Tuesday

[ Bahagian 7 ] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: : Siang, Malam, Matahari dan Bulan dalam Perkhidmatan


‏اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ

Dari perspektif Islam, alam semesta, termasuk matahari, bulan, siang, dan malam, dilihat sebagai tanda-tanda penciptaan dan kekuasaan Allah. Badan-badan angkasa ini bukan sekadar objek di angkasa, malah penunjuk kepada perintah dan tujuan ilahi. Mereka adalah alat untuk manusia memahami dunia di sekeliling mereka dan menghargai sains di sebaliknya.

Berikut adalah pandangan yang lebih terperinci tentang pandangan Islam:

1. Ciptaan dan Tanda-tanda Ilahi:

Al-Quran menegaskan bahawa penciptaan langit dan bumi termasuk matahari, bulan, siang dan malam adalah tanda kekuasaan dan kebijaksanaan Allah.

Badan-badan angkasa ini adalah sebahagian daripada reka bentuk kosmik agung yang mempunyai tujuan dan tertakluk kepada kawalan Allah.

Mereka dilihat sebagai bukti kewujudan Pencipta tunggal dan keindahan alam semesta.

2. Siang dan Malam untuk Rehat dan Bekerja:

Al-Quran menyebut bahawa Allah menjadikan malam untuk berehat dan siang untuk bekerja dan beraktiviti.

Ini menunjukkan bahawa manusia dimaksudkan untuk menggunakan siang dan malam untuk tujuan khusus mereka, sama ada untuk bekerja atau berehat.

3. Matahari dan Bulan untuk Pengiraan dan Penjagaan Masa:

Matahari dan bulan digambarkan sebagai "untuk pengiraan" dalam Al-Quran, bermakna ia digunakan untuk menentukan masa dan musim.

Ini telah membawa kepada perkembangan kalendar lunar Islam, yang penting untuk pemeliharaan agama.

4. Perjalanan Matahari:

Al-Quran menerangkan pergerakan matahari ke arah "titik perhentian" tertentu, mencadangkan laluan yang telah ditetapkan.

Ini menyerlahkan idea bahawa benda-benda angkasa pun ditadbir oleh undang-undang Allah dan mempunyai tujuan di alam semesta.

5. Fasa Bulan:

Fasa-fasa bulan disebut di dalam Al-Quran, menunjukkan bahawa ia bukanlah objek statik tetapi lebih kepada badan angkasa dengan irama dan kitaran tertentu.

Fasa-fasa ini digunakan untuk menjaga masa dan memahami peredaran masa.

6. Alam Semesta sebagai Entiti "Berenang":

Al-Quran menggunakan istilah "berenang" untuk menggambarkan pergerakan matahari, bulan, dan benda-benda angkasa yang lain, menyiratkan gerakan yang licin dan anggun.

Ini menunjukkan bahawa badan-badan ini bukan sahaja terapung secara rawak tetapi ditadbir oleh perintah dan tujuan ilahi.

Pada dasarnya, dari perspektif Islam, alam semesta, termasuk matahari, bulan, siang, dan malam, adalah bukti ciptaan, kekuasaan, dan kebijaksanaan Allah. Badan-badan angkasa ini bukan sekadar objek di angkasa tetapi penunjuk susunan dan tujuan ilahi yang perlu difahami dan dihayati oleh manusia.

 

وَسَخَّرَ لَكُمُ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ وَٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ ۖ وَٱلنُّجُومُ مُسَخَّرَٰتٌۢ بِأَمْرِهِۦٓ ۗ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَـَٔايَـٰتٍۢ لِّقَوْمٍۢ يَعْقِلُونَ ١٢

[Dan ia memudahkan bagi kamu malam dan siang, dan matahari serta bulan; dan bintang-bintang dimudahkan dengan perintahNya untuk keperluan-keperluan kamu. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang membuktikan kebijaksanaan Allah) bagi kaum yang mahu memahaminya.] Abdullah Muhammad Basmeih

(Surah An Nahl: Ayat 12)



خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ بِٱلْحَقِّ ۖ يُكَوِّرُ ٱلَّيْلَ عَلَى ٱلنَّهَارِ وَيُكَوِّرُ ٱلنَّهَارَ عَلَى ٱلَّيْلِ ۖ وَسَخَّرَ ٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ ۖ كُلٌّۭ يَجْرِى لِأَجَلٍۢ مُّسَمًّى ۗ أَلَا هُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْغَفَّـٰرُ ٥
Ia menciptakan langit dan bumi dengan ada faedah dan gunanya yang sebenar; Ia pula menjadikan malam melingkari siang (dengan gelapnya), dan menjadikan siang melingkari malam (dengan cahayanya); dan Ia menjadikan matahari dan bulan beredar menurut perintahnya, - tiap-tiap satu dari keduanya, beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Ingatlah! Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Yang sentiasa Mengampuni.

