Salam ((salam) oleh Pohon dan Batu: Sayyidina Ali bin Abu Talib (رضي الله عنه) melaporkan: "Saya datang bersama Nabi (صلى الله عليه وسلم) di Makkah. Tidak ada gunung atau pokok yang bertemu dengannya melainkan berkata: • •As-Salamu 'Aiaika Ya Rasui-AIIah (selawat ke atasmu, wahai Rasulullah)" (Muslim, Mishkat).
Teks yang disediakan ialah hadis (perkataan atau perbuatan Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم) yang dirakamkan) yang dilaporkan oleh Hazrat Ali bin Abu Talib (r.a.), yang menerangkan tentang gunung-ganang dan pepohonan di Makkah yang memberi salam kepada Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم), "As-Salamu 'Aiaika Ya Rasui-AIIah" (Salam sejahtera ke atasmu wahai Rasulullah). Naratif ini menonjolkan aspek keajaiban hubungan ketuhanan Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم), di mana objek tidak bernyawa seperti pokok dan batu mengakui baginda sebagai Rasul Allah.
Elemen utama hadis:
Wartawan: Sayyidina Ali bin Abu Talib (رضي الله عنه).
Konteks: Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم),berada di Makkah.
Mukjizat: Gunung dan pepohonan akan menyambut Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم),.
Selawat: Salam itu ialah "As-Salamu 'Aiaika Ya Rasui-AIIah" (Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah).
Kepentingan: Peristiwa ini menunjukkan status luar biasa Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم), dan hubungan rohani yang mendalam baginda dengan seluruh ciptaan.
Laporan tentang pohon dan batu memberi salam kepada Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم), disebutkan dalam beberapa kumpulan hadis, dengan riwayat yang disandarkan kepada pelbagai sahabat. Ia dianggap sebagai mukjizat Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم), yang mantap, disokong oleh sanad yang dianggap sahih dan sahih oleh ulama. Sumber hadis Riwayat tentang pohon dan batu memberi salam kepada Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم), boleh didapati dalam beberapa kompilasi hadis: Sayyidina Ali bin Abu Talib (رضي الله عنه).: Laporan bahawa "Tiada gunung atau pohon yang bertemu dengannya melainkan berkata: As-Salamu 'Alaika Ya Rasul Allah" diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bin Abu Talib (رضي الله عنه).. Jabir ibn Samurah: Dia meriwayatkan, "Saya mengenali batu di Makkah yang pernah memberi salam kepada saya sebelum kedatangan saya sebagai Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم) dan saya mengenalinya hingga sekarang". Hadis ini terhimpun dalam Sahih Muslim, salah satu daripada dua kumpulan hadis yang paling sahih.
Aisha (Umm al-Mu'minin): Dalam riwayat lain, dia melaporkan bahawa apabila Jibril membawa mesej kepada Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم), dia tidak akan pernah melalui batu atau pohon tanpa berkata, "'Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah!'". Sahabat lain: Mukjizat lain yang melibatkan pokok juga dilaporkan oleh para sahabat, termasuk Ibn Abbas(رضي الله عنه) , Ibn Mas'ud (رضي الله عنه), dan Anas ibn Malik(رضي الله عنه) . Konteks hadis Riwayat-riwayat ini dilihat sebagai kisah tentang mukjizat Nabi Muhammad, (صلى الله عليه وسلم), yang juga dikenali sebagai mu'jizat. Pengiktirafan kenabian: Konteks teras ialah pengiktirafan kenabian Nabi Muhammad (صلى الله عليه وسلم) oleh benda-benda tidak bernyawa, menunjukkan bahawa alam semula jadi tunduk kepada Tuhan dan mengakui utusan-Nya. Pengesahan misi ilahi: Ucapan salam dari gunung, pepohonan, dan batu berfungsi sebagai pengesahan ilahi tentang statusnya sebagai Rasul Allah(صلى الله عليه وسلم), terutama pada tahun-tahun awal kenabian baginda di Mekah.
Metafora bagi orang-orang kafir: Beberapa tafsiran mencadangkan bahawa
pengenalan tanpa syarat oleh benda-benda tidak bernyawa adalah kontras yang
nyata dengan penafian dan kedegilan orang-orang kafir di Makkah, menjadikan
penolakan terhadap mesej Rasul Allah(صلى الله عليه وسلم), menjadi lebih pedih.
