Wednesday

No:38: Agama Islam Akan Melebihi Semua



38. Agama Islam Akan Melebihi semua: Allahﷻ berjanji bahawa Islam akan mengatasi semua agama lain, dan begitulah ia berlaku. Daripada agama-agama yang paling lazim ketika itu, Magiisme Parsi adalah yang paling utama, dan di sebelahnya agama Kristian Rom. Dan dalam masa yang singkat Islam memperolehi keutamaan ke atas mereka berdua. Kerajaan Parsi telah dimusnahkan dalam beberapa hari dan tiada kesan daripadanya kekal; dan Empayar Rom telah tewas sepenuhnya, dan kebanyakan harta mereka diserahkan kepada Islam. Al-Quran menerangkannya sebagai di bawah: 

"Dialah yang telah mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar untuk dikhabarkan atas segala agama; dan cukuplah Allah sebagai Saksi."

 (Q. 48:28).



Demi  Allah, Islam akan Berjaya

Mereka merencanakan orang yang beriman. Mereka takut dengan akhlak mulia yang menyapu masyarakat mereka yang penuh dengan maksiat. Mereka takut untuk menerapkan ajaran Islam, maka mereka sedaya upaya untuk memfitnah orang yang beriman.

Sebahagian daripada yang ikhlas mencari ia mungkin berakhir dan projek Islam itu gagal dan massa kumpulan yang keji akan mengatasi orang yang soleh. Beberapa orang mendapati perasaan sedih ini, maka mereka bergegas kepada Rasulullah untuk menadah tangan kepada Allah memohon kepada-Nya untuk memberi mereka kemenangan. Saiyidina Khabab ibn Al-Arat رضي الله عنه  , yang disiksa dengan teruk oleh musyrikin Quraisy sehingga punggungnya penuh dengan lubang akibat dibakar api, bercakap dengan nabi bagi pihak para sahabat yang lain.

Apakah reaksi Rasulullah terhadap hal itu?

Reaksi Rasulullah adalah pesanan kita kepada mereka yang bersungguh-sungguh mahu menerapkan ajaran Islam.

Saiyidina Khabab ibn Al-Arat رضي الله عنه berkata: 

Kami mengadu kepada Rasulullah (tentang penganiayaan yang ditimpakan kepada kami oleh orang-orang kafir) ketika dia sedang duduk di bawah naungan Ka'bah, bersandar di atas Burdnya (iaitu kain penutup). Kami berkata kepadanya, "Apakah kamu akan meminta pertolongan untuk kami? Adakah kamu akan berdoa kepada Allah untuk kami?" Dia berkata, "Di antara umat-umat sebelum kamu akan dimasukkan seorang (mukmin) ke dalam parit yang digali untuknya, dan diletakkan gergaji di atas kepalanya dan dia akan dipotong menjadi dua bahagian, tetapi (siksaan) itu akan berlaku. tidak membuatnya meninggalkan agamanya. Tubuhnya akan disisir dengan sikat besi yang akan menghilangkan dagingnya dari tulang dan saraf, namun itu tidak akan membuatnya meninggalkan agamanya. Demi Allah, agama ini (iaitu Islam) akan bertahan hingga musafir dari Sana (di Yaman) ke Hadrarmaut tidak akan takut kecuali kepada Allah, atau serigala terhadap kambingnya, tetapi kamu (manusia) tergesa-gesa.

Reaksimembentangkan mesej yang jelas meneroka sifat dan ciri laluan;

Mesej Pertama: orang yang jahat akan terus merencanakan orang yang beriman walaupun jelas bagi mereka mesej dan adab orang beriman yang mulia. Pernah ada orang yang hebat seperti Rasulullah, yang benar, dan pernah ada generasi seperti para sahabat Rasulullah dengan akhlak mereka yang mulia. Namun; ini tidak menjadikan kumpulan yang keji itu mengelak daripada melancarkan kesalahan yang nyata dan tidak wajar terhadap orang beriman. Mereka mencari hujah remeh dengan mendakwa bahawa mereka hanya berbuat demikian untuk menyokong hak dan memelihara fabrik negara. Agama ini, seperti yang mereka dakwa, menyemai perpecahan di kalangan penduduk Makkah, maka orang beriman mesti ditindas.