— Abdullah Muhammad Basmeih


[Surah Az Zumar: Ayat 5] 


وَهُوَ ٱلَّذِى جَعَلَ لَكُمُ ٱلنُّجُومَ لِتَهْتَدُوا۟ بِهَا فِى ظُلُمَـٰتِ ٱلْبَرِّ وَٱلْبَحْرِ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا ٱلْـَٔايَـٰتِ لِقَوْمٍۢ يَعْلَمُونَ ٩٧
[Dan Dia lah yang menjadikan bintang-bintang bagi kamu supaya kamu berpedoman kepadanya dalam kegelapan (malam) di darat dan di laut. Sesungguhnya kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengetahui.] Abdullah Muhammad Basmeih

[Surah Al  An'am: Ayat 97]

Tafsir Ibnu Kathir: [Surah An Nahl Ayat 12]

Tanda-tanda dalam tunduknya malam dan siang, matahari dan bulan, dan pada apa yang tumbuh di bumi.
Allah menyebut tanda-tanda yang besar dan rahmat yang amat besar yang terdapat dalam penundukan-Nya malam dan siang, yang mengikuti satu sama lain; matahari dan bulan, yang beredar; bintang-bintang, baik tetap dan bergerak melalui langit, menawarkan cahaya yang dengannya orang dapat mencari jalan mereka dalam kegelapan. Masing-masing (benda-benda langit ini) bergerak di orbitnya sendiri, yang telah ditetapkan oleh Allah untuknya, dan berjalan mengikut cara yang ditetapkan untuknya, tanpa menyimpang sedikit pun. Semuanya berada di bawah taklukan-Nya, kekuasaan-Nya dan ketetapan-Nya, sebagaimana firman Allah:

إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَمَـوَتِ وَالاٌّرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِى الَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالاٌّمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَـلَمِينَ

(Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam (Istawa) di atas Arasy. Dia menjadikan malam sebagai penutup atas siang, dengan cepat mencarinya, dan (Dia menciptakan) matahari, bulan, bintang-bintang (semuanya) tunduk kepada perintah-Nya. Sesungguhnya kepunyaan-Nyalah penciptaan dan perintah-Nya. Maha Suci Allah yang ada!

إِنَّ فِى ذلِكَ لآيَـتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ

(Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang berakal.) Ertinya, itu adalah tanda-tanda kekuasaan dan keperkasaan-Nya yang besar, bagi orang-orang yang memikirkan tentang Allah dan memahami ayat-ayat-Nya;


وَمَا ذَرَأَ لَكُمْ فِى الاٌّرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ

(Dan apa-apa jua yang Dia ciptakan di bumi untuk kamu dengan warna-warna yang berbeza-beza. ) Apabila Allah menunjukkan ciri-ciri langit, Dia juga menunjukkan keajaiban yang Dia ciptakan di bumi, kepelbagaian haiwan, mineral, tumbuh-tumbuhan dan ciri-ciri yang tidak bernyawa, semuanya mempunyai warna dan bentuk yang berbeza, faedah dan sifat.

إِنَّ فِى ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ

(Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang memikirkan.) Ertinya (orang-orang yang mengingati) nikmat Allah dan bersyukur kepada-Nya untuk mereka.
Ma'arif Al Quran

Sebelum kita beralih ke ayat seterusnya, mari kita jelaskan ayat pertamaL

  سَخَّرَ‌ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ‌ 
(Dan Dia telah menundukkan untuk kamu siang dan malam). Di sini, 'menundukkan siang dan malam' bermaksud bahawa Allah menjadikan mereka tunduk kepada perintah-Nya agar mereka dapat berkhidmat kepada manusia, yang menurutnya malam memberikan keselesaan kepadanya dan siang melancarkan jalan-jalan pekerjaannya. 'Menundukkan mereka' tidak pernah bermakna bahawa siang dan malam mula bersilih ganti di bawah perintah manusia.


