No 118: Pergerakan Pohon, Atas Perintah Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ dengan Izin Allah. Sayyidina ibn Abbas ( رضي الله عنه) melaporkan: "Seorang Arab Bedoum datang kepada Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ dan berkata, "Bagaimana saya tahu bahawa kamu adalah seorang Nabi?" Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ berkata, "Sekiranya 28 tarikh ini- pohon bersaksi bahawa saya adalah Rasul Allah." Badwi itu bersetuju. Kemudian Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ memanggilnya dan pokok kurma itu bergerak ke arah Nabi (صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) dan jatuh di hadapannya. Selepas itu Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ meminta pokok itu "untuk kembali" .Kemudian pokok itu kembali ke tempatnya.Arab Badwi itu menerima Islam di sana sini
(Tirmidzi).
Kisah ini, yang dikenali sebagai "kisah pokok kurma yang bergerak," adalah hadis, laporan tentang tindakan dan ucapan Nabi Muhammad (صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ), yang menunjukkan kuasa kenabian baginda dan sifat keajaiban misinya. Dikatakan bahawa seorang Arab Badwi, yang pada mulanya ragu-ragu dengan dakwaan Nabi, menyaksikan sebatang pokok kurma kelihatan bergerak ke arah Nabi ketika beliau menyerunya, yang meyakinkan beliau tentang kuasa ketuhanan Nabi صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ dan membawa beliau untuk memeluk Islam.
Perkara utama cerita:
Keraguan orang Badwi:
Seorang Badwi, seorang Arab nomad yang terkenal dengan kepercayaan tradisional mereka, pada mulanya meragui kenabian Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ .
Pokok kurma yang bergerak:
Apabila Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ memanggil pokok kurma berhampiran, dikatakan telah bergerak ke hadapan dan tunduk di hadapan baginda, menyebabkan Badwi itu menyaksikan peristiwa yang luar biasa ini.
Penerimaan orang Badwi terhadap Islam:
Mukjizat ini, yang dianggap sebagai tanda dari Allah, meyakinkan Badwi tentang kebenaran Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ dan membawanya untuk menerima Islam.
Tafsiran cerita:
Satu demonstrasi kuasa ilahi:
Pohon kurma yang bergerak dilihat sebagai tanda jelas kekuasaan Allah dan status pilihan Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ .
Kuasa menyaksikan keajaiban:
Peristiwa ini menjadi contoh bagaimana menyaksikan kejadian ghaib boleh mengubah kepercayaan seseorang secara drastik.
Peringatan tentang kewibawaan Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
Kisah tersebut menonjolkan kebolehan Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ untuk memerintah alam itu sendiri, lebih menekankan kedudukannya yang unik sebagai utusan Tuhan.
Kisah Badwi itu bersetuju. Kemudian Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ memanggilnya dan pohon kurma itu bergerak ke arah Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ dan jatuh di hadapannya. Selepas itu Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ meminta pokok itu "kembali". Kemudian pokok itu kembali ke tempatnya. Arab Badwi itu menerima Islam di sana dan kemudian
Kisah yang anda maksudkan menggambarkan mukjizat yang dilakukan oleh Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , menunjukkan kenabian baginda.
Penjelasan
Mukjizat Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : Pergerakan pokok kurma ke arah Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ dan kembalinya atas perintah baginda adalah mukjizat, tanda untuk mengesahkan status baginda sebagai nabi.
Bukti Kenabian: Peristiwa ini, yang disaksikan oleh orang Badwi, menjadi bukti kuat tentang hubungan Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ dengan Tuhan dan kebenaran risalahnya.
Masuk Islam: Keajaiban itu menyebabkan Arab Badwi itu menerima Islam dengan segera, kerana dia mengiktirafnya sebagai tanda ketuhanan.
Untuk penjelasan yang lebih berguna kepada soalan berbilang pilihan, cuba sertakan pilihan jawapan dalam carian anda.
