Sunday

No.7 - Mukjizat: Perancangan Musyrikin Makkah - Allahﷻ . Maha Perancang.

No.7

Konspirasi Quraisy untuk membunuh Rasulullahﷺ terbongkar: Rancangan menentang Rasulullahﷺ di Makkah bertujuan untuk tiga perkara. Mereka bukan sahaja digagalkan, tetapi kerja Tuhan yang menakjubkan mengubah jadual dan mengeluarkan kebaikan daripada kejahatan setiap kali.

(1) Mereka cuba untuk menundukkan Rasulullahﷺ di Makkah dengan menekan bapa saudara, saudara, dan sahabat baginda. Tetapi semakin mereka di-aniaya, semakin ramai masyarakat Islam yang kecil itu bertambah iman dan bilangannya. Mukjizat Al-Quran. 

(2). Mereka cuba mencederakan dan membunuhnya.

Tetapi contoh hebat tentang kemanusiaan, ketabahan, dan keberanian beliau memajukan perjuangan Islam.

(3). Mereka cuba membawa dia dan kawan-kawannya keluar dari rumah mereka. Tetapi mereka mendapat rumah baru di Madinah, yang akhirnya mereka menakluki semula bukan sahaja Makkah tetapi Arab dan seluruh dunia. Mukjizat Al-Quran

Allah Ta’ala berfirman dalam Al-Qur’an:
"Dan ingatlah (wahai Muhammad), ketika orang-orang kafir musyrik (Makkah) menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya.." 

(Q.8:30) 


Konspirasi membunuh Rasulullah ﷺ;

Selepas pemukiman di Madinah orang Islam Makkah, ketua-ketua Quraisy menyedari bahawa Madinah telah berubah menjadi tempat perlindungan yang kukuh untuk Rasulullahﷺ dan pengikutnya dan bahawa penduduk Madinah bersedia untuk memperjuangkan agama mereka. Oleh sebab itu, mereka takut akan hijrah Rasulullahﷺ. Perkara ini menyebabkan kaum Quraisy menghadapi beberapa masalah:


(1) Umat Islam tidak lagi berada di bawah penguasaan dan kawalan mereka kerana Yathrib adalah sebuah kota yang merdeka dan Quraisy tidak mempunyai kuasa di sana.

(2) Oleh kerana penduduk Madinah telah mengadakan perjanjian perang dengan Rasulullahﷺ mereka mungkin akan memulakan pengepungan di Makkah untuk membalas dendam.[1]

(3) Walaupun tanpa kemungkinan peperangan, Quraisy masih dalam kerugian, kerana Madinah merupakan pasaran yang menguntungkan pedagang mereka dan mereka akan menghadapi bencana ekonomi kerana kehilangan kawalan ke atas kota ini.

(4) Madinah berada di laluan perdagangan dari Makkah ke Damsyik dan orang Islam dengan mudah boleh membuat laluan ini tidak selamat dan terdedah; mereka juga mungkin menjejaskan perdagangan secara keseluruhan.

Kebimbangan ini memaksa ketua-ketua Quraisy untuk berkumpul di D"r al-Nidwah (pusat konsular) untuk perundingan dan perbincangan lanjut. Ada yang mencadangkan agar Rasulullahﷺ dibuang atau dipenjarakan. Namun, kedua-dua cadangan ini ditolak atas sebab-sebab tertentu. Akhirnya, mereka memutuskan untuk membunuhnya walaupun tindakan sedemikian tidak akan kelihatan sangat mudah kerana Bani-Hashim akan membalas dendam. 

Untuk mengelakkan dendam yang diharapkan seperti itu, mereka memutuskan untuk melantik seorang pemuda dari setiap suku supaya mereka boleh membunuhnya di atas katilnya. Dalam Dengan cara ini, Bani-Hasyim tidak dapat bangkit untuk membalas dendam kerana pembunuhan itu akan berlaku dengan beberapa orang dari suku yang berbeza; dan Bani-H¡shim tidak dapat memerangi semua puak ini; jadi, mereka perlu menerima tebusan dan wang darah. dan kisah itu akan berakhir. Untuk melaksanakan rancangan mereka, ketua-ketua Quraisy memilih malam pertama Rabi` al-Awwal. Allahﷻ merujuk kepada konspirasi mereka dengan kata-kata berikut:



"Dan ingatlah (wahai Muhammad), ketika orang-orang kafir musyrik (Makkah) menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. Mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya.." 

