Thursday

[ Bahagian 9 ] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: dalam Al-Qur’an: Asal Usul Alam Semesta, Kehidupan dari Air, dan Orbit


 Asal Usul Alam Semesta, Kehidupan dari Air, dan Orbit

Al-Quran menyebut asal usul alam semesta dan kehidupan, mencadangkan langit dan bumi pada mulanya "satu bahagian" yang kemudiannya dipisahkan. Ia juga menekankan kepentingan air dalam penciptaan semua makhluk hidup. Selanjutnya, Al-Quran merujuk pergerakan benda angkasa, termasuk matahari dan bulan, dan orbitnya.

Asal Usul Alam Semesta:

Pemisahan Langit dan Bumi:

Al-Quran menyatakan bahawa langit dan bumi pada mulanya "satu bahagian" (Rataq) dan kemudian dipisahkan (Fataqnahuma). Konsep ini ditafsirkan sebagai penciptaan alam semesta dari keadaan primordial.

Pengembangan Alam Semesta:

Ayat-ayat tertentu dalam al-Quran ditafsirkan sebagai membayangkan sifat alam semesta yang berkembang, sejajar dengan penemuan saintifik tentang Big Bang dan pengembangan kosmik.

Kehidupan dari Air:

Air sebagai Sumber Kehidupan:

Al-Quran dengan jelas menyatakan bahawa "setiap yang bernyawa" dibuat daripada air. Ini sejajar dengan pemahaman saintifik moden bahawa kehidupan di Bumi berasal dari lautan.

Penciptaan Manusia:

Walaupun Al-Quran menerangkan penciptaan manusia daripada tanah liat dan saripati cecair, ia juga mengakui kepentingan air dalam keseluruhan proses penciptaan.

Orbit dan Pergerakan Celestial:

Pergerakan Matahari dan Bulan:

Al-Quran menerangkan pergerakan matahari dan bulan, termasuk matahari tidak dapat mengatasi bulan, dan "rumah agam" bulan yang berbeza (peringkat fasa).

Objek Langit:

Al-Quran menyebut pelbagai benda angkasa dan fungsinya, termasuk matahari, bulan, bintang, dan planet, serta peranannya di alam semesta:

أَوَلَمْ يَرَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ أَنَّ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًۭا فَفَتَقْنَـٰهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ ٱلْمَآءِ كُلَّ شَىْءٍ حَىٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ ٣٠وَجَعَلْنَا فِى ٱلْأَرْضِ رَوَٰسِىَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًۭا سُبُلًۭا لَّعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ ٣١وَجَعَلْنَا ٱلسَّمَآءَ سَقْفًۭا مَّحْفُوظًۭا ۖ وَهُمْ عَنْ ءَايَـٰتِهَا مُعْرِضُونَ ٣٢وَهُوَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ وَٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ ۖ كُلٌّۭ فِى فَلَكٍۢ يَسْبَحُونَ ٣٣

Terjemahan: "Tidakkah orang-orang kafir itu melihat bahawa langit dan bumi itu pada satu sama lain, kemudian Kami pisahkan keduanya? Dan Kami jadikan dari air segala yang hidup. Maka mengapakah mereka tidak beriman? Dan Kami jadikan gunung-gunung di bumi supaya bumi itu tidak bergoncang bersama mereka, dan Kami jadikan padanya jalan-jalan yang luas, supaya mereka mendapat petunjuk. Dan Kami jadikan langit sebagai atap yang terpelihara, dan Dialah yang menjadikan siang dan malam itu berpaling, sedang mereka berpaling dari matahari, dan Dialah yang menjadikan malam itu sebagai malam. bulan; masing-masing berenang di sepanjang orbit. 

(Surah Al Anbiya/21: Ayat 30–33)




Tafsir Ibnu Kathir:

Tanda-tanda kekuasaan Allah di langit dan di bumi dan pada malam dan siang

Di sini Allah menceritakan tentang keperkasaan dan kekuasaan-Nya yang sempurna dalam penciptaan-Nya dan penundukan segala sesuatu.

أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُواْ

(Tidakkah orang-orang kafir itu mengetahui) maksudnya, orang-orang yang mendustakan sifat Ilahi-Nya dan menyembah yang lain selain daripada-Nya, tidakkah mereka menyedari bahawa Allah itu Maha Berdikari dalam kekuasaan penciptaan-Nya dan menjalankan urusan segala sesuatu dengan kekuasaan yang mutlak Maka bagaimanakah patut menyembah selain-Nya atau menyekutukan-Nya. sekeping, bercantum antara satu sama lain dan bertimbun-timbun di atas satu sama lain, kemudian Dia memisahkan antara satu sama lain, dan menjadikan tujuh langit dan bumi tujuh, meletakkan udara di antara bumi dan langit yang paling rendah. Kemudian Dia menurunkan hujan dari langit dan tumbuh-tumbuhan tumbuh-tumbuhan dari bumi. Dia berkata:

وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَآءِ كُلَّ شَىْءٍ حَىٍّ أَفَلاَ يُؤْمِنُونَ

(Dan dari air Kami jadikan tiap-tiap sesuatu yang bernyawa. Maka apakah mereka tidak beriman) maksudnya, mereka melihat dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana kejadian itu berkembang selangkah demi selangkah. Semua itu adalah bukti kewujudan Pencipta yang berkuasa atas segala sesuatu dan mampu melakukan apa sahaja yang Dia kehendaki.

Dalam segala sesuatu terdapat Tanda Dia, menunjukkan bahawa Dia adalah Satu

Sufyan Ath-Thawri meriwayatkan daripada bapanya daripada `Ikrimah bahawa Ibn `Abbas telah ditanya; "Adakah malam lebih dahulu atau siang" Baginda bersabda, "Adakah kamu mengira bahawa apabila langit dan bumi disatukan, ada sesuatu di antara keduanya kecuali kegelapan Dengan demikian kamu dapat mengetahui bahawa malam telah datang sebelum siang. Ibn Abi Hatim merakamkan bahawa Ibn `Umar berkata bahawa ada seorang lelaki datang kepadanya dan bertanya kepadanya tentang apabila langit dan bumi disatukan kemudian mereka berpisah, Shaikh dan orang tua itu berkata, "(Shaykh dan lelaki tua itu) berkata kepadanya, " apa yang dia katakan kepada kamu." 

Maka dia pergi kepada Ibn `Abbas dan bertanya kepadanya. Ibn `Abbas berkata: "Ya, langit telah bercantum dan tidak turun hujan, dan bumi bercantum dan tidak ada yang tumbuh. Apabila makhluk hidup diciptakan untuk mengisi bumi, hujan keluar dari langit dan tumbuh-tumbuhan tumbuh dari bumi." Lelaki itu kembali kepada Ibn `Umar dan memberitahunya apa yang telah dikatakan. Ibn `Umar berkata, "Sekarang saya tahu bahawa Ibn `Abbas telah diberi pengetahuan tentang Al-Quran. Dia telah berkata benar, dan beginilah keadaannya." Ibn `Umar berkata: "Saya tidak menyukai sikap berani Ibn `Abbas dalam Tafsir al-Qurannya, tetapi sekarang saya tahu bahawa dia telah diberi ilmu tentang al-Quran." 

Sa'id bin Jubayr berkata: "Langit dan bumi saling bercantum, kemudian apabila langit dan bumi itu dipisahkan dari keduanya, kemudian langit dan bumi itu dipisahkan dari keduanya, kemudian langit dan bumi itu dipisahkan dari keduanya,  Kitabnya." Al-Hasan dan Qatadah berkata, "Mereka disatukan, kemudian dipisahkan oleh udara ini."

وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَآءِ كُلَّ شَىْءٍ حَىٍّ

(Dan Kami jadikan dari air setiap yang bernyawa. ) ertinya, asal usul tiap-tiap yang bernyawa adalah dalam air. Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Abu Hurairah berkata, "Saya berkata: Wahai Rasulullah, apabila saya melihat anda saya berasa gembira dan puas, beritahu saya tentang segala-galanya." Dia berkata,

«كُلُّ شَيْءٍ خُلِقَ مِنْ مَاء»

(Semuanya diciptakan daripada air.) "Saya berkata, beritahu saya tentang sesuatu yang jika saya melakukannya, saya akan masuk syurga." Dia berkata:

«أَفْشِ السَّلَامَ، وَأَطْعِمِ الطَّعَامَ، وَصِلِ الْأَرْحَامَ، وَقُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيَامٌ، ثُمْلَةَ بِسَلَام»

(Sebarkanlah (salam) salam, beri makan, sambunglah tali persaudaraan, dan berdirilah solat malam ketika manusia sedang tidur. Maka kamu akan masuk syurga dengan selamat.) Sanad ini memenuhi syarat Dua Shahih, selain daripada Abu Maymunah, yang merupakan salah seorang ahli Sunan, nama pertamanya ialah Salim; dan At-Tirmidzi menggolongkannya sebagai Sahih.

