Sunday

PERISTIWA -ALAMAT NUBUWAH KELIMA: Ia memberi maklumat tentang perkara yang akan berlaku kepada Ahl al-Bayt


ALAMAT NUBUWAH KELIMA

Kami akan memetik dalam Tanda ini beberapa contoh Hadis mengenai perkara-perkara yang ghaib.

Telah turun kepada kita melalui rantaian yang sahih pada tahap 'konsensus,' bahawa Nabi yang mulia [Muhammad Rasulullahﷺ] mengisytiharkan dari mimbar di hadapan para Sahabatnya: “Ini cucuku Hasan adalah seorang penghulu manusia. cara yang Allah akan mendamaikan dua golongan besar.”1

Empat puluh tahun kemudian, apabila dua tentera terbesar Islam bertemu antara satu sama lain, Hasan berdamai dengan Muawiyah dan dengan itu membuktikan nubuatan datuknya yang mulia (Muhammad Rasulullahﷺ). Menurut riwayat lain yang sahih, Rasulullah ﷺ bersabda kepada Saiyiduna Ali bin Abu Talibرضي الله عنه: 

“Kamu akan memerangi orang-orang yang durhaka, adil, dan menyeleweng,”2 dengan demikian meramalkan peperangan Unta dan Siffin, dan yang berperang melawan Khawarij.

Rasulullahﷺ sekali lagi berkata kepada Saiyiduna Ali ibn Abu Talibرضي الله عنه, ketika Rasulullahﷺ menunjukkan kecintaan kepada Saiyiduna Zubayrرضي الله عنه,: “Dia akan memerangi kamu, tetapi akan berada dalam kesalahan.”3

Rasulullahصلى الله عليه وسلم juga bersabda kepada isteri-isteri baginda: “Seorang daripada kamu akan mengambil alih penderhakaan; ramai di sekelilingnya akan dibunuh;”4 “dan anjing-anjing akan menyalak di sekelilingnya.”5 Semua tradisi yang pasti dan sahih ini adalah ramalan yang terbukti dari perjuangan Sayyiduna Ali ibn Abu Talibرضي الله عنه, melawan Sayyidah A'ishar: , Sayyiduna Zubayrرضي الله عنه, dan Sayyiduna Talha رضي الله عنه,: semasa Perang Unta, melawan Mu'awiyah di Siffin, dan menentang Khawarij di Harawra' dan Nahrawan.

Rasulullahﷺ juga memberitahu Sayyiduna Ali ibn Abu Talibrdhi Allahu anhe tentang seorang lelaki yang akan mengotorkan janggut Sayyiduna Ali ibn Abu Talibرضي الله عنه, dengan darah kepalanya sendiri.6 ‘Saiyiduna Ali ibn Abu Talibرضي الله عنه, mengenali lelaki itu; ia adalah 'Abd al-Rahman b. Muljam Khawarij.

Sayyiduna Ali ibn Abu Talib رضي الله عنه,uga menyebut tentang seorang lelaki yang bertanda dengan tanda yang aneh, Dzul-Thudia. Ketika lelaki itu ditemui di kalangan orang-orang Khawarij yang mati, Sayyiduna Ali ibn Abu Talibr رضي الله عنه,. menunjukkan kepadanya sebagai bukti kebenaran perjuangannya, dan pada masa yang sama mengisytiharkan mukjizat Rasulullahصلى الله عليه وسلم.

Menurut satu lagi hadis sahih yang diceritakan oleh Ummu Salamahرضي الله عنه dan lain-lain, Rasulullahﷺ juga meramalkan bahawa Saiyidina Hussin Ibn Saiyidina Ali رضي الله عنه akan dibunuh di Taff (Karbala).8 Lima puluh tahun kemudian peristiwa yang menyakitkan itu berlaku seperti yang diramalkan.

Muhammad Rasulullahﷺ juga berulang kali meramalkan bahawa selepas kewafatan baginda, Keluarganya akan menghadapi kematian, malapetaka, dan pengasingan, dan memberikan beberapa perincian.9 Apa yang diramalkan oleh Muhammad Rasulullahﷺ kemudiannya menjadi kenyataan.