Al Quran(8:30)


Hijrah Rasulullahﷺ

Melalui wahyu Ilahi, Rasulullahﷺ mengetahui tentang konspirasi Dar al-Nadwah; dia kemudian diperintahkan oleh Allah untuk meninggalkan Mekah. Dia memberitahu Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA tentang rancangannya dan memerintahkannya untuk menggantikannya di tempat tidur malam itu dan menutup dirinya dengan selimutnya. Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA segera menerima misi ini.

Ditemani oleh Sayyidina Abu Bakar As Siddique RA, Rasulullahﷺt menuju ke Gua Thur ke selatan Makkah pada malam itu dan tinggal di sana selama tiga hari sehingga ketua Quraisy berputus asa untuk menemuinya. Dia ingin mencari masa yang selamat untuk meneruskan penghijrahannya.

Allahﷻ, dalam Al-Qur'an, merujuk kepada kesunyian Rasulullah ﷺ dan kerisauan sahabatnya. Walaupun semua tindakan berhati-hati yang telah dilakukan oleh ketua Quraisy, mereka tidak dapat mengesan Rasulullah ﷺ:



"Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita". Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.."

(Al Quran (9:40)



Pengorbanan Besar

Pada malam itu, Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA menggantikan Rasulullah ﷺ di atas katil. Tentera Quraisy mengepung rumah Rasulullah ﷺ. Pada waktu pagi, mereka menghunus pedang dan masuk ke dalam rumah dengan mengamuk, tetapi mereka mendapati Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA, bukan Rasulullahﷺ, di atas katil. Menyedari bahawa mereka telah dikhianati, mereka mendakwa Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA. Sambil menghunus pedangnya, dia berdiri bertentangan dan enggan memberitahu mereka di mana Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA berada.[2]

Sesiapa sahaja yang akan menggantikan Rasulullahﷺ di atas katil mempunyai sedikit peluang untuk bertahan. Namun, Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA, yang telah menggantikan Rasulullah ﷺ di tempat tidur berkali-kali sebelum peristiwa itu, seperti yang pernah dilakukannya ketika mereka dikepung di Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA, dengan tujuan untuk menjamin keselamatannya, mengorbankan nyawanya untuk melindungi Allahﷻ. Merujuk kepada keberanian dan pengorbanan Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA ini, Allah Taala berfirman:


"Dan di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredaan Allah semata-mata; dan Allah pula Amat belas-kasihan akan hamba-hambanya.." 

Al Quran (2:207)


Ahli tafsir Al-Quran bersetuju bahawa ayat ini diturunkan atas sebab pengorbanan dan keberanian Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA pada malam itu, yang dinamakan laylat al-mabt [3] Merujuk kepada komplot Quraisy semasa itu. malam yang berbahaya, Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA, dalam salah satu khutbahnya, menggambarkan keadaan mentalnya seperti berikut:


"Rasulullah ﷺ memerintahkan saya untuk bermalam di atas katilnya (semasa beliau akan berangkat ke Madinah) dan menggunakan nyawa saya sebagai perisai untuk melindungi nyawanya. Saya menerimanya dengan segera. Saya akan redha mati untuknya. Rasulullahﷺ meninggalkan saya dan saya tidur di atas katilnya. Tentera Quraisy masuk, dengan harapan untuk membunuhnya. Apabila mereka menyerang di bilik tempat saya menginap, saya berdiri, menghunus pedang saya, dan melindungi diri saya. Ini adalah isu yang Allahﷻ Maha Mengetahui dan manusia mengetahui.”[4]


Ketibaan Rasulullahﷺ di Qubah.

Sebelum keberangkatan dari Mekah, Rasulullahﷺ meminta Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA untuk mengembalikan wang simpanan orang [5] dan bersiap sedia untuk keberangkatan puterinya, Saidatuna Fatimah Al Zahra RA, dan beberapa lelaki dan wanita lain dari Bani Hasyim, yang telah belum meninggalkan Makkah.[6]

Pada hari keempat Rabi'` al-Awwal (tahun ke-14 selepas kenabian), Rasulullahﷺ meninggalkan Gua Thur menuju Madinah.[7] Lapan hari selepas itu, beliau tiba di daerah Qubah, di pinggir Yathrib, tempat tinggal puak Bani `Amr ibn `Awf.[8] Dia menunggu di sana selama beberapa hari, menunggu ketibaan `Al¢. Pada masa ini, beliau telah mendirikan sebuah masjid di sana.[9]

Selepas hijrah Rasulullahﷺ, Sayyidina Ali Ibn Abu Talib RA tinggal selama tiga hari di Makkah dan melaksanakan kewajipan dan tugas baginda.[10] Beliau kemudiannya menemani ibunya Fatimah binti Asad RA dan Saidatuna Fatimah Al Zahra RA binti Rasulullahﷺ dan Sayyidah Fatimah RA putri al-Zubayr ibn `Abd al-Muttalib dan dua yang lain ke Qubah di mana mereka bergabung dengan Rasulullahﷺ'.



