Wednesday

[ Bahagian 8 ] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an:dalam Al-Qur’an: Gunung, Jalan, dan Bintang-Bintang





‏اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ

Dalam Al-Quran, gunung-ganang, jalan-jalan (jalan), dan bintang-bintang dibentangkan sebagai aspek ciptaan Tuhan dan sebagai tanda (ayat) yang menunjukkan kekuasaan dan kebijaksanaan-Nya. Gunung dilihat sebagai sauh untuk bumi, menurut Al-Quran, dan merupakan sebahagian daripada kepelbagaian landskap yang Allah ciptakan. Jalan, atau laluan, digambarkan sebagai cara bimbingan dan perjalanan, menekankan kepentingan mengikuti jalan yang betul. Bintang dilihat sebagai penanda cakerawala, tanda-tanda langit, dan penunjuk keluasan alam semesta, menurut sarjana Islam. Mereka juga dilihat sebagai sumber panduan dan sebagai peringatan tentang penciptaan yang berterusan.

Gunung:

Al-Quran menekankan bahawa gunung dicipta untuk menstabilkan Bumi dan mengelakkannya daripada bergoncang, menurut ulama Islam.

Gunung juga disebut berkaitan dengan hari kiamat, di mana ia digambarkan sebagai larut atau dibuang, menurut tafsiran Islam.

Jalan/Laluan:

Jalan, atau laluan, dibentangkan sebagai cara perjalanan, tetapi juga sebagai laluan kepada bimbingan dan pemahaman.

Al-Quran menggalakkan mengikuti jalan yang benar, menjauhi jalan yang salah dan sesat, menurut nas-nas Islam.

Bintang:

Bintang digambarkan sebagai tanda (ayat) di langit, menandakan tempatnya dan berfungsi sebagai penunjuk keluasan dan keagungan alam semesta.

Bintang juga disebut berkaitan dengan Hari Kiamat, di mana ia digambarkan sebagai jatuh atau padam, menurut tafsiran Islam.

Sesetengah tafsiran mencadangkan bahawa bintang juga boleh dianggap sebagai malaikat, atau sebagai sebahagian daripada alam cakerawala.

وَأَلْقَىٰ فِى ٱلْأَرْضِ رَوَٰسِىَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَأَنْهَـٰرًۭا وَسُبُلًۭا لَّعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ١٥وَعَلَـٰمَـٰتٍۢ ۚ وَبِٱلنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ ١٦أَفَمَن يَخْلُقُ كَمَن لَّا يَخْلُقُ ۗ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ١٧

Terjemahan: "Dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu; dan Ia mengadakan sungai-sungai serta jalan-jalan lalu lalang, supaya kamu dapat sampai ke matlamat yang kamu tuju.Dan (Ia mengadakan) tanda-tanda panduan jalan, dan dengan bintang-bintang (pada waktu malam) mereka dapat mengetahui arah yang hendak dituju.Kalau sudah demikian, adakah Allah yang menciptakan semuanya itu sama seperti makhluk-makhluk yang tidak menciptakan sesuatu? Maka patutkah kamu lalai sehingga kamu tidak mahu beringat serta memikirkannya?"  Abdullah Muhammad Basmeih

(Surah An Nahl: Ayat 15–17)



Tafsir Ibnu Kathir: Ayat 15-17

Tanda-tanda di Lautan, Gunung, Sungai, Jalan dan Bintang
Allah memberitahu kita bagaimana Dia telah menundukkan lautan, dengan ombaknya yang menghempas pantai, dan bagaimana Dia memberkati hamba-hamba-Nya dengan menundukkan lautan untuk mereka supaya mereka dapat melakukan perjalanan di atasnya, dan dengan memasukkan ikan dan ikan paus ke dalamnya, dengan menghalalkan daging mereka untuk dimakan - sama ada mereka ditangkap hidup atau mati - pada setiap masa, termasuk ketika orang dalam keadaan Ihram. Dia telah menciptakan mutiara dan permata yang berharga di lautan, dan memudahkan hamba-hamba-Nya mendapatkan perhiasan yang boleh mereka pakai dari dasar lautan. Dia menjadikan laut sedemikian rupa sehingga membawa kapal-kapal yang membajaknya. Dialah yang mengajar manusia membuat kapal, yang merupakan warisan nenek moyang mereka Nuh. Dialah orang pertama yang mengembara dengan kapal, dia diajar bagaimana membuatnya, kemudian orang mengambil ilmu ini daripadanya dan diturunkan dari generasi ke generasi melalui berabad-abad, supaya mereka dapat mengembara dari negara ke negara dan dari satu tempat ke tempat, membawa barang dari sini ke sana dan dari sana ke sini. Demikianlah Allah berfirman:

وَلِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
(supaya kamu mencari dari limpah kurniaNya dan supaya kamu bersyukur.) - atas limpah kurnia dan nikmatNya. Kemudian Allah menyebut bumi dan bagaimana Dia meletakkan di atasnya gunung-gunung yang tegak, yang menjadikannya stabil dan menahannya daripada bergoncang sedemikian rupa sehingga makhluk yang tinggal di atasnya tidak dapat hidup. Maka Allah berfirman,

وَالْجِبَالَ أَرْسَـهَا
(Dan gunung-gunung telah ditetapkan-Nya dengan kokoh.) 
(79:32).

وَأَنْهَـراً وَسُبُلاً
(dan sungai-sungai dan jalan-jalan) ertinya Dia telah menjadikan sungai-sungai yang mengalir dari satu tempat ke tempat yang lain, dengan memberi rezeki kepada hamba-hamba-Nya. Sungai-sungai timbul di satu tempat, dan membawa rezeki kepada orang yang tinggal di tempat lain. Mereka mengalir melalui tanah dan ladang dan padang gurun, melalui gunung-ganang dan bukit-bukit, sehingga mereka sampai ke tanah yang rakyatnya dimaksudkan untuk mendapat manfaat. Mereka berliku-liku melintasi daratan, kiri dan kanan, utara dan selatan, timur dan barat - sungai besar dan kecil - kadang-kadang mengalir dan kadang-kadang berhenti, mengalir dari sumbernya ke tempat-tempat berkumpulnya air, mengalir deras atau bergerak perlahan-lahan, sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Allah. Tiada Tuhan selain Dia dan tiada Tuhan selain Dia. Dia juga membuat jalan-jalan atau jalan-jalan yang dilalui manusia dari satu negeri atau kota ke yang lain, dan Dia juga membuat celah-celah di pergunungan supaya ada jalan di antara mereka, sebagaimana Dia berfirman:

وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجاً سُبُلاً
(Dan Kami jadikan jalan-jalan yang luas untuk mereka lalui.) 21:31

وَعَلامَـتٍ
(Dan tanda tempat) yang bermaksud, tanda seperti gunung besar dan bukit kecil, dan sebagainya, perkara yang digunakan oleh pengembara darat dan laut untuk mencari jalan jika mereka tersesat.

وَبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ
(dan demi bintang-bintang (pada waktu malam), mereka (manusia) memberi petunjuk kepada diri mereka sendiri.) Ertinya, dalam kegelapan malam. Ini adalah pendapat Ibn `Abbas.

Ibadah adalah Hak Allah;
Kemudian Allah memberitahu kita tentang kebesaran-Nya, dan bahawa penyembahan hendaklah ditujukan kepada-Nya sahaja, bukan kepada mana-mana berhala yang tidak mencipta tetapi mereka sendiri diciptakan. Demikian Dia berfirman

أَفَمَن يَخْلُقُ كَمَن لاَّ يَخْلُقُ أَفَلا تَذَكَّرُونَ
(Maka adakah Dia yang menciptakan sama dengan yang tidak menciptakan, apakah kamu tidak memikirkan) (16:17). Kemudian Dia memperlihatkan kepada hamba-hamba-Nya sebagian dari banyak nikmat yang Dia berikan kepada mereka, dan berbagai macam perkara yang telah Dia lakukan untuk mereka. Dia berkata;

وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللَّهِ لاَ تُحْصُوهَآ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
(Dan jika kamu hendak menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat menghitungnya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.) (16:18) bermaksud Dia mengampuni dan mengampuni mereka. Jika Dia meminta kamu untuk bersyukur kepada-Nya atas semua nikmat-Nya, kamu tidak akan dapat melakukannya, dan jika Dia memerintahkan kamu untuk berbuat demikian, kamu tidak akan mampu untuk melakukannya. Jika Dia mengazab kamu, Dia tidak sekali-kali berlaku zalim terhadap siksa-Nya, tetapi Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang, Dia mengampuni banyak dan sedikit pahala. Ibn Jarir berkata: "Ertinya Allah Maha Pengampun apabila kamu gagal bersyukur kepada-Nya dengan sewajarnya, jika kamu bertaubat dan kembali kepada-Nya dalam ketaatan, dan berusaha melakukan apa yang diredhai-Nya. Dia Maha Penyayang kepada kamu dan tidak menghukum kamu jika kamu kembali kepada-Nya dan bertaubat."