Beberapa mukjizat nabi kita (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ adalah tentang pokok. Terdapat banyak kejadian mengenai pokok-pokok meninggalkan tempatnya dan datang kepadanya dan mematuhi perintah Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ . Terdapat juga 'mutawatir manawi' dalam laporan mukjizat ini. (1) Maksudnya, mukjizat-mukjizat ini disampaikan kepada kita melalui rantai-rantai sahabat yang tidak ada ruang untuk keraguan. Sahabat yang paling terkenal yang menyampaikan mukjizat ini kepada kita ialah ‘Sayyidina Ali (رضي الله عنه) , Ibn ‘Abbas( رضي الله عنه), Ibn Mas‘ud( رضي الله عنه), Ibn ‘Umar( رضي الله عنه), Ya‘la b. Murra( رضي الله عنه), Jabir, Anas b. Malik( رضي الله عنه), Burayda( رضي الله عنه), Usama b. Zayd( رضي الله عنه), dan Ghaylan b. Salama( رضي الله عنه).’ Setiap sahabat menyampaikan mukjizat yang berbeza kepada zaman akhir. Beratus-ratus ulama generasi seterusnya membezakan mukjizat yang tulen dan menyampaikannya kepada kita. Itulah sebabnya riwayah-riwayah ini harus dinilai sebagai tawatur yang tidak ada ruang untuk keraguan. Sekarang kita akan menceritakan beberapa mukjizat ini dengan sumbernya.
Beberapa mukjizat nabi kita (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) adalah tentang pokok. Terdapat banyak kejadian mengenai pokok-pokok meninggalkan tempatnya dan datang kepadanya dan mematuhi perintah (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ). Terdapat juga 'mutawatir manawi' dalam laporan mukjizat ini. (1) Maksudnya, mukjizat-mukjizat ini disampaikan kepada kita melalui rantai-rantai sahabat yang tidak ada ruang untuk keraguan. Sahabat yang paling terkenal yang menyampaikan mukjizat ini kepada kita ialah ‘Sayyidina Ali(رضي الله عنه), Ibn ‘Abbas(رضي الله عنه) , Ibn Mas‘ud (رضي الله عنه), Ibn ‘Umar (رضي الله عنه), Ya‘la b. Murra(رضي الله عنه) , Jabir, Anas b. Malik(رضي الله عنه) , Burayda(رضي الله عنه) , Usama b. Zayd(رضي الله عنه) , dan Ghaylan b. Salama (رضي الله عنه).’ Setiap sahabat menyampaikan mukjizat yang berbeza kepada zaman akhir. Beratus-ratus ulama generasi seterusnya membezakan mukjizat yang tulen dan menyampaikannya kepada kita. Itulah sebabnya riwayah-riwayah ini harus dinilai sebagai tawatur yang tidak ada ruang untuk keraguan. Sekarang kita akan menceritakan beberapa mukjizat ini dengan sumbernya.
Keajaiban pokok yang menurut perintah - 1
Yang paling utama, mukjizat yang sama telah diriwayatkan oleh Imam Ibn Maja, Darimi, Imam Bayhaqi, Sayyidina Anas Ibn Malik(رضي الله عنه) daripada Sayyidina Ali(رضي الله عنه); Bazzaz dan Imam Bayhaqi meriwayatkannya dari Sayyidina Umar(رضي الله عنه):
Ketika (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) bersedih atas penyangkalan orang-orang kafir, beliau berkata:
"Wahai Pemeliharaku! Beri aku tanda bahawa aku tidak akan melihat lagi sesiapa yang menentangku!"
