Thursday

Bab 78: Mukjizat Pertambahan Susu Untuk Ahlul- Sufah


Dari tangan Berokah Rasulullahﷺ Susu tidak pernah kurang dan sentiasa banyak,

Banyaknya rezeki Rasulullahﷺ


Pertambahan susu penduduk Al- Suffah. Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Abu Hurairah رضي الله عنه  ada berkata: 

“Aku bersumpah demi Allah, aku kadang-kadang tidak dapat berdiri kerana kelaparan. Suatu hari, saya duduk di tepi jalan yang digunakan oleh kebanyakan orang, kemudian Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه berlalu dan aku bertanya kepadanya tentang satu ayat dalam al-Quran Karim. 

Saya hanya bertanya, supaya dia menjemput saya tetapi dia tak pernah buat. Kemudian Sayidina Umar ibn Khattabرضي الله عنه  berlalu dan aku bertanya kepadanya tentang satu ayat dalam al-Quran. Saya hanya bertanya, supaya dia menjemput saya, tetapi dia tidak melakukannya.
 
Kemudian Abu Qassim - Rasulullahﷺ berlalu, baginda mengetahui dengan lihat mukanya, dia memanggil “Wahai Abu Hurairah!,”

Abu Hurairah رضي الله عنه berkata: Ini aku ya Rasulullah. 

Rasulullahﷺ berkata: "Kebenaran", saya meminta izinnya (untuk mengikutinya) dan dia menerima. Saya mengikutinya dan kami menjumpai semangkuk susu.

Rasulullahﷺ bertanya; "Dari mana susu ini?" 

Mereka berkata: Ia adalah hadiah daripada fulan, si keluarga si fulan.

Rasulullahﷺ memanggil "Abu Hurairah"  

Abu Hurairah رضي الله عنهberkata:   Ini aku ya Rasulullahﷺ

Rasulullahﷺ bersabda;

“Pergilah kepada penduduk Suffa dan panggil mereka”. 


Abu Hurairah رضي الله عنه menjelaskan bahawa: penduduk Al- Suffa adalah tetamu Islam, mereka tidak mempunyai apa-apa saudara mara mahupun harta benda. Setiap kali Rasulullahﷺ menerima apa-apa hadiah, dia menghantar kepada mereka sebahagian daripadanya.

Abu Hurairah رضي الله عنه berkata: 
"Menyeru penduduk Al- Sufaa buat saya sedih sebab nak ambil a minum dari susu yang akan menguatkan saya untuk sisa siang dan malam saya. Susu itu tidak cukup untuk kita semua tetapi saya terpaksa mentaati Allah dan RasulNya.

Mereka datang dan Rasulullahﷺ meminta mereka duduk dan memerintahkan saya untuk melayani mereka. selamat akan minum sehingga dia puas dan kemudian saya luluskannya kepada yang lain dan dia juga minum sehingga dia kenyang.

Saya meneruskan ini, sehingga saya berkhidmat yang terakhir mereka. Aku kemudian memberikannya kepada RasulullahﷺRasulullahﷺ mengambil mangkuk yang berisi sedikit susu dan meletakkannya di tangannya, lalu mengangkat kepalanya dan tersenyum dan berkata, “Kami tinggal dua sahaja (tidak mempunyai mabuk)”.

Saya berkata, "Itu benar". Kemudian Rasulullahﷺ suruh saya duduk minum. Saya duduk dan mabuk dan dia terus menyuruh saya minum. Saya teruskan minum sehingga saya memberitahunya saya tidak boleh minum apa-apa lebih. Saya memberikannya kembali mangkuk dan dia mabuk apa yang tinggal.

Letak Pelantar Ahlul Suffah berubah pada 7hijrah.bila umat Islam bertambah

Ashab us-Suffah

ke arah hadapan Masjid-e-Nabwi sekarang, platform yang menempatkan Ashab us-Suffah (Orang-orang Pangkin). Pentas itu pada asalnya terletak di dinding utara masjid dan dipindahkan semula apabila masjid itu dipanjangkan pada tahun 7 Hijrah.

