Thursday

Siri: Mukjizat Al-Qur’an/Saintifik : Dahsyatnya Penciptaan Lalat


Ungkapan "Keajaiban Al-Quran dalam Penciptaan Lalat yang Mengerikan" merujuk kepada perincian saintifik yang dilihat terdapat dalam teks Islam mengenai lalat, yang dianggap oleh sesetengah penganut sebagai bukti asal usul ilahi. Perbincangan ini biasanya tertumpu pada dua perkara utama: cabaran Al-Quran mengenai penciptaan dan hadith (sabda nabi) tentang penyakit dan penawar pada sayap lalat.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌۭ فَٱسْتَمِعُوا۟ لَهُۥٓ ۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ لَن يَخْلُقُوا۟ ذُبَابًۭا وَلَوِ ٱجْتَمَعُوا۟ لَهُۥ ۖ وَإِن يَسْلُبْهُمُ ٱلذُّبَابُ شَيْـًۭٔا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ۚ ضَعُفَ ٱلطَّالِبُ وَٱلْمَطْلُوبُ ٧٣
Wahai manusia! Telah diberikan satu pengajaran, maka dengarkanlah dengan teliti: Berhala-berhala yang kamu seru selain Allah tidak akan dapat menciptakan seekor lalat pun, walaupun semuanya berkumpul untuk itu. Dan jika seekor lalat merampas sesuatu dari mereka, mereka tidak akan dapat mengambilnya kembali dari lalat itu. Betapa lemahnya orang-orang yang menyeru dan orang-orang yang diseru!

[ (Surah Al-Hajj 22:73)]

Rujukan utama dalam Al-Quran adalah dalam Surah Al-Hajj, ayat 73, yang mengemukakan perumpamaan yang menonjolkan kuasa mutlak Allah berbanding dengan ketidakberdayaan tuhan-tuhan palsu:

Quran.com mengemukakan terjemahan Surah Al-Hajj, ayat 73, sebagai pengajaran untuk manusia, dengan menyatakan bahawa berhala yang disembah selain Allah tidak dapat mencipta walaupun seekor lalat, dan jika seekor lalat mengambil sesuatu daripadanya, mereka tidak dapat mengambilnya semula, menggambarkan ketidakberdayaan kedua-dua yang disembah dan mereka yang menyembah Quran.com. Sesetengah sarjana mentafsirkan ayat ini sebagai menonjolkan kerumitan penciptaan lalat dan proses pencernaannya.

Satu lagi perkara melibatkan hadith daripada Sahih al-Bukhari tentang seekor lalat jatuh ke dalam minuman. Hadith tersebut mengarahkan untuk mencelupkan lalat, kerana ia membawa penyakit pada satu sayap dan penawar pada sayap yang lain. Ada yang mentafsirkan ini mungkin berkaitan dengan lalat yang membawa bakteria dan agen antimikrob yang berpotensi. Walau bagaimanapun, tafsiran ini dibahaskan secara saintifik dan teologi, kerana lalat dikenali sebagai pembawa penyakit, dan para sarjana sering melihat hadith tersebut sebagai metafora dan bukannya arahan perubatan literal.

Pertanyaan pengguna merujuk kepada perbincangan dalam konteks Islam yang merangkumi dua aspek utama yang berkaitan dengan lalat, yang sering dibentangkan sebagai "mukjizat" saintifik Al-Quran dan Hadith:

Perumpamaan Lalat dalam Al-Quran (Surah Al-Hajj, Ayat 73);

Rujukan utama kepada lalat dalam Al-Quran ialah perumpamaan di mana ketidakupayaan dewa-dewa palsu untuk mencipta walaupun seekor lalat diserlahkan untuk menekankan ketidakberdayaan mereka berbanding Allah. Ayat tersebut menyatakan:

Perbincangan mengenai ayat ini kadangkala mengetengahkan apa yang dilihat sebagai butiran biologi yang kompleks tentang lalat, seperti struktur dan metamorfosisnya yang rumit. Ayat ini juga menyebut tentang ketidakupayaan untuk mengambil sesuatu yang diambil oleh lalat, yang ditafsirkan oleh sesetengah orang berdasarkan proses pencernaan luaran lalat di mana enzim mencairkan makanan. Ayat penuh boleh didapati di Quran.com.


