37. Kurnia Allah Tidak Terbatas Kepada Satu Golongan: Dari Nubuwah Al-Qur'an Yang Suci adalah demikian setelah kewafatan Rasulullahﷺ beberapa orang akan menjadi murtad dan memberontak terhadap semangat Islam. Nubuwah itu menjadi kenyataan. Musailamah Al Qazab berpura-pura melantik diri sendiri sebagai Nabi, maka dia diperangi dan dia telah dibunuh oleh sahabat Wahsyi Al Habsi رضي الله عنه dan Khalid bin Walid رضي الله عنه menumpaskan pemberontakan mereka di masa semasa Khalifah Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه.
"Al-Quran dan firman Allahﷻ:
(Quran.5:57).
Siri Peperangan Islam-Riddah merupakan peperangan menentang kelompok pemberontak Arab murtad yang mengisytiharkan perang ke atas kerajaan Khilafah al-Rasyidin pimpinan Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه selepas kewafatan Rasulullahﷺ. Selepas kewafatan Rasulullahﷺ, umat Islam berada di dalam keadaan tidak tenteram. Dengan ketiadaan pemimpin, umat Islam ketika itu kelihatan berpecah-belah terutama di antara golongan Ansar yang terdiri daripada suku kaum Aus dan Khazraj.
Namun dengan kebijaksanaan beberapa orang sahabat besar seperti Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه, Saiyidina Umar Al-Khattab Al khattab رضي الله عنه, Saiyidina Abu Ubaidah Al-Jarrah رضي الله عنه, Saiyidina Abdur Rahman ibn Auf رضي الله عنه dan yang lainnya keadaan itu dapat diamankan dan hasilnya Saiyidina Abu Bakar رضي الله عنه dilantik menjadi khalifah yang pertama, Di kawasan gurun, pedalaman dan wilayah yang agak jauh dari Makkah, beberapa orang tokoh bangsawan Arab telah murtad. Sebahagian daripada mereka mengakui diri mereka sebagai nabi dan mengisytiharkan perang terhadap kerajaan Islam pada masa itu. Para golongan bangsawan Arab ini berpendapat dengan menakluk Makkah bererti mereka telah berjaya menguasai semenanjung tanah Arab.
Memandangkan ancaman itu boleh mengancam keselamatan negara, Khalifah Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه melancarkan ekspedisi ketenteraan untuk menghapuskan golongan pemberontak murtad.
Berikut adalah senarai
peperangan yang dihadapi oleh tentera Islam dalam usaha menentang
kumpulan pemberontak murtad.
Pertempuran tersebut memainkan
peranan yang besar dalam memotivasikan Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه untuk menyempurnakan
penyusunan al-Quran. Semasa hidup Rasulullahﷺ, banyak bahagian al-Quran
bertulis telah tersebar di kalangan sahabatnya, disimpan sebagai milik
peribadi. Namun, kira-kira 360 orang huffaz (umat Islam yang telah menghafal
al-Quran) meninggal dunia di Yamamah.
Pertempuran Yamamah telah
berlaku pada Disember 632 sebagai sebahagian daripada Perang Ridda menentang
pemberontakan dalam Kekhalifahan Rasyidin di wilayah Al-Yamamah (di Jazirah Arab masa kini Saudi) antara pasukan Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه dan Musaylimah, seorang yang mengaku
dirinya. nabi.
Kepentingan tindakan Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه berhadapan dengan puak murtad?
Dia bertindak tegas dengan
puak-puak murtad yang meninggalkan Islam atau enggan membayar zakat, dan
memerangi nabi-nabi palsu. Penyusunan al-Quran dalam satu jilid boleh dikira
sebagai salah satu jasa terbesar beliau kepada Islam sebagai Khalifah.
Perkembangan mata ini akan menentukan markah akhir yang diterima oleh calon.
Pertempuran Yamamah telah
berlaku pada Disember 632 sebagai sebahagian daripada Perang Ridda menentang
pemberontakan dalam Kekhalifahan Rasyidin di wilayah Al-Yamamah antara pasukan Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه dan Musaylimah, seorang yang mengaku dirinya sebagai nabi.
Al-Yamamah (Bahasa Arab: اليَمامَة,
rumi: al-Yamāma) ialah sebuah wilayah bersejarah di tenggara Najd di Arab Saudi
moden, atau kadang-kadang lebih khusus lagi, kampung purba Jaww al-Yamamah yang
kini telah pupus, berhampiran al-Kharj , selepas itu seluruh wilayah itu
dinamakan.
Peperangan Yamamah berlaku pada zaman khalifah Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه untuk menghapuskan ancaman Musaylamah al-Kaddhab. Ketika mereka sedang menunggu sokongan Saiyidina Khalid bin Walid رضي الله عنه, Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه memerintahkan tentera di bawah Ikrimah (ra) untuk tidak melibatkan tentera Musaylamah berhampiran Yamamah. Tentera Musaylmah terdiri daripada orang-orang dari suku Bani Hanifah, yang terkenal sebagai suku yang sangat kuat. Itulah sebabnya umat Islam perlu mengumpulkan sokongan sebanyak mungkin. Namun, Ikrimah رضي الله عنه tidak dapat menahan dirinya dan menyerang, hanya untuk dikalahkan oleh Musaylamah.
