Sunday

No.60 - Mukjizat - Singa menemani Safina رضي الله عنه Hamba Rasulullahﷺ



Ketika Safinaرضياللهعنه menceritakan kejadian ini, dia berkata, "Saya menyedari bahawa singa sedang melihat saya." Oleh itu, dia menyatakan bahawa singa adalah pemandu baginya dan bahawa ia adalah makhluk yang taat.”

Sahabat-sahabat yang menatapi di-Suffa, yang didirikan oleh Rasulullahﷺ, mempunyai status sosial yang berbeza dan bangsa yang berbeza. Salah seorang daripada mereka ialah Safinaرضي الله عنه, yang asalnya seorang hamba dari Iran.

Dia dijual sebagai hamba di Arab. Ummu Salamah, salah seorang isteri Rasulullah ﷺ, membelinya. Matlamatnya adalah untuk membebaskannya dan menjadikannya berkhidmat kepada Rasulullahﷺ. Dia melepaskannya. Kemudian, Safinaرضي الله عنه menjadi orang yang beriman dan berkhidmat kepada Rasulullahﷺ dengan menganggap berkhidmat baginda sebagai ibadah yang paling suci.[1]

Selepas itu, Safinaرضي الله عنه bukan lagi hamba Iran tetapi hamba Rasulullahﷺ. Dia bersedia mengorbankan segala yang dia miliki untuk Rasulullah ﷺ. Di satu pihak, dia berkhidmat kepada Rasulullah ﷺ; sebaliknya, dia adalah salah seorang pelajar yang ikhlas dari Mazhab Suffa. Beliau sangat disenangi oleh para Sahabat. "Ciri-ciri itu ", yang bermaksud "mengutamakan saudara-saudaranya daripada diri sendiri" telah nyata sepenuhnya dalam dirinya.

Nama sebenar beliau bukanlah Safinaرضي الله عنه; sebab mengapa dia menerima nama itu adalah disebabkan sifat dan karektor yang tiada kenal penat lelah dalam membuat kebaikan, terutama kepada sahabat-sahabat Rasulullahﷺ. Terdapat beberapa riwayat tentang nama sebenarnya. Menurut sesetengah orang, nama sebenarnya ialah Umayr tetapi menurut orang lain, ia adalah Muflih atau Ahmad. Peristiwa di mana dia diberi nama "Safina", yang bermaksud kapal, sangat menarik.

Ketika para Sahabat melakukan ekspedisi bersama Rasulullahﷺ, beberapa sahabat mengeluh tentang banyaknya beban mereka. Safinaرضي اللهعنه, yang mempamerkan contoh altruisme yang hebat, memikul beban mereka juga. Seperti yang dia sendiri nyatakan, bebannya akan lebih daripada beban seekor unta. Apabila Rasulullah ﷺ melihatnya seperti itu, baginda bersabda, “Hanya sebuah kapal yang boleh membawa muatan yang begitu banyak; awak adalah sebuah kapal.” Selepas pujian daripada Rasulullah ﷺ ini, namanya menjadi "Safina". Apabila ditanya siapa namanya, dia tidak mahu menyebut nama sebelumnya. Dia berkata, “Rasulullah menamakan saya Safina. Saya tidak mahu menyebut nama saya yang terdahulu!”[2]

Peristiwa penting yang berlaku tentang Safinaرضياللهعنه ialah pertemuannya dengan seekor singa dalam perjalanan ke Yaman. Dia pergi ke Yaman atas perintah Rasulullah ﷺ untuk berjumpa gabenor Yaman, Muadh b. Jabal. Semua kitab siyar yang menyebut tentang Safinaرضياللهعنه termasuk kejadian ini. Kejadian itu sebenarnya adalah mukjizat Rasulullah ﷺ.