Apabila kita melihat sikap biadap terhadap Rasulullah dan umat beriman ini, kita tidak perlu hairan dengan cara mereka mendekati umat Rasulullah. Ini adalah jalan yang ditetapkan oleh Allah.

Mesej Kedua: riwayat lain untuk Hadis sebelumnya yang dikutip dalam Al-Bukhari, Saiyidina Khabab ibn Al-Arat رضي الله عنه menyifatkan Rasulullah ketika menjawabnya sebagai; (Rasulullahﷺ duduk dan pipinya atau Mukanya menjadi merah). Ini adalah tanda kemurkaan Rasulullah. Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa Rasulullah murka dengan permintaan Saiyidina Khabab ibn Al-Arat رضي الله عنه yang hanya memohon doa kepada AllahRasulullah menjadi marah hanya kerana dia melihat Saiyidina Khabab ibn Al-Arat رضي الله عنه yang kecewa, yang tidak sepatutnya untuk orang yang beriman, kerana Allah berfirman: 

("Dan siapa yang berputus asa dari rahmat Tuhannya melainkan orang-orang yang sesat?").

Ini adalah mesej kepada orang-orang yang beriman sepanjang sejarah bahawa untuk merasai kekecewaan dalam mana-mana peringkat dakwah adalah perkara yang dimurkai Rasulullah dan oleh  Allah. Tidak sepatutnya seorang Muslim membiarkan kekecewaan menyelinap ke dalam dirinya.

Mesej Ketiga: Rasulullah mengingatkan Khabab tentang sejarah yang menyebut beberapa orang beriman sebelum orang Islam yang diseksa dan disakiti lebih daripada Saiyidina Khabab ibn Al-Arat رضي الله عنه. Jika dibandingkan seksaan yang terdahulu dengan para sahabat Rasulullah, ternyata seksaan yang menimpa Saiyidina Khabab ibn Al-Arat رضي الله عنه dan para sahabat lebih mudah daripada yang dialami oleh yang terdahulu.

Dalam perutusan ini, saya meminta pembaca mengkaji semula sejarah yang terlewat dan jauh untuk menginsafi kebenaran. Contoh dalam sejarah jauh terlalu banyak sehingga tiada ruang untuk dikira dalam artikel ini, manakala sejarah lewat, kita semua mengalaminya. 


 

.

Dia sedar dan menyelamatkan kita daripada semua krisis yang lebih kuat daripada kita sekarang. Ia di luar impian kami. Telah dibuktikan kepada kita dengan bukti yang jelas bahawa ramalan manusia kita dalam entah bagaimana, tetapi perancangan Allah, Tuhan sekalian alam, Yang Maha Kuasa dan Maha Kuasa, adalah dalam yang lain untuk kelebihan kita.

Apabila kita merenung sejarah yang terlewat dan jauh, terbukti Allahﷻ meringankan yang susah dan memberikan kemenangan kepada parti kecil yang lemah dengan cara yang tidak pernah disangka oleh kita sendiri. Memberi kemenangan kepada orang-orang yang beriman adalah salah satu daripada tanda-tanda kebesaran Allah dan bukti ketuhanan-Nya; maka ia mesti dilengkapkan.

Mesej Empat: Rasulullah dengan tegas menegaskan bahawa Allah akan menyempurnakannya, yang bermaksud Islam. Ia bukan sahaja untuk Da`wah, tetapi memperkasakan bumi, sehingga seorang musafir dari Sana (di Yaman) ke Hadrarmaut tidak akan takut kecuali kepada Allah, atau serigala mengenai kambing biri-birinya. Rasulullah bersumpah dengan nama Allah dengan mengatakan itu dan mengesahkannya dengan banyak intensif bahasa.

