Peristiwa 4: Tiada Apa Yang DiWarisi


Pengisytiharan bahawa Nabi Tidak Meninggalkan Dinar, atau Dirham, atau Budak Lelaki, atau Budak Perempuan, atau Domba, atau Unta dan Tiada Lain Yang Diwarisi.

Sebaliknya, dia meninggalkan sebidang tanah yang semuanya dia sedekahkan kerana Allah. Kerana, sesungguhnya, dunia dalam keseluruhannya tidak layak di sisinya - sebagaimana di sisi Allah - untuk berusaha atau meninggalkan selepasnya sebagai sedekah, semoga doa Allah dan salam ke atasnya dan saudara-saudaranya dari para Nabi dan Rasul-rasul, dan selawat yang banyak selama-lamanya hingga hari kiamat.

Al-Bukhari meriwayatkan: Dari Amr Ibn Al-Harith, ia berkata: Rasulullah saw tidak meninggalkan dinar, dirham, budak budak, dan budak kecuali untuknya.baghal putih yang biasa ditungganginya, dan senjata-senjata dan tanahnya yang disedekahkannya kepada orang-orang musafir.

‘Aisyah radhiyallahu ‘anhu berkata: “Rasulullah saw tidak meninggalkan dinar, dirham, budak perempuan, budak lelaki, domba atau unta.

‘Aisyah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. telah wafat sedangkan perisai baginda telah ditebus dengan seorang Yahudi dengan harga 30 (Sa‘ gandum).

Anas meriwayatkan: Rasulullah s.a.w. telah dijemput untuk makan roti gandum dan sup. Anas berkata: Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah bersabda: “Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, keluarga Nabi tidak pernah memiliki satu Sa' (kira-kira 2.5 kg) gandum dan tidak juga satu Sa'. kurma.” Dan pada hari itu dia mempunyai sembilan isteri dan perisainya dipegang sebagai tebusan dengan seorang Yahudi di Madinah dan dia mengambil makanan daripadanya. Kemudian dia tidak dapat mencari apa-apa untuk membebaskannya sehingga dia mati.

Ibn 'Abbas: Bahwa Nabi saw melihat Uhud lalu bersabda: “Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, tidaklah aku redha jika keluarga Nabi mempunyai jumlah Uhud. dalam emas; Aku akan membelanjakannya di jalan Allah....” Dia berkata: Kemudian dia meninggal dan dia tidak meninggalkan dinar, atau dirham, atau budak lelaki, atau budak perempuan dan dia meninggalkan perisainya kepada seorang Yahudi selama 30 Sa' daripada gandum.

Ibn ‘Abbas meriwayatkan: ‘Umar menemui Nabi saw, sedang baginda berada di atas permaidani yang meninggalkan bekas di badannya. Dia berkata: "Wahai Nabi Allah, adakah anda menggunakan permaidani yang lebih lembut daripada ini!" Dia menjawab: “Apa keperluan saya untuk dunia ini? Perumpamaanku dan dunia ini tidak lain hanyalah perumpamaan seorang musafir yang melintasi pada hari yang panas. Kemudian dia berteduh di bawah sebatang pohon selama beberapa hari, kemudian meneruskan dan meninggalkannya.” 

Hanya Ahmad yang menyebut perkara ini dan sanadnya baik. Dan ia mempunyai dalil yang menyokong dalam Hadis Ibn ‘Abbas dari ‘Umar, tentang dua wanita yang bersekutu melawan Rasulullah dan kisah Al-‘Eela’. Dan hadits-hadits yang sebanding dengannya akan disebutkan tentang pantangnya, meninggalkan dunia, meninggalkannya dan menolaknya. Inilah yang membuktikan apa yang kita katakan bahawa dia tidak mempunyai dunia ini dalam fikirannya, iaitu, dia tidak sibuk dengannya.

Diriwayatkan oleh Malik Ibn Mighwal dari Talhah, ia berkata: Aku bertanya kepada ‘Abdullah Ibn Abu Awfa: Adakah Nabi berwasiyyah? Dia berkata: Tidak. Saya berkata: Bagaimana wasiat diwajibkan ke atas manusia, atau diperintahkan dengannya? Dia menjawab: Dia membuat Wasiyyah: Kitab Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Tinggi.

Perisytiharan bahawa Nabi berkata, 'Kami tidak akan diwarisi'

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Pusakaku tidak boleh dibahagikan; baik Dinar mahupun Dirham. Apa yang aku tinggalkan setelah menafkahkan isteriku dan upah pekerjaku adalah untuk sedekah.” Lafaznya ialah Al-Bukhari.

'Aisyah, ibu orang-orang mukmin, berkata: "Sesungguhnya ketika Rasulullah SAW wafat, isteri-isteri Nabi ingin mengutus Utsman (semoga Allah meridhainya) kepada Abu Bakar ra dia) untuk meminta warisan mereka. ‘Aisyah berkata: Bukankah Rasulullah telah bersabda: “Kami tidak akan diwarisi, apa yang kami tinggalkan adalah untuk sedekah?”

Dia juga meriwayatkan bahawa Fatimah dan Al-‘Abbas datang kepada Abu Bakar (semoga Allah meridhainya) meminta warisan mereka daripada Rasulullah dan mereka pada masa itu sedang mencari tanah baginda dari Fadak dan bahagiannya dari Khaibar. Abu Bakar berkata kepada mereka: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: Kami tidak akan diwarisi, apa yang kami tinggalkan adalah untuk bersedekah, hanya keluarga Muhammad yang makan daripada harta ini. Abu Bakar berkata: Demi Allah, aku tidak akan meninggalkan perkara yang aku lihat Rasulullah lakukan dengannya, melainkan aku akan melakukannya. Perawi berkata: Kemudian Fatimah memulaukannya dan tidak bercakap dengannya sehingga dia meninggal dunia.

