Friday

No-51 Mukjizat Longgokan Kurma-Makanan Sedikit Cukup Untuk Ramai Orang


Meningkatkan Hidangan Makanan / Keajaiban longgokan kurma

Salamah b. Al-Akwa‘ رضي الله عنه meriwayatkan: Kami pernah berangkat bersama Rasulullahﷺ dan kami menghadapi kesukaran yang besar, dan memutuskan untuk menyembelih sebahagian daripada haiwan tunggangan kami [untuk makanan]. Rasulullahﷺ memerintahkan kami untuk mengumpulkan ransum makanan kami, jadi kami menghamparkan selembar kain dan kulit di mana ransum semua orang dikumpulkan. 

Saya meregangkan diri untuk menilai berapa banyak itu, dan ia adalah [hanya] kawasan yang boleh diduduki oleh kambing kecil. Kami adalah empat belas ratus orang; kami makan sepuas-puasnya dan kemudian mengisi beg kami dengan bekal. Rasulullahﷺ kemudian bertanya, "Apakah ada air untuk berwudhu?" Seorang lelaki datang ke hadapan dengan sebuah bekas kecil yang berisi sedikit air, yang Rasulullahﷺ dikosongkan ke dalam besen yang lebih luas. 

Dari jumlah itu semuanya berwuduk dengan sempurna. Lapan orang kemudian datang dan bertanya, "Apakah masih ada air untuk berwudhu?" Rasulullahﷺ menjawab, “Air wuduk telah selesai.” Seperti yang ditunjukkan oleh Imam an-Nawawi di tempat lain, “Apabila seorang Sahabat menceritakan sesuatu yang luar biasa ini, dan menyebutkan sebagai bukti sendiri yang menghadirinya bersama-sama Sahabat yang lain, yang mendengar riwayatnya. dan dakwa atau dengar tentangnya, dan jangan mencelanya, yang itu lebih menguatkannya dan memerlukan pengetahuan [pasti] tentang kebenaran perkataannya.”

Keajaiban longgokan kurma

Jabir b. ‘Abdillāh رضي الله عنه  meriwayatkan, "Apabila datang musim memetik kurma, aku pergi kepada Rasulullahﷺ dan berkata: " Ya Rasulullahﷺ bahawa bapaku, ‘Abdullāh b. ‘Amr b. Ḥarām, meninggal dunia sambil meninggalkan hutang yang cukup besar, Abdullah b Amr b. Haram رضي الله عنه   gugur syahid di medan Uhud. Jabir b. ‘Abdillāh رضي الله عنه  berkata, “Maka aku meminta pertolongan Rasulullahﷺ kepada orang-orang yang berpiutang supaya mereka mengurangkan hutangnya.  Rasulullahﷺ meminta ini [daripada mereka], tetapi mereka menolak. Apabila pemiutang melihatnya, mereka mula menuntut hutang mereka daripada saya kemudian dengan cara yang begitu keras. (sebagaimana yang belum pernah mereka lakukan sebelumnya). 

Maka apabila  Rasulullahﷺ  melihat sikap mereka, dia mengelilingi timbunan kurma yang paling besar tiga kali, dan kemudian duduk di atasnya dan berkata Rasulullahﷺ berkata kepadaku, ‘bahagikan kurmamu mengikut jenisnya; tetapkan kurma Ajwa di satu sisi dan 'Idhq Ibn Zayd di sisi yang lain, kemudian beritahu saya.' Saya melakukannya, kemudian memberitahu Rasulullahﷺ. Dia datang, duduk, lalu berkata, ‘Sukatlah hutang orang itu (pemiutang).’ Aku menyukat jumlah kurma untuk mereka sehingga aku melunaskan semua hutang mereka dan kurmaku kekal seolah-olah tidak ada yang berkurangan daripadanya.” 

Allah melunaskan semua hutang ayahku, nescaya aku redha untuk tidak menyimpan sedikit pun daripada kurma itu untuk adik-adikku sesudah Allah melunaskan hutang ayahku. Tetapi Allah menyelamatkan semua timbunan (kurma), sehingga apabila aku melihat timbunan tempat Nabi duduk itu, seolah-olah tidak diambil sebiji kurma pun daripadanya.

Apabila Saiyidina ‘Umar b. al-Khaṭṭāb رضي الله عنه dimaklumkan tentang kelebihan ajaib ini, dia berkata, “Setelah Rasulullahﷺ berjalan di [tamanmu], aku tahu itu akan diberkati.

‘Abdur-Rahmān b. Abi Bakr رضي الله عنهما melaporkan: “Kami bersama Rasulullahﷺ berjumlah 130 orang, dan dia berkata kepada kami, ‘Adakah salah seorang di antara kamu mempunyai makanan dengan mereka?’ Seorang lelaki mempunyai kira-kira satu sâ’ makanan, dan begitulah. bercampur-campur. Kemudian seorang lelaki pagan tinggi dengan rambut kusut datang dengan memandu beberapa biri-biri. Rasulullahﷺ berkata kepadanya, ‘Menjual atau memberi hadiah?’ Dia berkata, ‘Tidak, menjual.’ Dia membeli seekor kambing daripadanya dan ia dimasak, dan Rasulullahﷺ memerintahkan agar hati dipanggang [juga]. Demi Allah, tidak ada seorang pun dari 130 orang itu melainkan Rasulullahﷺ memotong untuknya sepotong hati; yang hadir diberi, dan yang tidak hadir disimpan. Ia dijadikan dua hidangan yang mereka semua makan daripadanya, dan kami kenyang, dan dua hidangan itu tinggal dan kami muatkan ke atas unta.”