Ia kemudiannya boleh ditanya: Sehubungan dengan ini, satu soalan boleh diajukan: walaupun Saiyiduna Ali ibn Abu Talibرضي الله عنه, dengan keberanian yang luar biasa dan ilmu yang mendalam di samping hubungan kekerabatannya dengan Rasul Allah, sangat layak menjadi Khalifah, mengapa dia tidak mendahului orang lain dalam memegang Khilafah, dan mengapa Islam mengalami kekacauan seperti itu semasa Khalifahnya?

Jawapannya: Sebuah tiang rohani yang besar dari Keluarga Nabi dilaporkan berkata: “Rasulullah (Muhammad Rasulullahﷺ) telah menghendaki agar Ali menjadi Khalifah, tetapi diberitahukan kepadanya secara ghaib bahawa kehendak Allah Taala berbeza. . Saiyiduna Ali bin Abu Talibرضي الله عنه kemudian meninggalkan keinginannya, menyerahkan dirinya kepada kehendak Allahﷻ.”

Salah satu sebab mengapa Allah ﷻ akan berbeza mungkin kerana selepas kewafatan Rasulullah ﷺ, ketika para Sahabat lebih dari sebelumnya memerlukan pakatan dan perpaduan jika Saiyiduna Ali ibn Abu Talibرضي الله عنه telah mengambil kepimpinan, ini mungkin akan menimbulkan kecenderungan dalam banyak orang dan suku untuk bersaing, kerana sifatnya yang tidak berkompromi, dan tidak takut, zuhud, heroik, dan berdikari. watak, dan keberanian yang diketahui secara meluas -seperti yang berlaku pada zaman Khalifahnya- dan perpecahan di kalangan orang-orang yang beriman akan berlaku.

Satu lagi sebab kelewatan Kekhalifahan Saiyiduna Ali ibn Abu Talibرضي الله عنه adalah seperti berikut: pada masa Khalifahnya, masyarakat Islam, yang telah berkembang pesat melalui percampuran banyak suku dan kaum, memiliki sifat-sifat seperti yang mencerminkan pendapat tujuh puluh tiga mazhab yang Rasulullahﷺ telah ramalkan akan berkembang pada masanya.10 Oleh itu, dalam menghadapi gangguan seperti itu, seseorang kemudiannya diperlukan dengan kekuatan yang menakjubkan, keberanian, kehormatan, dan kebijaksanaan Saiyiduna Ali ibn Abu Talibرضي الله عنه’, seseorang yang mempunyai kekuatan dari Hasyim yang dihormati dan Keluarga Rasulullahﷺ, supaya dia dapat melawan hasutan.

Dan sesungguhnya dia melakukannya, dengan cara yang sesuai dengan ramalan Rasulullahﷺ, yang telah berkata kepadanya: “Saya telah berjuang untuk wahyu Al-Qur’an; kamu akan memperjuangkan penjelasannya.”11 Satu lagi sebab untuk penangguhan ini adalah kerana tanpa Saiyiduna Ali ibn Abu Talibرضي الله عنه, pemerintahan dunia mungkin telah menyebabkan raja-raja Umayyah tersesat sepenuhnya. Walau bagaimanapun, berhadapan dengan Saiyiduna Ali ibn Abu Talibرضي الله عنه dan Keluarga Rasulullahﷺ, dan harus kelihatan sama dengan mereka dan memelihara martabat mereka di hadapan umat Islam, semua pemimpin dinasti Umayyah, walaupun bukan mereka, dalam apa jua keadaan kerana galakan dan saranan mereka, pengikut dan penyokong mereka, bekerja dengan sepenuh kekuatan mereka untuk memelihara dan menyebarkan kebenaran Islam dan kepercayaan dan ketetapan al-Quran. 

Oleh itu, mereka menghasilkan beribu-ribu pentafsir Hukum yang teliti, dan pihak berkuasa tentang Hadis, wali, dan ulama yang suci. Seandainya mereka tidak berhadapan dengan agama yang kuat, kewalian, dan kemuliaan Saiyiduna Ali ibn Abu Talibرضي الله عنه dan keluarga Nabi, mungkin Bani Umayyah sejak awal telah tersesat sepenuhnya, seperti yang berlaku pada akhir zaman. pemerintahan mereka, dan seperti yang dilakukan oleh 'Abbasiyah.

