Friday

No 80: Mukjizat Rasulullahﷺ. Berdoa Mohon di Turunkan Hujan.


Mukjizat Rasulullah ﷺ mendoakan hujan untuk umatnya apabila ia tertunda lama tidak hujan, doanya dikabulkan dengan cepat sehingga, hujan turun sebelum turun mimbar.

Dalam versi lain: Imam Al-Bukhari meriwayatkan bahawa Anas Ibn Malik رضياللهعنه berkata: Seorang lelaki memasuki masjid pada hari Jumuah (solat Jumaat) melalui pintu yang menghadap Rasulullah ﷺ ketika dia berada di atas mimbar berkhutbah dan berkata:

Wahai Rasulullahﷻ, haiwanku telah binasa dan kehabisan daya, maka mintalah hujan kepada Allahﷻ . Kemudian Rasulullah ﷺ mengangkat tangan dan bersabda;

“Ya Allah turunkanlah hujan ”. 

“Ya Allah turunkanlah hujan ”. 

“Ya Allah turunkanlah hujan ”. 

Anas رضي الله عنه berkata: “Aku bersumpah demi Allahﷻ , tidak ada awan di langit. tiada seorang pun daripada mereka. Kemudian tiba-tiba, awan tebal tebal menutupi kami dan hujan turun, kami tidak pernah melihat langit selama seminggu. Kemudian seorang lelaki masuk dari pintu yang sama pada Jumuah berikutnya ketika nabi sedang berkhutbah dan berkata: “Wahai Rasulullahﷻ, mohonlah kepada Allahﷻ untuk menghentikan hujan. Kemudian Rasulullah ﷺ mengangkat kedua tangannya, berdoa dan hujan pun berhenti”.

Dan dalam versi lain, Imam Al-Bukhari meriwayatkan daripada Anas Ibn Malik bahawa Umar Ibn Khattab رضي الله عنه berkata: 0 Ya Allah, kami pernah meminta kepada-Mu untuk menurunkan hujan melalui perantaraan Rasulullah ﷺ dan Engkau menurunkan hujan, maka kami meminta kepada-Mu. menurunkan hujan melalui perantara bapa saudara Rasulullah ﷺ”.

Hadis tentang Mukjizat: Nabi berdoa minta hujan, turun hujan

(Sumber: Ṣaḥīḥ al-Bukhārī 5742)

Sahih (sahih) menurut Al-Bukhari




No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...