وَجَعَلْنَا فِى الاٌّرْضِ رَوَاسِىَ

(Dan Kami jadikan di bumi ini gunung-gunung yang kokoh,) Maksudnya, gunung-gunung yang meneguhkan bumi dan meneguhkannya serta menimbangnya, supaya ia tidak bergoncang bersama manusia, iaitu bergerak dan gemetar sehingga mereka tidak dapat berdiri teguh di atasnya -- kerana ia diliputi air, selain dari seperempat permukaannya. Maka negeri itu terdedah kepada udara dan matahari, supaya penduduknya dapat melihat langit dengan tanda-tanda dan bukti yang mempesonakan. Maka Allah berfirman,

أَن تَمِيدَ بِهِمْ

(supaya ia tidak bergoncang bersama mereka, ) ertinya, supaya ia tidak bergoncang bersama mereka.

وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجاً سُبُلاً

(dan Kami jadikan padanya jalan-jalan yang luas untuk mereka lalui,) bermaksud, jalan-jalan gunung yang dilalui mereka dari satu daerah ke satu daerah, satu negeri ke satu negeri. Seperti yang kita dapat lihat, gunung-ganang membentuk penghalang antara satu tanah dengan tanah yang lain, maka Allah menciptakan celah -- melalui -- di pergunungan supaya manusia dapat mengembara dari sini ke sana. Maka Dia berkata:

لَّعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ

(supaya mereka mendapat petunjuk.)

وَجَعَلْنَا السَّمَآءَ سَقْفاً مَّحْفُوظاً

(Dan Kami jadikan langit itu sebagai atap, Ini seperti Ayah,

وَالسَّمَآءَ بَنَيْنَـهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ

(Dengan Tangan Kami bina langit. Sesungguhnya Kami dapat meluaskan keluasannya.) 51:47

وَالسَّمَآءِ وَمَا بَنَـهَا

(Demi langit dan yang membinanya.) 91:5

أَفَلَمْ يَنظُرُواْ إِلَى السَّمَآءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَـهَا وَزَيَّنَّـهَا وَمَا لَهٍ مُرِهٍ

(Apakah mereka tidak memperhatikan langit yang ada di atas mereka, bagaimana Kami menjadikannya dan menghiasinya, dan padanya tidak ada keretakan) 50:6. Bangunan dan pembuatan yang diterangkan di sini merujuk kepada peningkatan kubah, seperti ketika Rasulullah ﷺ bersabda,

«بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْس»

(Islam dibina di atas lima.) iaitu lima tiang, yang hanya boleh merujuk kepada khemah seperti yang biasa di kalangan orang Arab.

مَّحْفُوظاً

(selamat dan terpelihara dengan baik.) bermaksud, tinggi dan terpelihara daripada apa-apa yang sampai kepadanya. Mujahid berkata, "Dibangkitkan."

وَهُمْ عَنْ ءَايَـتِهَا مُعْرِضُونَ

(Tetapi mereka berpaling dari tanda-tandanya.) Ini seperti ayat:

وَكَأَيِّن مِّن ءَايَةٍ فِى السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعَرِضُ

(Dan berapa banyak tanda di langit dan di bumi yang mereka lalui, sedang mereka benci kepadanya) 12:105. Mereka tidak memikirkan bagaimana Allah telah menciptakannya, yang sangat luas dan tinggi, dan menghiasinya dengan benda-benda langit yang tetap dan bergerak pada malam dan siang hari, seperti matahari yang menyempurnakan peredarannya dalam satu siang dan malam, sehingga ia menyempurnakan masa yang ditentukannya, yang tidak ada yang mengetahuinya kecuali Allah, yang menciptakannya dan menundukkannya serta mengarahkan peredarannya. Kemudian Allah berfirman, menarik perhatian kepada beberapa tanda-tanda-Nya,

وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ الَّيْلَ وَالنَّهَـرَ

(Dan Dialah yang menciptakan malam dan siang,) maksudnya, yang satu dengan kegelapan dan kesunyian, dan yang satu lagi dengan cahayanya dan interaksi manusia; kadang-kadang yang satu lebih panjang manakala yang lain lebih pendek, kemudian mereka bertukar.

وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ

(dan matahari dan bulan,) matahari dengan cahayanya sendiri dan jalannya sendiri dan peredarannya dan masa yang diperuntukkandan bulan yang bersinar dengan cahaya yang berbeza dan berjalan di atas jalan yang berbeza dan mempunyai masa yang diperuntukkan sendiri.

كُلٌّ فِى فَلَكٍ يَسْبَحُونَ

(masing-masing dalam orbit terapung.) bermaksud, berputar. Ibn `Abbas berkata, "Mereka berputar seperti roda yang berputar, dalam bulatan." Ini seperti Ayah:

فَالِقُ الإِصْبَاحِ وَجَعَلَ الَّيْلَ سَكَناً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَاناً ذَلِكَ تَقْدِيرُ الِعَزِيْعَ

(Dialah) Pembuka fajar. Dia menjadikan malam untuk beristirahat, dan matahari dan bulan untuk perhitungan. Demikianlah ukuran dari Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui.) 6:96

Ma'arif Al Quran

أَوَلَمْ يَرَ‌ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا 

(Adakah orang-orang kafir tidak melihat. - 21:30) 

Di sini perkataan رُؤیَت (untuk melihat, berfikir) digunakan dalam pengertian umum iaitu pengetahuan, sama ada diperoleh melalui pemerhatian visual atau dengan cara kesimpulan logik. Perbincangan yang berikut merujuk sebahagiannya kepada pemerhatian sebenar dan sebahagian lagi kepada inferens logik.

أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ كَانَتَا رَ‌تْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا
(Ditutuplah langit dan bumi, lalu Kami bukakan. - 30) Perkataan رَتَق (ratq.فَقَ) bererti menutup (ratq.فq) bererti menutup. Apabila digunakan dalam kombinasi perkataan bermaksud kawalan penuh dalam pengurusan dan pelaksanaan sesuatu kerja. Terjemahan ayat tersebut ialah bumi dan langit ditutup dan Allah membukanya. Ahli tafsir yang berbeza telah menerangkan secara berbeza pengertian perkataan "penutupan" dan "pembukaan", tetapi makna yang diterima oleh para sahabat Nabi ﷺ dan majoriti ahli tafsir ialah penutupan langit dan bumi bermakna menutup hujan dari langit dan tumbuh-tumbuhan dari bumi, dan pembukaan bermaksud membuka kedua-dua ini iaitu hujan dan tumbuh-tumbuhan.

Kisah berikut tentang Sayyidna ` Abdullah Ibn ` Umar ؓ telah diceritakan dalam ulasan Ibn Kathir tentang kewibawaan Ibn Abi Hatim. Seorang lelaki pergi kepada Sayyidna ` Abdullah Ibn ` Umar ؓ dan memintanya untuk menerangkan maksud ayat ini kepadanya. Dia menunjuk ke arah Sayyidna Ibn ` Abbas ؓ dan menyuruhnya pergi kepadanya untuk mendapatkan penjelasan tentang ayat tersebut. Dia juga memintanya untuk memberitahunya penjelasan yang Sayyidna Ibn ` Abbas ؓ berikan kepadanya. Lelaki itu pergi kepada Sayyidna Ibn ` Abbas ؓ dan bertanya kepadanya apakah maksud perkataan رَتَقاً (ratqan) dan فَتَقنَا (fataqna) dalam ayat tersebut. 