Ma'arif Al Quran:

Kemudian, dalam ayat 13, selepas menyebut semua hasil bumi yang lain-lain yang berbeza-beza, dikatakan: إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَذَّكَّرُ‌ونَ (Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda bagi orang yang menerima nasihat). Maksudnya ialah tiada pemikiran yang mendalam juga diperlukan di sini - kerana, buktinya telah diberikan secara terbuka. Tetapi, syaratnya ialah seseorang itu mesti melihatnya dengan teliti dan mengambil pengajarannya. Jika tidak, seseorang yang tidak mempunyai rasa atau keprihatinan dan yang hanya tidak memberi perhatian tidak dapat berharap untuk mendapat manfaat daripadanya.

Tazkirul Quran:

Matahari, bulan dan bintang semuanya berputar secara berterusan dalam keluasan angkasa dengan ketepatan penuh. Di bumi, terdapat banyak contoh ciptaan Tuhan (haiwan, tumbuh-tumbuhan, batu dan mineral, dll.). Fenomena terdahulu menonjolkan aspek penciptaan yang tunduk sepenuhnya, (musakhkharatun bi amrihi), manakala fenomena kedua menonjolkan kepelbagaian ciptaan yang tidak berkesudahan (mukhtalifan alwanuhu). Adegan pertama mengingatkan manusia tentang ketakterbatasan kuasa Tuhan, manakala adegan kedua mengingatkannya tentang kepelbagaian sifat Tuhan. Adegan-adegan ini sangat indah sehingga pemerhati yang tajam tidak boleh terus tidak terpengaruh olehnya. Dalam perkara ini, dia akan melihat keagungan Tuhan dan peranan-Nya sebagai Pemelihara; dia akan menemui realiti ghaib yang tersembunyi dalam kejadian luaran; dengan melihat ciptaan Tuhan, dia akan tenggelam dalam kesedaran Pencipta.


Refleksi: Dalam ayat-ayat ini, Al-Quran menarik perhatian kepada ciri-ciri bumi yang memudahkan kehidupan manusia: gunung, sungai, laluan, dan mercu tanda - dan kemudian mengikatnya kembali kepada bintang untuk navigasi, menggemakan ayat 6:97. Sebutan gunung "supaya ia tidak bergoyang (bergoncang) bersama kamu" menunjukkan bahawa gunung menstabilkan kerak atau permukaan bumi untuk kediaman manusia. Sama ada difahami secara literal (mencegah gempa bumi berterusan) atau secara kiasan (menyediakan kestabilan ekologi dan iklim), gunung digambarkan sebagai sebahagian daripada reka bentuk Bumi untuk menjadi rumah yang stabil. Sungai dan laluan semula jadi dalam rupa bumi dilihat sebagai laluan yang disediakan supaya manusia boleh mengembara dan mencari jalan mereka (jauh sebelum jalan berturap, lembah sungai dan laluan adalah lebuh raya alam semula jadi). "Tanda Tanda" merujuk kepada sebarang ciri semula jadi yang menonjol (seperti puncak gunung atau formasi batuan tersendiri) yang digunakan orang untuk orientasi. Akhirnya, ia mengulangi bahawa orang "dibimbing oleh bintang" pada waktu malam. Benang rohani di sini ialah bimbingan dan peruntukan: Tuhan telah menyediakan Bumi dengan cara untuk kita mencari jalan kita secara geografi dan, secara lanjutan, secara rohani. Soalan retorik – “Adakah Dia yang mencipta seperti orang yang tidak mencipta?” – mencabar tanggapan menyamakan berhala atau makhluk ciptaan dengan Pencipta. Tiada tuhan palsu itu mencipta gunung atau bintang. Hanya Pencipta yang sebenar telah melakukannya; oleh itu Dia sahaja yang layak mendapat pengiktirafan dan penyembahan. “Maka tidakkah kamu ingat?” adalah rayuan kepada ingatan dan kesedaran - jangan lupa tanda-tanda Tuhan yang jelas ini apabila anda menjalani kehidupan harian anda. Ayat-ayat itu menanamkan rasa syukur (untuk Bumi yang mesra dengan alat navigasinya) dan keyakinan (dalam kebesaran Pencipta berbanding berhala yang tidak berkuasa). Mereka mencadangkan bahawa geografi bumi disusun untuk faedah manusia, sama seperti ciri-ciri langit, yang sama sekali membuat kes bahawa Kecerdasan Pengasih berada di belakang penciptaan.