Menurut Sayyidina Anas (رضي الله عنه), Jibril(رضي الله عنه) juga ada di sana sebelum berlakunya mukjizat ini. Terdapat sebatang pokok di tepi lembah. Atas arahan Jibril, (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) memanggil pokok itu. Pokok itu datang menghampirinya. Dia kemudian memberitahu pokok itu untuk "kembali"; ia kembali dan menetap di tempatnya. (2)
Keajaiban pokok yang menurut perintah - 2
Dalam Shifa’ ash-Sharif, Qadi Iyad, ulama terkemuka Maghrib, meriwayatkan daripada ‘Abd Allah b. ‘Umar(رضي الله عنه) melalui rantaian perawi yang mulia dan mantap:
“Dalam satu ekspedisi, seorang Badwi mendekati (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ). Rasulullah bertanya kepadanya:
‘Ke mana kamu hendak pergi?’ Badwi itu menjawab:
‘Kepada keluargaku.’ Rasulullah bertanya lagi:
‘Apakah kamu tidak menginginkan sesuatu yang lebih baik daripada itu?’ Orang Badwi itu bertanya:
‘Apakah itu?’ Rasul berkata:
‘Bahawa kamu bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah, Dia adalah Esa, tiada sekutu bagi-Nya, dan (Muhammad Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) adalah hamba dan Rasul-Nya.’ Orang Badwi itu bertanya:
‘Apakah yang menjadi saksi kepada kesaksian ini?’ (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) berkata:
‘Pohon di sebelah lembah akan menjadi saksi.’
Ibn ‘Umar berkata: "Sambil bergoncang, pohon itu membelah bumi dan datang kepada (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) . Dia bertanya kepada pohon itu tiga kali untuk bersaksi, setiap kali pohon itu bersaksi tentang kebenarannya. Apabila dia memerintahkan, pohon itu kembali dan menetap di tempatnya." (3)
Menurut riwayat sahih Ibn Sahib al-Aslami, Burayda melaporkan: "Ketika kami bersama (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) dalam satu ekspedisi, datang seorang Badwi dan meminta tanda, iaitu mukjizat. Rasul berkata: 'Beritahu pokok itu bahawa Rasul Allah memanggilnya!' Kemudian dia menunjuk ke arah sebatang pokok dengan akarnya, lalu ke kanan, menunjukkan akarnya; dan datang ke hadapan Rasul sambil berkata: ‘Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah!’ Badwi itu berkata: ‘Sekarang biarkan ia pergi ke tempatnya semula!’ Dia memerintahkan, dan ia pergi.
Kemudian orang Badwi itu berkata: ‘Izinkan aku sujud kepadamu.’ (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) menjawab: ‘Tiada seorang pun yang diizinkan untuk melakukan itu.’ Badwi itu berkata: ‘Kalau begitu aku akan mencium tangan dan kakimu,’ dan baginda mengizinkannya.” (4)
Keajaiban pokok yang menurut perintah - 3
Terutama Sahih Muslim, dan kitab-kitab Hadis yang sahih meriwayatkan bahawa Jabir berkata:
"Kami bersama-sama dengan (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) dalam satu ekspedisi ketika dia mencari tempat untuk menjawab panggilan alam. Tidak ada tempat yang terpencil. Maka, dia pergi ke arah dua pokok, memegang dahan salah satu daripadanya, dan menarik. Mematuhinya, pokok itu pergi bersama-sama dengannya ke pohon kedua. Ia seperti seekor unta yang taat, yang dibawa bersama-sama oleh unta di jalan ini. bersabda: ‘Bergabunglah denganku, dengan izin Allah!’ Kedua pohon itu bercantum dan membentuk tabir setelah melepaskan diri di belakang mereka, dia memerintahkan mereka untuk kembali, dan mereka kembali ke tempatnya.” (5)
Menurut riwayat lain, Jabir berkata: "(Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) telah memerintahkan saya: 'Suruhlah pohon-pohon itu bersatu untuk melegakan (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) !' Saya menyuruh mereka berbuat demikian, dan mereka bergabung bersama. Kemudian, sementara saya menunggu, (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) muncul, dan menunjukkan ke kiri dan kanan dengan kepalanya. Kedua pohon itu kembali ke tempatnya." (6)