Sayyidna Ibn ` Abbas ؓ menjawab bahawa asalnya langit tertutup dan tidak ada hujan, begitu juga bumi tertutup dan tidak ada tumbuh-tumbuhan di atasnya. Apabila Allah Ta'ala menurunkan manusia ke bumi untuk tinggal di sini Dia membuka hujan dari langit dan tumbuh-tumbuhan dari bumi. Setelah mengetahui penjelasan ayat tersebut lelaki itu kembali kepada Sayyidna Ibn ` Umar ؓ dan mengulangi kepadanya apa yang telah dipelajarinya daripada Sayyidna Ibn ` Abbas ؓ . Kemudian Sayyidna ` Abdullah Ibn ` Umar ؓ berkata bahawa dia kemudiannya dibiarkan tanpa sebarang keraguan bahawa Allah Ta'ala telah dengan murah hati menganugerahkan kepada Sayyidna Ibn ` Abbas ؓ pengetahuan yang lengkap tentang al-Quran. Beliau seterusnya berkata bahawa sebelum ini beliau pernah menganggap penjelasan Sayyidna Ibn ` Abbas ؓ tentang Al-Quran sebagai percubaan berani, yang tidak beliau setujui. Tetapi sekarang dia yakin bahawa Allah Ta'ala telah menganugerahkan kepadanya pemahaman khusus tentang makna Al-Quran, dan penjelasan yang dia berikan tentang perkataan رَتق و فَتق adalah betul sekali.

Kisah Sayyidna Ibn ` Abbas ؓ ini juga dilaporkan dalam Ruh ul-Ma` ani melalui Ibn Mundhir dan Abu Nu'aim, dan sekumpulan ulama hadith termasuk Hakim, penulis Mustadark, yang telah menerima hadis sebagai betul.

Selepas melaporkan riwayat ini Ibn Ibn ` Atiyyah al-'Aufi mengatakan bahawa tafsiran ini adalah hasan dan menyeluruh, serta bersesuaian dengan nas al-Quran. Ia mengandungi pengajaran dan hujah terhadap orang-orang kafir dan juga menyebut tentang Kemahakuasaan dan kurniaan istimewa Allah Ta'ala, yang menjadi asas keesaan-Nya dan pengiktirafan sifat-sifat-Nya. Kalimat berikut وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الرَّ‌جْعِ ﴿11﴾ وَالْأَرْ‌ضِ ذَاتِ الصَّدْعِ ﴿12﴾ (dan Kami ciptakan dari air setiap yang bernyawa) juga menguatkan tafsiran ini. Al-Bahr ul-Muhit juga telah menerima tafsiran yang sama. Qurtubi telah mengisytiharkan penjelasan ini sebagai `Ikrimah juga dan mengatakan bahawa ayat lain juga menyokong maksud ini.'

Tabari juga telah menerima tafsiran ini.

وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ (Dan Kami ciptakan daripada air setiap yang bernyawa. - 21:30) Air adalah unsur yang penting dalam penciptaan semua yang bernyawa. Menurut penyelidikan terkini, bukan sahaja manusia dan haiwan yang memiliki kedua-dua nyawa dan jiwa tetapi juga tumbuh-tumbuhan dan mineral. Air memainkan peranan yang sangat penting dalam penciptaan, pertumbuhan dan evolusi semua makhluk hidup.

1. Penulis telah menjelaskan tafsiran ayat ini sebagaimana yang diterima pakai oleh ramai pihak berkuasa. Tetapi gaya mukjizat Al-Qur'an adalah bahawa kata-kata yang digunakan olehnya mungkin mempunyai kemungkinan yang berbeza untuk tafsiran. Perkataan ratq dan fatq yang digunakan di sini mempunyai maksud lain iaitu 'berpadat' dan 'berpisah'. Jika kata-kata ini diambil dalam pengertian ini, ayat itu juga boleh diterjemahkan sebagai, "Langit dan bumi itu padat, kemudian Kami pisahkan antara keduanya." Dalam hal ini ayat tersebut akan merujuk kepada kejadian penciptaan awal, yang bermaksud bahawa langit dan bumi pada asalnya adalah satu badan. Kemudian Allah memisahkan bumi dari langit. Penyelidikan kontemporari tentang Big Bang adalah hampir dengan penerangan ini. Tetapi harus selalu diingat bahawa huraian al-Quran adalah bebas daripada mana-mana teori saintifik dan al-Quran tidak boleh dijadikan tertakluk kepada teori yang sentiasa berubah-ubah. (Muhammad Taqi Usmani)

Ibn Kathir telah menyebut Sayyidna Abu Hurairah ؓ dari Imam Ahmad (رح) , bahawa dia meminta Nabi ﷺ untuk memberitahunya bagaimana sesuatu diciptakan. Rasulullah ﷺ menjawab bahawa segala sesuatu diciptakan daripada air. Lalu Abu Hurairah ؓ bertanya tentang perbuatan yang membawa seseorang ke Jannah. Rasulullah ﷺ menjawab:

اَفش السّلام واطعم و صل الارحام وقم بالّیل والناس نیام ثُمّ ادخل الجنّۃ بسلام (تفرد بہ احمد و حٰشذا عیلخنام)

"Perbanyakkanlah salam antara kamu dengan salam, dan berilah makan (orang lain) dan peliharalah hak kekeluargaan, dan berdirilah (sembahyang) pada waktu malam ketika manusia sedang tidur. Kemudian masuklah ke dalam jannah dengan selamat".

