Thursday

No 64:- Benjana simpanan air cukup digunakan untuk 40 0rang.


Hadis Imran Ibn Hussainرضياللهعنه 

Dalam versi Imran Ibn Hussain رضياللهعنه  : Dari Imran Ibn Hussain رضياللهعنه dari Rasulullahﷺ,  Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan bahawa Imran Ibn Hussein رضياللهعنه berkata: Kami pernah bersama Rasulullahﷺ dalam suatu perjalanan, kemudian malam tiba, kami semua tidur sehingga kami dikejutkan oleh panas matahari, Yang pertama bangun di kalangan kami ialah Saiyidina Abu Bakar As Siddique رضياللهعنه dan kami tidak pernah membangunkan Rasulullahﷺ sehinggalah baginda bangun sendiri.

Kemudian Saiyidina Umar ibn Al Khattab رضياللهعنه bangun dan berdiri di sebelah Rasulullahﷺ dan meninggikan suaranya sambil berkata, "Ketiga!" sehingga Rasulullahﷺ bangun dan memerintahkan kami meneruskan perjalanan. Kami melakukan perjalanan sehingga matahari telah tinggi, dia turun dan mengimami kami dalam solat, dan salah seorang daripada sahabat tidak menyertai kami dalam ibadah. Apabila dia selesai solat, dia bertanya kepadanya, "apa yang menghalangmu daripada solat bersama kami?"

Dia berkata: Wahai Rasulullahﷺ, aku bermimpi basah. Beliau memerintahkan beliau bertayammum dan shalat. Kami terus mencari air kerana dahaga, kemudian kami bertemu dengan seorang wanita dan bertanya di mana kami boleh mencari air. Dia menjawab tiada air untuk kami. Kami kemudian bertanya kepadanya jarak antara kaumnya dan air? Dia kata jaraknya sehari dan malam. 

Kami membawanya kepada Rasulullahﷺ dan dia memberitahunya apa yang dia katakan kepada kami dan bahawa dia mempunyai dua anak yatim; suaminya meninggal dunia.    Rasulullahﷺ meminta untanya yang membawa air, kemudian Rasulullahﷺ mengambil bejana yang berisi air dan meletakkan bukaannya di mulutnya dan meminumnya. Dia kemudian menghantarnya kepada kami - empat puluh orang yang dahaga - kami semua minum daripadanya sehingga kami semua puas dan mengisi beg air kulit kami.

Lelaki di antara kami yang bermimpi basah mandi, dan haiwan kami sukar berjalan kerana berat air yang kami bawa. Rasulullahﷺ kemudian memerintahkan kami untuk mengumpulkan roti dan kurma untuk wanita itu dan baginda kemudian menyerahkannya kepadanya dan berkata, "Ambillah ini dan berilah makan kepada keluargamu dengannya dan ketahuilah bahawa kami tidak mengurangi airmu". 

Apabila dia sampai di rumah, dia memberitahu kaumnya bahawa dia telah bertemu dengan ahli sihir atau Nabi عليه السلام‎ yang terbaik seperti yang mereka dakwakan. Dia kemudiannya menjadi seorang Muslim bersama keluarganya.

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...