‘Aisyah juga meriwayatkan serupa dengan apa yang telah terdahulu, dengan tambahan bahawa apabila dia meninggal dunia ‘Ali menguburkannya pada malam hari tanpa memberitahu Abu Bakar dan berselawat ke atasnya. ‘Ali mempunyai status dengan orang ramai semasa hayat Fatimah. Apabila dia meninggal dunia orang ramai membenarkannya, jadi dia berusaha untuk berbaik dengan Abu Bakar dan untuk berbai'ah dengannya, kerana dia tidak berbai'ah dengannya sebelum ini. Dia mengirim pesan kepada Abu Bakar sambil berkata, "Datanglah kepada kami dan jangan ada orang lain yang datang kepada kami bersamamu," dan dia benci Umar datang kepadanya kerana dia tahu tentang kekerasannya.

Umar berkata: “Demi Allah, janganlah kamu memasuki mereka seorang diri.” Abu Bakar menjawab: “Dan apakah yang boleh mereka lakukan kepadaku? Demi Allah, sesungguhnya aku akan mendatangi mereka.” Kemudian Abu Bakar (semoga Allah meridhainya) pergi menemuinya dan ‘Ali (semoga Allah meridhainya) bersaksi dan berkata: “Sesungguhnya kami mengetahui keutamaan-keutamaanmu yang Allah berikan kepadamu. Dan kami tidak menandingi kamu dalam kebaikan yang Allah berikan kepada kamu, tetapi kamu telah menguasai urusan itu. Dan kami melihat kerana persaudaraan kami dengan Rasulullah bahawa kami mempunyai bahagian dalam urusan ini." ‘Ali terus bercakap sehingga Abu Bakar (semoga Allah meridhainya) menangis.

Beliau menjawab: “Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, sesungguhnya aku lebih suka menjalin tali silaturahim dengan Rasulullah SAW daripada menyambung tali persaudaraanku sendiri. Dan adapun apa yang telah berlaku antara aku dan kamu dalam (perkara) harta ini maka aku tidak tersesat daripada kebaikan dalam hal ini. Dan tidaklah aku tinggalkan suatu perkara yang dilakukan oleh Rasulullah melainkan aku melakukannya”. ‘Ali berkata: “Masa kamu untuk Bai‘ah adalah malam ini.”

Apabila Abu Bakar (semoga Allah meridhainya) solat Dzuhur dia naik ke atas mimbar dan memberi kesaksian dan menyebutkan urusan ‘Ali tidak menghadiri Bai‘ah serta alasan yang dia sebutkan. ‘Ali (semoga Allah meridhainya) bersaksi dan kemudian memuliakan hak Abu Bakar dan menyebutkan keutamaannya dan keutamaannya (dalam menerima Islam). Dia menyebut bahawa bersaing dengan Abu Bakar bukanlah yang menyebabkan dia melakukan apa yang dia lakukan. Kemudian dia bangun, mendatangi Abu Bakar (semoga Allah meridhainya) dan berbai'ah bersamanya. Selepas itu orang ramai berpaling kepada ‘Ali dan berkata: “Engkau telah berbuat baik.” Dan orang-orang semakin dekat dengan ‘Ali apabila dia mengingkari perkara itu dengan kebaikan.

Maka ini adalah bai'ah 'Ali (semoga Allah meridhainya) dengan Abu Bakar (semoga Allah meridhainya) setelah kematian Fatimah (semoga Allah meridhainya) sebagai penegasan atas pindaan yang berlaku. antara mereka. Dan ia adalah yang kedua, kerana Bai‘ah yang kami sebutkan pada awalnya pada Hari Saqifah sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibn Khuzaimah dan Muslim Ibn Al-Hajjaj disifatkan sahih. ‘Ali tidak memboikot Abu Bakar dalam enam bulan ini, malah dia biasa solat di belakangnya dan menghadiri majlisnya, dan dia menungganginya ke Dzul-Qassah sebagaimana yang akan disebutkan.

Dan disebutkan dalam Shahih Al Bukhari bahwa Abu Bakar radhiyallahu 'anhu) shalat 'Ashar setelah Rasulullah wafat, kemudian beliau keluar dari masjid dan mendapati Al-Hasan Ibn 'Ali sedang bermain dengan anak-anak di luar, dan dia memikulnya di atas bahunya sambil berkata, “Semoga ayahku dikorbankan untuk kamu! Dia kelihatan seperti Nabi, tidak serupa dengan ‘Ali,” manakala Ali ketawa. Namun, apabila Bai‘ah kedua berlaku, sebahagian perawi meyakini bahawa ‘Ali tidak pernah melakukan Bai‘ah sebelumnya, maka dia menafikannya. Dan orang yang mengiyakan didahulukan daripada yang meniadakan (prinsip dalam ilmu Fiqh) sebagaimana yang telah didahulukan dan telah ditetapkan. Dan Allah (SWT) lebih mengetahui.

