![]() |
39. Mukjizat - Nubuatan yang Menjadi Benar:
Al-Qur'an Suci membuat nubuatan seperti di bawah: "Tentera mereka akan dikalahkan dan diterbangkan."(Q.54:45)
Nubuatan yang disebutkan di atas menjadi kenyataan dalam Perang Badar apabila Makkan keluar dari medan pertempuran. ·
Mukjizat Al-Quran 25
Perang Badar berlaku pada 17 Ramadan tahun ke-2 Hijrah merupakan perang pertama dalam Islam. Badar adalah nama tempat di sebuah lembah yang terletak di antara Madinah dan Makkah. Tentera Islam memilih lokasi strategik dengan menguasai sumber air yang ada di situ.
Perang ini hanya melibatkan 313 orang tentera Islam manakala kaum musyrikin Makkah adalah seramai 1,000 orang tentera yang lengkap bersenjata..Dalam perang ini, tentera Islam memenangi pertempuran dengan 70 tentera musyrikin terbunuh, 70 lagi ditawan dan selebihnya melarikan diri.
Kemenangan ini juga menguatkan lagi kedudukan Islam di Madinah dan menambahkan keyakinan bahawa mereka adalah pihak yang benar..Umat Islam mula disegani dan ditakuti oleh kabilah-kabilah Arab lain dan digeruni oleh orang Yahudi dan Munafiqin Madinah.
Sebaliknya, pengaruh orang Quraisy Makkah mula lemah dan merosot setelah kalah dalam Perang Badar. Orang yang ditawan oleh tentera Islam setelah dilepaskan pulang ke Makkah telah menceritakan tentang kebaikan orang Islam. Secara tidak langsung memberi pertolongan yang besar kepada perkembangan agama Islam di Makkah.
PERANG BADAR KUBRA 17 RAMADHAN TAHUN KEDUA HIJRAH.
Perang Badar merupakan “purnama” dalam sejarah kemanusiaan yang menerangi jalan para penempuh jalan. Perang Badar merupakan “purnama” yang bersinar dilangit dan diraikan oleh para malaikat. Para malikat yang ikut serta dalam peperangan ini menjadi para malaikat yang palin utama. Perang Badar juga merupakan “purnama” dibumi dan dikalangan penduduknya. Orang-orang yang ikut serta benar-benar menjadi purnama yang cahayanya menerangi seluruh isi kehidupan mereka. Perang Badar merupakan “purnama” yang menjadi garis pemisah antara kebenaran dan kebatilan.
Juga menjadi mahkota kebanggaan diatas setiap pahlawan yang ikut serta berjuang didalamnya, dan didalam masyarakat Islam tidak ada seorang pun yang dapat mengungguli keutamaan para mujahidin Badar. (Sebab Terjadinya Peperangan dan sasarannya) Sesungguhnya antara Rasulullahﷺ dan puak Quraisy sedang dalam keadaan perang sejak hari pertama Rasulullahﷺ melakukan hijrah ke Madinah.
Dalam keadaan perang harta dan darah musuh adalah dihalalkan. Apalagi jika kita ketahui bahawa sebahagian harta yang ada didalam kafilah-kafilah dagang Quraisy itu milikkaum Muhajirin dari kalangan kaum Muslimin Makkah.
Harta itu dikuasai kaum Musyrikin Makkah secara aniaya dan tidak sah. Sejak lama pemusuhan antara kaum Muslimin dan Musyrikin berlangsung, kaum Musyrikin sentiasa berusaha untuk memusuhi dan menghalangi tersiarnya Islam dengan pelbagai cara. Mereka menghamburkan harta yang banyak demi untuk memenuhi hasrat mereka dan untuk tujuan melemahkan potensi kaum Muslimin. Mereka juga tidak putus-putus menyeksa dan mengadakan gangguan serangan di perbatasan kota Madinah.
Pada hari ke 12 bulan Ramadhan tahun ke2 hijrah Rasulullahﷺ menfetahui bahawa kafilah dagang Quraisy datang dari Syam, lalu Rasulullahﷺ bersabda kepada kaum Muslimin yang ada disisinya. “Ini adalah kafilah dagang Quraisy yang membawa harta kekayaan mereka.
