ALAMAT NUBUWWAH KESEMBILAN BELAS
Telah dibuktikan dalam tanda-tanda sebelumnya dengan paling tegas dan tidak dapat disangkal lagi bahawa Nabi yang Paling Mulia (Muhammad Rasulullahﷺ) adalah Rasul Allahﷻ. Rasul-rasulnya telah ditubuhkan melalui beribu-ribu bukti tertentu, Muhammad Rasulullahﷺ adalah bukti yang paling cemerlang dan muktamad tentang Keesaan Ilahi dan kebahagiaan abadi. Dalam Tanda ini, kami akan menawarkan takrifan ringkas dan ringkas mengenai bukti yang bersinar itu, yang menyatakan bukti. Oleh kerana dia adalah dalil dan kesimpulannya adalah ilmu Allah, kita mesti mengenali bukti dan mempelajari cara keterangannya. Oleh itu, dengan ringkasan yang sangat ringkas, kami akan menerangkan dengan cara bagaimana dia membuktikannya dan ketepatannya. Ia adalah seperti berikut:
Seperti semua makhluk di alam semesta, Rasulullahﷺ (Muhammad Rasulullahﷺ) menunjuk melalui dirinya sendiri kepada Pencipta Alam Semesta kewujudan dan Kesatuan; dan dia mengisytiharkan dengan lidahnya bahawa bukti tentang dirinya, bersama-sama dengan bukti yang ditawarkan oleh semua makhluk. Oleh kerana dia sendiri adalah bukti, kami akan menunjukkan lima belas Prinsip kepada pembuktian dan integriti, kebenaran, dan kebenarannya.
Prinsip Pertama:
Bukti ini, yang menunjukkan kepada Pencipta alam semesta dengan kedua-dua dirinya, dan lidahnya, dan tingkah lakunya, dan ucapannya, kedua-duanya disahkan oleh realiti alam semesta dan adalah jujur. Kerana bukti Kesatuan Ilahi yang dibuat oleh semua makhluk adalah pasti pengesahan orang yang mengisytiharkan Kesatuan itu. Maksudnya, sebab yang diisytiharkannya disahkan oleh seluruh alam semesta. Juga, kerana kesempurnaan Kesatuan Ilahi dan kebaikan mutlak kebahagiaan abadi yang diterangkannya adalah selaras dan selaras dengan keindahan dan kesempurnaan semua kebenaran dunia, dia pastinya jujur dalam tujuannya. Maksudnya, Rasulullahﷺ yang mulia (Muhammad Rasulullahﷺ) adalah bukti yang jelas tentang Keesaan Ilahi dan kebahagiaan abadi yang benar dan terbukti.
Prinsip Kedua:
Juga, kerana bukti yang benar dan sahih itu melakukan beribu-ribu mukjizat yang lebih besar daripada semua nabi yang terdahulu, datang dengan syariat yang tidak akan pernah dimansuhkan, dan panggilannya kepada semua manusia dan jin, dia pasti penghulu semua nabi. dan oleh itu mengumpulkan bersama-sama dalam dirinya intipati dan sebulat suara semua mukjizat mereka. Ini bermakna kekuatan ijmak para nabi dan kesaksian mukjizat mereka membentuk sokongan untuk kebenaran dan kebenarannya. Beliau juga adalah tuan dan pemimpin semua wali dan ulama yang suci yang mencapai kesempurnaan melalui latihan dan bimbingannya dan cahaya syari‘atnya.
Dalam hal ini, berkumpul bersama di dalam dia adalah misteri keajaiban mereka, penegasan sebulat suara mereka, dan kekuatan pengesahan mereka. Kerana mereka berjalan seperti yang tuan mereka buka dan dibiarkan terbuka, dan mereka mendapati kebenaran. Dalam kes ini, semua kerja ajaib dan pengesahan dan konsensus mereka membentuk sokongan untuk kebenaran dan kebenaran tuan suci mereka. Juga, seperti yang dilihat dalam Tanda-tanda sebelumnya, bukti Keesaan Ilahi ini dilengkapi dengan mukjizat yang pasti, nyata, dan pasti dan irhasat yang menakjubkan, dan kenabiannya dibuktikan dengan bukti yang tidak dapat disangkal sedemikian rupa sehingga pengakuan mereka tidak dapat dipertikaikan, bahkan. jika seluruh alam bersatu menentangnya.
Prinsip Ketiga:
Dan dalam pembawa berita Keesaan Ilahi dan pemberi berita kebahagiaan abadi yang merupakan mukjizat yang jelas adalah sifat-sifat moral yang tinggi, dan dalam tugas para utusan-Nya sifat-sifat yang mulia, dan dalam syariat dia menyebarkan kebajikan yang begitu tinggi, bahawa musuhnya yang paling sengit pun terpaksa mengesahkan mereka, tidak dapat menafikannya. Oleh kerana kualiti moral yang tertinggi dan terbaik, sifat-sifat yang paling tinggi dan sempurna, dan kebajikan yang paling berharga dan diterima terdapat dalam dirinya, tugasnya, dan agamanya, pastinya, makhluk itu adalah contoh, model, personifikasi, dan tuan. tentang kesempurnaan dan kualiti moral yang tinggi dalam makhluk. Dalam hal ini, kesempurnaan dalam dirinya, tugasnya, dan agamanya membentuk sokongan untuk kebenaran dan kebenarannya yang begitu kuat sehingga tidak dapat digoncangkan.