Adapun kemarahan Fatimah kepada Abu Bakar, saya tidak tahu sebabnya. Seandainya karena dia menghalanginya dari apa yang dia minta dari harta pusakanya, maka dia telah meminta maaf dengan alasan yang harus diterima, dan itulah yang dia ceritakan dari ayahnya Rasulullah bahwa dia berkata, “Kami tidak diwarisi, yang kami tinggalkan adalah sedekah.” Dia adalah dari orang-orang yang mengikuti nas pembuat undang-undang (Al-Quran dan Sunnah) yang tidak diketahui olehnya sebelum dia meminta harta pusakanya, sebagaimana yang tidak diketahui oleh isteri-isteri Nabi sehingga Aisyah ra. Allah meridhainya, memberitahu mereka tentangnya dan mereka bersetuju dengannya.

Tidak boleh dipercayai bahawa Fatimah menuduh As-Siddeeq (semoga Allah meridhainya) tentang apa yang diberitahunya; dia berada di atas semua itu dan dia jauh dari itu. Bagaimana (mungkin ini), sedangkan ‘Umar Ibn AlKhattab telah bersetuju dengannya dalam meriwayatkan Hadis ini dan ‘Uthman Ibn ‘Affan, ‘Ali Ibn Abu Talib, Al- Abbas Ibn 'Abdul-Mutalib, 'Abdur-Rahman Ibn 'Awf, Talhah Ibn 'Ubaidullah, Az-Zubair Ibn Al'Awwam, Sa'd Ibn Abu Waqqas, Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, dan 'A. 'ishah ! seperti yang akan kami jelaskan kemudian. 

Dan (walaupun) jika As-Siddiq (semoga Allah meridhainya) adalah satu-satunya yang meriwayatkannya, sudah menjadi kewajipan atas semua orang di Bumi untuk menerimanya dan mengikutinya dalam hal itu. Sekiranya kemarahannya disebabkan permintaannya daripada As-Siddiq kerana tanah-tanah ini (yang) untuk sedekah dan bukan harta pusaka, maka suaminya akan memeriksanya. Lebih-lebih lagi, 

Abu Bakar telah pun meminta maaf dengan mengatakan (ringkasannya), bahawa kerana dia adalah Khalifah Rasulullah, maka wajib baginya untuk bertindak seperti yang dilakukan oleh Rasulullah dan mengambil alih apa yang Rasulullah mengambil alih. Oleh sebab itu dia berkata: "Dan sesungguhnya aku tidak akan meninggalkan sesuatu perkara yang dilakukan oleh Rasulullah dengannya (kekayaan) melainkan aku melakukannya.

".Dia berkata: Kemudian Fatimah memulaukannya dan tidak bercakap dengannya sehingga dia meninggal dunia. Pemulauan dan keadaan ini membuka kejahatan yang nyata bagi mazhab Rafidah (mazhab Syiah), dan (membawa kepada perbuatan) kejahilan semata-mata. Disebabkan insiden yang tidak wajar ini, mereka memasuki perkara yang tidak membimbangkan mereka. Seandainya mereka memahami perkara-perkara seperti dahulu, tentulah mereka mengetahui keutamaan As-Siddiq.dan diterima daripadanya hujahnya yang wajib diterima oleh setiap orang.

Namun, mereka adalah parti yang dihina dan bermazhab rendah. Mereka berpegang kepada kesamaran, dan mereka meninggalkan perkara-perkara yang jelas dan diperakui oleh para Imam Islam, dari para Sahabat, Tabi‘un dan mereka yang sesudah mereka dari ulama yang diiktiraf di semua zaman dan negara. Selain itu, para ulama dari ahli rumah (keluarga Nabi) telah mengakui kesahihan apa yang dinilai oleh Abu Bakar dalam hal ini. Zaid Ibn ‘Ali Ibn Al-Husain Ibn ‘Ali Ibn Abu Talib berkata: 

“Adapun aku, sekiranya aku di tempat Abu Bakar, nescaya aku akan memerintah dengan apa yang Abu Bakar memerintah di Fadak.”

Penolakan Rafidah Berkenaan dengan Harta Pusaka dan Yang Mereka Jadikan Bukti Rafidah bercakap dengan jahil dalam hal ini dan terlalu memaksakan diri mereka kepada perkara yang tidak mereka ketahui, dan menafikan apa yang mereka tidak fahami dan tafsiran yang datang kepada mereka. Mereka masuk ke dalam perkara yang tidak penting bagi mereka dan sebahagian daripada mereka cuba menolak riwayat Abu Bakar .

 Ayat di mana Allah Ta'ala berfirman: 

وَوَرِثَ سُلَيْمَـٰنُ دَاوُۥدَ ۖ وَقَالَ يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ ٱلطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِن كُلِّ شَىْءٍ ۖ إِنَّ هَـٰذَا لَهُوَ ٱلْفَضْلُ ٱلْمُبِينُ ١٦

"Dan Nabi Sulaiman mewarisi (pangkat kenabian dan kerajaan) Nabi Daud; dan (setelah itu) Nabi Sulaiman berkata: "Wahai umat manusia, kami telah diajar mengerti bahasa pertuturan burung, dan kami telah diberikan serba sedikit dari tiap-tiap sesuatu (yang diperlukan); sesungguhnya yang demikian ini adalah limpah kurnia (dari Allah) yang jelas nyata".

(Surah An-Naml: 16). 

Dan sebagaimana firman Allah Ta’ala tentang Zakariyya bahwa dia berkata: 

وَإِنِّى خِفْتُ ٱلْمَوَٰلِىَ مِن وَرَآءِى وَكَانَتِ ٱمْرَأَتِى عَاقِرًۭا فَهَبْ لِى مِن لَّدُنكَ وَلِيًّۭا ٥

يَرِثُنِى وَيَرِثُ مِنْ ءَالِ يَعْقُوبَ ۖ وَٱجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّۭا ٦

“Dan sesungguhnya aku takut akan khalifah sesudahku, dan isteriku mandul, maka anugerahkanlah kepadaku seorang ahli waris dari sisi-Mu. Siapakah yang akan mewarisiku dan mewarisi dari keluarga Ya‘qob. Dan jadikanlah dia, Tuhanku yang diridhai (di sisi-Mu).” 