Ashab us-Suffah adalah sahabat Rasulullahﷺ yang, bersama dengan pelaksanaan tugas agama, kebanyakannya adalah pedagang atau petani. Walau bagaimanapun, ada yang telah mendedikasikan hidup mereka secara eksklusif untuk solat dan disiplin rohani bersama Rasulullah (ﷺ).

Mereka tidak mempunyai isteri mahupun anak, dan jika ada yang hendak berkahwin, dia akan meninggalkan kumpulan itu. Ramai daripada mereka akan pergi ke hutan pada waktu siang untuk memungut kayu, yang kemudiannya akan dijual untuk wang untuk menyara diri mereka dan ahli-ahli ‘suffah’ yang lain.

Pada masa ini terdapat platform yang ditinggikan di belakang platform di mana Rasulullahﷺ melakukan Tahajjud, ia berada di sebelah kanan mereka yang masuk dari Bab-e-Jibrail. Pangkin ini biasanya disalah anggap sebagai platform Ashab us-Suffah, ia sebenarnya dibina oleh orang Turki untuk perkhidmatan dan Rasulullahﷺ kakitangan penjagaan masjid. Bahagian ini terletak di luar masjid pada zaman Nabi (ﷺ) jadi tidak mungkin suffah.

In adalah Suffah seakan-akan pelantar ruang duduk yang di tinggikan,terletak dibahagian tepian dinding luar Masjid Nabawi bahagian belakang didalam Masjidun Nabi yang asal, Kini di  As Suffah di-alihkan yang dikenali  "Dikkat al-Aghwat" yang kini digunakan sebagai tempat sembahyang, yang didbenarkan bersolat sekarang. 


Bilangan tepat Ashab us-Suffah tidak diketahui, tetapi dianggarkan bahawa suffah boleh memuatkan sehingga tiga ratus orang pada satu-satu masa, dan kira-kira tujuh puluh orang merupakan penduduk tetapnya. Penduduk awal suffah adalah ahli yang telah berhijrah dari Makkah dan tidak mempunyai sebarang tempat tinggal. Beberapa sahabat yang pernah menjadi ahli Ashab us-Suffah ialah:

Abu Hurairah رضي الله عنه

Abu Dhar al-Ghifari رضي الله عنه

Ka'ab bin Malik رضي الله عنه

Salman al-Farsiرضي الله عنه

Hanzalah bin Abi Amr رضي الله عنه

Huzaifah bin Yaman رضي الله عنه

Abdullah bin Mas’ud رضي الله عنه

Suhaib bin Sanan Roomi رضي الله عنه

Bilal bin Ribah رضي الله عنه


Para Sahabat Nabi (صلى الله عليه وسلم) menghabiskan hidup mereka dalam perkhidmatan Nabi (صلى الله عليه وسلم). Pada waktu pagi mereka akan mendengar kata-kata hikmah baginda dan pada waktu malam, selepas tidur sebentar, mereka akan menghabiskan masa yang lain dengan solat. Kerana khusyuk dan doa mereka, ramai di kalangan Ashab us-Suffah sangat miskin dan tidak mampu membeli pakaian. Abu Huraira radhiyallahu ‘anhu berkata, “Aku melihat tujuh puluh orang Ashab-us-Suffah dalam keadaan tidak ada seorang pun dari mereka yang berpakaian lengkap. Setiap daripada mereka mempunyai cadar yang diikat di lehernya. Sebahagian daripada mereka mempunyai cadar yang mencapai berhampiran buku lali mereka tetapi cadar yang lain mencecah di bawah lutut mereka. Masing-masing memegang sekat kainnya dengan tangannya supaya tidak terdedah kepada tubuhnya”.
 