Tazkirul Quran

Jisim pepejal yang Tuhan 'koyakkan' mungkin merujuk kepada keadaan bumi dan langit terawal yang, pada zaman moden ini dijelaskan dari segi teori 'Big Bang'. Mengikut pengiraan saintifik moden, keseluruhan jirim Alam Semesta pada asalnya dalam bentuk bola yang sangat besar (atom super). Dalam ketaatan kepada undang-undang fizikal yang diketahui, semua bahagiannya tertarik ke arah pusatnya dan diikat bersama dengan sangat kuat. Pada satu ketika, terdapat letupan besar dalam bola ini dan bahagian-bahagiannya tiba-tiba mula meluncur ke luar. Dengan cara ini, akhirnya alam semesta yang luas, yang kini terbentang di hadapan kita, wujud. Persoalan yang tinggal ialah apakah yang menyebabkan zarah-zarah super-atom yang sangat padat itu meletup.

Letupan Besar membuktikan kewujudan seorang pencelah. Apabila pencelah itu terbukti, kewujudan Tuhan terbukti dengan sendirinya. Dengan cara ini, sejarah asal usul alam semesta dengan jelas menetapkan kewujudan Makhluk yang mempunyai kewujudan kekal yang berasingan di luar alam semesta dan, Yang dengan kuasa-Nya sendiri yang bebas, menggunakan pengaruh-Nya ke atas alam semesta. Dalam dunia kita ini komponen utama setiap makhluk hidup ialah air. Jika tidak ada air tidak akan ada kehidupan. Air didapati dengan banyaknya di bumi. Dalam alam semesta yang luas ini, kewujudan air yang begitu banyak di satu tempat jelas memberi petunjuk tentang 'ciptaan istimewa'. Betapa menghairankan bahawa walaupun terdapat tanda-tanda yang jelas, manusia tidak menemui Tuhan dan terus kekal dalam kekurangan rohani.



Refleksi: Petikan yang luar biasa ini menyentuh pelbagai perbuatan penciptaan dan rezeki, mengemukakannya sebagai bukti iman. Ia bermula dengan pernyataan kosmologi yang berani: langit dan bumi pernah menjadi satu entiti yang bersatu (“bersatu”) sebelum Tuhan memisahkan mereka. Ini membayangkan alam semesta mempunyai satu asal - satu titik permulaan - sebelum langit dan bumi yang berbeza itu wujud. Ia kemudian dengan serta-merta menyebut bahawa air adalah asas kehidupan ("setiap benda hidup" diperbuat daripada air), menonjolkan peranan penting air dalam penciptaan. 

Soalan retorik "Maka apakah mereka tidak akan beriman?" menghubungkan fakta alam ini kepada rayuan untuk iman - seolah-olah mengatakan, memahami kebenaran ini harus membawa seseorang untuk mengakui Pencipta. Seterusnya, ayat-ayat tersebut mengukuhkan tema yang dibincangkan sebelum ini: gunung untuk menstabilkan bumi (mencegah goncangan berterusan), laluan untuk mengembara (laluan semula jadi), dan langit sebagai kanopi yang dilindungi (melindungi kehidupan), walaupun malangnya orang mengabaikan tanda-tanda ini. 

Akhirnya, petikan itu memuncak dalam perihalan benda angkasa yang sedang bergerak: silih berganti malam dan siang, dan fakta bahawa matahari dan bulan masing-masing "berenang" dalam orbit. Ringkasnya, [Surah Al Anbiya/21: Ayat 30–33] membentangkan naratif mini penciptaan: alam semesta dengan permulaan, kehidupan muncul dengan air, berbentuk Bumi dengan kestabilan dan bimbingan untuk manusia, langit yang melindungi, dan orbit cakerawala yang mengawal masa.