Ramalan kenabian: Hadis yang terkenal tentang akhir zaman, juga
dikumpulkan dalam Sahih Muslim, menerangkan bagaimana batu atau pokok akan
membantu umat Islam dalam memerangi orang Yahudi, walaupun pokok Gharqad tidak.
Ini adalah peristiwa kenabian yang berasingan tetapi menampilkan unsur ajaib
yang sama dalam dunia semula jadi bercakap.
Pada Riwayat Yang Lain;
Batu-batu yang bertasbih di tapak tangannya.
Ini diriwayatkan dari kitab-kitab Hadis yang tepat. “Anas, hamba Nabi, berkata: “Kami bersama-sama dengan Rasulullah(صلى الله عليه وسلم), ketika beliau mengambil segenggam batu kecil dan mereka mula memuji Allah di tapak tangannya yang diberkati. Kemudian, dia meletakkan mereka di tangan Abu Bakar yang jujur dan sekali lagi mereka bertasbih kepada Tuhan." (2) Dalam jalur riwayatnya, Abu Dzar al-Ghifari(رضي الله عنه) berkata: “Kemudian, dia meletakkan mereka ke dalam tangan Sayyidina Umar (رضي الله عنه), dan sekali lagi mereka memuliakan Tuhan. Kemudian, dia mengambil mereka dan meletakkannya di atas tanah, dan mereka diam. Kemudian, dia sekali lagi mengambil mereka, dan meletakkan mereka di tangan Sayyidina Uthman(رضي الله عنه), di mana mereka mula bertasbih kepada Tuhan.” Abu Dzar(رضي الله عنه) dan Anas (رضي الله عنه)menceritakan: "Dia meletakkan mereka di tangan kami dan mereka diam." (3)
Batu yang menyambut Rasulullah(صلى الله عليه وسلم),
Ia ditetapkan melalui riwayat yang sahih daripada Sayyidina Ali(رضي الله عنه) , Jabir (رضي الله عنه)dan Sayyiddah Aisha al-Siddiqa(رضي الله عنه);
“Batu-batu dan gunung-ganang akan berkata kepada Rasulullah(صلى الله عليه وسلم),, ‘Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah!’”
Dalam sanad Sayyidina Ali(رضي الله عنه) berkata:
“Setiap kali kami berkeliling di sekitar Mekah pada awal masa kenabian baginda, pohon-pohon dan batu-batu yang kami temui akan menyatakan: ‘Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah!’” (4)
Semasa dalam sanadnya, Jabir berkata:
“Apabila Rasulullah(صلى الله عليه وسلم) menjumpai batu dan pepohonan, mereka sujud kepada baginda, iaitu menunjukkan ketaatan kepadanya, mereka akan mengisytiharkan: ‘Selamat sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah!’” (5)
Dalam salah satu riwayat Jabir (رضي الله عنه), Rasulullah(صلى الله عليه وسلم) bersabda: "Aku mengetahui batu yang memberi salam kepadaku." (6) Ada yang mengatakan bahawa dia bermaksud Hajar Aswad Ka'bah.
Dalam jalur riwayatnya, ‘Aisyah berkata: “Rasulullah(صلى الله عليه وسلم) bersabda: ‘Apabila Jibril membawa risalah kepadaku, aku tidak akan pernah melewati batu atau pohon tanpa ia berkata, ‘Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah!’”(7)
[1]Bukhari, Manaqib: 25; Tirmidhi, Manaqib: 6 (tahqiq: Ibrahim A’wad) no. 3633; Musnad, 1:460; Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:306; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:627; Ibn Kathir, al-Bidaya wa’n-Nihaya, 6:97-98, 133.
[2]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:306; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:70; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:627.
[3]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:306; al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 5:179, 8:298-299; Ibn Kathir, al-Bidaya wa’n-Nihaya, 6:132-133.
[4]Tirmidhi, Manaqib: 6; Darimi, Muqaddima: 4; al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 8:260;u, 2:607; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:628.
[5]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:307; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:71.
[6]Müslim, Fadail: 2; Tirmidhi, Manaqib: 5; Musnad, 5:89, 95, 105; Ibn Hibban, Sahih, 8:139.
[7]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:307; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:71; al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 8:259.
[8]Bayhaqi, Dalailu’n-Nubuwwa, 6:71
[9]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:608; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:628; al-Hakim, al-Mustadrak, 2:309; al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 9:269-270.
[10]bk. Bukhari, Fadailu’l-Ashab: 5, 6, 7; Tirmidhi, Manaqib: 19, no. 3697; Abu Dawud, Sunnah: 9 (Bab: fi’l-Khulafa).