Kebanyakan para sahabat pergi selama dua hari berturut-turut tanpa makan, sehinggakan apabila Rasulullahﷺ masuk ke masjid untuk mengimami solat berjemaah, mereka akan tersungkur kerana lemah. Makanan yang disedekahkan kepada Rasulullahﷺ diberikan kepada mereka, dan apabila Rasulullahﷺ ditawarkan makanan sebagai hadiah, dia akan mengajak mereka untuk berkongsi.

Siapa Ahlus shuffah?: Penghuni Serambi Masjid Nabawi:

Ahlus suffah adalah orang-orang yang memilih hidup zuhud beribadah siang malam, dan mendalami ilmu agama. Kedekatan mereka dengan Rasulullahﷺ yang begitu intensif, membuat mereka tidak hanya mendapat bimbingan ruhani, tetapi juga menjadi periwayat hadits terkemuka.   

Ketika kiblat resmi dipindah ke arah Ka’bah dari yang sebelumnya ke Baitul Maqdis, tepatnya enam bulan setelah hijrah, dinding arah kiblat Baitul Maqdis yang berada di bagian belakang Masjid Nabawi diperintahkan oleh Rasulullahﷺ untuk diberi atap. Kemudian atap inilah yang populer disebut ash-Shuffah atau adz-Dzullah (tempat bernaung), tanpa penutup di tiap sisi-sisinya.   

Al-Hafizh Ibnu Hajar (wafat 1449 M) dalam Fathul Bâri menjelaskan, ash-Shuffah adalah tempat di bagian belakang Masjid Nabawi yang diberi atap dan disediakan bagi orang asing yang berada di sana, yaitu mereka yang tidak punya rumah atau kerabat. 
(Ibnu Hajar Al-Asqalani, Fathul Bâri, juz VI, halaman 688).   

Senada dengan Al-Hafizh, Al-Qadli ‘Iyadh (wafat 1149 M) menjelaskan, ash-Shuffah merupakan tempat bernaung yang terdapat di belakang Masjid Rasulullahﷺ yang digunakan sebagai tempat istirahat orang-orang miskin. 

Penghuninya kemudian disebut Ahlus shuffah (penghuni ash-Shuffah). 
(Ali Muhammad ash-Shallabi, as-Sîratun Nabawiyah, halaman 303).   

Abu Hurairah ra menjelaskan, para penghuni ash-Shuffah adalah para tamu bagi Islam. Mereka tidak memiliki keluarga, harta, atau siapapun untuk bernaung/

  Asal Usul Ahlusshuffah Pada mulanya, kaum Ansar masih mampu memenuhi keperluan hidup dan tempat tinggal kaum Muhajirin yang datang ke Madinah sebelum dan sesudah Rasulullahﷺ, hingga kepada orang-orang yang datang hingga akhir kurun pertama. perang Badar. 

Tetapi selepas itu, apabila aliran hijrah semakin besar, kaum Ansar tidak mampu lagi menampung mereka, lalu mereka tinggal di ash-Shuffah. Menurut ahli sejarah, setiap orang yang berhijrah ke Madinah biasanya bertemu dengan Rasulullahﷺ dahulu. Kemudian dia mengarahkannya kepada orang-orang Ansar yang dapat menjamin nyawanya. 

Jika tidak ada yang dapat menjaminnya, maka Rasulullahﷺ mengarahkannya untuk tinggal di ash-Shuffah buat sementara waktu sehingga dia mendapat jalan keluar. 
(As-Shallabi, as-Sîratun Nabawiyyah, halaman 303). 

Jadi, penduduk awal ash-Shuffah adalah orang Muhajirin. Namun, selain didiami oleh mereka, as-Shuffah juga didiami oleh orang asing yang datang menemui  Rasulullahﷺ untuk memeluk Islam. 

Bilangan Ahlus shuffah tidak tetap. Dalam keadaan biasa ia mencecah 70 orang. Kadang-kadang juga mencecah 80 orang. Orang yang dilantik oleh Rasulullahﷺ  sebagai penanggung jawab Ahlus shuffah ialah Abu Hurairah رضي الله عنه. Apabila Rasulullahﷺhendak memanggil mereka, baginda biasanya melalui Abu Hurairah رضي الله عنهRasulullahﷺ menyeru mereka untuk lebih mengenali antara satu sama lain dan mengetahui darjat ibadat dan keikhlasan mereka. 