Keluarlah mudah mudahan Allahﷻ menjadikannya sebagai pampasan bagi kalian.” Perlu disebutkan bahawa kafilah ini tidak seperti kafilah-kafilah yang lain. Bila menguasainya maka akan mematikan bagi perekonomian Quraisy. Kerana didalam kafilah dagang ini terdapat 1000 ekor unta dan 50,000 dinar emas.
Kaum Musyrikin mengungkapkan tentang bahaya penguasaan terhadap kafilah ini dengan perkataan mereka: “jika Muhammad berhasil menguasainya maka kalian tidak akan berjaya selamanya”. Perang Badar merupakan peperangan bersenjata yang pertama kali berlaku diantara pembela kebenaran dan pendukung kebatilan. Keran didalam pertempuran inilah ditentukan nasib kaum Mu’minin dan Musyrikin.
Orang yang pernah membaca sirah Rasulullahﷺ didalam perang Badar dan semua perang yang pernah dilakukannya, pasti akan mengetahui betapa besar perhatian Rasulullahﷺ teerhadap langkah dan pelbagai tektik peperangan dan analisis terhadap pergerakan musuh. Oleh sebab inilah Rasulullahﷺ menghantar sebilangan kecil pasukannya untuk mengintai pasukan musuh. Pada kebiasaannya sebelum keberangkatan pasukan perang, Rasulullahﷺ akan mengutus satu pasukan kecil untuk menjelajah wilayah dihadapannya, sebagai langkah terhadap serangan hendap dan sebagai langkah berjaga-jaga.
Ketika Rasulullahﷺ mendengar berita mengenai kemaraan tentera Quraisy dibawah pimpinan Abu Sufian, Rasulullahﷺ berbincang dengan para sahabatnya, baginda ingin mengetahui bagaimanakah sambutan kaum Ansar terhadap gagasan baginda untuk membela Rasulullahﷺ di negeri mereka. Sewaktu hendak berangkat dari kota Madinah baginda mengajukan adakah kaum Muhajirin berkesanggupan untuk berperang. Rasulullahﷺ mengulanginya sehingga 3 kali untuk mengetahui pendapat mereka. Kaum Muhajirin bersetuju dan sanggup bersama-sama Rasulullahﷺ menghadapi musuh Islam didalam peperangan ini, setelah melihat persetujuan kaum Muhajirin, kaum Ansar baru mengerti bahawa pertanyaan Rasulullahﷺ ini sebenarnya ditujukan kepada kaum Ansar.
Lantas Saiyidina Saad bin Muaz رضي الله عنه bangkit dan berkata:
“Ya Rasulullah, seolah-olah engkau mengkehendaki kami. Mungkin engkau takut jika kaum Ansar tidak akan membelamu kecuali dinegeri mereka sahaja. Aku berbicara atas nama kaum Ansar dan aku menjawab atas nama mereka. Pergilah kemana saja sesukamu, sambunglah tali persahabatan yang engkau senangi dan putuskan tali yang engkau senangi. Ambillah dari harta kami sesukamu dan berikan kepada sesiapa sesuka hatimu. Apa yang engkau ambil dari harta kami itu lebuh kami senangi daripada engkau sisakan. Segala perintahmu akan kami laksanakan. Demi Allahﷻ jika engkau berjalan sampai Brakal Ghamad (Yaman) pasti kami akan berjalan bersamamu dan jika engkau mengajak kami untuk mengharungi lautan ini pasti kami akan mengharunginya bersamamu pula”.
Berkata pula Saiyidina Miqdad ibnul Aswad رضي الله عنه sebagai sambutan selepas Saiyidina Saad bin Muazرضي الله عنه:
“Kami tidak akan mengatakan seperti apa yang dikatakan oleh kaum Musa kepada Musa: “Pergilah engkau beserta Tuhanmu dan berperanglah engkau berdua dan kami akan duduk disini”. Tetapi kami…..akan berperang disisimu kanan, kiri, depan dan belakangmu.”
Ketika Rasulullahﷺ mendengar penyataan para sahabatnya baginda bergembira dan baginda berkata sambil muka yang berseri-seri:
“Berangkatlah kalian dan bergembiralah kalian”.