(Surah Maryam: 5-6)


Hujah ini adalah sia-sia dari banyak sudut: salah satunya adalah dengan firman-Nya: 


وَوَرِثَ سُلَيْمَـٰنُ دَاوُۥدَ ۖ وَقَالَ يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ ٱلطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِن كُلِّ شَىْءٍ ۖ إِنَّ هَـٰذَا لَهُوَ ٱلْفَضْلُ ٱلْمُبِينُ 

"Dan Nabi Sulaiman mewarisi (pangkat kenabian dan kerajaan) Nabi Daud; dan (setelah itu) Nabi Sulaiman berkata: "Wahai umat manusia, kami telah diajar mengerti bahasa pertuturan burung, dan kami telah diberikan serba sedikit dari tiap-tiap sesuatu (yang diperlukan); sesungguhnya yang demikian ini adalah limpah kurnia (dari Allah) yang jelas nyata

(Surah An-Naml: 16).

Dengan ini, Dia hanya maksudkan dalam kerajaan dan kenabian iaitu Kami menjadikan dia bertanggungjawab selepas dia atas apa yang dia mengawasi - dari segi kerajaan dan mengawal massa dan menghakimi antara Bani Israel. Dan Kami jadikan dia seorang Nabi yang mulia seperti bapanya dan sebagaimana kerajaan dan kenabian telah digabungkan untuk bapanya maka demikian pula Dia menjadikan anaknya sesudahnya.

Warisan material tidak dimaksudkan dengan ini kerana Dawud, seperti yang disebutkan oleh kebanyakan Mufassiroon (ahli al-Quran), mempunyai ramai anak lelaki; ia telah dianggarkan sekitar seratus. Mengapa dia memilih Sulaiman daripada kalangan mereka jika dia berniat harta pusaka? Oleh itu, makna yang dimaksudkan hanyalah pewarisan kedudukan selepasnya dalam kenabian dan raja dan itulah sebabnya Dia berkata: "Dan Sulaiman mewarisi Daud." Dia juga berkata, “Wahai manusia, kami diberi dari segala sesuatu. Sesungguhnya ini adalah karunia yang nyata.” (Surah An-Naml: 16) dan ayat-ayat sesudahnya. Dan kami telah menyebut ini beberapa kali dalam kitab kami, Tafseer, yang sudah memadai.

Adapun kisah Zakariyyah, sesungguhnya dia dari kalangan Nabi yang mulia, dan dunia ini dipandang hina olehnya, bagaimana mungkin dia meminta kepada Allah anak untuk mewarisi hartanya? Dia hanya seorang tukang kayu, dia makan dari hasil tangannya sebagaimana yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari, dan dia tidak menyimpan daripadanya lebih daripada rezeki hariannya, untuk dia memohon kepada Allah supaya anak mewarisi hartanya. (akan masuk akal) jika dia mempunyai harta. Dia hanya meminta anak yang soleh untuk mewarisinya dalam kenabian dan melihat kepentingan Bani Isra’il dan mendorong mereka ke arah kebenaran.

Dan untuk sebab ini Allah Taala berfirman:

Kaf- Ha-Ya-‘Ain-Sedih. (Surat-surat ini adalah salah satu mukjizat Al-Qur’an, dan tidak ada yang mengetahui maknanya kecuali Allah (Sahaja)). (Ini adalah) sebutan tentang rahmat Tuhanmu kepada hamba-Nya Zakariyyah. Bila dia menyeru Tuhannya (Allah) seruan secara rahsia, katanya 

كٓهيعٓصٓ ١

ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُۥ زَكَرِيَّآ ٢

إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُۥ نِدَآءً خَفِيًّۭا ٣

قَالَ رَبِّ إِنِّى وَهَنَ ٱلْعَظْمُ مِنِّى وَٱشْتَعَلَ ٱلرَّأْسُ شَيْبًۭا وَلَمْ أَكُنۢ بِدُعَآئِكَ رَبِّ شَقِيًّۭا ٤

وَإِنِّى خِفْتُ ٱلْمَوَٰلِىَ مِن وَرَآءِى وَكَانَتِ ٱمْرَأَتِى عَاقِرًۭا فَهَبْ لِى مِن لَّدُنكَ وَلِيًّۭا ٥

يَرِثُنِى وَيَرِثُ مِنْ ءَالِ يَعْقُوبَ ۖ وَٱجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّۭا ٦

 “Wahai Tuhanku! Sesungguhnya tulang-tulangku telah lemah, dan uban telah tumbuh di atas kepalaku, dan aku tidak pernah kecewa dalam berdoa kepada-Mu, ya Tuhanku! Dan sesungguhnya aku takut kepada kaum kerabat sesudahku, kerana isteriku mandul. Maka berikanlah kepadaku dari sisi-Mu seorang ahli waris, yang akan mewarisiku, dan mewarisi (juga) anak cucu Ya’qub (warisan ilmu agama dan kenabian, bukan harta dan lain-lain). Dan jadikanlah dia, Tuhanku, seorang yang Engkau redhai!

