Monday

No.81: Mukjizat Nubuwah Rasulullahﷺ Ummu Waraqah binti Nawafalرضي الله عنه


Nubuwah Rasulullahﷺ ini akan menjadi kenyataan pada masa hadapan, kerana  Rasulullahﷺ adalah orang yang paling benar. Sebenarnya, kisah Ummu Waraqah, Syuhada, pastinya merupakan salah satu bukti yang paling jelas tentang kebenaran utusan juga mukjizat Rasulullahﷺ.

Beliau,  Rasulullahﷺ memberitahu tentang Ummu Waraqah binti Nawafel. Imam Abu Daud meriwayatkan bahawa Ummu Waraqah binti Nawafalرضي الله عنه  berkata: Ketika  Rasulullahﷺ pergi berperang dalam perang Badar, Ummu Waraqah binti Nawafel (R.A.) berkata kepada Rasulullahﷺ:

"Wahai Rasulullahﷺ izinkan saya untuk menyertai anda dalam pertempuran supaya saya dapat menguruskan yang cedera, Mungkin Allah akan memberkati saya dengan syahid.

Beliau, Rasulullahﷺ bersabda: 

“Tinggallah di rumahmu, sesungguhnya Allah  akan memberikan kesyahidan kepadamu”.

Dia pernah dipanggil Al-Shahidah (syahid), dia hidup hingga zaman Khalifah Sayidina Umar Al Khattab رضي الله عنه  . Dia dibunuh oleh dua orang hambanya, yang kemudiannya ditangkap dan disalib (menurut hukum Islam). Itulah penyaliban pertama di Madinah. Ummu Waraqah binti Nawafalرضي الله عنه  , sang Syuhada yang menuruti syuhadanya Sayidutana Umayyah رضي الله عنه .

Ummu Waraqah binti Nawafalرضي الله عنه adalah salah seorang sahabat wanita Anshar. Dia mempunyai keturunan yang tinggi, mulia dan berkedudukan serta dikurniakan banyak kekayaan. Apabila dia menemui kebenaran Islam dia menerimanya dan percaya kepada firman Tuhannya. Dia akan menumpukan banyak perhatiannya kepada Al-Quran yang mulia membacanya, menghafalnya dan mengikuti ajaran dan peraturannya. Al-Quran menjadi perhatian utamanya dalam semua aspek kehidupan peribadi dan awamnya dan baginya segala-galanya diselesaikan di sekelilingnya. Dia mencapai status yang tinggi dan terpuji dalam hal ini.

Rasulullahﷺ menyeru umat Islam untuk pergi ke Perang Badar untuk memintas kafilah Quraisy yang dipimpin oleh Abu Sufiyan dan Sakhr ibn Harb. Kafilah dagangnya itu dalam perjalanan pulang dari Damaskus (Damascus) dan membawa komoditi komersial yang berharga. Hal ini dilakukan dengan harapan agar Allah memindahkan kafilah tersebut kepada mereka, khususnya kepada kaum Muhajirin yang mana telah merampas rumah dan harta mereka oleh kafir Quraisy. Ummu Waraqah binti Nawafalرضي الله عنه  ingin keluar bersama Rasulullahﷺ , oleh itu dia pergi kepadanya dan menjelaskan keinginan dan kesungguhannya.

Sejak hari itu dan seterusnya, dia dipanggil dan dirujuk dengan gelaran berprestij, 'Syuhada'.

Rasulullahﷺ  sebenarnya terpesona dengan konsep mati syahid, iaitu akad taat setia antara pencipta Yang Maha Tinggi dan Maha Tinggi serta hamba-hambaNya yang beriman. Allah berfirman:

۞ إِنَّ ٱللَّهَ ٱشْتَرَىٰ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَٰلَهُم بِأَنَّ لَهُمُ ٱلْجَنَّةَ ۚ يُقَـٰتِلُونَ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّۭا فِى ٱلتَّوْرَىٰةِ وَٱلْإِنجِيلِ وَٱلْقُرْءَانِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِۦ مِنَ ٱللَّهِ ۚ فَٱسْتَبْشِرُوا۟ بِبَيْعِكُمُ ٱلَّذِى بَايَعْتُم بِهِۦ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ ٱلْفَوْزُ ٱلْعَظِيمُ ١١١

{Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, jiwa dan harta mereka dengan harga yang baik untuk mereka syurga. Mereka berperang di jalan Allah, maka mereka membunuh [yang lain] terbunuh. Ia adalah janji yang benar yang mengikat-Nya di dalam Taurat, Injil, dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janji-Nya daripada Allah? Kemudian bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu buat. Itulah kejayaan yang besar.} 

(Qur’an 9:111)

Ummu Waraqah binti Nawafalرضي الله عنه, dalam arti kata duniawi, mencapai banyak kejayaan; dia mempunyai kekayaan yang banyak, kemasyhuran, keturunan yang mulia, kedudukan yang tinggi dan semua yang ingin dimiliki oleh pencari dunia ini. Namun begitu, dia tidak pernah berusaha untuk keindahan dunia ini. Dia sedar bahawa suatu hari nanti dunia ini akan kiamat dan apa yang ada pada Allah akan kekal.

Dia kagum dengan gambaran Syurga dan kebahagiaannya, yang tidak akan pernah berubah dan tidak akan berakhir. Dia turut terharu apabila mendengar tentang apa yang Allah telah sediakan di Syurga untuk para penghuninya. Kenikmatan yang tidak dapat dilihat oleh mata, tidak didengar oleh telinga, dan yang tidak dapat dibayangkan oleh hati manusia. Tetapi dia tahu bahawa kebanyakan perkara ini, dalam erti kata terbaiknya, disediakan khas untuk para syuhada.

Ummu Waraqah binti Nawafalرضي الله عنه tinggal di rumahnya dan menumpukan banyak masanya untuk beramal soleh di mana Surah-surah Al-Quran ditulis, membaca ayat-ayat mereka dengan rendah hati dan khusyuk. Dengan cara ini, dengan berlalunya setiap hari, dia semakin dekat dengan Allahﷻ dan unggul dalam ketakwaannya.

Tetapi mengapa dia disebut oleh para Sahabat sebagai 'Syuhada', walaupun dia hidup selama bertahun-tahun selepas Perang Badar? Saudari yang dihormati, mari kita beralih kepada kejadian menakjubkan yang berlaku antara dia dan Rasulullahﷺ.

Suatu hari dia datang kepada Rasulullahﷺ meminta izin untuk mengadakan azan (muadh-dhin) di rumahnya. Dia mengabulkan permintaannya; dia kemudian menjadikan sebahagian daripada rumahnya sebagai kawasan solat, di mana dia akan memimpin beberapa wanita Islam dari keluarganya, saudara-mara dan rakan-rakannya yang terutama berkumpul di rumahnya untuk solat. Dia merasa manisnya iman, cinta kepada Allah dan kerohanian ketika dia menyembah Tuhannya di tengah-tengah sekumpulan wanita yang beriman. Berhari-hari bilangannya bertambah, begitu juga cinta dan pengabdian mereka. Dia akan banyak berpuasa dan sering berdoa; dia hanya mencari pahala daripada Allah di akhirat.

Walaupun Ummu Waraqah binti Nawafalرضي الله عنه,tidak berkahwin dan tidak mempunyai anak, dia tidak tinggal bersendirian di rumah besarnya. Dia mempunyai seorang pembantu rumah dan seorang hamba lelaki yang akan melayaninya. Sebaliknya, dia melayan mereka seperti seorang ibu yang akan melayan anak-anaknya sendiri, dengan kasih dan sayang. Dalam wasiatnya dia dengan jelas menyatakan bahawa jika dia meninggal, pembantu rumah dan hambanya akan dibebaskan. Ini membuatkan mereka sangat gembira dan mereka mula cemas menjangkakan hari yang akan datang.

Rasulullahﷺ telah wafat; jubah kepimpinan jatuh ke atas bahu Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه,. Ketika Sayidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه, meninggal dunia, Sayidina Umar Al Khattab رضي الله عنه  diangkat menjadi khalifah atas kaum muslimin. Sepanjang tempoh ini, Ummu Waraqah binti Nawafalرضي الله عنه masih hidup, walaupun semakin tua ketika dia meneruskan ibadahnya. Dia sangat menantikan saatnya bertemu Allah sebagai seorang Muslimah yang tulen. Sedikit tidurnya, dan lamanya waktu beribadahnya dalam kegelapan malam ketika dia memohon ampun kepada Allah dan beribadah kepada-Nya dengan rendah hati. Dia akan berdoa dan membaca Al-Quran dengan penuh perhatian dan pertimbangan.