Hadis tentang Sayap Lalat

Satu lagi perkara berkaitan datang daripada Hadis yang menyatakan bahawa jika lalat jatuh ke dalam minuman, ia harus dicelupkan kerana satu sayap membawa penyakit dan sayap yang satu lagi penawar. Tafsiran saintifik telah meneroka kemungkinan lalat membawa kedua-dua patogen dan agen antimikrob yang berpotensi seperti bakteriofaj. Dalam undang-undang Islam, Hadis ini sering dilihat sebagai panduan untuk mengelakkan pembaziran, tidak semestinya arahan untuk minum minuman bersama lalat jika ia berbahaya.

Mukjizat Al-Qur’an: Dahsyatnya Penciptaan Lalat

 عَنْ حُبِيب بْنُ فُدَيْكٍ أَنَّ أَبَاهُ خَرَجَ بِهِ إلَى رَسُولِ اللهِ وَعَيْنَاهُ مُبْيَضَّتَانِ لاَ يُبْصِرُ بِهِمَا شَيْئًا، فَسَأَلَهُ: مَا أَصَابَهُ؟ قَالَ: كُنْتُ أُمَرِّنُ جَمَلِيْ فَوَضَعَتْ رِجْلِي عَلَى بَيْضِ حَيَّةٍ فَأُصِيبَ بَصَرِي، فَنَفَثَ رَسُولُ اللهِ فِي عَيْنَيْهِ فَأَبْصَرَ. فَرَأَيْتُهُ يُدْخِلُ الْخَيْطَ فِي الإِبْرَةِ وَإِنَّهُ لاَبْنُ ثَمَانِينَ سَنَةً وَإِنَّ عَيْنَيْهِ لَمُبْيَضَّتَانِ 

Artinya, “Dari Hubaib bin Fudaikرضي الله عنه, bahwa suatu ketika dia bersama ayahnya pergi mendatangi  Rasulullah dan kedua mata ayahnya berwarna putih sehingga ia tidak bisa melihat apa pun. 

Kemudian  Rasulullah bertanya: ‘Apa yang telah menimpanya?’ 

Ia menjawab: ‘Suatu ketika aku melatih kudaku, dan tanpa sengaja kakiku menginjak telur ular, lantas ular tersebut menyengat mataku.’ 

Kemudian  Rasulullah meniup kedua matanya, dan dia langsung bisa melihat. Kemudian aku melihat dia bisa memasukkan benang pada jarum pada usia 80 tahun dan kedua matanya tetap berwarna putih.” 

Tidak hanya kisah orang tua sahabat Fudaikرضي الله عنه di atas, kisah yang sama yaitu kebutaan yang sembuh berkat  Rasulullah juga pernah dirasakan oleh sahabat Abu Dzar رضي الله عنه. Ia pernah menderita buta setelah kedua matanya terluka saat perang Uhud. Namun setelah kejadian itu  Rasulullah meludahinya dan atas izin Allahﷻ ia bisa melihat kembali, bahkan lebih sehat dari sebelumnya. Kisah ini sebagaimana disebutkan dalam riwayat Abdurrahman bin Haritsرضي الله عنه dari Abu Ya’la al Mushli-رضي الله عنه , ia berkata:

 قَالَ أَبُو يَعْلَى الْمَوْصِلِيُّ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عِمْرَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بن الْحَارِثِ بْنِ عُبَيْد عَنْ جَدِّهِ، قَالَ: أُصِيبَتْ عَيْنُ أَبِي ذَرٍّ يَوْمَ أُحُدٍ فَبَزَقَ فِيهَا النَّبِيُّ، فَكَانَتْ أَصَحَّ عَيْنَيْهِ 

Artinya, “Telah berkata Abu Ya’la al-Mushiliرضي الله عنه: Telah meriwayatkan kepada kita Abdurrahman bin Imran dari Abdurrahman bin Harits bin Ubaid dari abangnya, ia berkata: Suatu ketika mata Abu Dzar رضي الله عنهterluka pada saat perang Uhud, kemudian nabi meludahinya, maka mata yang terluka tadi menjadi mata yang paling sehat.” Kisah yang sama juga pernah dirasakan oleh sahabat Qatadah رضي الله عنه . Ia pernah menderita buta bahkan lebih parah dari sebelumnya, kedua mata Qatadahرضي الله عنه sampai keluar bergelantungan di pipinya. Awal mula kejadian ini adalah karena ia diserang habis-habisan dalam perang Badar, hingga kedua matanya menjadi buta dan keluar. Namun pada berkat  Rasulullah, akhirnya ia sembuh kembali. Dalam riwayat Abu Ya’la al-Mushiliرضي الله عنه, dari Qatadah bin Nu’manرضي الله عنه, ia berkata:

Apakah hukum minuman yang dimasuki lalat?