Kemudian boleh ditanya: "Mengapa kekhalifahan Islam tidak kekal dalam Keluarga Nabi, kerana mereka adalah yang paling layak dan layak untuk itu?"

Jawapannya: Pemerintahan duniawi adalah menipu, dan Keluarga Rasulullahﷺ telah dilantik untuk memelihara ketetapan Al-Quran dan kebenaran Islam. Untuk tidak tertipu oleh kuasa, orang yang memegangnya dan Khalifah haruslah tidak berdosa seperti seorang nabi, atau sesuci hati dan tidak duniawi seperti Khalifah Empat yang mendapat petunjuk, ‘Umar b. ‘Abd al-‘Azizرضي الله عنه dan Mahdi ‘Abbasiyyah. Sebenarnya, Khalifah dinasti Fatimiyyah yang diasaskan atas nama Keluarga Rasulullahﷺ di Mesir, dan pemerintahan Almohad di Afrika, dan dinasti Safawiyah di Iran menunjukkan bahawa pemerintahan duniawi tidak sesuai untuk Keluarga Rasulullahﷺ, kerana ia menyebabkan mereka mengabaikan tugas utama mereka, melindungi agama dan perkhidmatan Islam. Apabila, sebaliknya, mereka melepaskan pemerintahan duniawi, mereka dengan cemerlang dan paling berjaya berkhidmat kepada Islam dan Al-Quran.

Sekarang lihat: dari kutub kewalian yang diturunkan dari Hasan, terutama Kutub Empat12 dan di atas semua 'Abd al-Qadir Gilani, dan para Imam dari garis Hussin, terutama Zayn al-'Abidin dan Ja'far al-Sadiq, masing-masing menjadi seperti seorang Mahdi rohani, menghapuskan kesalahan dan kegelapan rohani, dan menyebarkan cahaya Al-Quran dan kebenaran kepercayaan. Dan dengan berbuat demikian, masing-masing menunjukkan dia adalah pewaris sejati moyangnya yang mulia.

Ia kemudiannya boleh ditanya: “Apakah hikmah dalam perpecahan yang dahsyat dan berdarah yang dilawati pada Islam yang diberkati dan Zaman Kenikmatan yang bercahaya, dan aspek belas kasihan apa yang ada di dalamnya, kerana mereka tidak layak mendapat penderitaan seperti itu?

Jawapannya: Sama seperti ribut hujan musim bunga yang lebat menggerakkan potensi semua jenis tumbuhan, benih, dan pokok, dan menyebabkan mereka berkembang, begitu juga setiap bunga dengan caranya yang tertentu dan melaksanakan tugas yang wujud dalam sifatnya, begitu juga. , perselisihan yang menimpa para Sahabat dan pengganti mereka menggerakkan potensi mereka ke dalam tindakan, yang semuanya berbeza dan seperti benih; ia mendorong mereka. Berteriak, “Islam dalam bahaya! Api! Api!”, ia menimbulkan ketakutan kepada semua kumpulan dan membuat mereka bersegera untuk melindungi Islam. 

Mengikut kemampuannya, setiap kumpulan memikul salah satu daripada pelbagai tugas masyarakat Islam yang berbeza dan berusaha dengan bersungguh-sungguh. Ada yang bekerja untuk memelihara hadis-hadis kenabian, ada yang menjaga syariat, ada yang memelihara kebenaran akidah, ada yang memelihara al-Qur’an, dan seterusnya; setiap kumpulan menjalankan tugas tertentu. Mereka berusaha untuk melaksanakan kewajipan Islam. Banyak bunga pelbagai warna dibuka. Dan melalui ribut, benih dilemparkan ke seluruh pelusuk dunia Islam yang paling luas; separuh bumi telah berubah menjadi taman mawar. Tetapi yang menyedihkan, bersama-sama dengan bunga mawar, duri mazhab sesat muncul di taman.

