Thursday

No.83: Mukjizat Rasulullahﷺ dan Bertambah besar Aliran Mata Air Tabuk .


Hadis Imran Ibn Hussain رضي الله عنه

Dalam versi Imran Ibn Hussainرضي الله عنه

Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan bahawa Imran Ibn Husseinرضي الله عنه berkata:

Kami bersama perjalanan Rasulullahﷺ, kemudian malam tiba, kami semua tidur sehingga kami dikejutkan oleh panas matahari, orang pertama yang bangun di antara kami adalah Sayidina Abu Bakarرضي الله عنه dan kami tidak pernah membangunkan Rasulullahﷺ sehinggalah. dia melakukannya sendiri.

Kemudian Sayidina Umar Al Khattab رضي الله عنه bangun dan berdiri di sebelah Rasulullah ﷺ dan baginda meninggikan suaranya sambil berkata, “Takhir!” sehingga Rasulullah ﷺ bangun dan memerintahkan kami meneruskan perjalanan. Kami melakukan perjalanan sehingga matahari tinggi, dia turun dan mengimami kami dalam solat, tetapi salah seorang sahabat tidak menyertai kami dalam solat. Setelah selesai shalat, beliau bertanya, “Apakah yang menghalangimu untuk shalat bersama kami?”

Dia berkata: Wahai Rasulullah, aku bermimpi basah. Rasulullah ﷺ menyuruhnya bertayammum dan solat. Kami terus mencari air kerana kehausan, kemudian kami bertemu dengan seorang wanita dan bertanya di mana kami boleh mencari air. Dia menjawab tiada air untuk kami. Kami kemudian bertanya kepadanya jarak antara kaumnya dan air?

Dia kata jaraknya sehari dan malam. Kami membawanya kepada Rasulullah ﷺ dan dia memberitahunya apa yang dia katakan kepada kami dan dia mempunyai dua anak yatim; suaminya meninggal dunia. Rasulullah ﷺ memintanya membawa air yang diletakkan di dalam mulutnya dan diminum. 

Rasulullahﷺ kemudian mengirimkannya kepada kami-empat puluh orang yang dahaga semuanya meminumnya sehingga kami semua kenyang dan mengisi beg air kulit kami.

Lelaki di antara kami yang bermimpi basah mandi, dan haiwan kami sukar berjalan kerana berat air yang kami bawa. Rasulullah ﷺ kemudian memerintahkan kami untuk mengumpulkan roti dan kurma untuk wanita itu dan baginda Rasulullah ﷺ kemudian menyerahkannya kepadanya dan bersabda, “Ambillah ini dan berilah makan kepada keluargamu dengannya, dan ketahuilah bahawa kami tidak berkurangan dari airmu”. Apabila dia sampai di rumah, dia memberitahu kaumnya bahawa dia telah bertemu dengan ahli sihir yang terbaik, atau Rasulullah ﷺ seperti yang mereka dakwa.

Dia kemudiannya menjadi seorang Muslim bersama 33 orang keluarganya. Peningkatan aliran air di mata-air Tabuk,  Imam Muslim menceritakan bahawa Muadh Ibn Jabalرضي الله عنه berkata: Kami keluar bersama Rasulullahﷺ. Unta yang membawa air kemudian mengambil bekas yang membawa air meletakkan bukaan di mulutnya dan minum. Dia kemudian mengantarnya kepada kami-empat puluh orang yang dahaga-kami semua minum daripadanya sehingga kami semua kenyang dan mengisi beg air kulit kami.



No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...