Wednesday

No.72-Mukjizat Rasulullahﷺ tentang Kafilah Unta Quraish

Diantara mukjizat Rasulullah yang berkaitan dengan peristiwa Isra dan Mi'raj, bahawa orang-orang Quraish berkata kepada beliau,

"Apakah engkau melihat kafilah kami yang ada di tempat ini dan itu?"

Beliau menjawab, "Iya biar aku menerangkannya, aku mendapati mereka kehilangan satu ekor unta mereka dan mereka mencarinya, dan aku melihat kafilah bani fulan dimana unta tersebut mereka  berpecah .'

Mereka berkata, "Beritahukan kepada kami berapa iumlahrya dan jumlah penggembalanya." Beliau bersama, "Aku tidak sempat menghitungnya.

Kemudian beliau bangun dan mendatangi kafilah unta lalu menghitungnya dan menghitung jumlah penggambaranya. setelah itu beliau kembali kepada orang-orang-orang Quraysh, lalu bersama,

"Jumlahnya adalah sekian dan sekian, dan penggembalanya  adalah fulan dan fulan."Tempat keadaannya persis seperti sekarang" 

diinformasikan oleh Rasulullah #.11

Dalam riwayat Al Baihaqi disebutkan, "Kami berkata, 'Wahai Rasulullah, bagaimana engkau di-isra kan?, Beliau menjawab, ... kemudian Rasulullahﷺ bersabda, 'Salah satu tanda kebenaran apa yang aku sampaikan kepada kalian adalah, aku melewati seekor unta kalian di tempat ini dan itu, mereka telah kehilangan untanya, lalu mereka si fulan mengumpulkan semuanya. Dalam perjalanan mereka saat itu, merel<a singgah di tempat ini dan itu dan merel<a mendatangi Kalian pada hari ini dan lalu unta berwarna hitam datang menghampiri mereka .--'. Ketika orang-orang mulai berdatangan, mereka melihatnya hingga hampir mendekati tengah hari dan kafilah pun tiba, lantas unta hitam yang digambarkan Rasulullah pun datang menghampiri mereka. "

Dalam riwayat yang lain disebutkan, "Rasulullahﷺ diperjalankan ke Baitul Maqdis, kemudian kembali pada malam yang sama, lalu menceritakan hal itu kepada mereka dan menyebutkan ciri-ciri Baitul Maqdis serta kafilah unta mereka, maka orang-orang berkata, 'Kami tidak percaya dengan cerita Muhammad'. Mereka pun kembali murtad, maka Allahﷻ  musnahkan mereka bersama Abu Jahal'."

( Hadits ini hasan).

Pada Riwayat Yang Lain;

Hadits ini diriwayatkan oleh Abu Ya'la, namun  Ibnu Hajar dalam Fath Al Bari (7 /24O1 tidak berkomentar.)

Pulang: Dari Langit Tujuh ke Makkah

Perjalanan al-Mi’raj berakhir dengan Rasulullah turun semula ke Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis. Sekembalinya ke Makkah, dia melihat pelbagai kafilah di pinggir dan menuju ke arah kota, yang kemudiannya akan diterangkannya kepada orang Quraisy sebagai bukti bahawa dia telah melakukan perjalanan ini dalam masa kurang dari satu malam. Terdapat ramai yang tidak mempercayai Rasulullah dan mengejeknya kerana membuat dakwaan sedemikian. Para sahabat, bagaimanapun, tidak pernah meragui peristiwa penting ini.

Oleh itu, kisah ini adalah sumber keajaiban dan harapan, kerana ia terus berlaku untuk kita hari ini. Pada malam ini, sebaik-baik makhluk s.a.w diberi penghormatan mengembara ke langit dan dikurniakan kehadrat Ilahi.


No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...