Sungguhpun Ahlus shuffah sinonim dengan orang miskin, sebenarnya tidak ramai yang datang dari kalangan yang berada. Seperti Ka'ab bin Malik al-Ansariرضي الله عنه  , Handhalah bin Abi 'Amir al-Anshariرضي الله عنه yang digelar 'Ghassilul Malaikah' (orang yang dimandikan oleh malaikat), dan Haritsah bin an-Nu'man al-Anshariرضي الله عنه . Mereka yang hidup baik dan memilih untuk hidup dalam ash-Shuffah, biasanya kerana mereka lebih suka hidup dalam zuhud dan kemiskinan, daripada bergelumang dengan harta.

Abu Hurairahرضي الله عنهsendiri sebenarnya adalah seorang Ahlusshuffah dari kalangan yang mewah ummat Rasulullahﷺ. Dia lebih suka tinggal di ash-Shuffah dan bergaul secara intensif dengan Rasulullahﷺ. Berkat kedekatannya dengannya, Abu Hurairah رضي الله عنه berjaya meriwayatkan 5,374 hadis. Malahan direkodkan seramai 800 orang dari kalangan sahabat dan tabi'in meriwayatkan hadis daripadanya. 

Sumber rezeki Ahlul Sufah.
Orang yang menjaga nafkah  Ahlul Sufah. ialah Rasulullahﷺ sendiri. Dialah yang menjaga mereka, menziarahi mereka, memperhatikan keadaan mereka, dan menziarahi mereka jika ada orang yang sakit. Selain itu, beliau juga sering mendampingi mereka untuk tujuan pendidikan seperti memberi petunjuk, mengajar membaca al-Quran, mendorong mereka untuk sentiasa mengingati Allah dan mengingati akhirat. 

Berikut adalah kaedah yang diamalkan oleh Rasulullahﷺ untuk memenuhi keperluan hidup  Ahlul Sufah.: Pertama, setiap kali Rasulullahﷺ menerima sedekah, Rasulullahﷺ akan memberikannya kepada  Ahlul Sufah., sedangkan Rasulullahﷺ sendiri tidak menikmatinya langsung. 

Jika dia menerima hadiah, dia akan menikmatinya bersama mereka. Kedua, Rasulullahﷺ juga sering mengajak Ahlusshuffah makan di rumah isteri-isterinya. Malah Rasulullahﷺ sentiasa mendahulukan mereka. Dalam satu riwayat, Abdurrahman bin Abu Bakarرضي الله عنه mengatakan bahawa  Ahlul Sufah. adalah orang yang berasal dari golongan fakir. Rasulullahﷺ bersabda:

 (رواه البخاري) مَنْ كَانَ عِنْدَهُ طَعَامُ اثْنَيْنِ فَلْيَذْهَبْ بِثَالِثٍ وَإِنْ أَرْبَعٌ فَخَامِسٌ أَوْ سَادِسٌ

Artinya: “Barangsiapa memiliki makanan cukup untuk dua orang, maka ajaklah orang ketiga. Jika memiliki makanan untuk empat orang, hendaklah mengajak orang kelima atau keenam." 
(HR al-Bukhari) 

Ajakan yang dimaksud dalam hadits adalah agar turut serta melibatkan Ahlus shuffah saat mereka makan. 
(Musa Syahin Lasyin, Fathul Mun’im Syarhu Shahih Muslim, juz VIII, halalam 283). 

Dalam Musnad Imam Ahmad juga dijelaskan, suatu ketika ada budak tawanan yang diserahkan kepada Rasulullahﷺ, kemudian Fatimah ra memintanya untuk dijadikan pembantu. 