Tazkirul Quran;

Matahari, bulan dan bintang semuanya berputar secara berterusan dalam keluasan angkasa dengan ketepatan penuh. Di bumi, terdapat banyak contoh ciptaan Tuhan (haiwan, tumbuh-tumbuhan, batu dan mineral, dll.). Fenomena terdahulu menonjolkan aspek penciptaan yang tunduk sepenuhnya, (musakhkharatun bi amrihi), manakala fenomena kedua menonjolkan kepelbagaian ciptaan yang tidak berkesudahan (mukhtalifan alwanuhu). Adegan pertama mengingatkan manusia tentang ketakterbatasan kuasa Tuhan, manakala adegan kedua mengingatkannya tentang kepelbagaian sifat Tuhan. Adegan-adegan ini sangat indah sehingga pemerhati yang tajam tidak boleh terus tidak terpengaruh olehnya. Dalam perkara ini, dia akan melihat keagungan Tuhan dan peranan-Nya sebagai Pemelihara; dia akan menemui realiti ghaib yang tersembunyi dalam kejadian luaran; dengan melihat ciptaan Tuhan, dia akan tenggelam dalam kesedaran Pencipta.


Refleksi: Ayat ini menekankan bagaimana fenomena langit yang besar dijadikan bermanfaat dan terurus (“tertakluk kepadamu”) kepada kehidupan manusia. Malam dan siang silih berganti dalam corak yang boleh dipercayai yang menguntungkan – malam untuk berehat, siang untuk bekerja dan pertumbuhan. Matahari dan bulan "dimanfaatkan" untuk kelebihan manusia: matahari memberikan cahaya dan kehangatan, bulan menawarkan cahaya lembut pada waktu malam dan menandakan bulan. Bintang-bintang sekali lagi disebut sebagai di bawah perintah Tuhan, yang, seperti dalam [Surah Al  An'am: Ayat 97]:

Membayangkan penggunaannya untuk navigasi dan sebagai sebahagian daripada kosmos yang terikat dengan undang-undang. Tema utama ialah belas kasihan yang berpaksikan manusia dalam reka bentuk kosmik - frasa "untuk anda" menunjukkan bahawa Pencipta mengatur fenomena besar ini dengan pemikiran manusia yang berkembang pesat. Ini menimbulkan rasa syukur dan rasa keistimewaan: alam semesta yang luas tidak acuh tak acuh kepada kita; ia sebenarnya ditubuhkan untuk menyokong kehidupan dan tamadun. Dari segi rohani, ini memupuk kepercayaan dan tanggungjawab. Percayalah, kerana melihat matahari terbit setiap hari atau bintang membimbing pengembara meyakinkan kita tentang penjagaan Tuhan yang konsisten. 

Tanggungjawab, kerana jika ciptaan hebat ini melayani kita, kita harus melayani Tuhan dan mengurus bumi dengan penuh tanggungjawab. Ayat ini diakhiri dengan mengatakan ini adalah tanda bagi orang yang berfikir - menyerlahkan bahawa memahami manfaat dan ketertiban dalam kitaran ini harus membawa orang yang rasional untuk mengakui rahmat dan kebijaksanaan Pencipta. Ini adalah sanggahan lembut terhadap penyembahan berhala: mengapa menyembah matahari atau bulan apabila mereka melayani anda dengan izin Tuhan? Sebaliknya, sembahlah Dia yang menundukkan mereka untuk keperluan kamu.

Wawasan Saintifik: Dari sudut pandangan saintifik, kebolehdiaman Bumi sememangnya bergantung pada penalaan tepat siang, malam, matahari dan bulan:

Siang dan Malam: Tempoh putaran bumi (~24 jam) adalah tepat untuk mengimbangi perbezaan suhu antara siang dan malam. Jika hari terlalu panjang (seperti di Mercury, di mana satu hari berlangsung selama 176 hari Bumi), bahagian yang diterangi matahari akan hangus manakala bahagian yang gelap akan membeku. Putaran kami yang agak cepat menyebarkan haba matahari secara merata, menyederhanakan iklim. Kitaran diurnal ini telah membolehkan kehidupan mengembangkan irama sirkadian - hampir semua makhluk hidup mempunyai jam dalaman 24 jam yang disegerakkan dengan kitaran siang-malam. Irama ini mengawal tidur, pemakanan, pelepasan hormon, dsb., menunjukkan betapa mendalamnya kehidupan terikat dengan putaran Bumi. 