(Surah Maryam: 1-6)

Kisah selebihnya berikut (selepas Ayat-ayat ini). Dia berkata: Seorang ahli waris yang akan mewarisi daripadaku, dan mewarisi (juga) anak cucu Ya’qoob, iaitu kenabian sebagaimana yang telah kami tetapkan dalam Tafseer (Tafseer Ibn Kathir). Telah disebutkan dalam riwayat Abu Salamah daripada Abu Hurairah daripada Abu Bakar bahawa sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: “Nabi itu tidak diwarisi”. Ini adalah kata nama generik yang merangkumi semua Nabi dan At-Tirmidzi menyatakan Hadis itu baik. Dan dalam Hadis lain dikatakan, "Kami, keluarga para Nabi, tidak diwarisi."

Dan sudut kedua: Sesungguhnya Rasulullah telah mengkhususkan diri dengan ketetapan-ketetapan yang tidak dikongsikan oleh para Nabi yang lain dengannya, kerana kita akan memilih satu surah untuknya di penghujung Sirah, insha’Allah. Jadi jika dihipotesiskan, Nabi selain beliau akan diwarisi – yang tidak demikian – maka apa yang kami sebutkan daripada para Sahabat, daripada mereka empat Imam; Abu Bakar, ‘Umar, ‘Uthman dan ‘Ali, semoga Allah meridhai mereka, penjelasan tentang peraturan ini khusus untuknya.

Dan yang ketiga: Sesungguhnya mengamalkan hadis ini adalah wajib dan hukum dengannya adalah wajib sebagaimana para khalifah (empat yang pertama) memerintah dengannya. Para ulama menegaskan kesahihannya sama ada dari sifat khusus beliau atau tidak. Kerana dia berkata, “Kami tidak diwarisi; apa yang kami tinggalkan adalah untuk sedekah.” Dari sudut lafaz dapat difahami bahawa pernyataan beliau, "Yang kami tinggalkan adalah untuk sedekah," adalah berita (khabar) dari takdirnya atau takdir semua Nabi sebelumnya juga, yang mendahului dan merupakan makna yang zahir. 

Jika boleh difahami memulakan wasiatnya, ia seolah-olah dia berkata: kita tidak diwarisi kerana semua yang kita tinggalkan adalah untuk sedekah dan dia khusus dari sudut memberikan semua hartanya untuk sedekah.

Pemahaman pertama lebih zahir dan merupakan jalan yang diikuti oleh majoriti ulama.

Makna kedua dapat dikuatkan dengan apa yang telah terdahulu daripada Hadis Malik dan lain-lain yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, sesungguhnya Rasulullah bersabda:

 “Tidaklah ahli warisku mempunyai satu dinar. Apa yang aku tinggalkan setelah menafkahkan isteriku dan upah pekerjaku adalah untuk sedekah.” 

Dan kata-kata ini telah dikumpulkan dalam Shahih dan ia menyangkal penyelewengan orang-orang jahil dari Syiah dalam riwayat Hadis ini, yang mengatakan, "Kami tidak meninggalkan amal," menjadikan partikel "Ma" (zarah Arab dari Hadis) untuk tujuan menafikan. Kemudian bagaimana seseorang itu berurusan dengan bahagian pertama Hadis dan ia adalah kenyataannya: “Kami tidak diwarisi. Dan dengan riwayat ini: "Apa yang aku tinggalkan setelah nafkahkan isteriku dan upah pekerjaku adalah untuk sedekah.". Urusan orang ini serupa dengan apa yang diriwayatkan dari sebahagian Mu'tazilah yang dibacakannya kepada seorang Syaikh dari Ahlus-Sunnah: 

وَرُسُلًۭا قَدْ قَصَصْنَـٰهُمْ عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَرُسُلًۭا لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ ۚ وَكَلَّمَ ٱللَّهُ مُوسَىٰ تَكْلِيمًۭا ١٦٤

“Dan Allah berfirman kepada Musa secara langsung” 

(Surah An-Nisa’: 164)

 dengan menjadikan perkataan “Allah” sebagai objek kata kerja (bermaksud Musa bercakap dengan Allah). Maka Syeikhnya berkata kepadanya: 

وَلَمَّا جَآءَ مُوسَىٰ لِمِيقَـٰتِنَا وَكَلَّمَهُۥ رَبُّهُۥ قَالَ رَبِّ أَرِنِىٓ أَنظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَن تَرَىٰنِى وَلَـٰكِنِ ٱنظُرْ إِلَى ٱلْجَبَلِ فَإِنِ ٱسْتَقَرَّ مَكَانَهُۥ فَسَوْفَ تَرَىٰنِى ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُۥ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُۥ دَكًّۭا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًۭا ۚ فَلَمَّآ أَفَاقَ قَالَ سُبْحَـٰنَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا۠ أَوَّلُ ٱلْمُؤْمِنِينَ ١٤٣

“Celakalah kamu! Bagaimana kamu menghadapi firman-Nya Yang Maha Tinggi: ‘Dan ketika Musa tiba pada waktu yang telah kami tentukan dan Tuhannya berfirman kepadanya’.” 

(Surah Al-A‘raf: 143)

Intinya adalah wajib untuk bertindak atas kenyataannya, "Kami tidak diwarisi, apa yang kami tinggalkan adalah untuk sedekah," pada setiap kemungkinan yang terdapat pada lafaz dan makna (zahir), kerana ia adalah batasan keumuman Ayat pewarisan dan pengecualiannya daripadanya sama ada dengan dirinya sendiri atau bersama saudara-saudaranya daripada Nabi Nabi.














Declaration that the Prophet Did Not Leave a Dinar, nor Dirham, or Slave Boy, or Slave Girl, or Sheep, or Camel and Nothing Else Which is Inherited.

