Wednesday

No.21- Mukjizat Keresahan Jiwa Rasulullahﷺ


Mukjizat Keresahan Jiwa Rasulullahﷺ & Pergolakan yang Membingungkan,

Rasulullah kini menghampiri tahun ke-40 baginda. Dia merasakan pergolakan dalaman yang membingungkan, tetapi dia tidak tahu sebabnya. Dia sendiri tidak sedar apa kebingungan yang tidak dapat dijelaskan itu bermakna kepadanya; dan idea bahawa Tuhan akan memuliakannya dengan wahyu dan kenabian tidak pernah terlintas di fikirannya. Inilah yang dirasakan oleh Rasulullah, sebagaimana yang telah disaksikan oleh Allahﷻ :

"Tanyakanlah lagi: "Siapakah Tuhan yang memiliki dan mentadbirkan langit yang tujuh, dan Tuhan yang mempunyai Arasy yang besar?"

(Al Mukminin - 86)

Pada usia 40 tahun, Rasulullah telah menghabiskan masa sebulan penuh di dalam gua untuk berundur seperti biasa. Di sana pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan di mana Malaikat Jibril memerintahkannya untuk membaca ayat pertama Al-Quran seperti berikut.

berikutnya, beralihlah pada perkara yang lebih besar darinya. Allah berfirman, ”katakanlah, ’siapakah pemilik langit yang tujuh,’” dan benda-benda yang berada di dalamya, seperti benda yang bercahaya, bintang-bintang yang bergerak-gerak dan yang statis di tempatnya saja. “dan pemilik ‘ Arasy yang besar,” yang merupakan makhluk yang tertinggi dan paling luas serta terbesar. Siapakah yang menciptakan dan mengatur serta menanganinya dengan berbagai macam aturan? “mereka akan menjawab,’ kepunyaan Allah’.” 

Maksudnya, mereka kana mengakui bahwa Allah adalah Rabb (pemilik) itu semua. Bila mereka mengakuinya, katakanlah, ”maka apakah kamu tidak bertakwa,” dari beribadah kepada makhluk-makhluk yang lemah dan (hanya) bertakwa kepada Rabb yang Maha-Agung, sempurna kekuasaanNYa dan agung kerajaanNya?! Ungkapan ini mengandung dengan jelas nada pembicaraan yang lembut (persuasive) dari Firman Allah, ”maka apakah kamu tidak ingat?” dan “maka apakah kamu tidak bertakwa?” menasihati melalui metode pemaparan yang memikat hati manfaatnya tidak perlu diragukan lagi.

Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (Muhammad) - Al-Quran sebagai roh (yang menghidupkan hati perintah Kami; engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu): apakah Kitab (Al-Quran) itu dan tidak juga mengetahui apakah iman itu; akan tetapi Kami jadikan Al-Quran: cahaya yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu ke jalan yang lurus,

(As Syuura : 52)

segala puji bagi Allah.

Diriwayatkan dalam Al-Saheehayn daripada ‘Urwah ibn al-Zubayr bahawa ‘Aisyah isteri Rasulullah bersabda:

“Permulaan Wahyu yang datang kepada Rasulullah adalah mimpi yang baik; dia tidak pernah melihat mimpi tetapi ia menjadi kenyataan seperti siang yang cerah. Kemudian dicintainya pengasingan, dan dia pergi ke gua Hiraa' dan beribadat di sana, yang bermaksud bahawa dia pergi dan mengabdikan dirinya untuk beribadah selama beberapa malam sebelum kembali kepada keluarganya untuk mengumpulkan lebih banyak rezeki, kemudian dia akan kembali semula. Kemudian dia akan kembali kepada Khadijah untuk mengumpulkan lebih banyak bekal. (Ini berlanjutan) sehingga kebenaran datang kepadanya secara tiba-tiba ketika dia berada di gua Hiraa’. 

