Thursday

No.29 - Kisah Tufail Al Dawsy - Di Doa Rasulullah Untuk Kaum nya.


Kisah Tufail Al Dawsy - Di Doa Rasulullah Untuk Kaum nya.:

Tufail b. 'Amr al-Dausi  رضياللهعنه seorang penyair terkenal Arab. Apabila dia datang ke Makkah, sebahagian orang Quraisy memberi amaran kepadanya supaya tidak berjumpa dengan Rasulullah. Tufail رضياللهعنه: "Demi Allah, mereka begitu mendesak sehingga saya memutuskan untuk tidak mendengar atau bercakap kepadanya. Saya pergi jauh sekali menyumbat kapas di telinga saya sebelum pergi ke masjidil haram. Tiba-tiba, mata saya bertemu dengan Rasulullah yang sedang menunaikan solat. dekat saya. Saya berdiri di sisinya dan dengan itu Tuhan menyebabkan saya mendengar sesuatu ucapannya. Ia indah dan mulia. Saya ! membeli, saya seorang penyair dan ahli untuk apa-apa baik atau jahat dalam ucapan boleh mengelak saya. Mengapa adakah sesuatu yang menghalang saya daripada mendengar ucapan ini? Jika ia baik saya akan menerimanya, jika buruk, saya akan menolaknya." Dia bertemu Rasulullah di rumahnya di mana dia mengajaknya masuk Islam dan membacakan Al-Quran kepadanya. Tufail رضياللهعنه  menerima Islam dan kembali kepada sukunya yang bertekad untuk berdakwah kepada Allah .

Tufail b. 'Amr al-Dausi  رضياللهعنه meninggalkan perapian kampungnya di Tihama di selatan Semenanjung Arab dan berangkat ke Makkah. Perjuangan antara junjungan mulia Rasulullah dengan kaum Quraisy yang kafir sudah mencapai kemuncaknya. Masing-masing ingin mendapatkan sokongan untuk tujuannya dan merekrut pembantu. Rasulullah, memohon pertolongan daripada Tuhannya. Senjatanya ialah iman dan kebenaran. Kaum Quraisy yang kafir menentang dakwahnya dengan setiap senjata, dan cuba menghalang orang ramai daripadanya dengan segala cara yang mereka boleh gunakan.

Tufail b. 'Amr al-Dausi  رضياللهعنه mendapati dirinya memasuki pertempuran ini tanpa sebarang persediaan atau amaran. Dia tidak datang ke Makkah untuk terlibat di dalamnya. Sememangnya dia tidak menyedari perjuangan yang sedang berlaku.

Biar Tufail b. 'Amr al-Dausi  رضياللهعنه sendiri mengambil cerita dari sudut ini:

Saya menghampiri Makkah. Sebaik sahaja para pemimpin Quraisy melihat saya, mereka datang kepada saya dan memberi saya sambutan yang sangat hangat dan menempatkan saya di sebuah rumah yang besar. Para pemimpin dan orang-orang terkemuka mereka kemudian berkumpul dan berkata:

"Wahai Tufail, kamu telah datang ke bandar kami. Lelaki ini yang mendakwa bahawa dia adalah "Rasulullah" telah merosakkan kewibawaan kami dan menghancurkan masyarakat kami. Kami takut dia akan berjaya meruntuhkan kamu dan kewibawaan kamu di kalangan umat kamu. sama seperti yang telah dilakukannya terhadap kita. Jangan bercakap dengan lelaki itu. Jangan dengarkan apa-apa yang dia katakan. Dia mempunyai ucapan ahli sihir, menyebabkan perpecahan antara bapa dan anak, antara saudara lelaki dan saudara lelaki dan antara suami dan isteri."

Mereka terus memberitahu saya cerita yang paling hebat dan menakutkan saya dengan menceritakan kisah perbuatannya yang luar biasa. Saya memutuskan untuk tidak mendekati lelaki ini, atau bercakap dengannya atau mendengar apa-apa yang dia katakan.

