Terjemahan: “Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi, dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, iaitu orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk dan berbaring dan memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi [seraya berkata], ‘Maka Maha Suci Tuhan kami, tiadalah Engkau ciptakan daripada kami! azab Neraka.’”
(Surah Ali Imran:Ayat 189–191)
Wawasan Saintifik: Penemuan saintifik hari ini sangat meluaskan rasa kita tentang "syurga" yang mencetuskan kekaguman orang percaya awal. Kini kita tahu alam semesta yang boleh diperhatikan mengandungi anggaran 2 trilion galaksi dan kira-kira 10^24 bintang - "lebih banyak bintang (dan, berpotensi, planet seperti Bumi) daripada semua butiran pasir pantai di planet Bumi." Angka-angka yang membingungkan seperti itu adalah di luar imaginasi kuno, namun penegasan al-Quran bahawa "langit dan bumi" diciptakan dengan tujuan bergema dengan penemuan tertib moden pada skala kosmik. Ahli astrofizik memerhatikan bahawa alam semesta dikawal oleh undang-undang fizik yang konsisten di mana-mana sahaja kita melihat - undang-undang fizik yang sama digunakan di seluruh kosmos.
Keseragaman ini (prinsip kosmologi) bermakna bahawa dari galaksi jauh berjuta-juta tahun cahaya jauh ke sistem suria tempatan kita, jirim berkelakuan boleh diramalkan, bukan secara huru-hara. Ramai saintis telah melihat bagaimana parameter kosmik tertentu (daya, jisim zarah, dll.) diperhalusi untuk membolehkan kewujudan bintang dan planet yang stabil. Contohnya, jika graviti lebih kuat atau lemah sedikit, bintang seperti matahari kita mungkin tidak terbentuk atau terbakar secara stabil. Jika kadar pengembangan Big Bang agak berbeza, alam semesta mungkin runtuh semula atau mengembang terlalu cepat untuk galaksi bergabung. Pemerhatian sedemikian telah menyebabkan ahli fizik bercakap tentang keadaan "Goldilocks" alam semesta - tepat untuk kehidupan. Walaupun sains tidak menyatakan tujuan ilahi, ia mendedahkan alam semesta yang "bermain adil" dan boleh difahami - kualiti yang boleh dipanggil "tidak dicipta tanpa tujuan."
Satu lagi lapisan resonans: Seruan orang percaya dalam 3:191 bahawa kosmos tidak dibuat dengan sia-sia mendapat gema menarik dalam petikan terkenal Einstein, "Tuhan tidak bermain dadu dengan alam semesta," menyatakan kepercayaan dalam penentuan asas dan makna dalam undang-undang fizikal. Semakin banyak kita mengetahui tentang sejarah kosmik - daripada asal usul yang panas dan padat kepada pembentukan galaksi - semakin kita dapati susunan asas yang menimbulkan rasa kagum. Bagi orang yang beriman, keharmonian ini menggemakan jemputan Al-Quran untuk melihat tanda-tanda dalam penciptaan. Bagi seorang saintis (sama ada beragama atau tidak), hakikat bahawa alam semesta boleh difahami dan mempamerkan struktur mengundang persoalan falsafah yang mendalam. Kedua-dua perspektif bertemu dalam rasa tertanya-tanya bersama.
Oleh itu, Al-Qur’an 3:189–191 dengan indah menangkap semangat ingin tahu yang membawa kepada pencerahan. Ia menggalakkan kita untuk mengkaji alam semesta (domain sains) dan biarkan kajian itu memberi inspirasi kepada zikir dan kesyukuran (domain kerohanian). Dalam amalan, ramai saintis yang beriman mendapati bahawa astronomi dan fizik memperdalam iman mereka, seperti yang mereka lihat di langit malam atau melalui teleskop penegasan bahawa "Ya Tuhan kami, Engkau tidak mencipta ini tanpa tujuan". Malah saintis sekular sering menggunakan bahasa kuasi-rohani (seperti "persamaan elegan" atau "kosmos megah") yang mencerminkan penghayatan yang hampir hormat terhadap susunan dalam alam semula jadi. Konvergensi sudut pandangan ini menggariskan relevansi abadi seruan Al-Quran untuk kita renung.
Al-Quran berkata "Kami telah menghiasi langit untuk pemerhati"