Keajaiban pokok yang menurut perintah - 4
Sayyidina Usama b. Zayd (رضي الله عنه), salah seorang komandan dan hamba Rasul yang mulia (saw), melaporkan dalam riwayat yang sahih:
"Kami bersama-sama dengan (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) dalam satu ekspedisi. Tidak ada tempat yang terpencil dan tertutup untuk menyahut seruan alam. Dia bertanya: 'Bolehkah kamu melihat pohon atau batu?' Saya menjawab: 'Ya, saya boleh.' Dia memerintahkan: 'Berbicaralah kepada mereka dan suruh mereka bergabung bersama untuk melegakan (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ); juga suruh batu-batu itu berkumpul bersama-sama dan saya berkata bahawa pohon-pohon itu berkumpul bersama-sama sebagai tembok.' dan batu-batu itu membentuk dinding setelah melepaskan diri, sekali lagi memerintahkan: ‘Suruhlah mereka berpisah!’ Aku bersumpah demi Yang Maha Mulia dalam genggaman-Nya yang berkuasa sehingga pohon-pohon dan batu-batu berpisah, dan kembali ke tempatnya.” (7)
Dua kejadian ini yang dilaporkan oleh Jabir b. Usama(رضي الله عنه) juga dilaporkan oleh Ya‘la b. Murra(رضي الله عنه), Ghaylan b. Salama al-Thaqafi (رضي الله عنه) dan Ibn Mas‘ud(رضي الله عنه), merujuk kepada Perang Hunayn. (8)
Pokok Terbelah Dua
Diriwayatkan oleh Imam b. Fawrak, yang dikenali sebagai 'ulama terulung pada zamannya' dan 'Syafi'i Kedua' kerana kecemerlangannya dalam tafsir:
"Ketika mengembara dengan menunggang kuda pada suatu malam semasa ekspedisi Ta'if, tertidur mengatasi (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ). Ketika dalam keadaan itu, sebatang pohon bidara menjulang di hadapannya. Untuk memberi jalan kepadanya dan tidak menyakiti kudanya, pokok itu terbelah dua, dan Rasul Mulia, di atas kuda, melalui antara dua bahagian pokok itu." Pokok itu kekal sebagai dua batang, dalam kedudukan terhormat itu, sehingga zaman kita. (9)
Pokok yang memberi salam
Ya‘la b. Murra(رضي الله عنه) menceritakan dalam riwayat yang sahih:
"Semasa ekspedisi, sebatang pohon -yang dipanggil talha atau samura- datang, mengelilingi (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) seolah-olah sedang bertawaf, dan kembali ke tempatnya. (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) bersabda:
‘Pohon itu meminta kepada Tuhan agar ia memberi salam kepadaku.’(10)
Keajaiban pokok yang membiarkan Jin mencari jalan yang benar
Para ulama hadis meriwayatkan dari Ibnu Mas’ud (رضي الله عنه) dengan riwayat yang shahih:
“Ketika jin Nusaybin datang kepada (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ)di tempat yang bernama Batn an-Nakhl untuk mendapatkan petunjuk, sebatang pohon memberitahunya tentang kedatangan mereka.” Juga, Imam Mujahid meriwayatkan dari Ibn Mas‘ud dalam Hadis: “Jin meminta bukti kenabiannya, lalu Rasulullah memerintahkan pohon itu, lalu pohon itu meninggalkan tempatnya, mendatanginya, kemudian kembali ke tempatnya.” (11)
Satu mukjizat itu sudah memadai untuk kaum jin. Jadi jika seorang manusia tidak percaya setelah mendengar seribu mukjizat seperti ini, bukankah dia lebih dari syaitan daripada yang disifatkan oleh jin sebagai, "Beberapa orang bodoh di antara kita"? (12)
Cabang pokok yang datang apabila memanggil
Tirmidzi yang terkemuka, bersama dengan banyak ulama hadis, melaporkan dari Sayyidina Ibn ‘Abbas(رضي الله عنه) :
Sayyidina bnu Abbas (رضي الله عنه) berkata:
“(Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) bertanya kepada seorang Badwi:
‘Adakah kamu bersaksi bahawa aku adalah utusan Allah jika datang kepadaku dahan pohon itu ketika aku menyerunya?’ Badwi itu menjawab:
'Ya.'
(Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) memanggil cawangan. Ia terputus dan melompat berhampirannya, kemudian melompat ke belakang apabila dia menyuruhnya berbuat demikian.” (13)
Seperti lapan contoh ini, terdapat banyak lagi yang berkaitan melalui banyak rantaian penghantaran. Tujuh atau lapan utas tali membentuk kabel yang kuat apabila mereka bersatu. Begitu juga, mukjizat mengenai pokok-pokok ini, yang dilaporkan atas kuasa para Sahabat yang paling terkenal dan paling jujur dalam rantaian transmisi yang begitu banyak, pastinya mempunyai kekuatan ‘konsensus dalam makna,’ sesungguhnya, ‘konsensus yang sebenar.’ Malah, ia mengambil bentuk ‘konsensus’ apabila diturunkan oleh para Sahabat kepada generasi berikutnya. Khususnya, kitab-kitab Hadis yang tepat seperti Bukhari, Muslim, Ibn Hibban, dan Tirmidzi, menjadikan sanad-sanad yang menuju ke zaman Sahabat begitu kuat, dan mereka menyimpannya dengan demikian, bahawa membaca Hadis, kata dalam Bukhari, adalah seperti mendengarnya terus daripada para Sahabat.
Jika, seperti yang dilihat dalam contoh-contoh di atas, pokok-pokok mengenali (Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) bersaksi tentang kenabian baginda, mengunjungi dan memberi salam kepadanya, dan mematuhi perintahnya, dan makhluk-makhluk yang tidak bernyawa dan tidak berakal yang menggelarkan diri mereka sebagai manusia tidak mengenalinya atau mempercayainya, bukankah mereka lebih tidak bernilai daripada pokok yang mati, dan seperti sebatang kayu, sesuai untuk dibakar?
[1]Bukhari, Manaqib: 25; Tirmidhi, Manaqib: 6 (tahqiq: Ibrahim A’wad) no. 3633; Musnad, 1:460; Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:306; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:627; Ibn Kathir, al-Bidaya wa’n-Nihaya, 6:97-98, 133.
[2]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:306; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:70; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:627.
[3]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:306; al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 5:179, 8:298-299; Ibn Kathir, al-Bidaya wa’n-Nihaya, 6:132-133.
[4]Tirmidhi, Manaqib: 6; Darimi, Muqaddima: 4; al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 8:260;u, 2:607; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:628.
[5]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:307; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:71.
[6]Müslim, Fadail: 2; Tirmidhi, Manaqib: 5; Musnad, 5:89, 95, 105; Ibn Hibban, Sahih, 8:139.
[7]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:307; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:71; al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 8:259.
[8]Bayhaqi, Dalailu’n-Nubuwwa, 6:71
[9]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:608; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:628; al-Hakim, al-Mustadrak, 2:309; al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 9:269-270.
[10]bk. Bukhari, Fadailu’l-Ashab: 5, 6, 7; Tirmidhi, Manaqib: 19, no. 3697; Abu Dawud, Sunnah: 9 (Bab: fi’l-Khulafa).
[11]Muslim, Fadailu’s-Sahaba: 6 (no. 2417); Tirmidhi, Manaqib: 19.
[12]Tirmidhi, Manaqib: 19.
[13]Tirmidhi, Manaqib: 19; al-Hakim, al-Mustadrak, 3:450.
[14]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:308; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:75.