Keesokan paginya saya pergi ke Masjidil Haram untuk melakukan Tawaf mengelilingi Kaabah sebagai ibadah kepada berhala yang kami ziarah dan diagungkan. Aku menyelitkan sehelai kapas ke telingaku kerana takut sesuatu ucapan Rasulullah sampai ke pendengaranku. Sebaik sahaja saya masuk ke dalam Masjid, saya lihat dia berdiri berhampiran Kaabah. Dia berdoa dengan cara yang berbeza daripada solat kami. Seluruh cara ibadatnya berbeza. Pemandangan itu menarik perhatian saya. Ibadahnya membuatkan saya gementar dan saya rasa tertarik kepadanya, walaupun saya sendiri, sehingga saya agak rapat dengannya.

Walaupun langkah berjaga-jaga yang telah saya ambil, Allahmenghendaki bahawa sebahagian daripada apa yang dia katakan harus sampai ke pendengaran saya dan saya mendengar ucapan yang sangat indah sehingga saya berkata kepada diri saya sendiri, "Apa yang kamu lakukan, Tufail? Kamu adalah seorang penyair yang memahami. boleh membezakan antara yang baik dan yang buruk dalam puisi. Apa yang menghalang anda daripada mendengar apa yang lelaki ini katakan? Jika apa yang datang daripadanya baik, terimalah, dan jika buruk, tolaklah."

Saya kekal di sana sehingga Rasulullah berangkat pulang ke rumahnya. Aku mengikutinya ketika dia masuk ke dalam rumahnya, dan aku masuk juga dan berkata, "Wahai Muhammad, kaummu telah mengatakan kepadaku beberapa hal tentangmu. Demi Allah, mereka terus menakut-nakutiku dari pesanmu sehingga aku menutup telingaku. untuk menahan kata-kata anda. Walaupun demikian, Tuhan menyebabkan saya mendengar sesuatu tentangnya dan saya mendapati ia baik. Jadi beritahu saya lebih lanjut tentang misi anda."

Rasulullah melakukan dan membacakan kepada saya Surah Al-Ikhlas dan Surah Al-Falaq. Saya bersumpah demi Allah, saya tidak pernah mendengar kata-kata seindah ini sebelum ini. Tidak ada misi yang lebih mulia atau lebih adil yang pernah diterangkan kepada saya. Kemudian, saya menghulurkan tangan saya kepadanya dalam kesetiaan dan bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad adalah utusan Allah. Beginilah cara saya masuk Islam.

Saya tinggal beberapa lama di Makkah untuk mempelajari ajaran Islam menghafal al-Quran. Apabila aku memutuskan untuk kembali kepada kaumku, aku berkata, "Wahai Rasulullah. Aku adalah seorang yang ditaati dalam kabilahnya. Aku akan kembali kepada mereka dan aku akan mengajak mereka kepada Islam. . ."

Apabila aku kembali kepada kaumku, ayahku, yang ketika itu sudah cukup tua, datang kepadaku dan aku berkata, 'Ya Bapa, izinkan aku menceritakan beritaku kepadamu. Saya bukan lagi dari awak dan awak bukan dari saya.''

"Kenapa begitu, anakku?" dia tanya.

“Saya sudah masuk Islam dan sekarang ikut agama Muhammad SAW saya jawab.

"Anakku," katanya, "agamamu adalah agamaku."

"Pergilah, basuh barang jualanmu dan bersihkan pakaianmu," kata saya. "Kalau begitu datanglah, supaya aku mengajar kamu apa yang telah kupelajari."

Ayah saya melakukannya dan saya menjelaskan Islam kepadanya dan dia menjadi seorang Muslim.

"Kemudian datang isteri saya dan saya berkata, "Biar saya ceritakan berita saya kepada anda. Saya bukan lagi dari kamu dan kamu bukan dari saya."

"Syurga yang baik! Kenapa begitu?" dia berseru.

“Islam telah memisahkan kita,” jelas saya. "Saya telah menjadi seorang Muslim dan mengikuti agama Muhammad."

"Agama kamu adalah agama saya," jawabnya.

'Kemudian pergi dan sucikan diri, bukan dengan air Dhu Shara, berhala para Daws, tetapi dengan air bersih dari gunung. "

"Baik budi! Adakah anda takut sesuatu daripada Dhu Shara?"

"Sial Dhu Shara, saya suruh dia bersihkan dan basuh sana, jauh dari orang. Saya jamin awak yang batu bodoh ni takkan buat apa-apa pun pada awak."