Prinsip Keempat:
Dan pewarta Kesatuan dan kebahagiaan Ilahi ini, yang merupakan sumber kesempurnaan dan guru kebajikan yang tinggi, tidak bercakap tentang dirinya sendiri; dia disuruh bercakap. Ya, dia disuruh bercakap oleh Pencipta Alam Semesta. Dia menerima arahan daripada Guru Pra-Abadinya, kemudian dia mengajar. Kerana Pencipta Alam Semesta menunjukkan melalui beribu-ribu bukti kenabian-Nya, sebahagiannya dijelaskan dalam Tanda-tanda di atas, melalui semua mukjizat yang Dia ciptakan melalui tangannya, bahawa dia tidak bercakap atas sebab dirinya sendiri, tetapi menyampaikan ucapan-Nya.
Tambahan pula, Al-Qur'an yang datang kepadanya menunjukkan melalui empat puluh aspek keajaibannya, zahir dan batin, bahawa dia adalah penterjemah Allah Yang Maha Kuasa. Juga, melalui semua keikhlasannya, takut kepada Allah, kesungguhan, kebolehpercayaan, dan semua sifat dan kelakuannya yang lain, dia menunjukkan bahawa dia tidak bercakap ideanya sendiri atas namanya sendiri, tetapi bercakap atas nama Penciptanya. Di samping itu, semua orang yang menembusi realiti yang mempedulikannya telah mengesahkannya dengan kebenaran yang telah mereka siasat dan terbuka; mereka telah percaya dengan 'pengetahuan pasti' bahawa dia tidak bercakap bagi pihaknya sendiri, tetapi bahawa Pencipta Alam Semesta menyebabkan dia bercakap dan mengajar, mengajar melalui dia. Dalam kes ini, kebenaran dan kebenarannya disokong oleh konsensus empat prinsip yang berkuasa ini.
Prinsip Kelima:
Dan Pentafsir Ucapan Pra-Abadi ini melihat makhluk roh, bercakap dengan malaikat, dan menawarkan bimbingan kepada manusia dan jin. Dia mendapat ilmu melebihi alam manusia dan jin, malah alam roh dan malaikat; dia mempunyai akses kepada, dan hubungan dengan, alam yang terletak di luar mereka. Mukjizat yang disebutkan sebelum ini dan kisah hidupnya, yang mempunyai keaslian ‘konsensus,’ semuanya membuktikan fakta ini. Dalam hal ini, tidak seperti tukang ramal dan orang lain yang menyampaikan berita Ghaib, tidak ada jin, tidak ada roh, tidak ada malaikat, dan selain dari Jibril, bahkan malaikat tertinggi yang hadir di hadapan Allah Taala, tidak dapat mengganggu berita yang diberikannya. Dan pada beberapa kesempatan, dia bahkan meninggalkan Jibril, sahabatnya, di belakang.
Prinsip Keenam:
Dan makhluk ini, penguasa para malaikat, jin, dan manusia, adalah buah yang paling terang dan sempurna dari pohon alam semesta, dan personifikasi Kerahiman Ilahi, dan teladan cinta yang dominan, dan bukti yang paling terang dari Kebenaran, dan lampu realiti yang paling bersinar, dan kunci kepada jimat alam semesta, dan pemecah teka-teki penciptaan, dan penerang kebijaksanaan dunia, dan pembawa berita kedaulatan Ilahi, dan penggambar keindahan seni dominan, dan berkenaan dengan kesyumulan wataknya, dia adalah contoh yang paling lengkap tentang kesempurnaan makhluk.
Dalam hal ini, sifat-sifat keperibadian beliau dan kerohanian beliau ini menunjukkan, sesungguhnya, bahawa makhluk ini adalah punca utama kewujudan alam semesta; maksudnya, Pencipta alam semesta melihat kepada makhluk ini dan mencipta alam semesta. Boleh dikatakan jika Dia tidak menciptakannya, Dia tidak akan menciptakan alam semesta. Ya, kebenaran Al-Qur’an dan cahaya-cahaya iman yang dibawanya kepada manusia dan jin, dan keutamaan-keutamaan yang tinggi dan kesempurnaan-kemuliaan yang terserlah pada dirinya adalah saksi yang menentukan fakta ini.
Prinsip Ketujuh:
Bukti Kebenaran dan lampu realiti ini menunjukkan agama dan Syariah yang terdiri daripada prinsip memastikan kebahagiaan kedua-dua dunia. Selain itu, selain komprehensif, ia menerangkan dengan tepat sepenuhnya kebenaran dan fungsi alam semesta, dan Nama dan sifat Pencipta Alam Semesta. Oleh itu, Islam dan Syariat adalah sangat komprehensif dan sempurna, dan menggambarkan alam semesta dan diri-Nya sedemikian rupa, sehingga sesiapa yang mempelajarinya dengan teliti pasti memahami bahawa agamanya adalah deklarasi, manifesto, menggambarkan kedua-duanya Yang Maha Esa. menjadikan alam semesta yang indah ini, dan alam semesta itu sendiri.