Rather, he left a piece of land all of which he gave in charity for the sake of Allah. For, verily, the world in its totality is not worthy in his sight – as it is with Allah – to strive for or leave after him as a charity, may the prayers of Allah and peace be upon him and his brothers from the Prophets and Messengers, and many salutations forever till the Day of Judgment.

Al-Bukhari narrated: From Amr Ibn Al-Harith, who said: The Messenger of Allah did not leave a Dinar, nor Dirham, nor slave boy, nor slave except for his

40

white mule which he used to ride, and his weapons and land that he gave to the wayfarers in charity.

‘A’ishah (May Allah be pleased with her), narrated: The Messenger of Allah did not leave a Dinar, nor Dirham, nor slave girl, nor slave boy, nor sheep or camel.

‘A’ishah (May Allah be pleased with her), said: The Messenger of Allah passed away while his shield was held ransom with a Jew for 30 (Sa‘ of wheat).

Anas narrated: The Messenger of Allah, peace be upon him, was invited to wheat bread and some soup. Anas said: I indeed heard the Messenger of Allah say: “By the One in Whose Hands is my soul, the family of the Prophet have never had a Sa’ (ancient measure of approx. 2.5 kg) of wheat, nor a Sa’ of dates.” And he had on that day nine wives and his shield was held in ransom with a Jew in Madinah and he took food from him. Then he couldn’t find anything to free it until he died.

Ibn ‘Abbas: That the Prophet, peace and blessings of Allah be upon him, looked at Uhud then said: “By the One in Whose Hands is my soul, it would not please me that the family of the Prophet had the amount of Uhud in gold; I would spend it in the way of Allah....” He said: Then he died and he did not leave a Dinar, or Dirham, or slave boy, or slave girl and he left his shield with a Jew for 30 Sa’ of wheat.

Ibn ‘Abbas narrated: ‘Umar entered upon the Prophet, peace be upon him, while he was on a rug that had left a mark on his body. He said: “O Prophet of Allah, were you to use a rug softer than this!” He replied: “What need do I have for this world? My example and that of this world is nothing but the example of a traveler who traversed on a hot day. Then he took shade under a tree for a part of the day and then continued and left it.” Ahmad was the only one who mentioned this and its chain is good. And it has a supporting evidence in the Hadith of Ibn ‘Abbas from ‘Umar, about the two women that allied against the Messenger of Allah and the story of Al-’Eela’. And the Hadith will be mentioned as well as others similar to it concerning his abstinence and his leaving of this world and his turning away from it and his rejection of it. This is what proves what we have said that he did not have this world in his mind, i.e., he was not preoccupied with it.

41

Narrated by Malik Ibn Mighwal from Talhah, who said: I asked ‘Abdullah Ibn Abu Awfa: Did the Prophet make a Wasiyyah? He said: No. I said: How has the will been made obligatory on the people, or commanded with it? He replied: He made a Wasiyyah: the Book of Allah, the Most Honored, Most High.

Declaration that the Prophet said, ‘We are not to be inherited’

Abu Hurairah narrated that the Messenger of Allah, peace be upon him, said: “My inheritance is not to be divided; neither Dinar nor Dirham. That which I leave behind after spending on my wives and wages for my workers is for charity.” The wording is that of Al-Bukhari.

‘A’ishah, the Mother of the Believers, narrated: Verily, when the Messenger of Allah passed away, the wives of the Prophet wanted to send ‘Uthman (May Allah be pleased with him) to Abu Bakr (May Allah be pleased with him) to ask him for their inheritance. ‘A’ishah said: Did not the Messenger of Allah say: “We are not to be inherited, that which we leave is for charity?”

She also narrated that Fatimah and Al-‘Abbas came to Abu Bakr (May Allah be pleased with him)asking for their inheritance from the Messenger of Allah and they at the time were seeking his land from Fadak and his share from Khaibar. Abu Bakr told them: I heard the Messenger of Allah, peace and blessings of Allah be upon him, say: “We are not to be inherited, that which we leave is for charity, only the family of Muhammad eats from this wealth.” Abu Bakr said: By Allah, I will not leave a matter that I saw the Messenger of Allah do with it, except that I would do it. The narrator said: Then Fatimah boycotted him and did not speak to him till she died.

‘A’ishah also narrated similar to what has preceded, with the addition that when she passed away ‘Ali buried her at night without informing Abu Bakr and prayed upon her. ‘Ali had a status with the people during the life of Fatimah. When she died the people condoned him, so he sought to make amends with Abu Bakr and to make Bai‘ah with him, as he had not made Bai‘ah with him earlier. He sent a word to Abu Bakr saying, “Come to us and no one else should come to us with you,” and he hated that ‘Umar would come to him for what he knew of his harshness.

42

‘Umar said: “By Allah, do not enter upon them alone.” Abu Bakr replied: “And what may they do to me? By Allah, I will certainly go to them.” Then Abu Bakr (May Allah be pleased with him) left to meet him and ‘Ali (May Allah be pleased with him) testified and said: “We indeed know of your virtues that Allah has given you. And we did not compete with you in the good that Allah has given you, however you had taken control of the matter. And we saw due to our kinship with the Messenger of Allah that we have a share in this affair.” ‘Ali continued to talk until Abu Bakr (May Allah be pleased with him) cried.

He replied: “By the One in Whose Hands is my soul, indeed I prefer to hold ties with the kinship of the Messenger of Allah more than keeping my own ties of kinship. And as for that which has occurred between you and I in (the matter of) this wealth then I did not stray from goodness in this regard. And I did not leave a matter that the Messenger of Allah performed except that I did it.” ‘Ali said: “Your time for the Bai‘ah is tonight.”