Lalat adalah satu makhluk istimewa yang diciptakan oleh Allahﷻ. Lalat merupakan sejenis serangga yang boleh terbang. Lalat makan dengan memuntahkan air liurnya keluar dan menyerap kembali makanan yang separuh hadam masuk kedalam perutnya melalui belalainya. Ini kerana, jika lalat bukanlah makhluk yang mulia, mana mungkin ia disebut di dalam al-Qur’an kerana al-Qur’an adalah mulia dan sudah barang tentu setiap yang difirmankan bersifat dengan sifat yang mulia juga. Berikut adalah firman Allahﷻ berkaitan lalat di dalam al-Qur’an:

 Firman Allahﷻ:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ لَن يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ ۖ وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ۚ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ

Maksudnya: “Wahai manusia, diberikan satu contoh perbandingan, maka dengarlah mengenainya dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, yang lain daripada Allah, tidak sesekali akan dapat mencipta seekor lalat walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya. Dan jika lalat itu mengambil sesuatu daripada mereka, nescaya mereka tidak dapat mengambilnya kembali daripadanya. (Kedua-duanya lemah belaka). Lemah yang meminta (daripada mendapat hajatnya) dan lemah juga yang diminta (daripada menunaikannya)”.

 [Surah al-Haj: Ayat 75]


Matan Hadith

Matan hadith yang menceritakan berkaitan minuman yang dimasuki lalat adalah:

Daripada Abu Hurairah رضي الله عنه, beliau mendengar bahawa Rasulullahﷺ  bersabda:

 

إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي شَرَابِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ ثُمَّ لِيَنْزِعْهُ، فَإِنَّ فِي إِحْدَى جَنَاحَيْهِ دَاءً وَالأُخْرَى شِفَاءً

Maksudnya: “Apabila lalat termasuk ke dalam minuman salah seorang daripada kamu, maka rendamkanlah ia (lalat) kemudian buangnya. Ini kerana, salah satu daripada sayapnya adalah penyakit dan sebelah lagi adalah penawar”. 

[Riwayat al-Bukhari (3320)]

Daripada Abu Hurairah رضي الله عنه bahawa  Rasulullahﷺ bersabda:

 

إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ كُلَّهُ، ثُمَّ لِيَطْرَحْهُ، فَإِنَّ فِي أَحَدِ جَنَاحَيْهِ شِفَاءً، وَفِي الآخَرِ دَاءً

Maksudnya:

“Apabila lalat termasuk ke dalam bekas salah seorang daripada kamu, maka rendamkanlah kesemuanya (lalat) kemudian buanglah ia. Ini kerana, salah satu daripada sayapnya adalah penawar dan sebelah lagi adalah penyakit”. ]

[Riwayat al-Bukhari (5782)]

 Makna Hadith

Menurut para ulama’, lalat tidak termasuk di dalam perkara yang najis. Ini kerana, telah ijma’ ahli ilmu bahawa setiap yang tidak berdarah itu apabila terjatuh di dalam minuman atau makanan tidak menjadi najis. Walaupun begitu, terdapat juga sebahagian ulama’ yang mengatakan sebaliknya.

Tambahan pula, walaupun di dalam hadith menyebut minuman tetapi yang dimaksudkan adalah lebih umum iaitu termasuk juga makanan. Berdasarkan matan hadith di atas, suruhan merendam lalat ke dalam minuman atau makanan adalah wajib apabila dilihat secara zahirnya. Ini kerana. hal ini merupakan arahan atau wahyu daripada  Allahﷻ kepada Nabi-Nya. Jika kita katakan bahawa lalat itu najis, sudah tentu  Rasulullah tidak akan meminta kita untuk merendamnya ke dalam makanan atau minuman kita. 