Semasa kaum Muslimin berangkat ke medan peperangan Badar, seorang pemuda yang berumur 16 tahun, namanya Umair bin Abi Waqas رضي الله عنه , takut kalau kalau dia tidak dibenarkan menyertai peperangan kerana disebabkan faktor umurnya yang masih muda. Kerana itulah beliau keluar dengan cara sembunyi-sembunyi agar tidak diketahui oleh sesiapa pun. Abangnya (Siyidina Saad bin Abi Waqas رضي الله عنه ) yang melihat hal itu bertanya apakah sebab beliau bersembunyi sembunyi begini? Jawab Umair:
“Aku takut kalau Rasulullahﷺ menyuruhku kembali sedangkan aku ingin mati syahid di medan petempuran”.
Apabila Rasulullahﷺ mengetahui kejadian itu beliau hampir sahaja menyuruhnya kembali ke Madinah kerana Umair bin Abi Waqas رضي الله عنه masih belum cukup umurnya untuk berperang. Namun kerana Umair menangis minta diizinkan oleh Rasulullahﷺ untuk ikut berperang, Rasulullahﷺ kasihan melihatnya dan terharu diatas semangat jihad dan kesungguhan Umair, akhirnya Rasulullahﷺ membenarkannya. Maka terkabullah cita-cita Umair رضي الله عنه dan beliau adalah salah seorang yang gugur di medan peperangan Badar sebagai syahid.
PERBEZAAN JUMLAH DAN PELENGKAPAN PEPERANGAN ANTARA KAUM MUSLIMIN DAN KAUM MUSYRIKIN.
Setelah lengkap segala persiapan, Rasulullahﷺ beserta kaum Muslimin hanya berjumlah 313 orang. Dan dari jumlah yang sebesar itu, yang bekenderaan kuda hanya 2 orang sahaja, dan yang berkenderaan unta hanya 70 orang, dan yang selebihnya tidak berkenderaan. Mereka bergilir-gilir dengan orang yang menaiki kenderaan. Satu-satu kenderaan adakalanya dinaiki sehingga 2-3 orang secara bergantian. Tidak ada perbezaan antara tentera dan pemimpinnya. Bahkan Rasulullahﷺ pun bergantian dengan Saiyidina Abu Bakar رضي الله عنه , Saiyidina Umar رضي الله عنه dan sahabat-sahabat besar lainnya. Rasulullahﷺ memberikan panji-panji Islam kepada Saiyidina Musa’ib dan Umairرضي الله عنه .
Dan bendera Muhajirin diserahkan kepada Saiyidina Ali bin Abi Thalib رضي الله عنه dan bendera kaum Anshar diberikan kepada Saiyidina Saad bin Muaz رضي الله عنه . Apabila Abu Sufian mendengar khabar berita keluarnya pasukan Islam, ia memilih jalan pesisiran pantai sehingga ia selamat. Setelah kafilah dagang yang dipimpinnya merasa selamat dari kejaran kaum Muslimin, ia menulis surat kepada kaum Quraisy yang tengah dalam perjalanan ke Badar. Dalam surat itu ia menasihatkan sebaiknya tentera Quraisy balik ke Makkah, kerana kafilah dagang mereka telah selamat. Dan pasukan Quraisy hampir-hampir sahaja berpatah balik ke Makkah jika tidak dihalangi oleh Abu Jahal. Jumlah pasukan Quraisy waktu itu lebih dari 1000 orang. Bergabung didalamnya sejumlah pemuka-pemuka Quraisy dan pahlawan-pahlawan mereka.
Sepertimana yang disyaratkan oleh Rasulullahﷺ dalam pesanannya kepada kaum Muslimin sebelum peperangan: “Inilah kota Makkah telah mengerahkan kepadamu seluruh inti-inti pasukan”. Kaum Quraisy tetap meneruskan perjalannya sehingga sampai di lembah Badar. Sedangkan kaum Muslimin berhenti di lembah Badar yang lain. Ketika kaum Muslimin berhenti disana Khubab ibnul Munzir رضي الله عنه berkata kepada Rasulullahﷺ:
“Ya Rasulullah, adakah tempat yang kami berada ini suatu tempat yang ditunjukkan oleh Allahﷻ yang kami tidak dapat melanggarnya sedikit pun ataukah hanya tempat yang engkau pilih mengikut pendapatmu sendiri dan taktikmu?
Jawab Rasulullahﷺ: “Tempat ini ku pilih menurut fikiranku”.
