Monday

no.68- Mukjizat :Tidak Bertemu Rasulullahﷺ - Namun dapat memberitakan susuk insan bernama Uwais Al Qarni.



TIDAK PERNAH BERTEMU DENGAN BUTIRAN TUBUH BADAN YANG JELAS.

Owais Al Qarni رضي الله عنه adalah lelaki yang disebut namanya oleh  Rasulullahﷺ tanpa dia berjumpa dengannya. Dia menjadi sahabat tanpa melihat  RasulullahOwais Al Qarni رضي الله عنه diberi penghormatan sebagai Sahabatnya di surga dan  Rasulullahﷺ   menyuruh sahabatnya meminta doa daripadanya jika mereka bertemu dengannya kerana dia tidak dapat datang menemui Rasulullah kerana dia sedang melayani ibunya yang tua dan memberitahu bahawa dia berasal dari suku Qarni di sebuah tempat bernama Murad di Yaman.

Apabila Khalifah Sayyidina Umar ibn Al Khattabرضي الله عنه menjadi Khalifah, dia akan mengelilingi semua orang semasa Haji dan berseru, “OWAIS, OWAIS, Adakah di sini seorang yang bernama Owais?” Tetapi tiada siapa yang pernah mendengar tentang lelaki ini.  Khalifah Sayyidina Umar ibn Al Khattabرضي الله عنه  menyadari ia seperti yang diceritakan oleh Rasulullah kepadanya, bahawa dia adalah seorang yang tidak dikenali di kalangan orang ramai. Tahun demi tahun, Khalifah Sayyidina Umar ibn Al Khattabرضي الله عنه  akan berkeliling pada Haji dan memanggil dan meminta Owais Al Qarni رضي الله عنه , menperkenalkan diri.

Setahun semasa Haji, beliau berdiri di Gunung Arafah dan meminta semua orang yang mengerjakan haji untuk berdiri. Kemudian beliau menyuruh semua orang duduk kecuali mereka yang berasal dari Yaman. Dari golongan itu, beliau menyuruh mereka semua duduk kecuali yang dari Murad dan dari golongan itu, beliau menyuruh mereka semua duduk kecuali yang dari Qarn. Seorang lelaki dibiarkan berdiri. “Awak Qarni?” tanya Khalifah Sayyidina Umar ibn Al Khattabرضي الله عنه . Lelaki itu menjawab mengiyakan. "Awak kenal Owais?" “Ya, dia anak saudara saya. Tetapi apa yang anda mahu dengan dia. Dia hanyalah seorang miskin yang terlupakan,” jawab lelaki Yaman itu. Khalifah Sayyidina Umar ibn Al Khattabرضي الله عنه  mula menangis. “Lelaki ini bukan sahaja miskin, terlupa. Dia adalah seorang lelaki yang akan memilih 200,000 orang untuk bersamanya ke syurga. Adakah dia bersama kamu?” “Tidak, dia tidak,” jawab lelaki itu. “Adakah ibunya masih hidup,” tanya Khalifah Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه .

“Ya,” jawab lelaki itu. “Saya tahu dia tidak akan pernah meninggalkannya, kerana inilah yang Rasulullah bersabda,” jawab Khalifah Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه.

Khalifah Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه mencari Owais (RA) selama sepuluh tahun. Setahun sebelum kematian Khalifah Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه, ibu Owais Al Qarni رضي الله عنه meninggal dunia. Pada tahun itu, Khalifah Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه  berdiri di Gunung Arafah lagi dan berkata kepada penduduk Yaman, "Adakah Owaisal Qarni di antara kamu?" Seorang lelaki Yaman berkata, "Dia adalah gembala yang berdiri di sana." Khalifah Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه  menjadi sangat teruja dan pergi mencari  Sayyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه  . “Ali! Ali! Kami jumpa dia!!! ” dia memanggil. Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه  dan Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه mendekati Owais Al Qarni رضي الله عنه  dan bertanya kepadanya siapa nama kamu. Saya Abdullah dia berkata keberatan untuk bercakap jadi mereka bertanya kami tahu setiap seorang daripada kami adalah Abdullah apakah nama yang diberikan kepada kamu oleh ibu bapa kamu dan daripada dia memberitahu Dia adalah Owais Al Qarni رضي الله عنه.

“Adakah kamu  Owais Al Qarni رضي الله عنه.?”

