![]() |
(Gambar Illustrasi Cuma) |
Diriwayatkan dari Saiyidina Abdullah bin Umar رضي الله عنه, ia berkata: Pada satu ketika kami bersama Rasulullahﷺ dalam sebuah perjalanan, lalu datanglah seorang badawi.
Ketika ia telah mendekat maka Rasulullahﷺ bertanya kepadanya, "Kemanakah engkau hendak pergi?'
Pemuda badwi itu menjawab, 'Pulang ke rumah."
Rasulullahﷺ bersabda: "sudikah engkau mengerjakan satu kebajikan?"
Pemuda Badwi itu bertanya, "Apakah kebajikan itu?"
Rasulullahﷺ bersabda;
"Yaitu engkau bersaksi bahawa tidak ada tuhan selain Allah Yang Maha Besar dan tidak ada sekutu bagi- Nya, dan bahwa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya."
Pemuda Badwi itu berkata: "Bolehkah engkau menunjukkan bukti atas kebenaran ucapanmu itu ?'
Rasulullahﷺ bersabda; , "Lihat pohon itu."
Kemudian Rasulullahﷺ memanggil sebuah pohon yang ada di pinggir lembah, lalu pohon itu datang melintasi bumi dan berdiri di hadapan beliau. Setelah itu Rasulullahﷺ meminta kepadanya agar bersyahadat tiga kali, lalu ia pun bersyahadat membenarkan kenabian beliau. Kemudian pohon tersebut kembali ke tempat asalnya.
Orang badui tersebut pun kembali ke kaumnya dan berkata, "Jika mereka mengikutiku maka mereka akan aku bawa menghadapffiu, dan apabila tidak maka aku akan kembali kepadamu dan ikut bersamamu."26
Satu lagi versi Keajaiban Pokok Rasulullahﷺ menjejaki muka bumi untuk menjadi saksi seorang Pemuda Badwi memeluk Islam. Rasulullahﷺ.
Yang paling utama, mukjizat yang sama telah diriwayatkan oleh Imam Ibnu Maja, Darimi, Imam Bayhaqi, Saiyidina Anas Ibn Malik رضي الله عنه daripada Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه; Bazzaz dan Imam Bayhaqi meriwayatkannya daripada ‘Saiyidina Umar Ibn A Khattabرضي الله عنه :
Ketika Rasulullahﷺ bersedih atas pengingkaran orang-orang kafir, baginda bersabda:
Menurut Saiyidina Anas Ibn Malik رضي الله عنه, Jibril juga ada di sana sebelum berlakunya mukjizat ini. Terdapat sebatang pokok di tepi lembah. Atas arahan Jibril, Rasulullah ﷺ memanggil pokok itu. Pokok itu datang menghampirinya. Rasulullahﷺ kemudian menyuruh pokok itu “kembali”; ia kembali dan menetap di tempatnya.
Keajaiban pokok yang menurut perintah - 2
Dalam Shifa’ ash-Sharif, Qadi Iyad, ulama terkemuka Maghrib, meriwayatkan daripada Saiyidina ‘Abd Allah b. ‘Umar رضي الله عنه melalui sanad perawi yang mulia dan mantap:
“Dalam satu ekspedisi, seorang Anak Muda Badawi mendekati Rasulullah ﷺ.
Rasulullahﷺ bertanya kepadanya:
'Awak nak pergi mana?'
Anak Muda Badawi itu menjawab: ‘Pulang Kepada keluargaku.’
Rasulullahﷺ bertanya lagi: ‘Apakah kamu tidak menginginkan yang lebih baik dari itu?’
Anak Muda Badawi itu bertanya: 'Apakah itu?'
Rasulullah ﷺ bersabda:
"Bahawa kamu bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah, Dia Esa, tiada sekutu bagi-Nya, dan Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya."
'Pemuda Badawi itu bertanya: 'Apakah saksi kepada kesaksian ini?'
Rasulullah ﷺ bersabda:
‘Pohon di sebelah lembah akan menjadi saksi.’
Saiyidina ‘Abd Allah b. ‘Umar رضي الله عنه berkata: “Sambil bergoncang, pohon itu membelah bumi dan datang kepada Rasulullah ﷺ. Dia meminta pokok itu tiga kali untuk memberi keterangan; setiap kali ia bersaksi tentang kebenarannya. Apabila dia memerintahkan, ia kembali dan menetap di tempatnya.” (3)
Menurut riwayat sahih Ibn Sahib al-Aslami, Buraydah melaporkan: “Ketika kami bersama Rasulullahﷺ dalam satu ekspedisi, datang seorang Badawi meminta tanda, iaitu mukjizat.
Rasulullahﷺ berkata: ‘Katakan pada pokok itu bahawa Rasulullah ﷺ memanggilnya!’ Kemudian baginda menunjukkan kepada sebatang pokok; ia bergoyang ke kanan dan ke kiri, mengeluarkan dirinya dari tanah dengan akarnya, dan datang ke hadapan Rasulullahﷺ, sambil berkata: 'Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah!' tempatnya lagi!' Dia memerintahkan, dan ia pergi.
Kemudian orang Badawi itu berkata: ‘Izinkan aku sujud kepadamu.’ Rasulullah ﷺ menjawab: ‘Tidak ada seorang pun yang diizinkan untuk melakukan itu.’ Badawi itu berkata: ‘Kalau begitu aku akan mencium tangan dan kakimu,’ dan baginda mengizinkannya.” (4)
Rujukan:
% Hadirc ini diriwaSratkan oteh Al Hakim l2/6201dan Al Baihaqi dahm Dala' il An-Nubttutwh (5/151[1] Kattani, Nazm al-Mutanasir 137.
[2] Ibn Maja, Fitan 23 no: 4028; Darimi, Muqaddima 3; Musnad i, 223; iii, 113; iv, 177; Qadi Iyad, ash-Shifa’ i, 302; ‘Ali al-Qari, Sharh ash-Shifa’ i, 620; al-Haythami, Majma’ az-Zawa’id ix, 10; al-Hindi, Kanz al-‘Ummal ii, 354.[3] Qadi Iyad, ash-Shifa’ i, 298; ‘Ali al-Qari, Sharh ash-Shifa’ i, 615; Bayhaqi, Dala’il al-Nubuwwa vi, 14; al-Haythami, Majma’ az-Zawa’id viii, 292; Ibn Kathir, al-Bidaya wa’n-Nihaya vi, 125; al-‘Asqalani, al-Matalib al-‘Aliya iv, 16 no: 3836; al-Hakim, al-Mustadrak ii, 620; Ibn Hibban, Sahih viii, 150.
[4] Qadi Iyad, ash-Shifa’ i, 299; al-Khafaji, Sharh ash-Shifa’ iii, 49..