41. Janji Untuk Melindungi Rasulullahﷺ yang mempunyai banyak kesukaran untuk ditempuhi, banyak musuh dan bahaya yang perlu dielakkan. Ini adalah untuk meyakinkannya bahawa mesejnya adalah benar dan daripada Allahﷻ. Misinya mesti berjaya. Dan dia mesti -- sebagaimana dia - pergi ke hadapan dan mengisytiharkan mesej itu dan menunaikan misinya, mempercayai Allahﷻ untuk perlindungan, dan tidak peduli jika orang yang telah kehilangan semua rasa hak menolaknya atau mengancamnya. Al-Quran menerangkan perkara di atas seperti di bawah:

Selepas turunnya ayat di atas, Rasulullahﷺ membebaskan pengawal keselamatannya dan menyerah dirinya dalam perlindungan Allahﷻ, Yang Maha Kuasa, yang memeliharanya dengan selamat dan sihat sepanjang hayatnya.
Perlindungan Rasulullahﷺ dibagi tiga peringkat dimasa hayat:
Bahaya memang tidak boleh diduga datangnya. Marabahaya boleh mengintai dan mengenai siapapun manusia, termasuk Rasulullahﷺ. Lantas bagaimana Allah memberikan perlindungan kepada Rasulullahﷺ?
Pada peringkat pertama, Allahﷻ memberikan perlindungan kepada Rasulullahﷺ sejak dalam kandungan. Beliau berada di dalam rahim wanita yang baik serta mempunyai teladan yang mulia. Bahkan menjelang kelahirannya, Allahﷻ memberikan perlindungan kepada Rasulullahﷺ melalui dtuknya, Abdul Muthallib, yang memberi makan orang-orang untuk menyambut cucunya.
Ketika Rasulullahﷺ dilahirkan dalam keadaan yatim pun,Allahﷻ memberikan perlindungannya melalui warisan dari almarhum ayahnya berupa budak perempuan bernama Ummu Aiman dari Habasyah yang mempunyai nama asli Barakah. Tak hanya itu, Rasulullahﷺ juga diberikan perlindungan oleh Allahﷻ melalui harta peninggalan lainnya dari ayahnya.
Yaitu, dititipkan lima ekor unta, sekelompok kambing, kedua bekas sahayanya Syaqran dan puteranya Shaleh.
Ketika Rasulullahﷺ lahir,Allahﷻ melindungi Rasulullahﷺ dengan limpahan kasih sayang yang datang melalui Abdul Muthalib dan bapa saudaranya yang berbudi pekerti, Abu Thalib. Kedua tokoh inilah yang mempunyai jasa besar dalam melindungi dakwah Rasulullahﷺ kelak.
Abdul Muthalib bahkan memerintahkan orang-orang untuk menyembelih kambing untuk menyambut cucunya yang telah lahir ke bumi. Pada dasarnya, kelahiran Rasulullah SAW di tengah-tengah keluarga terhormat hingga membentangkan jalan kepada beliau untuk menjadi pemimpin kaumnya kelak. Ini jugalah bukti perlindungan Allahﷻ kepada Rasulullahﷺ dalam garisan takdir.
Pada peringkat kedua, perlindungan Allahﷻ kepada Rasulullahﷺ hadir dengan terciptanya proses pemuliaan kepada orang-orang yang menyusui dan mengasuh Rasulullahﷺ. Para pengasuh tersebut mendapatkan imbalan puluhan ganda jika dibandingkan dengan perempuan-perempuan yang perkerjaan sama dengan mereka.
Perlindungan Allahﷻ kepada Rasulullahﷺ pada masa ini sekaligus memberikan keberkahan kepada para pengasuh. Contohnya, Tsuaibah Al-Aslamiyyah yang menyusui Rasulullahﷺ merdekakan dalam perbudakannya oleh Abu Lahab, bapa saudara Rasulullahﷺ yang kelak paling menentang dakwah Rasulullahﷺ.
Begitupun dengan Halimah As-Sa’diyah yang turut menyusui Rasulullahﷺ, Allahﷻ melimpahkan kekayaan kepadanya kerana keberkahan Rasulullahﷺ agar tiada seorang pun berjasa terhadap beliau. Banyak hal yang meliputi keberkahan Halimah As Sa'diyah, baik berupa harta maupun derajat sosialnya yang mulia karena Rasulullahﷺ ketika dewasa kerap menyebut-nyebut jasa beliau.
