Friday

No.79: Mukjizat Meningkatkan Makanan

 


Mukjizat  Rasulullah dalam memperbanyakkan makanan: Imam Al-Bukhari dari Sahih menceritakan bahawa Anas Ibn Malikرضي الله عنه  berkata Abu Talha al-Ansari رضي الله عنه  suami kepada Ummu Sulaim رضي الله عنه , bahawa dia mendengar suara Rasulullah ingin datang ke rumah mereka sebagai tetamu dan tahu mereka sedang lapar. Ummu Sulaimرضي الله عنه  : Ya, Ada bijirin Barli. Letakkan roti pada tangan saya kemudian pergi dan panggil RasulullahAnas Ibn Malik رضي الله عنه temui dia sedang duduk di masjid bersama beberapa orang. Rasulullah menugaskan saya sama ada Abu Talha ada menghantar  Anas Ibn Malikرضي الله عنه,  Anas Ibn Malikرضي الله عنه menjawab: "Ya, Dan berkata, “dengan makanan?”

 Anas Ibn Malikرضي الله عنه berkata: Ya,  Dia kemudian berkata kepada orang-orang yang duduk bersamanya, "Berdiri dan lepaskan"  Anas Ibn Malikرضي الله عنه ikut bersama mereka sehingga kami tiba di rumah Abu Talha al-Ansari رضي Anas Ibn Malikرضي الله عنه memberitahu Abu Talha al-Ansari رضيapa yang berlaku. Kemudian Abu Talha al-Ansari رضي الله عنه berkata kepada Ummu Sulaim رضي الله عنهRasulullahﷺ telah datang tetapi dengan ramai orang dan kita tidak mempunyai makanan yang cukup untuk mereka. Ummu Sulaimرضي الله عنه berkata: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Jadi, Abu Talha al-Ansari رضي pergi  dan mengalu-alukan Rasulullah

Rasulullah bersabda, “Bawalah apa yang kamu ada Umm Sulaim”. Ummu Sulaim رضي الله عنه lalu membawa roti dan rebusan yang disediakan daripada minyak sapi. Dia, Rasulullah berdoa untuk makanan itu, lalu memanggil sepuluh orang dari orang-orang yang datang dengan makan daripadanya, mereka makan sampai kenyang. Dia kemudian memanggil kumpulan lain sering daripada mereka dan mereka bersopan sehingga mereka berpuas hati, dia meneruskan perkara yang sama sehingga mereka semua makan dan kenyang.

Jumlah yang datang ini adalah tujuh puluh hingga lapan puluh orang bilangan mereka. Dalam versi lain, Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Yunus Ibn Muhammad meriwayatkan bahawa Anas Ibn Malikرضي الله عنه  berkata bahawa Ummu Sulaimرضي الله عنه menghantar kepada Rasulullah), menjemputnya untuk makan tengah hari. Saya pergi dan memberitahunya dan dia berkata: "Saya datang bersama-sama dengan orang-orang bersama saya". Saya cakap ya. Dia berkata kepada orang yang bersamanya, "Teruskan bersama saya". Aku kembali kepada Ummu Sulaimرضي الله عنه terkejut dengan jumlah orang yang datang bersama Rasulullah dan dia bertanya: Apa yang telah kamu lakukan wahai Anas?

Rasulullahﷺ masuk ke dalam rumah  Ummu Sulaimرضي الله عنه  house and asked if there was ghee. Ummu Sulaimرضي الله عنه berkata: Ya, ada beberapa. Dan dia membawakannya beg kulit yang mengandungi minyak sapi. 

Rasulullah kemudian membuka bekas itu dan berkata: Dengan nama Allah, Ya Allah muliakan nikmat-Mu ini”. Rasulullah pun mengambil sebahagian daripada minyak sapi dan daripadanya bolih dimakan hingga puas olih  lapan puluh orang sahabat lelaki, dan masih ada lagi yang tinggal. 

Dia memberikan nya semua kepada Ummu Sulaimرضي الله عنه  dan mengingatkan nya supaya sedekah kan kepada kaum muslimin dan jiran lain yang bukan Islam. 


No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...