Jabir b. ‘Abdillāh رضي الله عنه melaporkan: Kami sedang menggali pada Hari Parit ketika sebuah batu besar padu menghalang kami. Mereka datang kepada Rasulullahﷺ dan mengadu kepadanya tentang batu ini, dan dia berkata, "Saya datang." Dia kemudian berdiri, batu diikat pada perutnya, kerana kami belum merasa makanan dalam tiga hari, dan mengambil tukul besi dan memukul batu itu sehingga menjadi timbunan debu. 

Aku berkata, “Wahai Rasulullah, apakah engkau mengizinkanku untuk pergi ke rumahku?” Saya [pergi dan] berkata kepada isteri saya, “Saya melihat pada Rasulullahﷺ sesuatu yang tidak dapat ditanggung oleh seseorang (iaitu, batu yang diikatnya kerana kelaparan). Awak ada apa-apa?” Dia berkata, "Saya mempunyai gandum dan seekor kambing kecil." Saya menyembelih kambing kecil itu, mengisar gandum, kemudian memasukkan daging ke dalam periuk tanah. Sebelum saya pergi, isteri saya berkata, "Jangan menghinakan saya di hadapan Rasulullahﷺ dan orang-orang yang bersamanya." 

Saya pergi kepada Rasulullahﷺ dan berbisik kepadanya: 

"Saya mempunyai sedikit makanan, maka datanglah wahai Rasulullahﷺ, bersama seorang atau dua orang." Dia berkata, “Berapa harganya?” Saya memberitahunya, lalu dia berkata, "Itu banyak dan baik!" 

Kemudian, Rasulullahﷺ bersabda: 

“Wahai Ahli Parit! [Berdirilah kamu semua], Jabir telah menyediakan jamuan untuk kamu. Marilah kita pergi." Muhajirin dan Ansar berdiri, dan Rasulullahﷺ berkata kepadaku, “Katakanlah padanya supaya jangan menarik periuk dan roti dari oven, sehingga aku datang.” Apabila saya memasuki isteri saya dan memberitahunya tentang tentera di belakang saya, dia berkata, "Ada apa dengan kamu?!" Saya berkata, "Saya melakukan apa yang anda katakan!" Dia berkata, "Adakah dia bertanya kepadamu?" Saya cakap ya." Doh itu dibawa keluar kepada Rasulullahﷺ, lalu baginda meludahinya dan berdoa memohon keberkatan, kemudian mencapai periuk dan melakukan perkara yang sama. 

Kemudian, dia akan mengoyak roti dan meletakkannya di dalam periuk dan menghidangkan roti dan daging yang secukupnya kepada setiap Sahabat. Mereka adalah seribu orang dan, demi Allah, masing-masing makan sehingga mereka berhenti [sendiri] dan pergi, dan periuk kami masih penuh dan roti kami masih banyak. Pada akhirnya, beliau ﷺ berkata kepada kami, “Makanlah daripada ini, atau berikanlah ia, kerana penduduk [Madinah] telah dilanda kelaparan.”

Anas b. Malik رضي الله عنه melaporkan: Abu Thalḥa berkata kepada Um Sulaim, “Saya telah mendengar suara Rasulullah ﷺ mencerminkan kelemahan, dan saya dapat mengenali kelaparan di dalamnya. Awak ada apa-apa?” Dia berkata, "Ya." Dia mengeluarkan beberapa roti gandum, membungkusnya dengan tudungnya, kemudian menyelitkannya di bawah lengan saya dan membalut saya dengan bahagian tudung yang tinggal. Dia menghantar saya kepada Rasulullahﷺ dan, apabila sampai di masjid, saya mendapati orang-orang bersamanya. Aku berdiri di samping mereka, sehingga Rasulullahﷺ bertanya kepadaku, “Adakah Abu Thalha mengutusmu?” Saya cakap ya." Dia berkata, "Dengan makanan?" Saya cakap ya." Rasulullah ﷺ kemudian berkata kepada orang ramai, "Mari kita pergi." Mereka berlepas, dan saya berlepas di hadapan mereka sehingga saya sampai ke Abu Thalḥa dan memberitahunya. 

Abu Thalḥa berkata, “Wahai Um Sulaim, Rasulullahﷺ telah datang dengan diiringi orang ramai, dan kami tidak mempunyai makanan untuk mereka.” Dia berkata, "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." Apabila tiba, Rasulullahﷺ bertanya, “Wahai Um Sulaim, apa yang kamu miliki?” Dia mempersembahkan roti yang sama, yang diambil oleh Nabi ﷺ dan dicincang-cincang, dan kemudian Um Sulaim mengosongkan tempayan pemendekan (mentega) di atasnya sebagai bumbu. Rasulullahﷺ kemudian berdoa di atasnya berapa lama dia ingin sebelum berkata, "Izinkan sepuluh (masuk)." Mereka dibenarkan masuk dan makan kenyang sebelum pergi. Kemudian dia berkata, "Izinkan sepuluh." Mereka juga dibenarkan masuk dan makan kenyang sebelum pergi. Kemudian dia berkata, "Izinkan sepuluh." Setiap orang makan dengan cara ini, sehingga mereka semua kenyang, dan mereka berjumlah tujuh puluh atau lapan puluh orang.34

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...