Suatu hari angin takdir memanggilnya,

“Marilah mati syahid, wahai Ummu Waraqah! Masanya telah tiba dan janji temu anda dengan kematian sudah tiba! Bumi telah menjadi terkurung untuk anda walaupun luasnya! Apa yang ada di sisi Allah adalah yang terbaik dan kekal! Sesungguhnya kamu akan mempunyai kedekatan kepada Allah dan tempat kembali yang baik.”

Ini kerana syaitan membisikkan ke dalam hati hambanya dan pembantunya... dia berkata kepada mereka, “Sudah terlalu lama, apa yang kamu tunggu lagi? Datang kepada kebebasan! Hanya kehidupan Ummu Waraqah yang terletak di antara kamu dan kebebasannya. kita bunuh!”

Oleh itu, kedua-dua mereka mencekiknya hingga mati. Mereka kemudian membungkusnya dengan sehelai kain, meletakkannya di sebelah rumah, dan melarikan diri.

Amirul Mukminin, ‘Sayidina Umar Al Khattab رضي الله عنه, bangun untuk solat Subuh dan menyedari sesuatu yang membuatnya gelisah. Apabila beliau selesai menunaikan solat beliau berkata kepada orang ramai,

“Demi Allah! Saya tidak mendengar bacaan makcik Ummu Waraqah malam tadi!!”

Dia kemudian pergi ke rumahnya bersama beberapa saudara lelaki hanya untuk melihat sama ada dia baik-baik saja. Apabila mereka masuk, mereka mendapati rumah itu kosong, dan tidak dapat melihat atau merasakan sebarang pergerakan. Ketika itulah ‘Sayidina Umar Al Khattab رضي الله عنه menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak kena…Tiba-tiba mereka mendapati dia berbalut dengan kain dan mati. ‘Sayidina Umar Al Khattab رضي الله عنه kemudian berkata,

“Allah dan Rasul-Nya berkata benar!”

Kemudian orang-orang yang bersamanya pun berseru,

“Allah dan Rasul-Nya berkata benar!”

Dan kita juga harus berkata, walaupun kita datang berabad-abad dan generasi selepas mereka, "Allah dan Rasul-Nya telah berkata benar!"

 Ummu Waraqah binti Nawafalرضي الله عنه akhirnya mendapat syahid, dia sangat berharap dan penuh keinginan!

Sayidina Umar Al Khattab رضي الله عنه kembali ke Masjid, naik ke atas mimbar dan memberitahu umat Islam tentang apa yang telah berlaku. Dia kemudian memerintahkan supaya kedua orang suruhan yang melarikan diri itu dikejar dan keadilan mesti dilakukan. Kedua-duanya masih belum meninggalkan Madinah; mereka ditangkap dan diseret kepada ‘Amirul Mukminin Sayidina Umar Al Khattab رضي الله عنه. Setelah mengaku kejahatan mereka, mereka disalibkan. Allah  berfirman:

إِنَّمَا جَزَٰٓؤُا۟ ٱلَّذِينَ يُحَارِبُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَيَسْعَوْنَ فِى ٱلْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوٓا۟ أَوْ يُصَلَّبُوٓا۟ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَـٰفٍ أَوْ يُنفَوْا۟ مِنَ ٱلْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْىٌۭ فِى ٱلدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِى ٱلْـَٔاخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ٣٣

{Balasan orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul-Nya dan membuat kerosakan di muka bumi, hanyalah dibunuh atau disalib dan dipotong tangan atau kaki mereka secara bersilang, atau dibuang dari negeri itu. Itulah kehinaan mereka di dunia dan bagi mereka azab yang besar di akhirat.} 

(Al-Maidah, 5:33)

Ummu Waraqah binti Nawafalرضي الله عنه mula terbang di dalam hati burung-burung hijau, di syurga yang telah lama ditunggu-tunggunya.

Semoga Allah redha dengannya. Aamiin!

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...