Seolah-olah Tangan Kuasa telah menggoncang era itu dalam kemarahan, memutarkannya dengan semangat yang kuat, dan menyegarkan orang-orang yang bersemangat. Melalui kekuatan sentrifugal dari gerakan itu, sejumlah besar penafsir Hukum yang tercerahkan, ulama Hadis yang bercahaya, penghafal suci Al-Qur'an, ulama yang berbakat, orang-orang yang suci, dan tiang-tiang kewalian telah terlempar dan menyebabkan mereka berhijrah ke pelosok terpencil dunia Islam. Ia membangkitkan semangat seluruh umat Islam dari Timur ke Barat dan menyedarkan mereka kepada khazanah Al-Quran. Sekarang kita kembali kepada subjek kita.

Terdapat beribu-ribu peristiwa yang diramalkan oleh Rasulullahﷺ dan itu berlaku seperti yang diramalkan oleh Baginda. Di sini kita akan menyebut beberapa daripadanya. Majoriti daripada mereka yang akan kami sebutkan disepakati oleh enam kitab Hadith yang terkenal dan paling sahih, khususnya oleh Bukhari dan Muslim. Terdapat 'konsensus dalam makna' mengenai laporan, sementara yang lain, kerana disahkan oleh penyelidik yang teliti, juga boleh dianggap mempunyai kepastian ini.

Menurut riwayat yang sahih dan pasti, Rasulullahﷺ bersabda kepada para sahabatnya: “Kamu akan menang atas semua musuh kamu, akan berjaya dalam penaklukan Makkah, 13 Khaibar, 14 Damsyik dan Iraq, 15 Persia, dan Yerusalem,16 dan akan berkongsi di antara kamu harta para penguasa kerajaan terbesar, Byzantine dan Persia.”17 Dia melakukannya. tidak mengatakan ini sebagai satu tekaan atau pendapat peribadi; dia mengatakannya seolah-olah dia telah melihatnya, dan apa yang dia katakan menjadi kenyataan seperti yang diramalkan. Ini adalah walaupun pada hakikatnya pada masa beliau meramalkan ini beliau terpaksa berhijrah ke Madinah dengan segelintir pengikut, dengan seluruh dunia, termasuk persekitaran Madinah, memusuhi beliau!

Dia juga berulang kali mengisytiharkan, menurut riwayat yang sahih dan tertentu, bahawa Abu Bakar dan 'Umar akan hidup lebih lama daripadanya dan menjadi khalifahnya, bahawa mereka akan bertindak kerana Allah dan dalam batas-batas keredaan Allah dan Nabi, bahawa Abu Pemerintahan Bakr akan singkat, dan Umar akan kekal lama untuk berjaya dalam banyak penaklukan. Maka beliau bersabda: “Wajib atas kamu mengikuti jalan orang-orang sesudahku, Abu Bakar dan ‘Umar.”18

Dia juga menyatakan: “Bumi telah dibentangkan di hadapanku, dan ujung timur dan baratnya diperlihatkan kepadaku; kerajaan umatku akan meliputi apa sahaja yang telah ditetapkan di hadapanku.”19 Dan kata-katanya terbukti benar.

Menurut riwayat yang sahih dan pasti, sebelum Perang Badar, dia menunjukkan satu per satu tempat di mana pemimpin Quraisy akan dibunuh, dengan berkata: “Abu Jahal akan dibunuh di sini, 'Utba di sini, Umayya di sini, dll. .,”20 dan menambah, “Saya akan membunuh 'Ubayy b. Khalaf dengan tangan saya sendiri.”21 Ramalan beliau semuanya terbukti benar.

Sekali lagi, menurut riwayat yang sahih dan pasti, dia memberitahu para Sahabatnya tentang apa yang berlaku dalam Perang Mu'ta, dekat Damsyik - dalam jarak perjalanan sebulan dari tempat dia berada - seolah-olah dia melihat para Sahabatnya berperang. dalam peperangan itu, dan berkata: “Zayd telah mengambil panji itu dan telah dipukul; kini Ibn Rawaha telah mengambil panji itu dan telah dipukul; kini Ja‘far telah mengambil panji itu dan dipukul; kini salah satu pedang Allah [iaitu. Khalid] telah mengambilnya.”22 Dua hingga tiga minggu kemudian Ya‘la b. Munabbih kembali dari medan perang. Di hadapannya, Nabi Yang Mulia menerangkan butir-butir pertempuran, dan Ya‘la bersumpah demi Allah bahawa apa yang telah berlaku dalam pertempuran itu adalah sama seperti yang telah diterangkan oleh Rasulullahﷺ.23

