Sunday

No.61 Mukjizat - Batu kerikil bertasbih kepada Allah dan salam dari batu.


Batu kerikil bertasbih kepada Allah dan salam dari batu.

Saiyidina Anas رضي الله عنه berkata: “Rasulullah ﷺ mengambil segenggam kerikil dan mereka bertasbih kepada Allah ﷻ di tangan Rasulullah ﷺ dan kami dapat mendengar tasbih mereka. Kemudian Rasulullah ﷺ menuangkan kerikil itu ke tangan Sayidina Abu Bakarرضي الله عنه dan mereka terus bertasbih kepada Allahﷻ, kemudian ke tangan kami dan mereka terus mengagungkan Allahﷻ.” 

(Ibn Asakir)

Al-Baihaqi meriwayatkan bahawa Abu Dhar رضي الله عنه berkata: Saya tidak dapat menyebut Uthman melainkan dengan pujian yang baik dan itu adalah kerana sesuatu yang saya lihat. Saya adalah jenis orang yang pernah mengikuti Rasulullahﷺ di sekeliling terutamanya ketika beliau bersendirian. Hari itu saya nampak dia duduk seorang diri, jadi saya perlahan-lahan duduk di sebelahnya. Kemudian Sayidina Abu Bakarرضي الله عنه datang, memberi salam, dan duduk di sebelah kanannya. Kemudian Sayidina Umar Ibn Al Khattabرضي الله عنه datang, memberi salam kemudian duduk di sebelah kanan Sayidina Abu Bakarرضي الله عنه. Kemudian Sayidina Uthmanرضي الله عنه datang, memberi salam, dan duduk di sebelah kanan Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه . Terdapat tujuh atau sembilan

Mukjizat batu kerikil di hadapan Rasulullah ﷺ. Rasulullah ﷺ kemudian memegang mereka di tangannya dan mereka mula berdoa kepada Allah, sehingga saya dapat mendengar, beliau kemudian meletakkannya dan mereka diam. Rasulullahﷺ mengambil semula mereka dan meletakkannya di tangan Sayidina Abu Bakarرضي الله عنهr, mereka bertasbih kepada Allah sehingga saya dapat mendengar, Rasulullahﷺ mengambilnya kembali. Rasulullahﷺ kemudian meletakkannya di atas tangan Umar, mereka bertasbih kepada Allah sehingga saya dapat mendengar, beliau kemudian mengambilnya kembali. Rasulullahﷺ kemudian meletakkannya di atas tangan Uthman, dan mereka bertasbih kepada Allah sehingga saya dapat mendengar, beliau mengambilnya kembali dan meletakkannya dan mereka kembali diam.

Kemudian Rasulullah bersabda: “Begitulah penggantian Nabi”. Sebuah batu memberi salam kepada Rasulullah, Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Jabir Ibn Samura berkata: Rasulullah bersabda: "Aku mengetahui sebuah batu di Makkah yang pernah memberi salam kepadaku sebelum kenabianku.

Keajaiban Serupa dengan Kerikil Mengagungkan  Allah dan menyampaikan Sallam kepada Rasulullahﷺ

Kerikil Mengagungkan Allahﷻ (Versi lain)

Saiyidina Anas رضي الله عنه berkata: “Rasulullah ﷺ mengambil segenggam kerikil dan mereka bertasbih kepada Allah ﷻ di tangan Rasulullah ﷺ dan kami dapat mendengar tasbih mereka. Kemudian Rasulullah ﷺ menuangkan kerikil itu ke tangan Sayidina Abu Bakarرضي الله عنه dan mereka terus bertasbih kepada Allahﷻ, kemudian ke tangan kami dan mereka terus mengagungkan Allahﷻ.” (Ibn Asakir)

Batu-batu yang bertasbih di tapak tangannya

Ini diriwayatkan daripada kitab-kitab Hadis yang tepat. “Anas, hamba Rasulullah ﷺ, berkata: “Kami bersama-sama dengan Rasulullah ﷺ ketika beliau mengambil segenggam batu kecil dan mereka mula memuji Allah di telapak tangannya yang diberkati. Kemudian, dia meletakkan mereka di tangan Abu Bakr Yang Mulia dan sekali lagi mereka bertasbih kepada Allahﷻ.” Dalam riwayatnya, Abu Dzar al-Ghifariرضي الله عنه berkata: “Kemudian, dia meletakkan mereka ke dalam tangan ‘Umar, dan mereka kembali bertasbih kepada Allah. Kemudian, dia mengambil mereka dan meletakkannya di atas tanah, dan mereka diam. Kemudian, dia sekali lagi mengambil mereka, dan meletakkan mereka di tangan ‘Uthman, di mana mereka mula bertasbih kepada Tuhan.” Abu Dzar dan Anas menceritakan: "Dia meletakkan mereka di tangan kami dan mereka diam."

Batu yang menyambut Rasulullah ﷺ. (versi lain)

Ia ditetapkan melalui riwayat yang sahih daripada ‘Ali, Jabir, dan ‘Aisha al-Siddiqa:

“Batu-batu dan gunung-gunung akan berkata kepada Rasulullah ﷺ, ‘Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah!’”

Dalam sanad رضي الله عنه Saiyidina Ali, ia berkata:

“Setiap kali kami berkeliling di sekitar Mekah pada masa awal kenabian baginda, pohon-pohon dan batu-batu yang kami temui akan menyatakan: ‘Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah!’” (4)

Semasa dalam sanadnya, Jabir berkata:

“Setiap kali Rasulullah ﷺ menjumpai batu dan pohon, mereka sujud di hadapan baginda, iaitu menunjukkan ketaatan kepadanya, mereka akan mengisytiharkan: ‘Salam sejahtera ke atasmu, wahai Rasulullah!’” (5)

Dalam salah satu riwayat Jabir, Rasulullah ﷺ bersabda: "Aku mengetahui batu yang memberi salam kepadaku." (6) Ada yang mengatakan bahawa dia bermaksud Hajar Aswad Ka'bah.

Dalam riwayatnya, 'Saidatuna Aisyah رضي الله عنه berkata: "Rasulullah ﷺ bersabda: 'Apabila Jibril menyampaikan risalah kepadaku, aku tidak akan pernah melewati batu atau pohon tanpa ia mengucapkan, 'Salam sejahtera ke atasmu wahai Rasulullah. !'”(7)


51 Dalaail An-Nubuwah by Al-Baihaqi Vol 6 Pg. 64-5

52 Musnad Ahmad Vol 5 pp 89-95 and Sahih Muslim Kitab Al-Fadhail

No: 2

50 Sahih Al-Bukhari:Kitab Al-Manaqib

59



No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...