Pengambilan rohani adalah kuat: realiti yang disusun sedemikian rumit menyeru manusia untuk "tidak berpaling" tetapi untuk mengenali tangan Pencipta. Ia memerangi ketidakpercayaan dengan menggesa orang ramai untuk merenung tentang asal usul dan ketertiban - daripada asal usul skala makro kosmos kepada komposisi skala mikro sel hidup - sebagai petunjuk yang jelas kepada kewujudan dan penjagaan Tuhan. Kemasukan kedua-dua fenomena kosmik (pemisahan seperti Big Bang, gerakan orbit) dan fenomena harian (hujan, gunung, kitaran harian) menunjukkan bagaimana Al-Quran menjalinnya menjadi satu hujah yang koheren untuk iman. 

Ia mengatakan, pada dasarnya: Lihat gambaran besar dan butiran kecil - di mana-mana anda akan menemui tanda kebijaksanaan ilahi. Petikan itu juga mengaitkan dengan harapan dan akauntabiliti: Dia yang menghidupkan dan menetapkan perintah yang teliti ini pasti dapat membangkitkan dan mengumpulkan kita (yang tersirat dengan mengingatkan orang-orang kafir untuk beriman).

Wawasan Saintifik: Ayat-ayat ini sejajar dengan beberapa konsep sains moden:

Perpaduan dan Pemisahan Primordial (Big Bang): "Langit dan bumi disatukan dan kemudian Kami pisahkan" sering disejajarkan dengan teori Big Bang tentang asal usul kosmik. Menurut kosmologi moden, pada awalnya semua jirim dan tenaga tertumpu dalam keadaan yang sangat panas dan padat - pada asasnya satu entiti "bergabung". Alam semesta kemudiannya mengembang dan terpisah menjadi bahagian yang berbeza dari masa ke masa. 

Seperti yang dinyatakan oleh satu ringkasan saintifik: "Sekitar 13.7 bilion tahun yang lalu, segala-galanya di seluruh alam semesta telah terkondensasi dalam titik yang sangat kecil, panas dan padat (singulariti). Ini kemudian berkembang pesat," yang menimbulkan ruang dan masa seperti yang kita kenali. Pada saat awal, belum ada "bumi" atau "langit" (bintang/galaksi); ia adalah plasma yang tidak dibezakan. Hanya kemudiannya zarah subatom dan hidrogen terbentuk, kemudian bergabung menjadi bintang (yang menghasilkan unsur yang lebih berat yang kemudiannya membentuk planet). 

Dalam erti kata itu, "langit dan bumi" (bermaksud langit di atas dan bumi di bawah, atau secara amnya, jirim kosmik dan jirim planet masa hadapan) pada mulanya merupakan satu rangkaian tenaga sebelum dipisahkan kepada bentuk berstruktur. Kata-kata al-Quran menangkap intipati senario ini dalam istilah yang boleh diakses oleh khalayaknya: semuanya pernah menjadi satu jisim, kemudian berpisah. Adalah penting untuk tidak mendakwa Al-Quran sebagai buku teks fizik (ia tidak menyebut skala masa atau plasma), tetapi persetujuan dalam konsep patut diberi perhatian. Ayat ini menonjol memandangkan dari segi sejarah ramai yang menyangka alam semesta adalah kekal dan statik. 

Teori Big Bang, yang hanya diterima pada pertengahan abad ke-20, mengesahkan asal usul tunggal dan pengembangan berikutnya ("berpisah"). Seolah-olah 21:30 menjangkakan idea asal usul yang sama bagi semua ciptaan. Beberapa pengulas Islam pada era moden dengan gembira melihat bagaimana ungkapan 21:30 sesuai dengan penemuan saintifik ini, walaupun sarjana klasik mempunyai pelbagai tafsiran (sesetengah berpendapat ia merujuk kepada pemisahan awan hujan dari langit, atau bumi dari nebula primal).




[ Bahagian 18] Makhluk Semesta Alam Jagat dalam Al-Qur’an: : Pendekatan berbilang, berlapis-lapis

Walaupun ayat-ayat Al-Quran mengenai fenomena alam menjadi masuk akal kepada khalayak Arab abad ke-7, pada pemerhatian kami ia tetap koheren...