koleksi Saydatuna Aishahرضي الله عنه (riwayat ‘Aishah). Dan lebih sesuai untuk disebutkan dalam koleksi budak perempuan Habashiyyah yang berkhidmat kepada Rasulullahﷺ, dan dia adalah sama ada dari mereka yang kami sebutkan atau tambahan daripada apa yang kami sebutkan. Dan  Allah lebih mengetahui.

 


No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...