Adapun dua pengasuh Rasulullahﷺ semasa kecilnya yakni Fatimah binti Asad dan Barakah Al-Habasyiyah juga mendapat keberkahan dan kemuliaan yang menyelimuti. Kemudian dalam pengasuhan pamannya, Abu Thalib, Rasulullahﷺ juga mendapat perlindungan yang Allahﷻ titipkan.
Dalam Surah Dhuha -6 dan Ad-Dukhan ayat 6, Allah SWT berfirman: “Alam yajidka yatiman fa-awaa,”. Yang artinya: “Bukankah Dia menemukanmu sebagai seorang yatim, lalu Dia melindungimu?”. Sehingga, jelaslah bagaimana Allah menyambung satu per satu perlindungan-Nya yang tidak terputus kepada Rasulullahﷺ .
Pada peringkat ketiga, Allahﷻ memberikan perlindungan kepada Rasulullahﷺ untuk menjaganya dari hal-hal yang tidak elok, apalagi maksiat. Rasulullahﷺ dihindarkan—bahkan sejak dari fikiran—untuk tidak mempercayai tradisi jahiliyah masyarakat Arab. Rasulullahﷺ juga dijaga melalui akhlak mulia serta kejujurannya yang diakui seluruh masyarakat Arab itu.
Di sinilah, Rasulullahﷺ mula menggembalakan kambing dan mula mengenal dunia perdagangan yang luas. Perlindungan Allahﷻ kepada Rasulullahﷺ pun terus berlanjut dengan menghubungkannya dengan Rasulullahﷺ melalui orang-orang baik yang beliau temui dan kenal. Hingga akhirnya Rasulullahﷺ berjumpa dengan Sayyidah Khadijah dan menikahinya.
Dan pada peringkat terakhir, Allahﷻ juga terus memberikan perlindungan kepada dakwah Rasulullahﷺ melalui pelbagai cara. Baik melalui sahabat-sahabatnya, keluarganya, hubungannya, bahkan musuhnya sendiri yang kemudian menjadi sahabat paling setia Rasulullahﷺ.
Jika menelisik peristiwa bencana yang menimpa Syekh Ali Jaber saat berdakwah, baru-baru ini, sesungguhnya Allahﷻ pun memberikan perlindungan kepada beliau. Berdasarkan keterangan Syekh Ali Jaber, ketika hendak ditikam dengan orang yang tidak dikenali, tangan beliau mencerminkan terangkat seperti orang hendak berdoa. Barangkali, melalui refleks itulah Allahﷻ memberikan perlindungan kepada beliau.
Dalam buku Harta Rasulullahﷺ karya Abdul Fattah As-Samman menjelaskan, Allahﷻ menurunkan tiga peringkat perlindungan kepada Rasulullahﷺ . Yakni peringkat kelahiran hingga kanak-kanak, peringkat kanak-kanak hingga remaja, dan peringkat remaja hingga pengutusan beliau sebagai Nabi dan Rasul.
Begitu juga kita semua yang diberi nikmat yang paling berharga iaitu Iman dan Islam. Istiqomah dalam memanjatkan doa kepada Allahﷻ agar sentiasa dibawah perlindungan NYA.
Antara doa yang dianjurkan:
Doa Dilindungi Allahﷻ
"بِسْــــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اَللَّهُمَّ اِنّي اَحْمَ دُكَ عَلى كُ لِّ نِعْمَةٍ ، وَ اَشْكُر ُكَ عَلى كُل ِّ حَسَنَةٍ، وَ اَسْتَغْ فِرُكَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ ، وَ اَسْأَل ُكَ مِنْ كُل ِّ خَيْرٍ، و َ اَسْتَعيذُ بِكِ مِنْ ك ُلِّ بَلاءٍ، وَ لا حَوْل َ وَ لا قُوّ َةَ اِلاَّ ب اللَّهِ الْع َلِيِّ الْعَ ظيمِ
Allahumma inni ahmaduka 'ala kulli ni'matin wa asykuruka 'ala kulli hasanatin, wa astaghfiruka min kulli dzanbin, wa as aluka min kulli khoirin, wa asta'idzu bika min kulli balain, wala hawla wala quwwata illa billahil 'aliyyil 'adhim.
Artinya,
" Ya Allah, sesungguhnya aku memuji kepada-Mu atas segala nikmat, aku bersyukur kepada-Mu atas semua kebaikan, aku memohon ampun kepada-Mu dari semua dosa, aku memohon kepada-Mu dari semua kebaikan, aku memohon perlindungan kepada-Mu dari semua balak, dan tiada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan Allahﷻ."