Jawab Khubab رضي الله عنه : “Tempat ini tidak strategik untuk berperang”. Kemudian dia menunjukkan tempat yang lebih strategik. Anjuran Khubab رضي الله عنه itu disambut oleh Rasulullahﷺ dengan gembira sekali dan segera baginda bangkit menuju ketempat yang ditunjukkan oleh Khubab رضي الله عنه yang mana merupakan tempat yang lebih dekat dari sumber air dari kaum Quraisy. Ini menunjukkkan sifat Rasulullahﷺ yang menerima cadangan dari para sahabatnya dan tidak mementingkan diri baginda tanpa mengira siapa, jika syor itu pada pendapatnya boleh mendatangkan kebaikan, maka syor itu diterima dengan hati terbuka dan gembira. Akhirnya Rasulullahﷺ beserta pasukannya sampai lebih dahulu ke tempat mata air ditengah malam. Kemudian kaum Muslimin membuat kolam-kolam air. Pada malam harinya Allahﷻ menurunkan hujan di sekitar daerah itu.
Hujan itu menjadikan tempat kaum Musyrikin banjir sehingga mereka sukar untuk bergerak. Sebaliknya pula bagi kaum Muslimin, hujan tersebut merupakan satu rahmat dan dapat memandatkan pasir tempat mereka berpijak, sehingga mereka mudah bergerak maju dan hati mereka bertambah yakin dan kuat. Sehubungan dengan peristiwa ini Allahﷻ menurunkan ayat: Yang bermaksud:

“Dan Dia (Allah) menurunkan kepada kamu air (hujan) dari langit untuk mensucikan kamu dengannya dan untuk menghilangkan dari kamu bisikan-bisikan syaitan dan untuk memperteguhkan hati kamu dan memperteguh tempat berpijak kaki-kaki kamu dengannya.”
(AlAnfal:11)
Rasulullahﷺ sebagai panglima perang. Rasulullahﷺ selain sebagai seorang Nabi yang bertugas menyampaikan risalah Allahﷻ kepada umat manusia. Baginda juga dapat menjadi panglima perang yang bijak mengenai seluk belok dan taktik peperangan. Baginda juga mampu menangkis serangan musuh dan dapat mengagak taktik musuh beserta perlengkapannya. Antara persiapan peperangan ini ialah para sahabat membangunkan satu tempat yang tinggi yang mana darinya Rasulullahﷺ dapat melihat dan menyaksikan peperangan dan memberikan segala arahannya. Kemudian Rasulullahﷺ menunjukkan tempat-tempat terbunuhnya musuh-musuh Islam.
Dengan kekuasaan Allahﷻ mereka yang telah disebutkan namanya oleh Rasulullahﷺ itu mati dan terbunuh ditempat yang diisyaratkan oleh Rasulullahﷺ tanpa ada yang tertinggal walau seorang pun. Ketika barisan kaum Musyrikin mulai datang dan kedua pasukan saling berhadapan, baginda bermunajat dan seraya berdoa:
“Ya Allah, inilah kaum Quraisy yang datang dengan segala kecongkakan dan kesombongannya untuk memerangi Engkau dan mendustakan Rasulmu”.
Rasulullahﷺ melihat perbezaan yang amat jauh diantara kedua-dua belah pasukan. Baginda merasakan tiada jalan yang terbaik melainkan memohon agar Allahﷻ menghantarkan pertolongannya. Baginda benar-benar bertadharu’ dihadapan Allahﷻ memohon bantuan bagi tentera Islam yang jumlahnya serta perlengkapannya serba kekurangan.
Dalam doanya baginda berkata:
“Ya Allah, jika Engkau binasakan pasukan ini (Islam) tak akan disembah lagi Engkau dimuka bumi ini. Ya Allah penuhilah janjimu kepadaku. Ya Allah, berikanlah pertolonganmu”.
Baginda berdoa sambil mengangkat tangannya keatas sehingga kain serbannya terjatuh dari bahu baginda. Melihatkan akan hal ini Saiyidina Abu Bakar رضي الله عنه sering menenangkan hati Rasulullahﷺ kerana merasa kasihan melihat Rasulullahﷺ memperbanyakkan bermunajat kepada Allahﷻ untuk memohon pertolongan. Sewaktu kedua pasukan mulai hendak berperang, Rasulullahﷺ berseru untuk membakar semangat jihad kepada kaum Muslimin:
“Bangkitlah kalian menuju syurga yang seluas langit dan bumi” Orang Islam yang pertama gugur syahid. Setelah selesai Rasulullahﷺ berseru yang sedemikian tadi..Umair bin Humam al-Ashari رضي الله عنه bangkit dan bertanya kepada Rasulullahﷺ:
“Ya Rasulullah apakah syurga itu seluas langit dan bumi?’’