When Abu Bakr (May Allah be pleased with him) prayed Dhuhr he ascended the pulpit and testified and mentioned the affair of ‘Ali not attending the Bai‘ah as well as the excuse that he mentioned. ‘Ali (May Allah be pleased with him) testified and then venerated the right of Abu Bakr and mentioned his virtues and his precedence (in accepting Islam). He mentioned that competing with Abu Bakr was not what made him do what he did. Then he got up, came to Abu Bakr (May Allah be pleased with him) and made Bai‘ah with him. Thereafter the people turned to ‘Ali and said: “You have done well.” And the people became closer to ‘Ali when he recanted the matter with goodness.

So this is the Bai‘ah of ‘Ali (May Allah be pleased with him) with Abu Bakr (May Allah be pleased with him) after the death of Fatimah (May Allah be pleased with her) as an affirmation for the amendment that occurred between them. And it was the second, due to the Bai‘ah which we mentioned initially on the Day of Saqeefah as Ibn Khuzaimah narrated and Muslim Ibn Al-Hajjaj deemed authentic. ‘Ali did not boycott Abu Bakr in these six months, rather he used to pray behind him and attend his gatherings, and he rode with him to Dhul-Qassah as is going to be mentioned.

And it is mentioned in Saheeh Al Bukhari that Abu Bakr (May Allah be pleased with him) prayed ‘Asr after the death of the Messenger of Allah, then he exited the mosque and found Al-Hasan Ibn ‘Ali playing with children outside, and he carried him on his shoulders saying, “May my father be sacrificed for you! He

43

looks like the Prophet, not similar to ‘Ali,” while Ali laughed. However, when the second Bai‘ah took place, some of the narrators believed that ‘Ali had not made the Bai‘ah before it, so he negated it. And the one who affirms takes precedence over the one that negates (a principle in the science of Fiqh) as preceded and has been established. And Allah (SWT) knows best.

As for Fatimah’s anger with Abu Bakr t, I don’t know the reason. If it was due to his prevention of her from what she asked of her inheritance, then he had already apologized with an excuse that has to be accepted, and that is what he narrated from her father the Messenger of Allah that he said, “We are not to be inherited, that which we leave is charity.” She was from those who follow the text of the legislator (Qur’an and Sunnah) which was not known to her before she asked for her inheritance, just as it was not known to the wives of the Prophet until ‘A’ishah, may Allah be pleased with her, informed them of it and they agreed with her upon that.

It should not be believed that Fatimah accused As-Siddeeq (May Allah be pleased with him) of what he informed her; she is above all that and he is far from that. How (could this be), when ‘Umar Ibn AlKhattab had agreed with him in narrating this Hadith and ‘Uthman Ibn ‘Affan, ‘Ali Ibn Abu Talib, Al-

‘Abbas Ibn ‘Abdul-Mutalib, ‘Abdur-Rahman Ibn ‘Awf, Talhah Ibn ‘Ubaidullah, Az-Zubair Ibn Al‘Awwam, Sa‘d Ibn Abu Waqqas, Abu Hurairah, may Allah be pleased with them all, and ‘A’ishah ! as we are going to clarify later. And (even) if As-Siddiq (May Allah be pleased with him) was the only one who narrated it, it would become incumbent upon everyone on Earth to accept it and to follow him in that. If her anger was due to her request from As-Siddiq due to these lands (which) were for charity and not inheritance, then her husband would look into it. Moreover, Abu Bakr had already apologized by saying (the summary of which was), that as he was the Caliph of the Messenger of Allah, it was obligatory for him to act as the Messenger of Allah used to and to take charge of what the Messenger of Allah took charge of. It was for this reason he said: “And verily, I will not leave a matter that the Messenger of Allah used to perform with it (wealth) except that I do so.”

He said: Then Fatimah boycotted him and did not speak to him till she died. This boycotting and condition opened manifest evil for the sect of the Rafidah (the Shia sect), and (led to acts of) sheer ignorance. Due to this uncalled for incident, they entered into what didn’t concern them. If they were to understand the matters as they were then, they would have known the virtue of As-Siddiq

44

and accepted from him his reasoning which is obligatory upon everyone to accept.

However, they are a humiliated party and a lowly sect. They hold onto the ambiguities, and they leave the matters which are clear and affirmed with the Imams of Islam, from the Companions, Tabi‘oon and those after them from the recognized scholars in all times and countries. Besides, the scholars from the people of the house (family of the Prophet) have admitted the authenticity of what Abu Bakr judged with in this regard. Zaid Ibn ‘Ali Ibn Al-Husain Ibn ‘Ali Ibn Abu Talib said: “As for me, if I were in the place of Abu Bakr, I would have ruled with what Abu Bakr ruled in Fadak.”

Refutation of the Rafidah with Regard to the Inheritance and that Which They Used as Proof

The Rafidah spoke with ignorance in this regard and over-exerted themselves into that which they have no knowledge of, and denied that which they had no comprehension of and the interpretation of it that came to them. They entered into that which didn’t concern them and some of them tried to reject the narration of Abu Bakr(May Allah be pleased with him)in that which we mentioned – (saying) that it is against the Qur’an, as in the Verse where Allah, the Most High, says: “And Sulaiman inherited Dawood” (Soorah An-Naml: 16). And as Allah, the Most High, says about Zakariyya that he said: “And indeed, I fear the successors after me, and my wife has been barren, so give me from Yourself a heir. Who will inherit me and inherit from the family of Ya‘qoob. And make him, my Lord pleasing (to You).” (Soorah Maryam: 5-6)

This argumentation is futile from many angles: one of them is that by His statement: “And Sulaiman inherited Dawood” (Soorah An-Naml: 16)

By this, He only meant in kingship and prophethood i.e. We made him in charge after him over what he oversaw – in terms of kingship and controlling the masses and judging between Bani Isra’eel. And We made him a noble Prophet like his father and just as kingship and prophethood was combined for his father then similarly He made his son after him.

