Thursday

No.99 - Mukjizat Abu Jahal Mundur dari Sisi Rasulullah $ dengan Penuh Rasa Takut


Abu Jahal Mundur dari Sisi Rasulullahﷺ dengan Penuh Rasa Takut

Adalah Abu Jahal bertekad untuk menginjak tengkuk Rasulullahﷺ ketika sedang melakukan shalat. Namun ketika ia mendekat tiba-tiba ia mundur kembali dengan penuh rasa takut, kerana melihat seakan ada jurang api yang menghalanginya dari Rasulullahﷺ.

Abu Hurairah رضي الله عنه berkata: 

Abu Jahal pernah berkata kepada orang-orang kafir Quraisy: 

"Adakah kalian biarkan Muhammad sujud kepada Tuhan Nya di hadapan kalian?"

Mereka menjawab, "lye."

Abu Jahal berkata; 

"Demi Lata dan Uzza, apabila aku melihatnya sedang shalat maka akan aku injak tengkuknya dan aku sungkurkan wajahnya ke tanah-"

Maka lalu datanglah Rasulullahﷺ untuk melakukan shalat. Abu Jahal pun mendekat kepada beliau ingin menginjak tengkuknya.

Namun tiba-tiba saja ia mundur ke belakang dengan penuh rasa takut sambil menutupi wajahnya dengan kedua tangannya. Maka ia pun ditanya;

 "Ada apa denganmu wahai Abu Jahal?"

Abu Jahal menjawab, "Ada sebuah jurang api yang sangat dalam antara diriku dengannya."

Maka Rasulullahﷺ bersabda', " Jika ia mendekat sedikit lagi kepadaku niscaya malaikat akan menyambar organ demi organ."

Atas peristiwa ini, maka turunlah firman Allahﷻ,


أَرَءَيْتَ ٱلَّذِى يَنْهَىٰ ٩

عَبْدًا إِذَا صَلَّىٰٓ ١٠

أَرَءَيْتَ إِن كَانَ عَلَى ٱلْهُدَىٰٓ ١١

أَوْ أَمَرَ بِٱلتَّقْوَىٰٓ ١٢

أَرَءَيْتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰٓ ١٣

أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ يَرَىٰ ١٤

كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًۢا بِٱلنَّاصِيَةِ ١٥

نَاصِيَةٍۢ كَـٰذِبَةٍ خَاطِئَةٍۢ ١٦

فَلْيَدْعُ نَادِيَهُۥ ١٧

سَنَدْعُ ٱلزَّبَانِيَةَ ١٨

كَلَّا لَا تُطِعْهُ وَٱسْجُدْ وَٱقْتَرِب ۩ ١٩

"Adakah engkau nampak (baiknya) orang yang melarang (dan menghalang) -Seorang hamba Allah apabila ia mengerjakan sembahyang?Adakah engkau nampak (buruknya) jika ia berada di atas jalan yang betul? -Atau ia menyuruh orang bertaqwa (jangan melakukan syirik)?Adakah engkau nampak (terlepasnya dari azab) jika ia mendustakan (apa yang disampaikan oleh Nabi Muhammad kepadanya) serta ia berpaling ingkar?Tidakkah ia mengetahui bahawa sesungguhnya Allah melihat (segala amal perbuatannya dan membalasnya)?Jangan sekali-kali berlaku derhaka! Demi sesungguhnya jika ia tidak berhenti (dari perbuatannya yang buruk itu), nescaya Kami akan menyentap ubun-ubunnya (dan menyeretnya ke dalam neraka), -Ubun-ubun (orang) yang berdusta, yang bersalah.Kemudian biarlah ia memanggil kumpulannya (untuk menyelamatkannya),Kami pula akan memanggil malaikat Zabaniyah (untuk menyeksanya)! Ingatlah! Janganlah engkau (wahai Muhammad) menurut kehendaknya, dan (sebaliknya) sujudlah dan dampingkanlah dirimu kepada Allah (dengan taat dan beramal soleh)!"

(Sural Al Alaq - 9-19)








No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...