[11]Muslim, Fadailu’s-Sahaba: 6 (no. 2417); Tirmidhi, Manaqib: 19.
[12]Tirmidhi, Manaqib: 19.
[13]Tirmidhi, Manaqib: 19; al-Hakim, al-Mustadrak, 3:450.
[14]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:308; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:75.
[15]az-Zumar, 39/67.
[16]Muslim, Sifatu’l-Qiyama: 19-26; Musnad, 2:88; al-Hakim, al-Mustadrak, 2:252; Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:308; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:75; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:630; Ibn Hibban, Sahih, 9:214.
[17]Muslim, Jihad: 87, no. 1781.
[18]Bukhari, Maghazi: 48, Mazalim: 32, Tafsira’l-Qur’an: 12; Tirmidhi, Tafsiru’l-Qur’an: 18 (Bab: Suratu Bani Israil); Ibn Hibban, Sahih, no. 1702.
[19]al-Isra, 17/81.
[20] al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid wa Manbau’l-Fawaid, 6:176 (from Hz. Ibn Mas’ud).
[21]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:308; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:631; Tirmidhi, Manaqib: 3 (Bab, Majaa fi Bad’i’n-Nubuwwa); al-Mubarakfuri, Tuhfatu’l-Ahwazi, no: 3699; al-Hakim, al-Mustadrak, 2:615; Ibn Hisham, Siratu’n-Nabi,p. 115.
[22]al-Anfal, 6/17.
[23] al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 6:84.
[24]Muslim, Jihad: 76, 81 (Bab: Ghazwat-u Hunayn); Darimi, Siyar: 15 (Bab: Shahati’l-Wujuh); Musnad, 5:286.
[25]al-Anfal , 6/17.
[26]From Hz. Abu Huryara: Bukhari, Tib: 55, Jizya: 7, Maghazi: 41; Abu Dawud, Diyat: 6, no: 4509, 4511, 1512; Darimi, Muqaddima: 11; Musnad, 2:451 From Hz. Anas: Muslim, no: 2992; Bukhari, al-Hiba: 28; Abu Dawud, Diyat: 6, no: 4508. From Hz. Jabir Ibn Abdullah: Darimi, Muqaddima: 11; Abu Dawud, Diyat: 6, no. 4510, 4511. For ways of narration about the poisonous goat, see Abu Dawud, Diyat: 6.
[27]al-Hakim, al-Mustadrak, 3:219, 4:109; Bayhaqi, Dalailu’n-Nubuwwa: 6:256, 264; Ibnu’l-Qayyim, Zadu’l-Ma’ad, 3:336.
[28] see the hadith of Jabir: at-Tabrizi, Mishqatu’l-Masabih, no. 5931, Abu Dawud, Diyat: 6; Darimi, Muqaddima: 11; al-Jizri, Jamiu’l-Usul, 8888, al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 8:295-296.
[29]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:317-319; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:645.
[30] Abu Dawud, Diyat, 6; Darimi, Muqaddima, 11; Majma’u’z-Zawaid, 8:295-296; Bayhaqi, Dalailu’n-Nubuwwa, 4:262.
[31]Musnad, 3:65; as-Sa’ati, al-Fathu’r-Rabbani, 22:66-67; al-Haythami, Majma’u’z-Zawaid, 2:166-167; al-Hindi, Kanzu’l-Ummal, 12:376; Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:3323; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:671; al-Asqalani, al-Isaba, no. 7076.
[32]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:333; Ali al-Qari, Sharhu’sh-Shifa, 1:671; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:156; Ibn Hisham, Siratu’n-Nabi, 1:637; Ibnu’l-Qayyim, Zadu’l-Maad (tahqiq: Arnawud), 3:186.
[33]Qadi Iyad, ash-Shifa, 1:333; Khafaji, Sharhu’sh-Shifa, 3:157; Ibn Sayyidi’n-Nas, Uyunu’l-Athar, 2:20; al-Asqalani, al-Isaba, no. 4583.
[34]Ibn Abdi’l-Barr, al-Istiab, 2:274 (next to Isaba); Ibn Hajar, al-Isaba, 2:287; Ibn Sayyidi’n-Nas, Uyunu’l-Athar, 2:32; Abdurrazzaq, al-Musannaf, 11:279.
[35] Ibn Sayyidi’n-Nas, 2:32; Abdurrazzaq, al-Musannaf, 11:279.