Peristiwa tersebut diceritakan oleh Badiuzzaman Said Nursi dalam bukunya yang berjudul “Mektûbât” sebagai contoh yang menunjukkan bagaimana haiwan menerima kenabian baginda seperti berikut:

Safinaرضياللهعنه, hamba Rasulullahﷺ diperintahkan oleh baginda untuk menghadap Gabenor Yaman, Mu‘adh b. Jabal رضي الله عنه . Dia berangkat dan dalam perjalanan bertemu dengan seekor singa. Safinaرضياللهعنه berkata kepadanya: “Saya adalah hamba Rasulullahﷺ!” Di mana singa membuat bunyi seolah-olah berkata sesuatu, dan pergi tanpa mengganggunya. Menurut riwayat lain, Safinaرضياللهعنهtersesat jalan ketika pulang, dan bertemu dengan seekor singa. Bukan sahaja singa itu tidak mengganggunya, tetapi ia juga menunjukkan kepadanya jalan.”[3]

Ketika Safinaرضياللهعنه menceritakan kejadian ini, dia berkata, "Saya menyedari bahawa singa sedang melihat saya." Oleh itu, dia menyatakan bahawa singa adalah pemandu baginya dan bahawa ia adalah makhluk yang taat.”[4]

Oleh itu, difahamkan bahawa kenabian Rasulullah ﷺ terkenal dalam kerajaan haiwan dan beliau menunjukkan kepada singa tugas ini sebagai mukjizat melalui Safinaرضياللهعنه. Mukjizat Rasulullahﷺ jelas terlihat dalam kejadian ini; selain itu, kesetiaan Safinaرضياللهعنه kepada Rasulullahﷺ dan keagungan imannya terhadap baginda diperhatikan. Sungguh teladan apabila dia bertemu dengan binatang buas, dia mengingatkannya kepada Rasulullahﷺ dan dia memberitahu singa itu dia adalah utusan Rasulullahﷺ.

Terdapat sangat sedikit maklumat tentang kehidupan Safinaرضياللهعنه yang berkhidmat kepada Rasulullahﷺ selama 20 tahun, dalam sumber. Namun, pengabdiannya selama bertahun-tahun menunjukkan bahawa dia adalah salah seorang Sahabat Rasulullah ﷺ yang paling rapat.

 Semoga Allah redha denganNya!

Kisah Safina, seorang bekas hamba utusan Allah, dengan seekor singa

Safinaرضياللهعنه , seorang bekas hamba Rasulullahﷺ. berkata, “Ketika itu, saya menaiki bot, dan tiba-tiba bot saya karam. Saya menyelamatkan diri saya dengan memanjat ke bahagian baki bot itu. Tiba-tiba, tiupan angin yang kuat meniup saya sehingga saya mendapati diri saya berada di dalam hutan yang dihuni oleh singa. Singa datang kepadaku, dan aku berkata kepadanya, “Wahai Abu Haris – julukan untuk singa –, aku adalah bekas hamba Rasulullahﷺ”.

Kemudian ia mengangguk. Ia mendekati saya dan menolak saya dengan bahunya sehingga kami keluar dari hutan. Saya diiringi ke tepi jalan tertentu. Selepas itu, ia meraung. Bagi saya ia seolah-olah mengucapkan selamat tinggal. Itulah pengakhiran pertemuan saya dengan seekor singa.”

(Lihat: Al-Isti’ab: 2/684)

Singa yang menemani Safinaرضياللهعنه hamba Rasulullahﷺ Abdul Razzaq menceritakan bahawa Safinaرضياللهعنه seorang hamba Rasulullahﷺ, ditinggalkan oleh tentera (Muslim) di negeri Rom.

Ketika dia cuba mengejar mereka, tiba-tiba dia terserempak dengan seekor singa. Dia berkata kepadanya: Wahai Abu Harith!! Saya adalah hamba Rasulullah ﷺ, kemudian menerangkan keadaan baginda kepadanya. Singa itu kemudian menemaninya sehingga dia sampai ke tentera.

57 Musnad Imam Ahmad Vol 3 Pg. 83-4

C O One of the names of a lion

59 Dalaail An-Nubuwwa by Al-Baihaqi Vol. 6 Pg. 46

66

The Miracles o f the Prophet (P.B. U.H.)

1]Usdul-Ghaba, 2: 324.
[2]al-Isaba, 2: 58.
[3]Mektûbât, ps. 140-141; Shifaush-Sharif, 1: 603-604.
[4]Hilya, 1: 368.


Rasulullahﷺ

Allah

صلى الله عليه وعلى آله وصحبه

رضي الله عنه 

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...