Wawasan Saintifik: Setiap elemen yang disenaraikan mempunyai korespondensi yang menarik dalam sains:

Gunung menstabilkan Bumi: Ungkapan "supaya ia tidak bergoyang (bergoncang) bersama anda" telah ditafsirkan oleh sesetengah pihak sebagai bermaksud gunung membantu menstabilkan kerak bumi daripada gegaran yang berterusan. Secara geologi, gunung adalah hasil daripada tektonik plat, dan ia juga datang dengan gempa bumi (pembinaan gunung adalah punca gempa, bukan pencegahan!). Walau bagaimanapun, terdapat inti kebenaran dalam erti kata yang lebih luas: tektonik plat (yang membentuk gunung) memainkan peranan penting dalam kestabilan iklim dan kebolehdiaman jangka panjang Bumi. 

Melalui proses seperti kitaran karbon-silikat, angkat gunung mendedahkan batu kepada luluhawa yang menghilangkan CO₂ dari atmosfera dan mengawal suhu selama berjuta-juta tahun. Tanpa pembinaan gunung dan tektonik plat, Bumi mungkin telah mengalami rumah hijau yang lari atau menjadi dunia air tanpa tanah - sama ada ekstrem akan menjadikannya kurang mesra. Selain itu, gunung sering menambat ekosistem dan mempengaruhi corak cuaca (bayang-bayang hujan, dll.), menghalang "ayunan" iklim di sesetengah wilayah dengan bertindak sebagai penghalang dan penyederhana. Perspektif lain: gunung mempunyai "akar" dalam batuan padat yang memanjang ke dalam mantel (isostasy), yang menambah sedikit kestabilan pada blok kerak, sama seperti bagaimana lunas kapal memberikan keseimbangan. 

Al-Quran mungkin bercakap dalam istilah pemerhatian - orang di kawasan yang terdedah kepada gempa bumi (seperti Arab, berhampiran garis sesar) mungkin menyedari bahawa kawasan dengan gunung besar tidak sentiasa bergegar, manakala dataran banjir rata (seperti Mesopotamia) masih mengalami gempa bumi, tetapi tidak jelas tanpa instrumen. Sains moden akan menjelaskan bahawa ia tidak begitu mudah (gempa bumi juga berlaku di bawah gunung, contohnya, Himalaya). Walau bagaimanapun, idea bahawa gunung menyumbang kepada keboleh-tinggalan Bumi adalah sah. 

Penyelidikan terkini malah mencadangkan bahawa plat tektonik (oleh itu gunung) boleh menjadi fenomena jarang menjadikan Bumi istimewa di kalangan planet, sering dipanggil "termostat planet" yang mengekalkan iklim Bumi di zon Goldilocks. Jika kerak bumi licin sempurna tanpa gunung, tektonik plat mungkin telah ditutup atau iklim mungkin berayun dengan lebih ganas. Jadi secara tidak langsung tetapi mendalam, gunung telah menstabilkan Bumi sebagai platform yang membawa kehidupan sepanjang masa geologi.

Sungai dan jalan semula jadi: Permukaan bumi terukir dengan rangkaian sungai yang sering menyediakan laluan semula jadi untuk perjalanan dan penerokaan. Banyak bandar utama tumbuh di sungai atas sebab ini. Al-Qur'an menunjukkan bahawa ciri-ciri ini "memandu" kita - sesungguhnya, dari segi sejarah orang mengikuti lembah sungai dan laluan gunung untuk menavigasi melalui medan yang sukar. Sebelum peta moden, seseorang tidak boleh pergi dalam garis lurus dari A ke B merentasi padang belantara; anda akan mengikuti laluan yang tersedia yang sering ditentukan oleh geografi. Sungai bukan sahaja menghilangkan dahaga.




[ Bahagian 17] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: dalam Al-Qur’an: Kubu Surgawi: Langit Penuh Buruj

  Kubu Langit: Langit Penuh Buruj; وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلْبُرُوجِ ١  “Demi langit dengan buruj-bintang,”  (Surah Al Buruj/85: Ayat 1) Dalam ...