Tuesday

No 70 - Mukjizat Rasulullahﷺ dalam memperbanyakkan makanan


Imam Al-Bukhari meriwayatkan bahawa Anas Ibn Malik رضي الله عنه berkata Abu Talhah رضي الله عنه berkata kepada Ummu Sulaim رضي الله عنه, bahawa dia mendengar suara Rasulullah datang sebagai tetamu dan mengetahui dia lapar. Dia kemudian bertanya kepada isterinya jika ada sesuatu untuk dimakan. Dia menjawab: Ya, ada beberapa barli. Dia meletakkan roti di tangan saya kemudian menyuruh saya pergi dan memanggil Rasulullah. Saya pergi dan mendapati dia sedang duduk di masjid bersama beberapa orang. 

Rasulullahﷺ bertanya kepadaku apakah Abu Thalhah رضي الله عنه,  telah mengutusku. Saya cakap ya. Dia berkata, "dengan makanan?" Saya cakap ya. Dia kemudian berkata kepada orang-orang yang duduk bersamanya, "Berdirilah dan marilah kami pergi." Saya pergi bersama mereka hingga kami tiba di rumah Abu Thalhah رضي الله عنه,. Saya memberitahu Abu Talha apa yang berlaku. Kemudian Abu Talhah berkata kepada Ummu Sulaim رضي الله عنه, : 

"Rasulullah  telah datang tetapi dengan manusia dan kami tidak mempunyai makanan yang cukup untuk mereka semua. 

Ummu Sulaim رضي الله عنه berkata: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Maka pergilah Abu Thalhah dan menyambut RasulullahRasulullah bersabda, “Bawalah apa yang kamu miliki wahai Ummu Sulaim رضي الله عنه”. Ummu Sulaim رضي الله عنهkemudiannya membawa roti dan rebusan yang disediakan daripada minyak sapi. Dia Rasulullah berdoa untuk makanan itu, lalu memanggil sepuluh orang dari orang-orang yang datang bersamanya untuk makan daripadanya, mereka makan sampai kenyang. 

Dia kemudian memanggil kumpulan sepuluh lagi daripada mereka dan mereka pun makan sehingga mereka kenyang, baginda meneruskan demikian sehingga mereka semua makan dan kenyang. Orang-orang ini berjumlah tujuh puluh hingga lapan puluh orang. Dalam versi lain, Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Yunus Ibn Muhammad meriwayatkan bahawa Anas Ibn Malik رضي الله عنه berkata bahawa Ummu Salim رضي الله عنه menghantarku kepada Rasulullah menjemputnya untuk makan tengah hari. Saya pergi dan memberitahunya dan dia berkata: "Saya datang bersama-sama dengan orang-orang bersama saya". Saya cakap ya. Dia berkata kepada orang yang bersamanya,

“Teruskan dengan saya. Aku kembali kepada Ummu Sulaim رضي الله عنه terkejut dengan jumlah orang yang datang bersama Rasulullah dan dia bertanya: Apa yang telah kamu lakukan wahai Anas? Rasulullah masuk ke rumah Ummu Sulaim رضي الله عنه dan bertanya adakah ada adalah minyak sapi. Dia berkata: Ya, ada beberapa. Dan dia membawakannya beg kulit yang mengandungi minyak sapi. Dia kemudian membuka beg itu dan berkata: "Dengan nama Allah, Ya Allah muliakan keberkatan-Mu di dalamnya". Rasulullah mengambil sebahagian daripada minyak sapi dan daripadanya memakan lapan puluh orang lelaki, dan masih ada yang tinggal. Dia memberikannya semula kepada Ummu Sulaim رضي الله عنه dan menyuruhnya memberi makan kepada keluarga dan jirannya.

36 Sahih Muslim:The Book of Fadhail, No. 9

37 Sahih Bukhari:The Book of Manakib and Sahih Muslim: Book of

drinks, No. 142

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...