Jawab Rasulullahﷺ: “Ya”
Kata Umair رضي الله عنه ir selanjutnya: “Sungguh untung,sungguh untung” Tanya Rasulullahﷺ : “Apakah yang menyebabkan kamu berkata demikian?’’
Jawab Umair رضي الله عنه : “Aku berharap semoga aku termasuk orang yang memperolehi syurga”
Jawab Rasulullahﷺ: “Kamu adalah salah seorang yang mendapat syurga”.
Kemudian Umair رضي الله عنه mengeluarkan bekalannya iaitu beberapa biji kumar dan dimakannya. Kemudian ia berkata:
“Kalau aku tunggu habisnya buah kurma ini bererti amat lama hidupku”.
Buah kurma itu segera dilemparkan ke tanah dan ia mara ke medan peperangan sehingga ia gugur sebagai syahid. Umair رضي الله عنه adalah orang pertama yang gugur sebagai syahid di medan peperangan Badar. Semua pasukan tetap didalam barisan masing sambil berzikir dan tetap bersabat dan menyerahkan segala-galanya kepada Allahﷻ. Rasulullahﷺ sendiri mara kehadapan memerangi musuh dengan kesungguhan.
Dihari itu juga Allahﷻ menurunkan rahmatnya dan pertolongannya kepada kaum Muslimin. Allahﷻ menurunkan sejumlah malaikat yang ikiut berperang disamping kaum Muslimin. Kejadian ini dicatat oleh Allahﷻ dalam Al-Quran:
I (Al-Anfal:12)
Didalam peperangan ini juga membaranya semangat jihad yang meluap-luap disetiap hati kaum muslimin begitu juga dengan 2 orang anak remaja yang masing-masing berlumba-lumba untuk mencapai cita-cita mereka iaitu mati syahid. Sehubungan dengan ini Abdurrahman bin Auf menceritakan:
“Di hari peperangan Badar ketika aku ditengah barisan, setiap kali aku menoleh jke kanan dan kekiriku aku dapati 2 orang pemuda yang masih muda sekali usianya. Aku khuatir akan keselamatan keduanya. Tiba-tiba salah seorang dari mereka membisikkan sesuatu ke telingaku:
“Hai paman tunjukkan kepadaku yang manakah Abu Jahal itu? Jawabku: “Apa maksudmu dengannya?” jawab pemuda itu: “Aku telah bersumpah jika aku bertemu dengannya akan kubunuh atau aku mati syahid kerananya”.
Kemudian kata seorang lagi seperti yang dikatakan oleh pemuda yang pertama tadi. Setelah dekat aku tunjukkan kepada kedua pemuda si Abu Jahal itu. Keduanya segera menyerang Abu Jahal dengan pedangnya seolah-olah dua ekor rajawali. Kedua pemuda itu adalah dua bersaudara ibnu Afra”. Setelah Abu Jahal terbunuh,
Rasulullah saw menyambutnya dengan sabdanya:
“Abu Jahal ini adalah Fir’aunnya umat ini”.
Akhirnya kemenangan di medan pertempuran Badar berpihak kepada kaum Muslimin. Maha besar Allah, dia menunjukkan kekuasaannya, yangmana kaum Musyrikin sudah berkira-kira bahawa kemenangan akan menjadi milik mereka, mereka mempersiapkan segalanya demi menyambut kemenangan itu, tetapi akhirnya kebenaran tetap berada diatas kebatilan.
“Allah Maha Besar, segala puji bagi Allah yang telah memenuhi janjiNya dan menolong hambaNya serta mengalahkan musuhNya.” Didalam peperangan ini kaum musyrikin Quraisy terbunuh sebanyak 70 orang dan tertawan 70 orang.
(Sahih Bukhari dari Barra’bin Azib)
Kaum Muslimin yang gugur syahid pula hanya seramai 14 orang sahaja. Enam orang dari kaum Muhajirin dan 8 orang dari kaum Anshar".