Demi Allah, wahai orang Mesir yang dipuji oleh RasulullahAllah akan menyempurnakan perkara ini, ertinya Islam, keselamatan akan tersebar ke seluruh negara kita, dan ajaran Islam akan diterapkan secara terperinci

Mesej Kelima: walaupun keinginan untuk memperkasakan Islam ini adalah besar, arahan Rasulullahﷺ tidak boleh tergesa-gesa. Allah ada hikmahNya tersendiri apabila melengahkannya. Dia (Allah) dapat memberikan kemenangan kepada orang-orang yang beriman dan mendedahkan orang-orang yang merosakkan dengan "Jadilah, maka jadilah ia", namun; Allah menangguhkannya sampai waktu tertentu. Orang Islam yang tergesa-gesa mungkin mencerminkan ketidakpastian, ketidaksabaran atau tanda-tanda kekecewaan. Ini semua adalah serius dan ditolak, oleh itu; Nabi bersabda: (Seseorang di antara kamu mungkin akan dikabulkan doanya melainkan dia tergesa-gesa, iaitu: Saya berdoa kepada Allah berkali-kali tetapi tidak mungkin).

Lebih wajar umat Islam bekerja secara kolektif dan serius, walaupun kejadian itu mematahkan semangat atau menunjukkan kelebihan golongan keji berbanding orang beriman. Tidak syak lagi, Allah akan memberikan kemenangan kepada orang yang beriman pada bila-bila masa dan mengikut kehendak-Nya.

Sikap optimis ini bukanlah satu yang unik sepanjang hayat Rasulullah, ia berulang. Telah jelas selama bertahun-tahun dia berada di Makkah dan bagaimana penduduknya menzaliminya, ketika pulang dari At-Taif dan ketika berhijrah ke Madinah meninggalkan rumah, keluarga dan hartanya. Ia juga jelas apabila kekacauan melanda negerinya yang baru lahir, perang Uhud, pengepungan Al-Ahzab, memerangi Rom, orang-orang munafik yang menyebarkan khabar angin di al-Madinah dan banyak lagi. Ia adalah jalan Allah yang ditetapkan. Apa pun kesakitan, ia telah berakhir. Apa pun penindasan yang berlaku, masa keadilan sudah dekat. Fajar datang hanya selepas malam yang gelap gulita.

Ini bukanlah impian seorang ahli falsafah atau hasrat pembaharu; malah ia adalah janji Allah, Tuhan sekalian alam.

Allah berfirman: 

"([Mereka meneruskan] sehingga apabila rasul-rasul itu berputus asa dan yakin bahawa mereka telah didustakan, datanglah kepada mereka kemenangan Kami, dan selamatlah sesiapa yang Kami kehendaki, dan azab Kami tidak dapat ditolak dari orang-orang yang penjenayah.)"

Yusuf, 110

Saya memohon kepada Allah agar memberikan maruah kepada Islam dan umat Islam.

Islam mula menjangkau jauh mengatasi semua agama dari batas Jizyah Arab.

Rejab Bulan Perang Tabuk - Mulanya Detik awal Islam akan melangkaui batas wilayah Arab, malah mula menundukan kuasa2 besar Roma dan Persia.Rejab terkenal dengan peristiwa-peristiwa yang luar biasa dan juga, ia adalah salah satu bulan suci dalam Islam. Dalam topik ini, kita mengambil iktibar tentang peristiwa besar dalam bulan Rejab, yang mempunyai banyak kepentingan dan tempat dalam Sejarah Islam. Ia adalah Perang Tabuk yang terkenal.  Rasulullahﷺ, sudah pasti mendapat alamat atau mukjizat kerana telah menjangkakan akan kemaraan tentera Roma ke sempadan semenanjung Jizyah Arab. 

Perang Tabuk juga mendapat nama lain dalam sejarah, Ia juga terkenal dengan ekspedisi Usra. Ekspedisi ini dimulakan oleh Rasulullah pada bulan Oktober 630 Masihi. Ini adalah kekuatan 30,000 Askar Islam. Secara geografi ia adalah perarakan ke arah utara Tabuk dan berhampiran dengan Teluk Aqabah. Bahagian ini kini dikenali sebagai barat laut Jizyah Arab i.

Senario Pra Pertempuran

Terdapat berita tentang serangan Byzantin sehingga Rasulullah meminta orang Arab untuk berhimpun menentang mereka tetapi ramai di antara mereka menafikan turut serta. Pasukan berarak ke arah Teluk Aqabah pada Oktober 630, ia adalah hari ke-9 Rejab. Ini adalah ekspedisi yang besar dan perbezaan tentang pertempuran ini adalah Saiyidina Ali Ibn Abi Talib رضي الله عنه  tidak menyertai peperangan ini kerana arahan Rasulullah. Beliau memegang kuasa di Madinah.