Shurahbil رضي الله عنه selepas itu membawa tenteranya menyokong dan sama-sama diberitahu oleh Abu Bakar untuk tidak terlibat sehingga Khalid datang. Namun, godaan yang sama datang kepadanya dan dia mengarahkan tenteranya untuk menyerang, hanya untuk dikalahkan oleh Musaylamah juga. Apabila Saiyidina Khalid bin Walid رضي الله عنه, dan 14,000 orangnya tiba, dia menemui orang-orang Shurahbil رضي الله عنه yang dipukul dan menegurnya kerana menyerang sebelum waktunya.
Kini tentera Musaylamah
bertambah yakin setelah mengalahkan dua tentera orang Islam. Walau
bagaimanapun, ramai daripada 40,000 lelaki Musaylamah tidak berjuang kerana
keyakinan iman, sebaliknya kerana kesetiaan suku. Ramai daripada mereka
sebenarnya meragui Musaylamah
Pada mulanya pertempuran itu
bergoyang satu arah dan kemudian yang lain, berakhir dengan orang Islam
berundur dan orang murtad mengejar dengan cepat. Golongan murtad mula menjarah
kem-kem Muslim, memberi masa kepada umat Islam untuk berkumpul semula. Mereka
menyerang semula dan berjaya menolak musuh ke belakang.
Saiyidina Khalid bin Walid رضي الله عنه, melangkah
untuk pertarungan dan dia menyingkirkan pencabar satu demi satu. Dia kemudian
mencadangkan untuk mengadakan perbincangan dengan Musaylamah yang keluar
dikelilingi oleh sekumpulan lelaki. Saiyidina Khalid bin Walid رضي الله عنه, adalah seorang jeneral
hebat yang sering menggunakan perang psikologi untuk kelebihannya di medan
perang. Dia menarik Musaylamah keluar dan menunggu peluang terbaik untuk
menyerang. Apabila dia bergerak ke hadapan untuk menyerang, Musaylamah
berpaling dan melarikan diri. Ini melemahkan semangat anak buahnya dan orang
Islam mula menjerit "Allahu Akbar!"
Orang-orang Islam menyerang dengan penuh kekuatan dan menyebabkan orang-orang murtad melarikan diri dan berkubu di dalam istana. Orang-orang murtad dengan marah bertanya kepada Musaylamah di mana Rasulullahﷺ, kemenangan itu dan di manakah mukjizat yang dijanjikannya kepada mereka. Rasulullahﷺ menjawab katanya “Berjuanglah demi mempertahankan kehormatan dan keturunanmu yang mulia. Adapun agama, tidak ada agama.” Temboknya tidak dapat ditembusi dan umat Islam buntu bagaimana untuk menamatkannya.
Kemudian seorang teman lama
yang terkenal sangat mencabar dan berani mengusulkan sesuatu. Namanya ialah Saiyidina Bara ibn Malik رضي الله عنه. Dia menyuruh rakan-rakannya untuk melemparkannya ke atas
tembok dan sekali lagi dia akan melonggarkan pintu dan membiarkan orang Islam
masuk. Pada mulanya Khalid enggan membenarkan perkara ini tetapi akhirnya
rancangan itu diterima. Dia tercampak ke atas dinding dan dalam beberapa
keajaiban dia berjaya melonggarkan bolt ke pintu pagar. Kaum Muslimin berbondong-bondong
melalui pintu yang sempit itu.
Ramai yang mengetahui kisah
Wahshi, budak Habsyah yang diberi kebebasan oleh Hind ibn Utbah selepas
membunuh bapa saudara Rasulullahﷺ, Saiyidina Hamzah رضي الله عنه, pada Perang Uhud. Dia
seorang ahli tombak dan mengamalkan kaedah ini dengan sempurna dengan harapan
untuk mencapai kebebasannya. Dalam peperangan ini, Wahshi رضي الله عنه adalah orang
yang berjaya memukul Musaylamah dengan menusuk perutnya dengan tombak. Dia
merenyuk ke hadapan dan Saiyidina Abu Dujanah رضي الله عنه menghabisinya. Di sinilah Wahshi
mengatakan ungkapannya yang terkenal: "Sebelum Islam saya membunuh orang
yang terbaik, dan selepas Islam saya membunuh orang yang paling jahat."
Ramai sahabat dan huffaz yang
hebat (mereka yang menghafal seluruh Al-Quran) telah hilang berjihad dengan
berani pada hari itu. Di antara mereka termasuk Saiyidina Thabit bin Qais رضي الله عنه, jurucakap
Quraisy, dan Saiyidina Zaid bin al-Khattab رضي الله عنه, saudara tiri Saiyidina Umar رضي الله عنه. Saiyidina Umar Al-Khattab Al khattab رضي الله عنه pernah
berkata bahawa saudaranya memukulnya dalam dua perkara - masuk Islam dan mati
syahid. Kerana kehilangan begitu ramai huffaz, ini mendorong Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه untuk
mula menyusun al-Quran dalam bentuk bertulis untuk pemeliharaannya.