Jika putaran Bumi menjadi huru-hara atau rawak, kehidupan akan berjuang untuk menyesuaikan diri. Ayat itu mengatakan malam dan siang "tertakluk kepadamu" - sememangnya, ia menyediakan jadual semula jadi untuk aktiviti dan rehat manusia, yang penting untuk kesejahteraan kita. Perubatan moden mendapati bahawa mengganggu kitaran siang-malam semula jadi (cth., kerja syif atau terlalu banyak cahaya buatan pada waktu malam) boleh membahayakan kesihatan - yang menekankan betapa kita bergantung pada corak yang diberikan Tuhan itu. Selain itu, tempoh hari kita agak stabil sepanjang sejarah manusia (walaupun ia meningkat kira-kira 1.7 milisaat setiap abad disebabkan oleh geseran pasang surut). 

Kestabilan ini membolehkan kalendar dan ketepatan masa yang konsisten. Orang purba mengukur hari dan tahun dengan pergerakan matahari; Konsistensi itu menjadikan pertanian mungkin (mengetahui bila musim berubah) dan ritual seperti doa harian boleh dipercayai. "Tertakluk" membayangkan kawalan - Putaran bumi sangat teratur terima kasih kepada pemuliharaan momentum sudut; ia tidak mempercepatkan atau memperlahankan secara rawak (kecuali kesan pasang surut minit). Hukum fizikal itu menghasilkan irama siang-malam yang stabil, yang bagi orang beriman adalah sebahagian daripada susunan yang dimaksudkan.

Matahari: Matahari kita ialah bintang pertengahan umur yang stabil dengan jisim dan keluaran yang tepat untuk mengekalkan kehidupan di Bumi. Ia memancarkan spektrum sinaran yang luas, tetapi atmosfera kita menapis bahagian yang paling berbahaya (seperti kebanyakan UV) yang membenarkan cahaya yang boleh dilihat melalui - betul-betul apa yang diperlukan oleh tumbuhan untuk fotosintesis dan perkara yang ditala untuk dilihat oleh mata kita. Tenaga matahari memacu iklim dan kitaran air (penyejatan, angin), menjadikannya enjin persekitaran kehidupan. Jika matahari lebih besar (lebih panas), Bumi mungkin terlalu dekat dan menjadi hangus; jika jauh lebih kecil (lebih sejuk), 

Bumi mungkin membeku atau terkunci pasang surut. Kami mendapati diri kami berada di zon yang boleh dihuni - bukan secara kebetulan, kata orang beriman, tetapi dengan ketentuan. "Tertakluk matahari untuk anda" berbunyi benar apabila kita menganggap fenomena seperti gerhana matahari - bulan kita kelihatan hampir sama saiznya dengan matahari di langit, itulah sebabnya gerhana matahari total berlaku. Ini adalah kebetulan alam semula jadi (diameter matahari ~400 kali ganda bulan, tetapi juga ~400 kali lebih jauh), tetapi ia telah memberi peluang sains untuk mengkaji korona matahari dan membawa kepada kekaguman sejarah dan penentukuran kalendar. Seseorang mungkin memanggilnya kebetulan bertuah; yang lain mungkin melihat niat untuk menjadikan matahari dan bulan sebesar itu dari perspektif Bumi. Sama ada cara, kestabilan matahari adalah penting. Pemerhatian menunjukkan keluaran matahari hanya berbeza-beza kira-kira 0.1% sepanjang kitaran tompok matahari 11 tahun - satu kenyataan






[ Bahagian 17] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: dalam Al-Qur’an: Kubu Surgawi: Langit Penuh Buruj

  Kubu Langit: Langit Penuh Buruj; وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلْبُرُوجِ ١  “Demi langit dengan buruj-bintang,”  (Surah Al Buruj/85: Ayat 1) Dalam ...