Friday

No.79 : Mukjizat Rasulullah tahu akan timbulnya "fahaman khawarij"



Rasulullahﷺ memberitahu tentang Al-Khawaarij, watak mereka yang mati. Imam Al-Bukhari menceritakan bahawa Abu Said Al-Khudhry رضي الله عنه berkata: Kami bersama Rasulullahﷺ ketika datang seorang lelaki dari kabilah Tamim dan berkata:

“Wahai Rasulullah, berlaku adillah.

Kemudian, Rasulullah ﷺ bersabda: "Jika saya tidak adil siapa lagi?"

Sayidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه berkata:

“Ya Rasulullah!!, izinkan aku memenggal kepalanya.

 Rasulullahﷺ bersabda:

"Tinggalkan dia. Dia akan mempunyai sahabat yang, kamu akan meremehkan solat kamu dan berpuasa kepada mereka, mereka akan banyak membaca Al-Quran, tetapi Allahﷻ tidak akan menerima amal ibadah mereka. Mereka akan meninggalkan agama seperti anak panah yang dilepaskan dari busurnya. Tanda mereka ialah, akan ada seorang lelaki yang berkulit gelap di antara mereka yang mempunyai seperti buah dada wanita di antara bahu dan tangannya.

Mereka akan muncul apabila orang Islam membezakan (apa yang berlaku antara Sayidina Mua'wiyahرضي الله عنه dan Sayidina Aliرضي اللهعنه semoga Allah merahmati mereka berdua). Maksudnya, para sahabat akan menganggap solat dan puasa mereka lebih rendah daripada Al-Khawarij daripada keikhlasan mereka dalam melakukan ibadah tetapi mereka akan salah. 

Ringkasan Kemunculan Al-Khawarij telah diriwayatkan dalam banyak hadis Rasulullahﷺ, sesuatu yang membuat para ulama sepakat tentang kesahihan riwayat mengenainya dan ia berlaku pada zaman Khalifah Ali.

Siapakah Khawarij?

Khawarij (Khariji) adalah salah satu mazhab yang sesat, sebagaimana yang dibuktikan oleh nas-nas dan dengan ijmak ulama. Al-Bukhari (6934) dan Muslim (1068) meriwayatkan bahawa Yusayr ibn ‘Amr berkata: Saya berkata kepada Sahl ibn Hunaf: Adakah kamu mendengar Rasulullahﷺ mengatakan sesuatu tentang Khawarij? Dia berkata: Saya mendengar Rasulullahﷺ bersabda: - dan dia mengisyaratkan dengan tangannya ke arah Iraq -: "Dari sana akan keluar orang-orang yang membaca al-Quran, tetapi ia tidak melepasi tulang selangka mereka. Mereka akan keluar dari Islam seperti anak panah yang keluar dari mangsa.”

Ibn Majah (173) meriwayatkan bahawa Ibn Abi Awfaرضي الله عنه berkata: "Rasulullahﷺ bersabda: “Kaum Khawarij adalah anjing-anjing neraka.” 

(Diklasifikasikan sebagai sahih oleh al-Albani dalam Sahih Ibn Majah)

Adakah Khawarij itu kafir?

Khawarij adalah pengikut hawa nafsu dan hawa nafsu dan bid’ah yang telah menyimpang dari landasan Ahl as-Sunnah wal-Jama‘ah , tetapi kami tidak menggambarkan mereka sebagai kafir kerana bid’ah mereka, tidak seperti orang lain yang mengikut hawa nafsu dan hawa nafsu.

An-Nawawi rahimahullah berkata:

“Pandangan asy-Syafi'i dan jumhur ulamanya adalah bahawa Khawarij tidak boleh disifatkan sebagai kafir; Ini juga berlaku kepada Qadariyyah dan majoriti Mu‘tazilah dan golongan lain yang mengikut hawa nafsu dan hawa nafsu.” 

(Sharh Muslim, 7/160)

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata:

Khawarij yang menyeleweng, yang diperintahkan oleh Rasulullahﷺ untuk berperang, dan yang diperangi oleh Amir al-Muminin 'Ali (semoga Allah meridhainya), salah seorang Khalifah yang mendapat petunjuk, dan yang disepakati oleh ulama-ulama Islam terkemuka di kalangan Sahabah, Taabi'in dan mereka yang datang selepas mereka untuk berperang, tidak disifatkan sebagai kafir oleh Sayidina  'Ali ibn Abi Talib رضي الله عنه, Sa'd ibn Abi Waqqas رضي الله عنه dan lain-lain di kalangan Sahabah; malah mereka menganggap mereka sebagai orang Islam walaupun mereka memerangi mereka, dan Ali ibn Abi Talib رضي الله عنه, tidak memerangi mereka sehingga mereka menumpahkan darah secara haram dan menyerbu harta orang Islam; kemudian dia memerangi mereka untuk mencegah kezaliman dan pencerobohan mereka, bukan kerana mereka kafir. Maka dia tidak menawan wanita mereka dan dia tidak merampas harta mereka sebagai rampasan.” 

(Majmu‘ al-Fatawa, 3/282)

Ibnu ‘Abidin rahimahullah berkata:

“Walaupun kamu dapati beberapa ulama, dalam konteks berdebat dengan Mu'tazilah dan kumpulan lain, menggunakan perkataan kufur (kufur) ketika menyanggah hujah mereka, yang mereka maksudkan ialah hujah mereka (Mu'tazilah) akan tidak dapat tidak merupakan kekufuran, tanpa membayangkan bahawa mereka sendiri adalah kafir, kerana apa yang boleh disimpulkan daripada pandangan tidak semestinya dikaitkan dengan orang yang berpandangan itu.

Lebih-lebih lagi, mereka berfikir bahawa mereka mempunyai bukti Syariah untuk menyokong pandangan mereka, walaupun mereka salah dan jatuh ke dalam kesesatan.”

(Hashiyat Ibn ‘Abidin, 3/46)

Syaikh ‘Abd ar-Rahman bin Shalih al-Mahmud (semoga Allah memeliharanya) ditanya: Adakah Khawarij itu kafir?

Dia membalas:

“Para ulama berselisih pendapat sama ada mereka kafir, tetapi pendapat yang betul ialah mereka tidak boleh dikafirkan.Sayidina Ali ibn Abi Talib رضي الله عنه, ditanya tentang mereka: Adakah mereka kafir? Beliau berkata: Mereka lari dari kekufuran, tetapi mereka terjerumus ke dalam bid'ah melabelkan orang lain sebagai kafir; kita tidak akan terjerumus ke dalam bid'ah melabel orang lain sebagai kafir dan dengan itu melabel mereka sedemikian. Ini adalah pandangan yang benar, insya Allah, walaupun bid'ah mereka boleh disifatkan sebagai bid'ah yang merupakan kekufuran."

(Lam‘at al-I‘tiqad, 7/26)

Inovasi Khawarij

Antara inovasi mereka adalah seperti berikut:

Mereka beranggapan bahawa iman tidak bertambah atau berkurang.

Mereka beranggapan bahawa gagal melakukan sesuatu yang wajib adalah kufur.

Mereka berpendapat bahawa melakukan dosa besar adalah kufur.

Mereka percaya untuk memerangi orang Islam yang tidak bersetuju dengan mereka.

Untuk lebih lanjut mengenai mazhab, sila lihat kategori ini: Sekolah Pemikiran dan Mazhab

Dan Allah lebih mengetahui.


Sahih Muslim Kitab Al-Fitan wa Asharat al-Sa’ah No. 72 141 It closest meaning in English “Watch out for punishment and disaster!” 

No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...