Menurut riwayat yang sahih dan pasti, Rasulullahﷺ bersabda: “Selepasku, Khalifah akan bertahan selama tiga puluh tahun; maka ia akan menjadi kerajaan yang rakus.”24 “Permulaan urusan ini ialah kenabian dan rahmat; maka ia akan menjadi rahmat dan Khalifah; maka ia akan menjadi beraja yang rakus; maka ia akan menjadi kesombongan dan kezaliman.”25 Beliau dengan itu meramalkan kekhalifahan Hasan selama enam bulan dan tempoh Empat Khalifah yang mendapat petunjuk, dan, selepas itu, peralihan Khilafah kepada monarki dan monarki diserang oleh tipu daya. dan kezaliman. Inilah yang berlaku kemudian.

Sekali lagi, menurut riwayat yang sahih, dia mengisytiharkan: “‘Uthman akan dibunuh ketika sedang membaca al-Quran.”26 “Dan boleh jadi Allah akan memakaikannya dengan baju pada ketika itu. Penyingkirannya juga boleh diminta.”27 Peristiwa ini juga, semuanya berlaku tepat seperti yang diramalkan.

Juga menurut riwayat yang sahih, semasa berbekam Rasulullahﷺ, ‘Abd Allah b. Zubayr mencicipi darahnya yang diberkati. Dan kemudian Rasulullahﷺ bersabda: “Celakalah manusia kerana apa yang akan menimpa mereka di tangan kamu, dan celakalah kamu kerana apa yang akan menimpa kamu di tangan mereka,”28 meramalkan bahawa ‘Abd Allah b. Zubayrرضي الله عنه akan memimpin umat Islam dengan keberanian yang luar biasa, akan menghadapi serangan yang dahsyat, dan kerana dia, kejadian yang menakutkan akan menimpa manusia. Apa yang dinubuatkannya berlaku tepat: semasa pemerintahan Umayyah, ‘Abd Allah b. Zubayrضي الله عنه mengisytiharkan kekhalifahannya di Makkah dan berperang dengan gagah berani dalam banyak pertempuran, sehingga akhirnya, Hajjaj Tiran menyerangnya dengan kekuatan yang besar, dan selepas pertempuran yang sengit, pahlawan yang terkenal itu mati syahid.

Sekali lagi, menurut riwayat yang sahih, Rasulullahﷺ meramalkan ciri-ciri dinasti Umayyah29 dan pemerintahan zalim kebanyakan raja-rajanya, termasuk Yazid dan Walid,30 dan Muawiyah mengambil kepimpinan umat Islam. Rasulullahﷺ menasihati keadilan dan kelembutan, dan bersabda: “Apabila memerintah, berlakulah dengan sabar.”31 Baginda meramalkan bahawa dinasti 'Abbasiyah akan muncul selepas Bani Umayyah untuk kekal berkuasa untuk masa yang lama, dan berkata: 'Abbasiyah akan muncul. dengan panji-panji hitam dan memerintah lebih lama daripada yang mereka [Umayyah] memerintah.”32 Semua ramalan ini terbukti benar.

Menurut riwayat Muhammad Rasulullahﷺ yang sahih, Rasulullah (Muhammad Rasulullahﷺ) juga bersabda: “Celakalah orang Arab kerana kejahatan yang telah dekat,”33 mencadangkan gangguan yang mengerikan yang disebabkan oleh Jenghiz dan Hulagu, dan kemusnahan mereka terhadap ' negeri Abbasiyah. Semua ini terbukti benar.

Menurut riwayat yang sahih, apabila Saad b. Abi Waqqasرضي الله عنه sedang sakit teruk, Rasulullah ﷺ berkata kepadanya: “Mungkin kamu akan terhindar sehingga ada yang mendapat manfaat oleh kamu, dan yang lain dirugikan oleh kamu,”34 dengan itu meramalkan bahawa dia akan menjadi panglima besar yang memenangi banyak kemenangan. , dan banyak orang akan mendapat manfaat daripadanya masuk ke dalam Islam, sementara yang lain akan dihancurkan olehnya. Kata-katanya terbukti benar; Saad b. Abi Waqqasرضي الله عنه memimpin tentera Islam, menghapuskan Empayar Parsi, dan menyebabkan ramai orang mencapai hidayah, jalan Islam.