[15]az-Zumar, 39/67.
[16]Muslim, Sifatu’l-Qiyama: 19-26; Musnad, 2:88; al-Hakim, al-Mustadrak, 2:252; Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:308; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:75; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:630; Ibn Hibban, Sahih, 9:214.
[17]Muslim, Jihad: 87, no. 1781.
[18]Bukhari, Maghazi: 48, Mazalim: 32, Tafsira’l-Qur’an: 12; Tirmidhi, Tafsiru’l-Qur’an: 18 (Bab: Suratu Bani Israil); Ibn Hibban, Sahih, no. 1702.
[19]al-Isra, 17/81.
[20] al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid wa Manbau’l-Fawaid, 6:176 (from Hz. Ibn Mas’ud).
[21]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:308; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:631; Tirmidhi, Manaqib: 3 (Bab, Majaa fi Bad’i’n-Nubuwwa); al-Mubarakfuri, Tuhfatu’l-Ahwazi, no: 3699; al-Hakim, al-Mustadrak, 2:615; Ibn Hisham, Siratu’n-Nabi,p. 115.
[22]al-Anfal, 6/17.
[23] al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 6:84.
[24]Muslim, Jihad: 76, 81 (Bab: Ghazwat-u Hunayn); Darimi, Siyar: 15 (Bab: Shahati’l-Wujuh); Musnad, 5:286.
[25]al-Anfal , 6/17.
[26]From Hz. Abu Huryara: Bukhari, Tib: 55, Jizya: 7, Maghazi: 41; Abu Dawud, Diyat: 6, no: 4509, 4511, 1512; Darimi, Muqaddima: 11; Musnad, 2:451 From Hz. Anas: Muslim, no: 2992; Bukhari, al-Hiba: 28; Abu Dawud, Diyat: 6, no: 4508. From Hz. Jabir Ibn Abdullah: Darimi, Muqaddima: 11; Abu Dawud, Diyat: 6, no. 4510, 4511. For ways of narration about the poisonous goat, see Abu Dawud, Diyat: 6.
[27]al-Hakim, al-Mustadrak, 3:219, 4:109; Bayhaqi, Dalailu’n-Nubuwwa: 6:256, 264; Ibnu’l-Qayyim, Zadu’l-Ma’ad, 3:336.
[28] see the hadith of Jabir: at-Tabrizi, Mishqatu’l-Masabih, no. 5931, Abu Dawud, Diyat: 6; Darimi, Muqaddima: 11; al-Jizri, Jamiu’l-Usul, 8888, al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 8:295-296.
[29]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:317-319; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:645.
[30] Abu Dawud, Diyat, 6; Darimi, Muqaddima, 11; Majma’u’z-Zawaid, 8:295-296; Bayhaqi, Dalailu’n-Nubuwwa, 4:262.
[31]Musnad, 3:65; as-Sa’ati, al-Fathu’r-Rabbani, 22:66-67; al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 2:166-167; al-Hindi, Kanzu’l-Ummal, 12:376; Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:3323; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:671; al-Asqalani, al-Isaba, no. 7076.
[32]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:333; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:671; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:156; Ibn Hisham, Siratu’n-Nabi, 1:637; Ibnu’l-Qayyim, Zadu’l-Maad (tahqiq: Arnawud), 3:186.
[33]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:333; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:157; Ibn Sayyidi’n-Nas, Uyunu’l-Athar, 2:20; al-Asqalani, al-Isaba, no. 4583.
[34]Ibn Abdi’l-Barr, al-Istiab, 2:274 (next to Isaba); Ibn Hajar, al-Isaba, 2:287; Ibn Sayyidi’n-Nas, Uyunu’l-Athar, 2:32; Abdurrazzaq, al-Musannaf, 11:279.
[35] Ibn Sayyidi’n-Nas, 2:32; Abdurrazzaq, al-Musannaf, 11:279.