Dia pergi dan mencuci dan saya menerangkan Islam kepadanya dan dia menjadi seorang Muslim. Saya kemudian menjemput Daws secara keseluruhan untuk menjadi Muslim.

Mereka semua lambat menjawab, kecuali Abu Hurairah رضياللهعنه. Dialah yang paling cepat menyahut seruan Islam. Pada kali berikutnya saya pergi ke Makkah, Abu Hurairah رضياللهعنه ada bersama saya.

"Apa yang awak tinggalkan?' Rasulullah bertanya kepadaku.

"Tudung yang menutupi hati mereka mengaburkan kebenaran dan kekufuran yang kukuh". Dosa dan kemaksiatan telah memenangkan Daws."

Rasulullah kemudian berdiri, berwudhu dan solat dengan mengangkat tangan ke langit. Abu Hurairah RA berkata, “Apabila aku melihat Rasulullah begini, aku takut dia berselawat ke atas umatku dan mereka akan dibinasakan.”

Tetapi Rasulullah, "Wahai Tuhan yang memberi petunjuk kepada Daws, memberi petunjuk kepada Daws, dan memberi petunjuk kepada Daws." Kemudian Rasulullah berpaling kepadaku dan bersabda:

“Kembalilah kepada kaummu, bersahabatlah dengan mereka, perlakukanlah mereka dengan lemah lembut dan ajaklah mereka kepada Islam.

Aku tinggal di negeri kaum Daws mengajak mereka kepada Islam sehingga selepas hijrah Rasulullah ke Madinah dan selepas perang Badar, Uhud dan Khandaq telah berlaku. Kemudian saya pergi kepada Rasulullah. Bersama saya ada lapan puluh keluarga yang telah menjadi Muslim dan yang kuat imannya. Rasulullah redha kepada kami dan baginda memberikan kepada kami sebahagian daripada harta rampasan selepas perang Khaibar. Kami berkata kepadanya, "Wahai Rasulullah, jadikanlah kami sayap kanan tenteramu dalam setiap peperangan dan terimalah usaha kami."

Tufail b. 'Amr al-Dausi  رضياللهعنه tinggal bersama Rasulullah sehingga pembebasan Makkah. Selepas musnahnya berhala-berhala di sana, Tufail RA meminta Rasulullah mengutus baginda untuk menamatkan penyembahan Dhu-l Kafayn, berhala utama kaumnya. Rasulullah memberi izin kepadanya.

Rasulullah SAW adalah seorang yang sangat petah berkata-kata. Rasulullah mampu berkata banyak dengan perkataan yang sangat sedikit; terdapat 2 perkataan hadith, & satu daripada hadith ini sahaja akan mengambil masa berjam-jam untuk menerangkannya

Al-Quran memberitahu kita;

“Kami tidak mengajarnya puisi kerana ia tidak sesuai untuknya. Muhammad adalah wadah & perantara untuk wahyu ilahi, jadi untuk tidak menimbulkan keraguan tentang apa itu wahyu ilahi apakah syairnya, Allah menutup perjanjian itu & tidak mengajarkan syair kepada Nabi-Nya .”

Rasulullah pun tidak suka melafazkan doanya. Dia tidak suka melakukan sesuatu secara berlebihan dalam membuat sesuatu menjadi berima & menjadikannya berbunyi puitis. Rasulullah tidak melarang bersyair, tetapi baginda hanya fasih secara semula jadi.

Tufail b. 'Amr al-Dausi  رضياللهعنه teringat, “Saya tinggal bersama Rasulullah di Khybar sehingga Allah memberi kemenangan Nabi ke atas Makkah. Saya meminta Rasulullah untuk menghantar saya kepada kabilah yang menyembah Dhil Kafain supaya saya dapat menghancurkan berhala itu.”

Rasulullah menghantar Tufail b. 'Amr al-Dausi  رضياللهعنهke tempat itu. Tufail b. 'Amr al-Dausi  رضياللهعنه  telah memegangnya selama 8 tahun (model kesabaran) & kini mahu menimbulkan kekacauan

Subhannallah wa bihamdi, subhanallah al adheem

Ringan di lidah, berat amalnya, dicintai Ar-Rahman


No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...