Ini adalah penginapan hampir 20 hari di tempat Tabuk. Rasulullah meninjau kawasan itu dan bertemu dengan ketua-ketua tempatan yang berbeza dan membuat pakatan ke atas mereka. Tentera Byzantine tidak muncul dalam tempoh ini. Maka Rasulullah memutuskan untuk kembali ke Madinah. Ia disebut dalam ensiklopedia oxford dunia Islam,

"Pertunjukan kekerasan ini menunjukkan niatnya untuk mencabar Byzantine untuk mengawal bahagian utara laluan kafilah dari Makkah ke Syria (Syam)" (ensiklopedia oxford dunia Islam).

Surah Taubah  dan Perperangan Tabuk

“Khutbah kedua (v., 38-72) telah diturunkan pada Rajab A.H. 9 atau sedikit sebelum ini, ketika Rasulullah terlibat dalam membuat persiapan untuk Kempen, Tabuk. Dalam khutbah ini, orang-orang Mukmin didesak untuk mengambil bahagian secara aktif dalam Jihad, dan orang-orang yang syirik dicela dengan keras kerana menahan harta mereka dan kerana ragu-ragu untuk mengorbankan nyawa mereka di jalan Allah kerana kemunafikan, lemah iman atau kecuaian mereka." 

(Tafhim ul Quran)

Tinjauan Terperinci dalam Cahaya Surah Taubah

Ia bermula sebelum kemenangan Makkah. Sebabnya ialah konflik dengan orang Roma. Penyembelihan 15 orang di kalangan kumpulan orang yang ditugaskan untuk Perjanjian Hudaibiyah adalah salah satu sebab lain. Hanya Sayidina Ka'ab bin Umair Ghifari رضي الله عنه boleh menyelamatkan nyawanya.

Shurahbll bin Amr, seorang gabenor Kristian Busra juga telah membunuh Saiyidina Haritli bin Umair رضي الله عنه yang merupakan duta Rasulullah . Kini tindakan itu perlu untuk bertindak balas terhadap kekejaman tersebut.

 Maka Rasulullah  menghantar 3000 tentera Islam di Jamadi-ul-Ula A. H. 8 ke sempadan Syria (Syam). Apabila mereka sampai di Ma'an, mereka mengetahui bahawa Shurahbll bin Amr sedang berbaris untuk memerangi mereka dengan 100 ribu orang tentera dan sebaliknya saudara Caesar Theodore juga berbaris dengan jumlah yang sama dari angkatan tenteranya. Dengan rahmat AllahRasulullah, tentera yang terhad memenangi perang ke atas tentera yang besar ini, memberikan dorongan kepada kempen Islam.

Ini adalah isyarat kepada kuasa Rom bahawa Islam akan menakluki pemerintahan mereka.

Farvah bin ‘Amral Juzami, seorang komander Tentera Arab empayar Rom memeluk Islam, yang sangat mengagumkan bagi Caesar, mendiang Caesar memintanya memilih antara Islam dan kematiannya. Maka dia memilih Islam daripada persekutuan Tentera Rom dan mati syahid kemudiannya.

Caesar memutuskan untuk melancarkan kempen ketenteraan terhadap orang Arab 9 Hijrah kerana dia berada dalam pasukan selepas kekalahan di M’utah. Orang-orang munafik juga cuba sedaya upaya untuk melihat kekalahan Islam di tangan Caesar, yang mana terdapat ayat-ayat Surah Taubah yang jelas menyebut tentang kemunafikan mereka.

Semua perhimpunan di Arab benar-benar memahami hasil besar pilihan asas ini. Orang-orang munafik sedang menunggu akibat dari Kempen itu, kerana mereka telah meletakkan semua kepercayaan mereka kepada pemusnahan Islam oleh orang Rom. 'Orang-orang jahat' itu juga percaya bahawa ia adalah kemungkinan terakhir mereka untuk menghancurkan agama Islam dengan pembangkang dalaman jika umat Islam mengalami kemusnahan di Syria (Syam). Mereka telah, dengan cara ini, menggunakan Masjid yang dibuat oleh mereka untuk membuat plot dan telah menggunakan setiap rancangan mereka untuk membuat Kempen itu mengecewakan. 