Juga menurut riwayat yang sahih, ketika Negus, penguasa Habsyi, yang telah menerima iman lebih awal, meninggal dunia pada tahun ketujuh Hijrah, Nabi Allah (Muhammad Rasulullahﷺ) memberitahu para Sahabatnya tentang hal itu; dia pun menunaikan solat jenazah untuknya.35 Seminggu kemudian datang berita yang mengesahkan kematian Negus pada hari yang sama seperti yang Rasulullahﷺ sabda.

Menurut riwayat yang sahih, ketika Muhammad Rasulullahﷺ bersama empat sahabat terdekatnya di puncak Gunung Uhud (atau Hira), gunung itu mula bergetar. Muhammad Rasulullah ﷺ bersabda, “Tetap! Kerana pada kamu adalah seorang nabi, seorang yang setia [siddiq], dan seorang syahid,”36 dan meramalkan kesyahidan ‘Umar, ‘Uthman, dan ‘Ali. Ia juga terbukti benar.

Sekarang, lelaki malang, celaka tanpa hati yang mengatakan bahawa Muhammad Rasulullahﷺ hanyalah seorang yang pandai dan kemudian menutup matanya kepada Matahari Kebenaran itu! Daripada kesemua lima belas jenis mukjizatnya, setakat ini anda hanya mendengar bahagian keseratus daripada satu jenis, yang berkaitan dengan ramalannya yang mempunyai kepastian 'konsensus dalam makna.' 

Untuk mengetahui peristiwa masa depan melalui kebijaksanaan sendiri dan dengan itu berjaya walaupun dalam seperseratus bahagian ramalan Nabi, seseorang itu harus menjadi seorang yang paling genius. Walaupun kami hanya memanggilnya seorang genius seperti yang anda panggil dia, bolehkah lelaki yang mempunyai kebijaksanaan seratus orang genius pernah melihat sesuatu yang salah? Atau mungkinkah dia pernah membongkok untuk melaporkannya secara salah? Oleh itu, tidak menghiraukan kata-kata seorang genius seratus kali ganda mengenai kebahagiaan di kedua-dua dunia adalah tanda kegilaan seratus kali ganda!