Sama seperti seorang pembina istana menulis lembaran arahan yang sesuai dengan istana supaya dia dapat menggambarkan dirinya melalui ciri-cirinya, agama dan syariat Muhammad Rasulullahﷺ ditunjukkan melalui ketinggian, kesyumulan, dan kebenaran yang jelas dari agamanya. pena Tuhan Yang menciptakan dan mengatur alam semesta. Sesiapa yang memerintahkan alam semesta dengan baik, maka Dialah yang memerintahkan agama ini dengan sebaik-baiknya. Ya, susunan sempurna yang satu memerlukan susunan yang sempurna dari yang lain.
Prinsip Kelapan:
Oleh yang demikian layak oleh sifat-sifat yang disebutkan di atas dan disokong oleh sokongan yang benar-benar tidak tergoyahkan, kuat, Muhammad Rasulullahﷺ mengisytiharkan risalahnya ke atas kepala manusia dan jin atas nama Dunia Ghaib, beralih kepada Dunia Terwujud; dia berucap kepada orang-orang dan negara-negara yang menunggu selepas berabad-abad akan datang; dia menyeru kepada semua jin dan manusia; Dia menjadikan semua tempat dan setiap masa mendengar. Ya, kami juga mendengar!
Prinsip Kesembilan:
Dan alamatnya sangat tinggi dan berkuasa sehingga semua abad mengindahkannya. Ya, sepanjang abad mendengar gema suaranya.
Prinsip Ke Sepeluh:
Dan jelas dari cara makhluk itu yang dia lihat, dan bercakap dengan sewajarnya. Dia bercakap tanpa ragu-ragu, tanpa rasa takut, pada masa bahaya yang paling besar, dengan keteguhan hati. Kadang-kadang, dia mencabar seluruh dunia sendiri.
Prinsip Sebelas:
Dan dengan segenap kekuatannya dia membuat panggilan dan panggilan yang begitu kuat sehingga dia menyebabkan separuh bumi dan seperlima umat manusia menjawab suaranya, dengan menyatakan: "Ya, kami telah mendengar dan kami patuh!"
Prinsip KeduaBelas:
Dan dia memanggil dengan sungguh-sungguh dan memberi arahan dengan begitu asas sehingga dia menuliskan prinsip-prinsipnya pada muka berabad-abad dan pada batu-batu di seluruh penjuru dunia; dia mengukirnya pada muka masa.
Prinsip Tiga Belas:
Dan dia mengumumkan ketepatan perintah-perintah yang dia sampaikan dengan keyakinan dan kepastian yang sedemikian, sehingga seandainya seluruh dunia berkumpul, mereka tidak dapat membuatnya membatalkan atau menolak satu pun dari ajaran itu. Saksi untuk ini adalah sepanjang hidupnya dan biografinya yang terkenal.
Prinsip Empat Belas:
Dan dia memanggil dan memanggil dengan keyakinan dan kepercayaan sedemikian rupa sehingga dia tidak diwajibkan kepada sesiapa pun dan tidak ada kesulitan yang mengganggunya; dengan penuh keikhlasan dan kejujuran, dia menerima di hadapan sesiapa pun ajaran yang dibawanya dan bertindak sesuai dan mengumumkannya. Dan saksi untuk ini adalah pertapaan dan kemerdekaannya yang terkenal, dan dia tidak pernah tunduk kepada kilauan dunia yang fana ini, yang terkenal oleh semua orang, kawan, dan musuh.
Prinsip Lima Belas:
Ketaatannya kepada agama yang dia bawa, penyembahannya kepada Penciptanya, dan menjauhi apa yang dilarangnya, yang semuanya dia lakukan pada tahap yang lebih tinggi daripada orang lain, menunjukkan secara konklusif bahawa dia adalah utusan dan pewarta Raja Pra- Keabadian dan Selepas Keabadian; dia adalah hamba yang paling ikhlas dari Dia yang disembah dengan hak, dan penafsir firman-Nya sebelum abadi.
Kesimpulan dari Lima Belas Prinsip ini adalah bahawa orang yang memenuhi syarat oleh sifat-sifat yang disebutkan di atas berulang kali dan berterusan sepanjang hidupnya mengisytiharkan Kesatuan Ilahi dengan segenap kekuatannya, dengan berkata, "Maka ketahuilah bahawa tiada tuhan selain Allah."
Ya Allah, kurniakanlah keberkahan dan kesejahteraan kepadanya dengan jumlah amal soleh umatnya, dan kepada keluarganya.
Maha Suci Engkau! Kami tidak mempunyai pengetahuan melainkan apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana!
***
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
Allahﷻ
Muhammad Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
رضي الله عنه
سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى
رضياللهعنه
رَحِمَهُ ٱللَّٰهُ,
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
Allahﷻ
Muhammad Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
رضي الله عنه
سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى
رضياللهعنه
رَحِمَهُ ٱللَّٰهُ,