Tapi Rasulullahﷺ menolak dan menjualnya untuk kemudian uangnya disedekahkan kepada Ahlus shuffah.   Ketiga, Rasulullahﷺ selalu mengarahkan para sahabat untuk selalu bersedekah kepada Ahlus shuffah. Dalam satu riwayat dijelaskan, saat Sayyidah Fatimah رضي الله عنه melahirkan Sayyidinal Hasan ,Rasulullahﷺ menyuruhnya untuk mencukur rambut al-Hasan dan bersedekah seberat rambut tersebut untuk Ahlus shuffah. 
(Ash-Shallabi, as-Sîratun Nabawiyah, halaman 304-305).

Kesungguhan Ahlus shuffah dalam Beribadah dan Menuntut Ilmu Selama tinggal di ash-Shuffah, mereka melakukan ibadah dengan penuh kesungguhan. Beri’tikaf di masjid, hidup dalam kezuhudan, mendirikan shalat, membaca Al-Qur’an, dan berdzikir kepada Allah swt. 

Selain terkenal dengan semangat ibadahnya, mereka juga terkenal dengan kedalaman ilmu dan hafalan haditsnya, seperti Abu Hurairah رضي الله عنه dan Hudzaifah ibnul Yaman رضي الله عنه yang memilih fokus pada hadits-hadits seputar fitnah.   Mereka juga terkenal dengan semangat jihad yang tinggi. Bahkan, beberapa mereka terlibat dan gugur syahid dalam perang Badar, seperti Shafwan bin Baidhaرضي الله عنه ’, Karim bin Fatik al-Asadi,رضي الله عنه Khubaib bin Yasaafرضي الله عنه , Salim bin ‘Umairرضي الله عنه , dan Haritsah bin An-Nu’man رضي الله عنه. Selain perang Badar, beberapa orang gugur dalam perang Uhud, perang Khaibar, perang Tabuk, dan perang Yamamah.   

Penting dicatat, para Ahlus shuffah bukanlah orang-orang yang memilih jalan hidup zuhud dengan menjauhi kehidupan dunia sama sekali. Sehingga terkesan mereka sebagai orang-orang pemalas. Sebagaimana dijelaskan sebelumnya, para Ahlusshuffah banyak yang aktif berjihad mengangkat senjata di berbagai medan perang.   Abu Hurairah رضي الله عنه juga bisa diperhatikan, seorang Ahlusshuffah yang tidak melulu berada di dalam ash-Shuffah. Tetapi juga keluar mencari nafkah. Bahkan, Abu Hurairah رضي الله عنه pernah menjabat sebagai gubernur Bahrain pada masa khalifah Umar bin al-Khattabرضي الله عنه. 

Selalunya, Rasulullahﷺ akan meminta salah seorang sahabatnya yang lain untuk mengambil sebahagian daripada Ashab us-Suffah untuk makan malam, dan untuk menghiburkan mereka sebaik mungkin. Sa’d ibn ‘Ubada (رضي الله عنه) kadangkala melayan seramai lapan puluh orang lelaki sekaligus.
 
Uqbah ibn-e-Amir (رضي الله عنه) telah berkata: 
Rasulullahﷺ datang kepada kami ketika kami sedang duduk di atas 'Suffah' dan bertanya apakah salah seorang dari kami ingin pergi ke pasar 'Buthan' atau 'Aqiq' dan ambillah dari sana dua ekor unta betina dari baka yang terbaik tanpa melakukan dosa atau memutuskan tali persaudaraan. Kami menjawab bahawa setiap orang di antara kami ingin berbuat demikian. Rasulullahﷺ kemudian bersabda bahawa pergi ke masjid (masjid) dan membaca atau mengajar dua ayat lebih berharga daripada dua ekor unta, tiga ayat lebih berharga daripada tiga ekor unta, dan begitu juga membaca atau mengajar empat ayat. ' lebih baik daripada empat ekor unta betina dan sama banyaknya unta." 

[Muslim]


No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...