Malaikat datang dan berkata, ‘Bacalah!’ Rasulullah bersabda, ‘Saya bukan pembaca.’ Dia berkata, Kemudian dia memegang saya dan memeluk  saya sehingga saya dapat membaca. tidak tahan lagi kemudian dia melepaskan saya dan berkata, 'Bacalah!' Rasulullahﷺ berkata, 'Saya bukan pembaca.' Dia memegang saya dan memeluk saya untuk kedua kalinya sehingga saya tidak dapat menahannya lagi, kemudian dia melepaskannya. kepadaku dan berkata, ‘Bacalah!’ Rasulullah berkata, ‘Aku bukan pembaca.’ Dia memegangku dan memelukku untuk ketiga kalinya sehingga aku tidak dapat menahannya lagi, lalu dia melepaskanku dan berkata,


‘Bacalah! Dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan (segala yang ada).Dia telah menciptakan manusia daripada segumpal darah (darah beku yang pekat).Baca! Dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah.Yang mengajar (tulisan) dengan pena.Dia telah mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.’

[al-‘Alaq 96:1-5 –]


Kemudian Rasulullah kembali dengan jantungnya berdegup kencang, sehingga dia datang kepada isterinya Khadijah dan berkata, ‘Selimuti aku! Selimutkan saya!’ Mereka menutupinya sehingga ketakutannya hilang. Kemudian dia berkata kepada Khadijah, ‘Wahai Khadijah, aku takut terhadap diriku sendiri,’ dan dia memberitahunya apa yang telah berlaku. Khadijah berkata, ‘Tidak,bergembiralah, kerana demi AllahAllah tidak akan pernah menghinakanmu. Kamu menyambung tali persaudaraan, bercakap benar, menolong orang miskin dan melarat, melayani tetamu dengan murah hati dan menolong orang yang ditimpa musibah.’

Kemudian Khadijah membawanya kepada Waraqah ibn Naufal, anak lelaki pamannya. Beliau adalah seorang yang telah menjadi Kristian pada zaman jahiliyah. Dia pernah menulis tulisan Arab dan dia pernah menulis dari Injil dalam bahasa Arab sebanyak yang Allah kehendaki untuk dia tulis. Dia adalah seorang lelaki tua yang telah menjadi buta. 

Khadijah berkata, ‘Wahai anak pamanku, dengarlah apa yang dikatakan oleh anak saudaramu.’ Waraqah berkata: ‘Wahai anak saudaraku, apa yang kamu lihat?’ [Rasulullah] memberitahu. kepadanya apa yang telah dilihatnya. Waraqah berkata: ‘Ini adalah Naamoos [Jibril] yang turun ke Musa. Alangkah baiknya saya masih muda dan dapat hidup sehingga masa bangsamu akan menghalau kamu.’

Rasulullah bersabda, ‘Apakah mereka benar-benar akan menghalauku?’ Waraqah menjawab, ‘Ya. Tidak pernah datang seorang lelaki dengan apa yang kamu bawa, tetapi dia telah dianiaya. Sekiranya saya masih hidup untuk melihat hari itu, saya akan menyokong kamu dengan kuat.' Tetapi beberapa hari kemudian, Waraqah meninggal dunia, dan Wahyu juga berhenti untuk beberapa ketika, sehingga Rasulullah telah dipenuhi dengan kesedihan.

Muhammad ibn Shihaab berkata: Abu Salamah ibn 'Abd al-Rahmaan memberitahu saya bahawa Jaabir ibn 'Abd-Allaah al-Anshari berkata: "Rasulullah bersabda, bercakap tentang tempoh ketika itu. wahyu itu berhenti: 'Ketika saya berjalan, saya mendengar suara dari langit. Aku mendongak dan melihat malaikat yang datang kepadaku di Hiraa’, duduk di atas kursi antara langit dan bumi. Saya berasa takut kepadanya, jadi saya pulang ke rumah dan berkata, “Selimutkan saya, selimutkan saya [dengan selimut]!” Maka mereka melakukannya, kemudian Allah menurunkan Firman: 

“Wahai engkau (Muhammad) yang berselubung dengan pakaian! Bangun dan beri amaran! Dan agungkanlah Tuhanmu (Allah)! Dan sucikanlah pakaianmu!Dan jauhilah Ar-Rujz (berhala-berhala)!”

[Al-Muddathir 74:1-5].’”

Saiyidina Abu Salamah ra berkata: al-rujz ialah berhala-berhala yang disembah oleh orang-orang Jahiliyah. Kemudian wahyu itu datang dengan kerap selepas itu.

(Riwayat al-Bukhari, 4572; Muslim, 231)


al-Seerah (biografi Rasulullah SAW)


Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...