"Ya," jawab Owais رضي الله عنه.  yang terkejut. “Tunjukkan bahumu,” jawab Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنهOwais Al Qarni رضي الله عنه. menunjukkan bahunya kepada mereka dan mereka dapat melihat tanda yang disebutkan oleh Rasulullah. "Adakah ibu anda bersama anda?" tanya Umar. Owais Al Qarni رضي الله عنه. menjawab bahawa ibunya telah meninggal dunia. "Ah, seperti yang Nabi katakan pada masa itu," kata Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنهOwais Al Qarni رضي الله عنه. sebenarnya tidak mengenali lelaki ini jadi dia bertanya kepada mereka siapa mereka.

“Saya Umar bin Al Khattab , Khalifah, dan ini adalah Ali bin Abu Talib رضي الله عنه., lelaki yang datang ke Yaman untuk menyebarkan Islam,” kata Umar Sayyidina Omar Ibn Al Khattab رضي الله عنه..

“Ya! Saya ingat dia! tapi macam mana awak kenal saya?” tanya Owais Al Qarni رضي الله عنه.

Maka Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه menceritakan kepada Owais Al Qarni رضي الله عنه seluruh kisah tentang bagaimana Rasulullah telah bercakap tentang beliau bertahun-tahun yang lalu dan bagaimana Malaikat Jibril (AS) telah menggambarkan beliau. Mereka berkata bagaimana tanda-tandanya adalah tanda di bahunya, penjagaannya terhadap ibunya, dan kurangnya keterikatannya dengan dunia ini. Dia berkata bagaimana Rasulullah memberitahu mereka bahawa dia akan membawa 200,000 orang bersamanya ke dalam syurga. Mereka memberitahunya bagaimana mereka telah mencarinya selama bertahun-tahun.

Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه dan Sayyidina Ali ibn Abu Talib kemudian meminta Owais (RA) untuk mendoakan mereka dan memohon ampun untuk mereka. "Anda kini kawan saya dalam kehidupan ini dan seterusnya," kata Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه  kepada Owais Al Qarni رضي الله عنه .

Walau bagaimanapun, Owais Al Qarni رضي الله عنه . tidak berminat dengan kehidupan kemasyhuran dan kemudahan yang akan datang dengan menjadi kawan Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه, terutamanya apabila orang mengetahui apa yang Rasulullahﷺ katakan tentangnya. Dia dengan baik menolak, dan meminta untuk dibiarkan begitu sahaja. رضي الله عنه  berkata dia akan pergi ke Kufah. “Mahukah kamu saya menulis surat kepada pemimpin Kufah untuk menunggu kedatangan kamu dan menjaga kamu?” tanya Umar.

“Tidak terima kasih. Saya ingin pergi tidak diketahui kerana saya datang,” balas Owais.

"Baiklah, sekurang-kurangnya izinkan saya memberikan sedikit wang untuk membantu anda," kata Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله عنه, dalam usaha untuk melakukan sekurang-kurangnya sesuatu untuk Owais Al Qarni رضي الله عنه .

“Tidak, terima kasih, kot bulu saya masih belum lusuh dan kasut saya juga tidak ada. Saya mempunyai empat dirham yang masih belum saya gunakan. Apabila saya kehabisan, saya akan memikirkan bagaimana untuk mendapatkan lebih banyak lagi. Saya redha begini,” balas Owais Al Qarni رضي الله عنه .

"Sila tinggal bersama saya," kata Umar.

“Terima kasih Umar. Tetapi apa yang saya ada adalah baik untuk saya dan apa yang anda ada adalah baik untuk anda dan umat Islam,” kata Owais.

Owais رضي الله عنه . meninggalkan Makkah. Dia mengambil bahagian dalam pertempuran di Azerbaijan dan meninggal dunia semasa pertempuran. Kematiannya berlaku kira-kira 2 tahun selepas kematian Sayyidina Umar ibn Al Khattab رضي الله     berumur kira-kira 35 tahun.

Nota: Owais رضي الله عنه hanya mempunyai 4 dirham tetapi meneruskan kehidupannya dengan memuaskan sebagai Hanya seorang gembala (Ayub Semua Nabi lakukan) yang membuktikan dua Nubuat kami yang lain tentang pemberian kekayaan dan kurniaan Allah kepada umat Islam terkemudian selepas mereka dalam hanya kira-kira 10 + tahun selepas mereka



No.97 - Mukjizat Dahan Pohon Mendatangi Rasulullah

Dahan Pohon Mendatangi  Rasulullahﷺ   Kemudian Kembali ke Tempatnya Suatu ketika  Rasulullahﷺ    keluar menuju sebuah  perkampungan di Makka...