Sebaliknya, orang-orang Mukmin yang tulen juga mengakui sepenuhnya bahawa takdir Pergerakan yang mereka gunakan paling ekstrem sepanjang 22 tahun sebelum ini, kini masih berada dalam keadaan yang tidak menentu. Sekiranya mereka menunjukkan keberanian dalam peristiwa asas itu, pintu masuk ke seluruh dunia akan dibuka untuk Pergerakan tersebar. Walau apa pun, sekiranya mereka menunjukkan kekurangan atau kelemahan, apabila semua kerja yang telah mereka lakukan di Arab akan berakhir dengan segera.

Secara terang-terangan, Rasulullah keluar menuju Syria (Syam) pada bulan Rajab A. H. 9, bersama tiga puluh ribu pejuang atas sebab Islam. Syarat-syarat di mana kempen itu diperlukan mungkin ditentukan daripada cara bilangan unta yang bersama mereka sedikit sehingga sejumlah besar daripada mereka diwajibkan berjalan-jalan dengan berjalan kaki dan duduk ketat bagi mereka untuk beberapa yang perlu ditunggangi. sekali gus pada setiap unta. Untuk menambah ini, terdapat kehangatan yang memakan padang pasir dan kekurangan air yang teruk. Walau apa pun, mereka diberi imbuhan yang melimpah ruah untuk tujuan teguh mereka dan kepatuhan yang tulen kepada sebab dan ketabahan mereka walaupun dengan cabaran dan halangan yang luar biasa itu.

Pada ketika mereka muncul di Tabuk, mereka mendapati bahawa Caesar dan rakan-rakannya telah menarik balik askar mereka dari benteng dan tiada musuh untuk bertempur. Dengan cara ini, mereka memenangi kemenangan beretika yang mengembangkan kompleks kegemilangan mereka dan, itu juga, tanpa menumpahkan setitik darah.

Pada masa ini, adalah wajar untuk menarik perhatian bahawa tanggapan umum yang diberikan oleh pakar sejarah mengenai kempen Rasulullah tentang Kempen Tabuk adalah tidak betul. Mereka mengaitkan peristiwa itu dengan cara yang seolah-olah kemas kini mengenai perhimpunan angkatan tentera Rom yang dekat dengan pinggiran Arab itu sendiri adalah palsu. 

Kebenaran perkara itu ialah Caesar telah mula mengumpulkan angkatan tenteranya, namun Rasulullahﷺ   menghalangnya dan muncul di tempat kejadian sebelum dia boleh membuat persiapan penuh untuk pencerobohan itu. Dengan cara ini, menerima "berhemat adalah keberanian yang lebih baik," dia menarik balik tenteranya dari pinggir. Kerana dia tidak terlepas pandang bahawa 3,000 pesaing atas sebab Islam telah menjadikan tenteranya tidak berdaya seratus ribu orang di M'utah. Dia terbukti tidak mampu, kemudiannya, walaupun dengan sejumlah 200,000, berangkat berperang.

Pertempuran itu masih diingati oleh sejarah dan akan bertahan lama sehingga akhir zaman. Mesej pertempuran juga memberi isyarat perhatian kita kepada kebenaran bahawa bukan kuantiti atau peralatan yang penting tetapi kepatuhan yang tulen, Iman, dan kepercayaan kepada yang maha kuasa adalah yang paling penting.

Selanjutnya ada berberapa Mukjizat yang berlaku semasa Perperangan dan expedisi Tabuk;

Mukjizat Perang Tabuk

Beberapa mukjizat muncul dalam Perang Tabuk, iaitu: 3yang Utama.

1) Turunnya hujan selepas solat Rasulullahﷺ .

2) Air mata air mengalir dari celah-celah jari Rasulullahﷺ .

3) Memperbanyakkan kumpulan makanan.

Kita akan huraika tentang 3 peristiwa Mukjizat itu. 

Perang Badar, Perang Tabuk adalah beberapa bukti untuk itu.

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...