Ini juga menunjukkan bahawa setiap perkara yang dilakukan itu kadang-kadang ia tidak boleh difikir atau diterima oleh akal manusia. Akan tetapi, ini adalah wahyu daripada  Allahﷻ dan akal tidak layak untuk mempertikaikan apa yang dikehendaki oleh-Nya. Daripada sini kita memahami bahawa setiap apa yang diucapkan, dilakukan dan diikrar oleh  Rasulullah adalah syariat dan agama melainkan apa yang menunjukkan bahawa ianya adalah adat bukannya syariat.

  Fiqh al-Hadith

Antara fiqh al-Hadith yang boleh difahami daripada hadith di atas: 

[Lihat: Taudhih al-Ahkam, 148/1]

 Pertama: Lalat ini suci ketika ia hidup dan mati dan ia juga tidak najis jika terjatuh ke dalam sesuatu yang berair (cecair) atau keras.

 Kedua: Digalakkan merendam keseluruhannya di dalam sesuatu yang berair (cecair) dan kemudian dikeluarkannya berdasarkan nas hadith di atas.

 Ketiga: Pada hadith tersebut terdapat I’jaz Ilmi (إعجاز العلمي) kerana ilmu moden telah membuktikan bahawa wujudnya penyakit di salah satu daripada sayap lalat dan wujud juga penawar di sebelah lagi sayap yang lain.

 Keempat: Para ulama’ mengqiyaskan kesucian lalat dengan setiap nyawa yang mengalir (darah) daripada serangga hukumnya adalah suci. Ia juga tidak menjadi najis apabila ia terjatuh ke dalam makanan dan minuman samada ia sedikit atau banyak.  Ini kerana, sebab najisnya sesuatu itu adalah darah yang terkurung di dalam haiwan selepas kematiannya. Oleh itu, sebab ini tidak wujud pada lalat atau lebah maka ia dihukum suci oleh para ulama’.

 Pendapat

Setelah melihat perbahasan berkaitan hadith di atas, kami ingin merumuskannya dengan beberapa noktah:

Hadith tersebut adalah sahih kerana ia terdapat di dalam sahih al-Bukhari iaitu kitab yang paling sahih selepas daripada al-Qur’an secara ijma’ umat Islam. Untuk itu, kita tidak boleh sewenang-wenangnya menolak hadith tersebut.

Hadith ini juga terkandung di dalamnya I’jaz al-Nabawi (إعجاز النبوي) atau Irsyad al-Nabawi (إرشاد النبوي) iaitu petunjuk daripada  Rasulullah.

Ilmu Sains juga telah membuktikan bahawa pada sebelah sayap lalat itu terkandung penyakit atau kuman (bakteria) dan sebelah lagi merupakan penawar bagi penyakit tersebut

Lalat merupakan serangga yang tidak najis. Ini berdasarkan pendapat para ulama’ bahawa setiap nyawa yang tidak mempunyai darah hukumnya adalah tidak najis.

 Di dalam hadith ini, Nabi SAW memerintahkan kita untuk merendam lalat apabila masuk ke dalam minuman atau bekas kita.

Berdasarkan huruf fa’ (ف) pada perkataan “فَلْيَغْمِسْه”, kita memahami bahawa  Rasulullahﷺ memerintahkan kita agar bersegera merendam lalat ke dalam minuman atau makanan. Untuk itu,  Rasulullah tidak menggunakan perkataan thumma (ثُمَّ) dalam hadith tersebut.

Perbuatan merendam lalat adalah mustahab atau sunnah berdasarkan nas hadith di atas dan juga petunjuk daripada  Rasulullah.

Penutup

Kesimpulannya, walaupun secara zahirnya hadith ini dilihat tidak bersesuaian dengan fitrah manusia yang suka pada kebersihan dan lalat pula tabiaatnya adalah di tempat-tempat yang kotor. Namun  Allahﷻ lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya kerana Dia yang menciptakan kita dan juga makhluk-makhluk yang lain.  Rasulullah hanyalah utusan daripada  Allahﷻ bagi menyampaikan risalah ini kepada kita. Akhirnya, semoga  Allahﷻ mengurniakan kita kekuatan dalam mengikuti sunnah-sunnah  Rasulullahﷺ  dalam kehidupan seharian kita. Amin.

 




No 119: Salam ((salam) oleh Pohon dan Batu:

Salam ((salam) oleh Pohon dan Batu: Sayyidina Ali bin Abu Talib ( رضي الله عنه ) melaporkan: "Saya datang bersama Nabi ( صلى الله عليه...