[1] op cit.

[2] The event of D¡r al-Nidwah (House of Consultation) and Laylat al-Mab¢t (the Night of Staying) have been recorded in the following reference books, yet with little difference: T¡r¢kh al-±abar¢ 2:242-245; al-S¢rah al-Nabawiyyah 2:124-128; Al-±abaq¡t al-Kubr¡ 1:227-228; Dal¡'il al-Nubuwwah 2:147; Ans¡b al-Ashr¡f 1:259- 260; al-K¡mil f¢’l-T¡r¢kh 2:101-103; T¡r¢kh al-Ya`q£b¢ 2:32; I`l¡m al-War¡, pp. 61; Shaykh al-±£s¢’s al-Am¡l¢, pp. 245- 247 and 463- 471; Ibn Shahr¡sh£b’s Man¡qib 1:182- 183; al-Khaw¡rzmi’s Man¡qib, p73; al-Kar¡jak¢’s Kanz al-Faw¡'id 2:55; Ibn Kath¢r’s al-Bid¡yah wa’l-Nih¡yah 3:175-180; Ibn Hush¡m’s al-S¢rah al-Nabawiyyah 2:189-206; al-Kha§¢b al-Baghd¡d¢’s T¡r¢kh Baghd¡d 13:191-192; Bi¦¡r al-Anw¡r 19:47- 65.

[3] Al-Fatt¡l al-Nays¡b£r¢, Raw¤at al-W¡`i¨¢n, pp. 117; Ibn al-Ath¢r, Usd al-Gh¡bah 4:25; Shablanj¢, N£r al-Ab¥¡r, pp. 86; ±abars¢, Majma` al-Bay¡n 1:301; Ibn Ab¢’l-°ad¢d, Shar¦ Nahj al-Bal¡ghah 13:262; Sib§ ibn al-Jawz¢, Tadhkirat al-Khaw¡¥¥, pp. 35; Ab£-Bakr °amaw¢, Thamarat al-Awr¡q, pp. 20; `All¡mah Am¢n¢, al-Ghad¢r 2:48. `All¡mah Am¢n¢ has reported this event from different reference books, such as, al-Mu¨affar’s Dal¡'il al-¯idq 2:80. Al-Mu¨affar, al-Tha`lab¢, al-Qanad£z¢, al-°¡kim al-Nays¡b£r¢, A¦mad ibn °anbal, Ab£’l-Sa`¡d¡t, al-Ghazz¡l¢, al-Fakhr al-R¡z¢, and al-Dhahb¢—all these Sunni master scholars report that this verse was revealed about Imam `Al¢’s self-sacrifice at that night.

[4] ¯ad£q, al-Khi¥¡l 2:367; Muf¢d, al-Ikhti¥¡¥, pp. 165.

[5] Ibn Hush¡m, al-S¢rah al-Nabawiyyah 2:129; ±abar¢, op cit, 2:247; al-Bul¡dhar¢, Ans¡b al-Ashr¡f 1:261; Ibn Shahr¡sh£b, al-Man¡qib 1:183.

[6] Shaykh al-±£s¢, al-Am¡l¢, pp. 468; Muf¢d, al-Ikhti¥¡¥, pp. 147; al-Suy£§¢, T¡r¢kh al-Khulaf¡', pp. 166.

[7] Mu¦ammad Ibn Sa`d, Al-±abaq¡t al-Kubr¡ 1:292; al-Majlis¢, Bi¦¡r al-Anw¡r 19:87.

[8] Ibn Hush¡m, op cit, pp. 137; ±abar¢, op cit, pp. 248; ±abars¢, I`l¡m al-War¡, pp. 64; al-Bul¡dhar¢, op cit, pp. 263; al-Bayhaq¢, Dal¡'il al-Nubuwwah 2:172

[9] Ibn Shahr¡sh£b, op cit, op cit, 1:185; al-Bayhaq¢, op cit, pp. 166, 172; ±abar¢, op cit, 2:249.

[10] Ibn Hush¡m, op cit, pp. 138; ±abar¢, op cit, pp. 249.

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...