Pengaruh Perang Badar. Setelah kaum Muslimin memperolehi kemenangan di Badar, Rasulullahﷺ dan pasukannya kembali semula ke Madinah. Semua yang memusuhi baginda mula merasa gentar dan takut untuk memusuhi kaum Muslimin. Dengan sebab ini juga jumlah orang yang memeluk Islam semakin bertambah. Sebelum Rasulullahﷺ tiba di Madinah, baginda mengutus 2 orang utusan untuk menyampaikan khabar gembira mengenai peperangan ini. Salah seorang dari utusan itu ialah Abdullah bin Rawahah. Abdullah berseru kepada orang-orang Madinah:
Ertinya: “Hai kaum Anshar, bergembiralah kalian dengan kemenangan Nabi Muhammad saw. Dan terbunuh, dan tertawannya kaum Musyrikin”
Kemudian Abdullah menyebutkan nama beberapa pemuka Quraisy yang terbunuh di Badar. Berita tersebut dikhabar kesetiap rumah orang Anshar. Berita itu disambut dengan nyanyian pantun oleh anakanak kecil bagi menunjukkan kegembiraan dan kesyukuran. Sebahagian dari mereka masih ada yang ragu-ragu dan sebilangan mereka pula yakin dengan berita yang disampaikan oleh Abdullah itu. Sehinggalah tibanya kedatangan Nabi saw dengan sejumlah tawanan yang diawasi oleh Syarqam. Baginda disambut dengan gembira oleh kaum Muslimin apabila baginda dan pasukannya tiba disuatu tempat yang bernama Rauha’. Semua hati orang yang memusuhi kaum Muslimin diselubungi oleh perasaan takut.
Abu Sufian sendiri bernazar tidak akan mencuci kepalanya dengan air sebelum dapat memerangi Rasulullah dan kaum Muslimin. Perasaan kaum Muslimin yang bersembunyi di Mekah dipenuhi dengan kegembiraan serta bertambah teguhnya iman dan keyakinan mereka terhadap Islam. Sikap Kaum Muslimin Terhadap Musuh. Nabi saw berwasiat kepada para sahabatnya agar tetap berlaku baik terhadap tawanan seperti yang tercantum dalam sabda baginda:
“Aku wasiatkan kepada kamu agar kamu berbuat baik terhadap mereka”.
Sebagaimana yang diceritakan oleh Abu Aziz bin Umair tentang sikap kaum Muslimin terhadap tawanan adalah seperti berikut:
“Aku ditawan di tengah keluarga Anshar, sekembalinya dari Badar. Jika tiba waktu makan siang ataupun makan malam mereka selalu memberikan aku sepotong roti sedangkan mereka sendiri terpaksa makan kurma, kerana mereka dipesan oleh Rasulullahﷺ untuk berlaku baik terhadap tawanan. Setiap kali mereka memperolehi sepotong roti, mereka akan memberikannya kepadaku, sehingga aku malu atas perlakuan baik yang mereka lakukan. Maka aku kembalikan roti itu kepada mereka. Namun roti itu tetap diberikan kembali kepadaku"
Seluruh tawanan perang dalam pandangan Islam harus diperlakukan sama tiada beza diantara keluarga terdekat atau orang lain. Nabi memaafkan semua tawanan perang Badar. Mereka diminta untuk membayar tebusan untuk diri mereka bagi mampu. Harga tebusan itu ditentukan menurut keadaan ekonomi mereka. Seseorang yang tidak mampu membayar tebusan mereka dimaafkan oleh Rasulullahﷺ dan dibebaskan begitu sahaja. Dengan adanya ketetapan ini, maka kaum Quraisy mulai mengirim wang tebusan mereka kepada kaum Muslimin agar para tawanan itu segera dibebaskan.
Sebahagian para tawanan yang tidak mampu membayar tebusan, Rasulullahﷺ memerintahkan mereka untuk mengajar sepuluh orang anak kaum Muslimin membaca dan menulis. Setiap orang diminta untuk mengajar 10 orang anak kaum Muslimin. Zaid bin Thabit termasuk salah seorang yang belajar dengan cara ini. Kebijaksanaan semacam ini sudah tentu adalah satu usaha memajukan bidang pendidikan dan memberikan semangat kepada orang untuk belajar membaca dan menulis.