Material inheritance is not intended by this because Dawood, as many of the Mufassiroon (exegetes of the Qur’an) mentioned, had many sons; it has been estimated around a hundred. Why did he single out Sulaiman from amongst

45

them if he intended material inheritance? Thus, the intended meaning is only the inheritance of standing after him in prophethood and kingship and that is why He says: “And Sulaiman inherited Dawood.” He also says, “O people, we have been given from all things. Indeed, this is evident bounty.” (Soorah An-Naml: 16) and the Verses that come after it. And we have mentioned this a number of times in our book, Tafseer, which is sufficient.

As for the story of Zakariyyah, indeed he was from the noble Prophets, and this world was considered lowly by him, how could he ask Allah for a child to inherit him in his wealth? He was only a carpenter, he ate from the earning of his hands as Al-Bukhari narrated, and he didn’t save from it more than his daily provision of food, for him to ask Allah for a child to inherit his wealth from him (would be plausible) if he had wealth. He only asked for a righteous child to inherit him in prophethood and to see the interests of Bani Isra’eel and drive them to uprightness.

And for this reason Allah, the Most High, says:

Kaf- Ha-Ya-‘Ain-Sad. (These letters are one of the miracles of the Qur’an, and none but Allah (Alone) knows their meanings). (This is) a mention of the Mercy of your Lord to His slave Zakariyyah. When he

called out to his Lord (Allah) a call in secret, saying: “My Lord! Indeed my bones have grown feeble, and gray hairs have spread on my head, and I have never been unblest in my invocation to You, O my Lord! And, verily, I fear my relatives after me, since my wife is barren. So give me from Yourself an heir, who shall inherit me, and inherit (also) the posterity of Ya’qoob (inheritance of the religious knowledge and prophethood, not the wealth, etc.). And make him, my Lord, one with whom You are well-pleased!

(Soorah Maryam: 1-6)

The rest of the story follows (after these Verses). He said: An heir who shall inherit from me, and inherit (also) the posterity of Ya‘qoob, i.e. prophethood as we established in the Tafseer (Tafseer Ibn Katheer). It has been mentioned in the narration of Abu Salamah from Abu Hurairah from Abu Bakr that indeed the Messenger of Allah, peace and blessings of Allah be upon him, said: “The Prophet is not inherited”. This is a generic noun that encompasses all of the Prophets and At-Tirmidhi declared the Hadith to be good. And in another Hadith it is said, “We, the family of the Prophets, are not inherited.”

46

And the second angle: Indeed the Messenger of Allah was particularized with ordainments that the other Prophets did not share with him, as we are going to single out a chapter for it at the end of the Seerah, insha’Allah. So if it is hypothesized, that Prophets other than him were to be inherited – which is not the case – then what we mentioned from the Companions, from them the four Imams; Abu Bakr, ‘Umar, ‘Uthman and ‘Ali, may Allah be pleased with them, a clarification of this rule being specific for him.

And the third: Indeed acting on this Hadith is obligatory and ruling by it requisite as the Caliphs (first four) ruled by it. The scholars affirmed its authenticity whether it was from his particular characteristics or not. For he said, “We are not inherited from; that which we leave is for charity.” It can be understood from the point of wording that his statement, “That which we leave is for charity,” is the news (khabar) from his ordainment or the ordainment of all the Prophets before him also, which preceded and is the apparent meaning. If it could be understood initiating his will, it is as though he said: we are not inherited from because all of what we leave is for charity and so he is particularized from the point of rendering all of his wealth for charity.

The first understanding is more apparent and is the path that the majority of the scholars followed.

The second meaning could be strengthened by what has preceded from the Hadith of Malik and others narrated by Abu Hurairah, indeed the Messenger of Allah said: “My inheritors are not to have a single Dinar. That which I leave after the spending on my wives and the wages of my workers is for charity.” And this wording has been collected in the Saheehain and it refutes the distortion of the ignorant ones of the Shias in the narration of this Hadith, who say, ”We did not leave charity,” making the particle “Ma” (Arabic particle of the Hadith) for the purpose of negation. Then how does one deal with the first part of the Hadith and it is his statement: “We are not inherited. And with this narration: “That which I leave after the spending on my wives and the wages of my workers is for charity.”.The affair of this person is similar to what is narrated from some of the Mu‘tazilah that he read to a Shaikh from Ahlus-Sunnah: “And Allah spoke to Moosa directly” (Soorah An-Nisa’: 164) by making the word “Allah” the object of the verb (meaning that Moosa spoke to Allah). So his Shaikh said to him: “Woe be unto you! How do you deal with his statement the Most High: ‘And when Moosa arrived at our appointed time and his Lord spoke to him’.” (Soorah Al-A‘raf: 143)

47

The point is that it is obligatory to act upon his statement, “We are not inherited, what we leave is for charity,” on every possibility that the wording holds and the (apparent) meaning, because it is a limitation of the generality of the Verse of inheritance and his exclusion from it either by himself or with his brothers from the Prophets u.

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...