Friday

Unta Menangis Bercakap Dengan Rasulullah صلى الله عليه وسلم,Bab 85:

 


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Aku bersaksi bahwa tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, dan bahwa Muhammad Rasulullah adalah hamba dan Rasul-Nya.

Kisah ini sahih, dan sanad hadisnya juga sahih dan disebutkan dalam Musnad Imam Ahmad, semoga Allah merahmatimu. 'Abdullah bin Ja'far رضي الله عنه meriwayatkan: "Rasulullah mendudukkanku di belakangnya (dalam tunggangannya) pada suatu hari dan memberitahuku suatu rahasia yang akan di lakukan dan tidak mendedahkan kepada sesiapa.

 Kebetulan Rasulullah (semoga Allah memuliakan sebutannya) lebih suka berlindung di sebalik bukit atau rimbunan pokok kurma ketika merehat-rehatkan  diri. 

Pada hari yang sangat panas. Orang-orang yang tinggal di kota Madinah cuba mencari tempat untuk bertenang. Terdapat banyak taman yang indah di bandar dengan pokok-pokok yang tinggi dan rendang di mana orang ramai datang untuk duduk dan mencari naungan. Mereka bercakap. Mereka menghirup minuman yang menyegarkan. Mereka bercerita dan mereka ketawa. Rasulullah صلى الله عليه وسلم, sedang berjalan di salah satu taman. Dia suka berjalan di bawah pokok yang hijau dan sejuk. Dia suka berfikir dengan tenang sambil berjalan. 

Dia tersenyum melihat orang yang dia kenali sambil berjalan. Semasa baginda berjalan, Rasulullah صلى الله عليه وسلم, mendengar bunyi yang aneh. Kedengaran seperti seseorang menangis. Kedengaran seperti seseorang meraung. Kedengaran seperti seseorang sangat kecewa. Ketika dia semakin dekat dengan tangisan dan lolongan itu, Rasulullah صلى الله عليه وسلم,dapat melihat ia bukanlah seorang yang sedih sama sekali. Ia adalah unta yang menyedihkan. 

Rasulullah صلى الله عليه وسلم, berasa sangat kasihan dengan unta itu. Ia diikat pada tiang, di bawah sinar matahari. Ia sangat panas, dan kelihatan sangat dahaga. Air mata mengalir di pipi unta dan bulunya sangat basah. Tidak ada seorang pun yang perasan akan lolongan unta itu. Rasulullah صلى الله عليه وسلم, membelai unta itu, dan ia menjadi lebih tenang. Lama kelamaan lolongan itu menjadi dengusan dan dengusan itu menjadi dengusan kenikmatan. 

Air mata berhenti mengalir di pipi unta. Dia tahu Rasulullah صلى الله عليه وسلم, adalah kawannya. Rasulullah صلى الله عليه وسلم, menjadi marah. “Siapa pemilik unta ini?” dia berjalan di sepanjang jalan sambil memanggil. Akhirnya satu suara berkata, "Saya," dan seorang lelaki melangkah keluar dari bawah naungan pokok terbesar di taman. Rasulullah صلى الله عليه وسلم, memandang lelaki itu. Dia tidak panas. Dia tidak dahaga. Dia tidak memikirkan tentang untanya. Rasulullah صلى الله عليه وسلم, bercakap perlahan. Semasa Rasulullah صلى الله عليه وسلم, bercakap, kepala pemilik unta mula terkulai. Dia menyedari apa yang telah dia lakukan. Rasulullah صلى الله عليه وسلم, mengingatkannya bahawa unta adalah salah satu ciptaan Allah

Haiwan itu bekerja keras untuk lelaki itu, membawa beban yang berat dan mengembara ke tempat yang jauh. Rasulullah صلى الله عليه وسلم mengingatkan lelaki itu bahawa dia harus menjaga unta itu sebagai balasan atas kerja kerasnya. Pemilik unta berasa sangat teruk. Dia telah sejuk, selesa dan gembira manakala unta itu panas, terganggu dan kecewa. Kelakuannya itu malah telah menyusahkan Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Dia sangat malu. Sejak hari itu dia menjaga haiwannya dengan sangat berhati-hati, dan sentiasa memastikan mereka cukup makan dan minum unta itu tidak pernah menangis lagi.

Allah memberi petunjuk kepada unta untuk bercakap dengan Rasulullah صلى الله عليه وسلم, malah malaikat pun tidak masuk campur.

Hadis ini telah dinukilkan oleh Imam Ahmad dalam Musnadnya, dan Al-Arnaa'oot Rahimahullah berkata mengenainya dalam penyemakan kitabnya yang sahih: “Sanadnya adalah sahih mengikut syarat-syarat yang ditetapkan oleh Muslim. ” Versi penuh dipetik oleh Al-Bayhaqi dalam bukunya Dalaa'il An-Nubuwwah.

Terdapat pelbagai jenis Hadith dalam Musnad Ahmad dan Dalaa'il An-Nubuwwah oleh Al-Bayhaqi.;

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ جَعْفَرٍ، قَالَ: رَكِبَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَغْلَتَهُ، وَأَرْدَفَنِي خَلْفَهُ، وَكَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا تَبَرَّزَ كَانَ أَحَبَّ مَا تَبَرَّزَ فِيهِ هَدَفٌ يَسْتَتِرُ بِهِ، أَوْ حَائِشُ نَخْلٍ، فَدَخَلَ حَائِطًا لِرَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ، فَإِذَا فِيهِ نَاضِحٌ لَهُ. فَلَمَّا رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، حَنَّ وَذَرَفَتْ عَيْنَاهُ، فَنَزَلَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَمَسَحَ ذِفْرَاهُ وَسَرَاتَهُ، فَسَكَنَ فَقَالَ: ” مَنْ رَبُّ هَذَا الْجَمَلِ؟ ” فَجَاءَ شَابٌّ مِنَ الْأَنْصَارِ، فَقَالَ: أَنَا، فَقَالَ: ” أَلا تَتَّقِي اللهَ فِي   هَذِهِ الْبَهِيمَةِ الَّتِي مَلَّكَكَ اللهُ إِيَّاهَا، فَإِنَّهُ شَكَاكَ إِلَيَّ وَزَعَمَ أَنَّكَ تُجِيعُهُ وَتُدْئِبُه 

‘Abd Allah bin Jafar berkata, “Dia (Nabi) memasuki sebuah taman seorang lelaki dari Ansar (Penolong). Seekor unta hadir dan apabila ia melihat Nabi ia rosak dan matanya mengalir. Nabi mendatanginya dan mengusapnya di belakang kepala. Jadi ia menjadi senyap. Dia kemudian berkata, 'Siapakah pemilik unta ini?' Baginda bersabda, “Apakah kamu tidak takut kepada Allah(Yang Maha Tinggi) tentang binatang ini yang telah diberikan Allah (Maha Tinggi) kepada kamu. Ia telah mengadu kepada saya bahawa anda kelaparan dan terlalu membebaninya.” (Ahmad 1754, Sahih).



Allah Maha Mengetahui.






.      Allah

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه

  سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ 

رضياللهعنه

 Allah

 رَحِمَهُ اللهُ

Rasulullah صلى الله عليه وسلم,















No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...