1. Bukhari, Fitan 20; Sulh, 9; Fada’il Ashab al-Nabi 22; Manaqib 25; Darimi, Sunna 12; Tirmidhi, Manaqib 25; Nasa’i, Jum’a 27; Musnad v, 38, 44, 49, 51; ‘Abd Allah Kattani, Nazm al-Mutanathir 125.
2. al-Hakim, al-Mustadrak, iii, 139, 140; al-Haythami, Majma’ al-Zawa’id vii, 138; Bayhaqi, Dala’il al-Nubuwwa vi, 414.
3. Ibn Kathir, al-Bidaya wa’l-Nihaya vi, 213; al-Hakim, al-Mustadrak iii, 366, 367; ‘Ali al-Qari, Sharh al-Shifa’ i, 686, 687.
4. al-‘Asqalani, Fath al-Bari xiii, 45.
5. Musnad vi, 52, 97; Ibn Hibban, Sahih, viii, 258 no: 6697; al-Hakim, al-Mustadrak iii, 120.
6. al-Hakim, al-Mustadrak iii, 113; Musnad i, 102, 103, 148, 156.
7. Bukhari, Manaqib 25; Adab 95; Istitaba 7; Muslim, Zakat, 148, 156, 157; Abu Da’ud, Sunna 28; Musnad iii, 56, 65.
8. Imam Ahmad, Fada’il al-Sahaba 1357; Musnad i, 85; iii, 242, 256; vi, 294; ‘Ali al-Qari, Sharh al-Shifa’ i, 702.
9. Ibn Maja, Fitan 34.
10. See, Page 137 fn. 60.
11. al-Haythami, Majma’ al-Zawa’id vi, 244; Musnad iii, 31, 33, 82; Ibn Hibban, Sahih ix, 46 no: 6898.
12. The Four Poles of sainthood, namely, ‘Abd al-Qadir Gilani, Ahmad Rufa’i, Ahmad Badawi, and Ibrahim Dasuqi. (Tr.)
13. ‘Ali al-Qari, Sharh al-Bukhari i, 678, 679. See, Concordance.
14. ‘Ali al-Qari, Sharh al-Shifa’ i, 679. See, Concordance.
15. ‘Ali al-Qari, Sharh al-Shifa’ i, 678. See, Concordance.
16. ‘Ali al-Qari, Sharh al-Shifa’ i, 678, 679. See, Concordance.
17. Bukhari, Jihad 15; Manaqib 25; Iman 3; Muslim, Fitan 75, 76; Tirmidhi, Fitan 41.
18. Tirmidhi, Manaqib 16, 37; Ibn Maja, Muqaddima 11; Musnad v, 382, 385, 399, 402.
19. Muslim, Fitan 19, 20; Abu Da’ud, Fitan 1; Tirmidhi, Fitan 14; Ibn Maja, Fitan 9; Musnad iv, 123, 278, 284.
20. Muslim, Jihad 83; Janna 76; Abu Da’ud, Jihad 115; Nasa’i, Jana’iz 117; Musnad i, 26; iii, 219, 258.
21. al-Hakim, al-Mustadrak ii, 327.
22. al-Hakim, al-Mustadrak iii, 298; Bukhari, Maghazi 44.
23. al-Khafaji, Sharh al-Shifa’ iii, 210; Ibn al-Qayyim al-Jawzi, Zad al-Ma’ad (Tahqiq: Arnavud) iii, 385.
24. Musnad v, 220, 221.
25. Qadi Iyad, al-Shifa’ i, 340; Musnad iv, 273.
26. al-Hakim, al-Mustadrak iii, 103.
27. See, al-Hakim, al-Mustadrak iii, 100.
28. al-‘Asqalani, al-Matalib al-‘Aliya iv, 21; al-Haythami, Majma’ al-Zawa’id no: 2708; al-Hakim, al-Mustadrak iii, 554.
29. Qadi Iyad, al-Shifa’ i, 338; ‘Ali al-Qari, i, 683; al-Khafaji, Sharh al-Shifa’ i, 179.
30. al-Albani, Sahih al-Jami’ al-Saghir no: 2579; al-Albani, Silsilat al-Ahadith al-Sahiha no: 1749; al-‘Asqalani, al-Matalib al-‘Aliya no: 4528.
31. al-Haythami, Majma’ al-Zawa’id v, 186; Ibn Hajar, al-Matalib al-‘Aliya (Tahqiq: ‘Abd al-Rahman al-A’zami) no: 4085.
32. Qadi Iyad, al-Shifa’ i, 338; Musnad iii, 216-218; al-Hakim, al-Mustadrak iii, 326.
33. Bukhari, Fitan 4, 28; Muslim, Fitan 1; Abu Da’ud, Fitan 1; Tirmidhi, Fitan 23; Ibn Maja, Fitan 9; Musnad ii, 390, 399; al-Hakim, al-Mustadrak i, 108; iv, 439, 483.
34. Bukhari, Jana’iz 36; Manaqib al-Ansar, 49; Fara’id, 6; al-Khafaji, Sharh al-Shifa’ iii, 209; ^Ali al-Qari, Sharh al-Shifa’ i, 699; Abu Na’im, Hilyat al-Awliya’ i, 94.
35. Bukhari, Jana’iz 57; Manaqib al-Ansar 38; Muslim, Fara’id 14; Abu Da’ud, Jihad 133; Buyu’ 9; Tirmidhi, Jana’iz 69; Nasa’i, Jana’iz 66, 67; Ibn Maja, Sadaqat 9, 13.
36. Bukhari, Fada’il al-Sahaba 101; Ibn Maja, Jana’iz 64; Musnad iv, 240, 282, 283; Qadi Iyad, al-Shifa’, i, 340.

Author:


Rasulullah

Rasulullah

 Allahﷻ

 Muhammad Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه

  سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎ 

رضياللهعنه

رَحِمَهُ ٱللَّٰهُ,

The Fish Fossil on Mount Everest

  The Discoveries of Fish Fossils on Mount Everest. Yes, the Quran mentions the flood during the time of Nuh (Noah) and describes the floodw...